Készült: 2024.04.29.20:34:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

123. ülésnap (2011.10.25.), 44. felszólalás
Felszólaló Dr. Seszták Miklós (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:48


Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SESZTÁK MIKLÓS, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Köszönöm a szót. Egyetlenegy mondat az előzményekhez, hogy az már az ellenzék szegénységi bizonyítványa, amikor technikai problémából akar előnyt kovácsolni, de ezt majd mindenki mérlegeli úgy, ahogy tudja.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló T/4662. számú törvényjavaslat általános vitája kezdődik a mai nap. A módosítás jelentős lépést kíván tenni az adórendszer korszerűsítése, átalakítása irányában. A törvénymódosítás egyik kiemelt célja az, hogy a kormánynak az államadósság csökkentésére, a 2,5 százalékos államháztartási hiány tartására irányuló törekvései tarthatók legyenek; ehhez a kiadási oldal csökkentése mellett nyilvánvalóan a szükséges mértékben a költségvetés bevételi oldalának növelésére is szükség van.

Egyik kiemelt cél az Egészségbiztosítási Alap bevételeinek biztosítása, növelése. Lépéseket kíván tenni a törvénymódosítás abba az irányba, hogy az Egészségbiztosítási Alap zárt kasszaként tudjon működni. Mit is jelent ez? Az előbbiekben már említettem, hogy a cél az egészségügyi kasszának pluszforrás teremtése. Ezt úgy kell és úgy lehet megteremteni, hogy ezek a bevételek egyébként egyértelműen kötődjenek valamilyen formában az egészségügyhöz. Tehát itt nem arról van szó, mint ami az elmúlt év gyakorlata volt, hogy személyi jövedelemadó-bevételt, áfát és egyéb bevételeket csoportosítunk át az egészségügyi kasszához, hanem olyan bevételeket kell odatenni, amelyek egyébként nem minden szempontból egészséges termékek fogyasztásából származnak. Ezáltal gyakorlatilag azzal, hogy adóztatják ezeket a termékeket, kettős célt valósítanak meg. Egyik oldalról talán ösztönzésre kerülhet az, hogy ezeknek a termékeknek a fogyasztása csökkenjen - legalábbis a fogyasztási kosáron belül -, másik oldalról az innen származó bevételek ahhoz az egészségügyi kasszához csoportosulhatnak, ahol pont az ezen termékek fogyasztásából is származó káros egészségügyi következményeket összességében kezelik.

Nagyon fontos cél tehát az arányos és egységes adórendszer kialakítása. A kormány elkötelezte magát 2010-ben egy olyan arányos adórendszer kialakítása mellett, amely arányos adórendszer egyik oldalról ösztönzi a többletmunka vállalását, ösztönzi azt, hogy Magyarországon a fogyasztásra nagyobb pénzösszeg álljon a háztartások rendelkezésére, és kiveszi azokat az egyébként igazságtalan és sok szempontból pont a többletfoglalkoztatást korlátozó elemeket a rendszerből, amelyek áttekinthetetlenné tették az adórendszer működését. Ennek jegyében 2013. január 1-je a cél a teljes arányos adórendszer kialakítása szempontjából. Itt legfontosabb célkitűzés, hogy Magyarországon azok az átlagcsaládok, azok az átlagemberek, azt is mondhatnám, hogy akik munkából és munkával szerzett jövedelemből szeretnék eltartani családjukat, azok a lehető legvilágosabb, legegyszerűbb adórendszer mellett tudjanak adózni, és náluk a többletmunka vállalása valójában többletjövedelemmel is járjon együtt.

Ennek érdekében a kormány jelentős lépéseket kíván tenni már a 2012. évben is. Az első fontos lépés, hogy a minimálbér, illetve a garantált bérminimum jelentős megemelésre kerülne, 92 ezer, illetve 108 ezer forintra. Fontos lépés az is, hogy elkezdődne az úgynevezett szuperbruttórendszer kivezetése. Ez a most alkalmazott gyakorlat 27 százalékkal megemelte eddig minden bérjövedelem adóalapját. Ennek a kivezetése először 202 ezer forint alatti jövedelemnél történne meg, majd a következő esztendőben a 202 ezer forint feletti jövedelműeknél is megszüntetésre kerül.

A kormány célja, amíg benn tartja a 202 ezer forint feletti jövedelműeknél meglévő szuperbruttót, addig - anélkül, hogy az ott bármilyen többlet-adóterhelést jelentene - forrást biztosítson a kompenzáció számára a 202 ezer forint alatt keresőknél.

Fontos, kiemelt célja még a javaslatnak az adómorál erősítése, az adóhatóság ellenőrzési hatékonyságának a növelése. Ezekkel a javaslatokkal az adóhatóság ellenőrzési eszköztára, a feketegazdaság elleni küzdelem hatékonysága erősödne, és ezáltal is jobban, hatékonyabban lehetne biztosítani a költségvetés bevételi oldalát.

Mindezek alapján a bizottság 18 igen és 8 nem szavazat mellett általános vitára alkalmasnak találta az előterjesztést, mivel az adóintézkedések gazdaságpolitikai és társadalompolitikai céljai támogathatók.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai