Készült: 2024.09.21.21:43:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

109. ülésnap (2020.03.02.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Szerintem minden jóérzésű magyar polgár abban egyetért, hogy az oktatás területe egy olyan terület, amelyre különösen figyelni kell. Ezért ha ön is figyelemmel követte a kormánynak a különböző intézkedéseit, akkor azt látta, hogy 2010 után, amikor először lehetőség nyílt arra, hogy valamilyen ágazatban valamilyen érezhető béremelési programot elindítsunk, akkor az első ilyen a pedagógusoknak a béremelési programja volt, a pedagógus-életpálya, amely egy 50 százalékos béremelést jelentett többéves fokozatos, ütemes bevezetéssel. Hiszen mi is azt gondoltuk, amit ön is itt a felszólalásában elmondott, hogy a pedagógusokra külön figyelmet kell fordítani, ráadásul a pedagógusok 2010 előtt egy nagyon nagy megrázkódtatáson estek túl: azok, akikkel önök szövetségben indulnak a választásokon, 15 ezer pedagógust tettek az utcára. 15 ezer pedagógust tettek az utcára! Az ő bérüket kivonták az oktatásügyből, aztán ami még maradt ott bér a többieknek, abból is elvettek egyhavi bérnek megfelelő összeget. Akit tehát nem bocsátottak el, azoktól elvettek egyhavi bérnyi összeget, és több mint 300 helyen pedig meg is vonták a diákoktól a helyben tanulás lehetőségét.

Ez volt tehát az a helyzet, ami után vissza kellett szereznünk valóban a pedagógusoknak is a bizalmát és a jövőképét, és ezért az első életpálya, amit ez a kormány beindított, 2013-ban a pedagógus-életpálya volt. Az egy 50 százalékos béremelés volt, de ennél többet is kínált mindenki számára, hiszen megteremtette a lehetőségét annak is, hogy valakik pedagógus I. fokozatból pedagógus II. fokozatba lépjenek, vagy mesterpedagógus fokozatot szerezzenek, vagy egyéb kutatótanári és más címeket szerezzenek. A minősítések száma, ha az összeset összevetem, amit az elmúlt években, az életpálya bevezetése óta a pedagógusok szereztek, akkor közelíti a százezret, és ebből a legtöbb, a többség pedagógus I.-ből pedagógus II. fokozatba lépett, és ez nemcsak egyfajta besorolásbeli előrelépést jelentett a számukra, hanem fizetésemelkedést is, 30-35 ezer forinttal emelkedett a fizetése ezeknek a tanároknak. A legutóbbi tanévben is 17 ezer olyan tanár volt, aki jelentkezett pedagógusminősítésre, és így nemcsak fokozatban lépett előre, de fizetésben is előrelépett.

Az elmúlt ülésszakokon döntöttünk az intézményvezetőknek, az iskolaigazgatóknak a fizetésemeléséről. Sajnos, ezt az ellenzék nem támogatta itt a parlamentben. Ön itt felszólalt, tisztelt képviselő asszony, és azt mondta, hogy többet kellene keresni a pedagógusoknak, de akkor, amikor az iskola vezetőinek, igazgatóinak a fizetésemeléséről kellett volna dönteni, nem nyomta meg az igen gombot, és a képviselőtársai sem nyomták meg ezt az ellenzéki oldalon. Pedig nyilván szerintem ön szerint is fontos, hogy egy 400 fő feletti intézményt vezető, több mint 30 éve tanító, pedagógus I. besorolásban lévő, egyetemi végzettségű igazgatónak a bére mégiscsak ezáltal 142 100 forinttal emelkedni tud.

(11.20)

Egy 35 éve a pályán lévő, ezer fő feletti, tehát nagy iskolát irányító mesterpedagógus fizetése pedig akár 182 ezer forintot is emelkedhet e béremelés révén, amit a kormány bejelentett, önök viszont itt a parlamentben nem támogattak, képviselő asszony. Az is fontos, hogy külön ösztönzési keresetkiegészítésre is lehetőség nyílik maximum körülbelül 100 ezer forintos értékben.

Tisztelt Képviselő Asszony! Nem állt meg a kormány akkor, amikor az 50 százalékos béremelést több lépcsőben fokozatosan bevezette, hanem egy újabb 10 százalékos béremelésről is döntöttünk. Idén július 1-jétől fog ez bevezetésre kerülni. Ugyanakkor, ha a teljes évben nézem, hogy ez mennyi többletet jelent az oktatás számára, nos, ez mintegy 80 milliárd forintos többletbérfedezetet jelent, amit egy teljes évben most már még további többletként tudunk a korábbi pedagógusbér-emelésekhez hozzátenni.

Ha megnézi, amire utalt is, hogy mekkora a különbség az oktatásra fordított kiadások esetében a 2010-es és az idei szám között, akkor azt látja, hogy körülbelül 660 milliárd forinttal költünk többet oktatásra, a fiatalok nevelésére, és ebből a legnagyobb rész, a legnagyobb többlet egy 335 milliárd plusz 30 milliárd, ami még a szakképzésben a mostani béremelésben benne van, s ez a béremelésekre fordítható keret. Így értük el, hogy egy pályakezdő, egyetemi végzettségű pedagógusnak, gyakornoknak a bére, amely valahol 129 ezer forint környékén volt 2010-ben, most már 102 ezer forinttal 231 ezer forintra emelkedjen, ami 78 százalékos béremelés 2010 és 2020 között. Vagy egy húsz éve dolgozó főiskolai végzettségű pedagógus, ami minősítette magát pedagógus II. kategóriába, ő 150 ezer forintot sem keresett 2010-ben, most 331 600 forintot kereshet idén a második félévtől kezdve, ami 122 százalékos emelkedés. De egy húsz éve dolgozó, egyetemi végzettségű pedagógus, aki szintén pedagógus II. fokozatban van, tehát minősítette magát az elmúlt években, ő 2010-ben 172 ezer forintot keresett, most 368 ezer forintot kereshet, ami 113 százalékos emelkedés.

Természetesen egyetértek önnel abban, hogy nagyon sok más helyen is emelkedtek a bérek, de tisztelt képviselő asszony is láthatja, hogy míg korábban bércsökkenésről van szó, most már érezhető emelésekről van szó, és szeretnénk ezt a politikát a továbbiakban is folytatni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai