Készült: 2024.04.29.22:04:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

123. ülésnap (2011.10.25.), 54. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati és területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár úr! Tisztelt Ház! Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság megtárgyalta az előttünk fekvő törvényjavaslatot. Ami a lényeges, az az, hogy általános vitára alkalmasnak tartotta, mégpedig 16:4 arányban, 16 igen és 4 nem szavazat mellett. A bizottság megnyugtatónak tartotta azt, hogy az adókorrekcióból, esetleg -emelésekből eredő többletbevételek jelentős része, az általános forgalmi adó 25 százalékról 27 százalékra történő emelése teljes mértékben egy tartalékba fog bekerülni, amely tartalék mindenfajta külső hatás kivédésére szolgál. Ezt a bizottság rendkívüli módon megnyugtatónak tartotta.

Mivel az önkormányzati bizottság egy szakbizottság, ezért azt gondolom, nem okozok túl nagy meglepetést, ha azt mondom, hogy alapvetően a legtöbb vitát a helyiadó-rendszer változása, a helyiadó-rendszerben történő esetleges változások váltották ki, aminek nem is annyira a változások mértéke, hanem inkább a jelzésértéke az, ami markáns és meghatározó, hiszen ahogy a miniszter úr az expozéjában elmondta, itt egy filozófiai váltásról van szó, milyen módon lehet jelzésértékkel az önkormányzatok gazdasági önállóságát, gazdasági szabadságát tovább növelni, hogy az önkormányzatok ne helyhatóságok, hanem valójában igazi önkormányzatok lehessenek, akik a saját bevételeikkel, adóbevételeikkel a köz javára és nyilván felelősséggel, szabadon gazdálkodnak.

Két ilyen irányú változás van a helyi adók tekintetében. Az egyik az, hogy az önkormányzat gyakorlatilag maga dönti el, hogy az úgynevezett vagyoni típusú adók tekintetében, a telekadó, az építményadó tekintetében mit tekint az adóztatás alapjául, akár az értéket, akár pedig az alapul fekvő négyzetmétert vagy valamilyen más szabályt. Igaz, itt is korlátokkal teheti, maximálisan nem haladhatja meg az ingatlanérték 3 százalékát ez az adómérték, amely nyilván rendkívül nagy, de ahogy eddig, ezt követően sem fogják a települési önkormányzatok kiszabni ezt a maximális mértéket. A másik pedig, hogy megjelenik egy új adókategória, az úgynevezett települési adó, nyilván korlátokkal. Rendkívül sokat lehetett hallani erről a sajtóban.

(10.40)

Gyakorlatilag nagyobb ezen adó bevezetésének a füstje, mint valójában a lángja, hiszen a vállalkozások adóterhe e tekintetben nem nőhet, továbbá a lakosság tovább egyértelműen nem terhelhető. Azt gondolom, hogy mint ahogy eddig is, a helyiadó-rendszer egy lehetőséget teremt a települési önkormányzatok számára, ahogy a települési önkormányzatok eddig, úgy a jövőben is felelősséggel fognak dönteni a bevezetendő adóról és annak mértékéről.

2012-ben tehát azzal számolok és azzal kalkulálok, hogy alapvetően a helyi adókból származó bevétel nem fog növekedni a települési önkormányzatok tekintetében makroszinten. Az önkormányzati és területfejlesztési bizottságban nagyon sok olyan polgármester volt érintett, akik valamilyen módon kapcsolódnak a turizmushoz. Örömtelinek tekintjük, hogy a béren kívüli juttatások tekintetében 500 ezer forint az a keret, amely 16 százalékkal adóztatható, és nyilván egy turizmusból élő településnek, önkormányzatnak rendkívül fontos az úgynevezett SZÉP-kártyával, a Széchenyi-pihenőkártyával kapcsolatos intézkedés, és nagyon jó irányú az elmozdulás, mert 225 ezer forint szállásférőhelyhez kötötten használható fel. Gyakorlatilag megoldotta az előterjesztő a vendéglátók problémáját mintegy 150 ezer forintos kerettel, és 75 ezer forint pedig egyéb szabad felhasználású keret van a SZÉP-kártya tekintetében. Ez mindenféleképpen a belföldi turizmust fogja ösztönözni és növelni.

Még egy felvetés elhangzott a többségi vélemény oldaláról. Ez az áfaemelésből adódik, mégpedig a hosszabb távú fejlesztések, beruházások, alapvetően uniós fejlesztések, beruházások kapcsán. Korábban már volt a szocialista kormány idején, amikor először 25-ről 20-ra, aztán miután véget ért a kampány, ezt követően visszaemelték 25 százalékra az általános forgalmi adót. Ez rendkívüli nehézségeket okozott a hosszabb távú elkötelezettségek, fejlesztések tekintetében. Ezt a kompenzációt az akkorinál szerintem jóval egyszerűbben kellene megoldani.

Tisztelt Elnök Úr! Mindezeket figyelembe véve az önkormányzati bizottság általános vitára alkalmasnak tartotta az előttünk fekvő javaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai