Készült: 2024.05.11.07:01:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

133. ülésnap (2011.11.14.), 373. felszólalás
Felszólaló Juhász Ferenc (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:07


Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JUHÁSZ FERENC (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Muszáj vagyok itt is megjegyezni, hogy a honvédelmi és rendészeti bizottság egyetlenegy kormánypárti tagja sincs jelen ennél a vitánál. Muszáj vagyok elmondani, hogy legyen bármilyen késő is, azt gondolom, hogy akár a Magyar Honvédség, akár a polgárőrszervezetek minimum annyit megérdemelnének, hogy egy kormánypárti képviselő, aki a bizottságban ennek az atyja, a gazdája, a gesztora, egy ilyen vitában részt vegyen.

(0.40)

Kontrát államtitkár úrnak ez esetben... (Dr. Kontrát Károly: Melyik ajánlási pontról van szó, elnök úr?) ez esetben munkahelyi kötelezettsége. Az 1. ajánlási pontról beszélek, amelyet Ágh Péter képviselő úr terjesztett elő.

Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretnék adózni - és azért lett volna jó, hogyha Ágh Péter úr itt van - az ő szakmai felkészültsége, tudása előtt. Az történt, hogy a Belügyminisztérium - nyilván, mert pontosan tudta, hogy a két tockos és a "két hét alatt rendet rakunk" politikája sikertelen volt - 6 hónapig egyeztetett egy törvényről a polgárőrség vezetőivel, majd azt követően beterjesztették a parlamentnek szombaton, hétfőn már tárgyaltuk, és ez a kiváló elme csütörtökre képes volt átírni ezt az egész törvényt.

Azt kell mondanom, hogy ez egy olyan zseniális képesség, ami mindenféleképpen irigylésre méltó, hiszen nem egyszerűen átírta, hanem gyakorlatilag képes volt az odáig megállapodott, közmegegyezésen alapuló szerveződési formát is egy új rendszerbe helyezni. Nevezetesen ez idáig dolgozhattak egyesületi formában, ő ezt köztestületi formává változtatta, nyilvánvalóan a Belügyminisztérium támogatásával és egyetértésével.

Önmagában az a tény, hogy 6 hónapos előkészítés után a parlamentnek gyakorlatilag egy hét alatt kell lezavarnia ezt a vitát, mindenféleképpen jelzi azt, hogy valami nincs rendben. Az is mindenféleképpen jelzi, hogy egyébként egy korábban jól működő rendszer alapjait változtatja meg a szerveződés formájával. Nehezen elfogadható, hogy egy hirtelen jött ötlet vezérelte őt arra, hogy gyakorlatilag egy teljesen új szerveződési formát javasoljon. No pláne olyat, amelyet korábban - pár évvel ezelőtt egyébként - a polgárőrség országos szervezete elutasított. Mert nem a köztestületi formával magával van ez esetben probléma, tisztelt képviselőtársaim és államtitkár úr, hanem azzal, hogy egyébként a korábbi rendszer és nyilvánvalóan ez a törvény-előkészítő munka is a polgárőrség igényeinek, a működési szabadságának a biztosítása érdekében történt meg. Ehhez képest Ágh Péter képviselő úr - nyilvánvalóan ő viseli itt most a Belügyminisztérium nevét - egyik pillanatról a másikra koncepciót váltva, ezt átírta.

Nehezen elfogadható maga a mód, maga a rendszer, miközben egyébként az, ahogy a későbbiekben működnek, még inkább alátámasztja azt, hogy a központi hatalom, a kormányzat, a rendőrség nagyon direkten tud beavatkozni a polgárőrség helyi szervezeteinek a munkájába. Önmagában az engedélyezéssel, de egyébként is. Általában elvi megközelítés volna helyes, hogy tudniillik, a polgárőrség mégis öntevékeny emberek közös akaratán, a helyi erők együttműködésén alapul, egy konkrét cél, a közbiztonság erősítése érdekében végzett tevékenységről szóljon, és ebben, azt gondolom, van egyetértés, és jó, hogy így van, és jó, hogy egyébként erre vannak törekvések.

Az már kevésbé, hogy a megyei rendőrfőkapitányok hatáskörébe utaltatik ezeknek a helyi kezdeményezéseknek a kvázi engedélyezése és legitimálása. Mert ez messze túlnő azon a szerepen, amit egyébként ez megyei rendőrfőkapitánynak ellátni illő és szükséges. Általában ezeket a szervezeteket kiemelték a politikai döntéshozatal köréből, depolitizálták a rendőrséget, és jó is, hogy depolitizálták, mert ha egyébként nem ez történt, akkor óhatatlanul politikai konfliktus támadt, lásd itt az elmúlt időszak parlamenti tevékenységét is. Azzal hogy most egy ilyen rendszert vezetünk be, azzal, hogy a megyei rendőrfőkapitányokra bízzuk kvázi az engedélyezés felelősségét, meggyőződésünk szerint ezzel komoly politikai nyomás alá helyezhetők részint a közösségi kezdeményezések, részint az egyébként független és politikamentes rendőri szervezet, amely véleményünk szerint nem helyénvaló.

Éppen ezért, miközben azt mondjuk, hogy a köztestületi forma elfogadható, az, ahogy ezt előterjesztik, abszolút nem, aközben benyújtottunk módosító javaslatot, amely mégiscsak arról szól, hogy ne a megyei rendőrfőkapitányok döntsenek e kérdésben. Egyszerűen azért, mert - az imént is említettem - túlontúl nagy a veszélye annak, hogy központilag regulázzák őket.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  373  Következő    Ülésnap adatai