Készült: 2024.04.28.02:08:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2014.10.20.), 375-379. felszólalás
Felszólaló Gúr Nándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:56


Felszólalások:  Előző  375 - 379  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Nekem több időm van kifejteni mindazt, amit Lukács képviselőtársam az utolsó mondataiban megfogalmazott. Csak hogy Halász képviselőtársam számára is tiszta és világos legyen, csak azért szenteljünk egy percet erre a történetre. Az nem kétséges ön előtt sem, hogy jelentős, közel 1 millióval kevesebb szavazatot kaptak és mégis kétharmaduk van, merthogy olyan mandátumszámítást hívtak életre. Nem akarom a részleteket elkezdeni… (Novák Előd: Médiatörvény!) Igen, médiatörvény. Tehát nem akarom a részleteket elkezdeni, hogy a határon túli szavazatok és a gazdasági elüldözöttek közötti szavazatok hogyan és miképpen értek össze, vagy éppen nem. (Novák Előd: Lesz szó a médiatörvényről is?) Igen lesz, van 15 perc, úgyhogy nyugodt légy.

ELNÖK: Képviselő úr, térjen a tárgyra!

GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen. Én csak azzal a bevezető gondolattal kezdtem, amivel Halász képviselőtársam foglalkozott. De elnök úr intelmét figyelembe véve áttérek a jelen témára.

ELNÖK: Köszönöm.

GÚR NÁNDOR (MSZP): Én köszönöm, elnök úr. Lukács képviselőtársam úgy fogalmazott első megszólalásának az utolsó mondataiban, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot meg kellene szüntetni. Én az első mondataim között mondom ugyanezt. Miért? Nagyon egyszerű a történet. 35 000 millió forint nem kevés pénz, ha már a 2013-as meg a 2015-ös költségvetésről beszélünk. 650 fő foglalkoztatása, s ehhez illesztetten 8000 millió forint feletti bérjellegű kiadás nem kevés. 6000 millió forintos nagyságrendű tartalékpénz megint csak nem kevés. Foghatatlan, követhetetlen pénzügyi felhasználások, az legalább kérdőjelessé teszi azt, hogy hogyan és miképpen, milyen típusú gazdálkodás zajlik. Lehet persze olyan könyvvizsgálói jelentést előállítani, amely számszakilag helytálló és hiteles, a kérdés az, hogy a hasznosság szemszögéből nézve hogyan néz ki mindez a kérdés.

Nézze, képviselőtársam, az én értékítéletem szerint mára a Fidesz ? nem tudok mást mondani ? szerintem a médiát a legsötétebb sarokba, a legsötétebb verembe kergette. Olyan helyzetet hívott életre, amely tekintetében mozgásszabadsága nem túl sok van. Én úgy látom, azt tapasztalom, hogy olyan szintű politikai befolyás érvényesül ma a kormányzó pártok részéről, ami a kiegyensúlyozottság kérdéskörét ? nem is tudom, hogy szabad-e ezt a kifejezést használni ? gyakorlatilag kőkeményen megkérdőjelezi.

Lehet-e ma közszolgálati médiáról beszélni? Hosszan értekezhetnénk róla; szerintem igazából nem. De ha nem a közszolgálati, hanem a kereskedelmi médiumokat nézzük, akkor hogy néz ki ez a szituáció? Mi történik velük? Én azt gondolom, hogy a teljes megszorítottság keretei között működnek és élik az életüket. És hát persze ehhez minden eszközt használnak. Vagy ellehetetlenítenek ezen a piacon, vagy jutalmaznak. Az ellehetetlenítés nyilván azoknak szól, akik nem az önök politikáját támogatóan lépnek fel, vagy csak megpróbálnak reális képet alkotni a világról és azt közvetíteni; hát jutalmazni meg azokat nyilván, akik hűbéres módon beállnak ebbe a történetbe.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kinek is tartozik bármifajta beszámolási vagy éppen elszámolási kötelezettséggel? Amennyiben jól tudom, akkor gyakorlatilag a felettesi szerepet ellátó minisztériumnak sem igazából. A kormánynak sem nagyon, a parlamentnek sem. Kinek valójában? Egy egyszemélyes, egy orbáni kézben tartott folyamat zajlik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tekintetében? Jól van ez így, ha így van? Jól van ez így, ha ezt az utat járjuk? Ahol a politikai manipuláció lehetősége is adottá válik? (Megszólal egy mobiltelefon. ? Novák Előd: Hív az asszony!) Parancsolsz? (Novák Előd: Mondom, hív az asszony.) Nem engem, lehet, hogy téged. Tehát ahol a politikai manipuláció lehetősége is adott esetben valós helyzetként fogható meg? Ahol a sajtószabadság kérdéskörét kétséggel lehet csak megállapítani?

(1.40)

Ahol a korrupciós kockázatok is felüthetik a fejüket? Most nem akarok egészen más vizekre evezni a mai nap eseményei kapcsán, de hát látható, hogy átszőtte a korrupció ebben az időszakban Magyarországot, amikor kormánytisztviselők kerülnek olyan helyzetbe… ? és akkor nem térek ki, és akkor visszatérek, jövök megint csak vissza 2013 költségvetéséhez. Szóval, azt gondolom, hogy egy Orbán-vezérelt folyamatról van szó, amely tekintetében vannak, akik kiszolgáltatottak, és vannak, akik kiszolgálók ebben a történetben.

Halász képviselőtársam azt mondja, hogy Lukács képviselőtársam sületlenségeket beszél. Akkor csak néhány gondot, általam vélt problémát vetnék fel, és akkor azt szeretném kérni majd Halász képviselőtársamtól, hogy reagáljon, ezek tényleg sületlenségek-e, vagy épp valós problémák és valós gondok, amikről beszélünk. Tudja ön is, meg hát megerősítő jelleggel képviselőtársam is szóba hozta a gazdasági operatív program keretei közötti 20 milliárd forintos, 20 000 millió forintos nagyságrendű pályázatot. Tudja? Tudja, miről beszélünk, ugye? A 33 kistérség szélessávú fejlesztéséről, amely kapcsán 12 nyertes pályázó közül öt elvitte a források kétharmadát, több mint 12 milliárd forintot. Ismeri, ugye? Ezek sületlenségek?

Azt már nem is kezdem el mondani, amiről képviselőtársam beszélt, hogy ezen cégek esetében azonosnak mondható cégalapítási dokumentumok, a bejegyzések helyszínei, az ügyvezetési, a tulajdonosi háttér hogyan és miképpen néz ki. Ez sületlenség vagy létező gond, létező probléma? Az sületlenség-e vagy létező gond, létező probléma, hogy a Magyar Távirati Iroda a kormány „szócsövévé válik”? (Halász János: Ez is sületlenség.) Ha ön szerint sületlenség, akkor meg kell nézni azt, hogy mi zajlott az elmúlt esztendőkben e tekintetben. Szerintem ez létező probléma.

De ilyen létező problémákról nemcsak a gazdasági operatív fejlesztési program 20 milliárdos szélessávú fejlesztését érintően vagy az MTI megszűnésével kapcsolatosan, hanem akár a megszűnt állami mobilcég kérdéskörével is lehetne foglalkozni, amely beolvadt a Magyar Postába, vagy a Kúria elmarasztaló ítéletének felülírásával is, amellyel ugyan nem tudták elleplezni mindazt, hogy a sikertelen frekvencia-árverés mintegy 12 milliárd forintos kárt okozott a negyedik mobilszolgáltatónál.

Azt gondolom, ezek végképp nem sületlenségek, ezek létező problémák, olyan gondok, amelyekkel szembe kell nézni. Nem véletlen, hogy a 2013-as költségvetés tekintetében azt mondjuk, hogy nem kívánjuk megerősíteni támogatásunkkal mindezt, merthogy úgy ítéljük meg, hogy rengeteg torzó van ebben a rendszerben. És hát 2015 tekintetében is, ami a következő napirendi pont kapcsán hangzik el, nem kívánok okfejtésekbe bocsátkozni, ott is nyilván ugyanaz a mondatom, hogy akkor és amikor látható módon szakmai beszámolók, illetve szakmai előkészítések nélkül a Parlament falai között kellene dönteni ilyen típusú és nagyságrendű forrásokról, akkor ehhez nem lehet igent nyomni.

Nem szeretnék visszaélni ezen késői időpontban a türelmükkel, ezért nem fogok részletekbe menően kitérni azokra a kérdésekre, amelyekről Kiss László képviselőtársam szólt, csak megerősítő jelleggel teszem hozzá. Azt hiszem, ezeket érdemes lenne számba venni, ezekkel kapcsolatosan érdemes lenne képviselőtársaimnak is meggondolni azt, hogy ezek a felvetések tényleg valóban sületlenségek vagy létező problémák. Azt gondolom, létező problémák, ezekre kellene megoldásokat adni, akár a költségvetésen keresztül is. Köszönöm szépen. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  375 - 379  Következő    Ülésnap adatai