Készült: 2024.04.29.12:48:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2007.10.30.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:39


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Meggyőződésem, hogy két dolgot kell adottságként kezelnünk a Ferihegyi nemzetközi repülőtér forgalmát illetően. Az egyik az, hogy a reptér a főváros határában van, ezért aztán az érkezési és indulási útvonalak elkerülhetetlenül érintik Budapestet. A másik adottság pedig az, hogy a repülési zajt megszüntetni nem lehet, ugyanakkor mindent meg kell tenni annak elviselhető szinten tartása érdekében. A Ferihegyi repülőtér az ország egyik legfontosabb kapuja, fejlődése, dinamikus forgalmi adatai növekedést mutatnak. Azt gondolom, ennek az ország gazdasága, turizmusa szempontjából mindenképpen örülnünk kell, és nagyon óvatosan kell bánnunk minden olyan korlátozással, amely a dinamikus növekedést valamilyen módon befolyásolhatja.

Ugyanakkor természetesen meg kell találnunk azt az intézkedéscsomagot, meg kell találnunk azokat a lehetőségeket, amelyek a helyiek, az érintettek, a zajterhelést elviselők körében fokozhatják az elégedettséget. Erre vonatkozóan a Budapest Airport és a Hungarocontrol által kidolgozott zajcsökkentő program keretében eddig is több érzékelhető intézkedés született, ezeket talán nem kell PR-fogásnak neveznünk. Mindenesetre az eredmények magukért beszélnek. Néhányat hadd emeljek ki, amelyeket képviselő úr is említett: egyrészt megemeltük az induló gépek előírt minimális emelkedési szögét, így magasabb felszállási szintet érnek el viszonylag rövid idő alatt, ennek következtében a zajhatások sokkal kisebb mértékben zavarhatják a lakosságot. A szigorított előírt útvonalkövetés szintén azt szolgálja, hogy a zajterhelés ne nagy területen szóródjon szét, hanem viszonylag kis területet érintsen, kis területre korlátozódjék. Új indulási eljárást vezettünk be, amely megosztja a főváros belső kerületei feletti repüléseket, csökkenti a repülési műveletek számát a legsűrűbben lakott területek felett, és a nyomvonalak egyes szakaszait ipari és közlekedési területek fölé helyeztük át. Megszüntettük a budai hegyek feletti repülési fordulókat.

A képviselő úr által kérdezett Rákoshegy térségére vonatkozóan a 176/1997. számú kormányrendelet ír elő korlátozást a 2. számú kifutópálya használatáról. A zajcsökkentés érdekében az úgynevezett 31R kifutópályáról a város felé történő felszállások esetében a légi járműveknek még Rákoshegy előtt át kell térniük a másik kifutópálya nyomvonalára. Rákoshegy felett a város felőli felszállások esetében a 13L kifutópályát hétköznap 8 és 22 óra között vehetik igénybe a legfeljebb száz tonna maximális megengedett felszállótömegű repülőgépek. Ennek köszönhető, hogy a 13L kifutópályán ez év szeptember végéig 580 leszállást regisztráltak, ami nem több napi három leszállásnál, és megfelel a hivatkozott kormányrendeletben előírt forgalommegoszlásnak. Csak tájékoztatásul: a másik kifutópályán közel hússzor ennyi leszállás történt.

Ami pedig a jövőbeni szabályozást illeti: kidolgoztuk és benyújtottuk az Országgyűléshez a légiközlekedési törvény módosítását, amely a zajvédelmi előírások megszegéséért hatékonyan és szigorúan kívánja szankcionálni a társaságokat. Ez a rendelkezés a törvénymódosítással együtt a tervek szerint 2008. január 1-jén lépne hatályba.

A Budapest Airport vezetése a tulajdonosváltástól függetlenül elkötelezett a zajvédelem ügyében, ez év augusztus végén benyújtotta a zajgátló védőövezetek kijelölésének alapját képező dokumentációt. A dokumentumban foglaltak mielőbbi végrehajtásához elsődleges fontosságú az érintett kerületek országgyűlési képviselőinek, önkormányzatainak és végső soron a lakosságnak a támogatása. Ez alapozza majd meg a légiközlekedési hatóság zajvédelmi intézkedéseit is. A repülőtér tájékoztatása alapján a zajgátló övezet kijelölését megelőzően jogszabályi kötelezés nélkül is megkezdi a passzív akusztikai védelmek kiépítését évi 100 millió forint ráfordítással.

(8.20)

A földi zajok mérséklésére pedig zajvédőfal építését és a hajtóműpróbázó hely létesítését tervezik. Tisztelettel köszönöm észrevételét, köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai