Készült: 2024.04.29.22:18:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

123. ülésnap (2011.10.25.), 164. felszólalás
Felszólaló Dr. Nagy István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NAGY ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! A most benyújtott törvényjavaslatot nem szabad kivonni abból a gazdasági környezetből, ahol most élünk. Nem szabad kivonnunk annak a világgazdasági helyzetnek a jelenéből, amely életünk minden részére hatással van.

Nagyon nehéz egy adótörvény-javaslattal választ, megoldást találni minden bennünket körülvevő gazdasági, társadalmi vagy akár szociológiai kihívásra. Ez a törvényjavaslat azonban igyekszik megfelelni ennek a csöppet sem könnyű kihívásnak. Az intézkedések együttesen segítik felkészülni az országot arra, hogy mire Európa kilábal a mostani nehéz helyzetből, addigra Magyarország váljon az európai gazdasági növekedés motorjává.

Fontos kihívás ezek mellett az egészségügy nehéz helyzetének az orvoslása is. Mindnyájan tapasztaljuk és ismerjük az egészségügy forráshiányát, ugyanakkor hatalmas elvárásokat támasztunk felé. Ezen elvárások teljesítéséhez szükséges a népegészségügyi termékadóról szóló törvénynek egy új adónemmel, a baleseti adóval történő kiegészítése is. Az egészségügyi bevételi források egyik formája lesz ez a baleseti adó. Abból a felismerésből indul ki, hogy a gépjárműhasználat nagyobb baleseti kockázatot hordoz. A balesetek során előálló sérülések súlyosabbak, ekkor az egészség helyreállítása, a rehabilitáció fokozott terhelést jelent az egészségügyi ellátórendszer számára.

Az egészségre gyakorolt negatív hatása okán adóköteles termékké válik aztán az ízesített sör és az alkoholos frissítő is. A népegészségügyi termékadótörvény értelmében azok az üdítőitalok és előrecsomagolt cukrozott készítmények adókötelesek, amelyek esetén a termék hozzáadott cukortartalma meghalad egy bizonyos értéket, üdítőital esetén 8 gramm/100 millilitert, cukrozott készítmény esetén 25 gramm/100 grammot. Az adóköteles termékköröknél az üdítőital fogalmának meghatározásánál a 25 százalékos gyümölcshányadot tartalmazó italok, sűrítmények, nektárok vagy gyümölcslevelek a hatályos szabályozás értelmében nem tartoznak az adó hatálya alá. A javaslat, hasonló élettani hatásuk miatt, természetesen a legalább 25 százalék zöldséghányadot tartalmazó italokkal, sűrítményekkel is hasonlót tesz.

Ez a javaslat kétszeresen is segíti az egészségügyet. Egyrészt serkenti az egészséges élelmiszerek előállítását, fogyasztását, másrészt pedig ha nem teljesítik az egészségre kedvező hatással lévő összetételt, akkor pedig pluszbevételt jelent.

Az adóelkerülés megakadályozása érdekében a javaslat módosítja az energiaital fogalmát is. A jelenleg 8 százalékos cukortartalomra vonatkozó korlátot eltörli, valamint rögzíti, hogy a termék akkor adóköteles, ha koffeint és taurint tartalmaz. Ez a megfogalmazás megakadályozza, hogy a koffeint más, hasonló élettani hatást okozó összetevővel kiváltani szándékozó energiagyártó az adót akár elkerülje.

A javaslat szerint adókötelessé válik az úgynevezett ízesített sör is. Ez a kategória a piacon az utóbbi időben nagy számban megjelenő gyümölcsös söröket öleli fel, amelyek közös jellemzője, hogy üdítőital és sör keveréke, és az alkoholtartalma rendkívül alacsony, 3 százalék alatti. Ezen termékkör népegészségügyi termékadóval történő adóztatását az indokolja, hogy egyrészt jelentős mértékben tartalmaz cukrot, másrészt üdítőital-jellegére tekintettel a fiatalok is szívesen fogyasztják, így tulajdonképp segít az alkoholra való rászokásban.

A 2012. évi adótörvény-javaslatok közül én ezt a két szegmenst emeltem ki. Önmagában mind a kettő adóemelést jelent. Hogy mégis támogatni lehet ezt az adóemelést, az indokolja, hogy milyen célt kívánunk megvalósítani vele. Az ezekből az adónemekből befolyó pluszbevételek az egészségügy égető forráshiányát kívánják pótolni. Segítik a kórházak működtetését, a háziorvosi praxisok felszereltségét, és nem utolsósorban az egészségügy jövőjét jelentő fiatal orvosok itthon maradását. Fontos célok ezek? Azt hiszem, erre mindnyájan igennel válaszolhatunk. Ha végignézzük az adótörvény minden paragrafusát, akkor minden paragrafus mögött ott találunk valamilyen, az egész társadalmat tekintve fontos és megoldandó célt, feladatot. Amikor kritikát mondunk erre a javaslatra, először tisztázzuk magunkban, hogy a célt, a feladatot hogyan tudjuk finanszírozni.

Kedves Képviselőtársaim! Amikor az adótörvényekről vitázunk, vegyük figyelembe a magyar és a nemzetközi gazdasági helyzetet. Azt gondolom, hogy a jövő évre javasolt adóváltozások biztosítják Magyarország pénzügyi stabilitását, segítik kezelni az államháztartás hiányát, és csökkentik az államadósságot.

És végül ami még nagyon fontos: az új adótörvény segíti a magyar gazdaság versenyképességét. Bízom benne, hogy egy felgyorsuló, versenyképes magyar gazdaság olyan fejlődést tesz lehetővé, amelynek kedvező hatását majd minden állampolgár érezheti.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai