Készült: 2024.04.29.10:09:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2007.10.30.), 62. felszólalás
Felszólaló Szabados Ákos (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:57


Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABADOS ÁKOS (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vita utolsó szakaszában szeretnék néhány szót szólni a költségvetés szociális és önkormányzati területet érintő néhány fontos eleméről. Ugyan a vita során ezzel kapcsolatosan már többen kifejtették véleményünket, azért én mégis fontosnak tartom, hogy néhány ténybeli dolgot és számszerű adatot felsoroljak ezekből a fejezetekből, hiszen a szociális törvény módosítása napirenden van, annak jó néhány elemét elfogadta már a parlament, és ezt a következő évi, a 2008. évi költségvetésben fogjuk tudni realizálni, ami az önkormányzatok számára új feladatokat határoz meg.

A mostani merev költségvetési tervezés során fontos dolog, hogy a helyi önkormányzatok normatív hozzájárulásai között felsorolt szociális és gyermekjóléti ellátások normatívái nem csökkennek, sőt a szociális törvény módosításával összhangban kiemelt cél az alapellátás fejlesztése. Ezzel összefüggésben a házi segítségnyújtás és az étkeztetés differenciált normatívái fokozottan szolgálják a rendszer bővítését. Bizonyos esetekben közel két és félszeres növekedést eredményez a változás - igaz, itt azért meg kell jegyezni, hogy a jelzőrendszeres segítségnyújtás esetében 25 százalékos csökkentést javasol a kormány. A szociális törvényből eredő többletfeladatokra 2,3 milliárd forint többlettámogatás áll rendelkezésre a szociális tárca fejezetében.

Az SZMM-fejezetben szereplő szociális, alap- és szakosított ellátások fejlesztésének előirányzata 1 milliárd 450 millió forint támogatást mutat, amelyek között szerepel a kistérségi szociális felzárkóztató programok keretében megvalósuló fejlesztés, a szociális földprogram, a felülvizsgálatokkal, állapotfelmérésekkel kapcsolatos szakértői munkák finanszírozása, valamint az alapellátás fejlesztésével kapcsolatos fejlesztési többlet. Ez utóbbi 850 millió forint kiadást jelent, amiből étkeztetésre a várhatón 20 ezer fő növekményre eső igény forrásbiztosítására 238 millió forint van előirányozva, továbbá a házi segítségnyújtás létszámnövekedése - ami körülbelül plusz 10 ezer fő - következtében megemelkedik a gondozási óraszám, itt a többletigény megint csak 332 millió forint, amire a forrás megtervezésre került.

Az ehhez kapcsolódó kötelezően elvégzett állapotvizsgálatok szakértői tevékenységére is tervezett a tárca. A 2008. évben várható állapotvizsgálatok, rászorultsági vizsgálatok száma meghaladja a 19 ezer főt. Az ÁSZ is leírja: a szociális alapszolgáltatások, a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás bővítésre, a szociális segélyek, juttatások reálértékének megőrzésére 16,4 milliárd forinttal növelt állami támogatást, hozzájárulást tartalmaz a javaslat.

Jelentős tétel a szociális célú humán szolgáltatások normatív állami támogatása, ez több mint 36 milliárd forintot tesz ki. A szociális szolgáltatások kiegészítő támogatása az új belépőként megjelenő szociális szolgáltatások normatív hozzájárulásának szabályozását segíti elő egyrészt a nem állami és egyházi fenntartók, másrészt az önkormányzati fenntartói kör esetében. Az új belépők esetében az 50 százalékos normatíva szabályai a 2008. évben a korábbi hét jogcím helyett négy jogcímen maradnak fenn: támogató szolgáltatás, közösségi ellátások, utcai szociális munka és a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás. Így 800 millió forint többletforrást találhatunk. A többletigény pályázat keretében, az étkeztetés 300 millió forint és a házi segítségnyújtás 500 millió forint fejlesztését érinti. Köztudott, hogy a szociális feladatokat ellátó egyházi fenntartók a működési támogatáson túl egyházi kiegészítő támogatásra is jogosultak. Az egyházi kiegészítő támogatás mértékét a költségvetési törvény állapítja meg: jövőre ez 4,5 milliárd forintot fog kitenni.

A szociális ellátások fejlesztésében kulcsterület a hajléktalanellátás - erre jövőre mindösszesen közel 800 millió forint jelenik meg a tárcánál. Az egyik legnagyobb tétel a hajléktalanellátás fejlesztése, ez 567 millió forintot tesz ki. Most különösen aktuális lesz a téli ellátás megszervezése, hogy az utcán élők ellátása biztosított legyen, hogy a közvetlen életveszélyt, a súlyos egészségkárosodást okozó helyzeteket el lehessen kerülni.

A gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások fejlesztése is kiemelt területnek számít - erre 213 millió forintot tervez a szociális tárca. Ebbe tartoznak azok a pályázati programok, amelyek a hivatásos nevelőszülői hálózat támogatását szolgálják. A pályázati támogatás mintegy 200 hivatásos nevelőszülőt fog érinteni. A gyermekjóléti alapellátás fejlesztéséhez tartozik a gyermekek átmeneti otthonának létrehozása, a meglévő otthonok bővítése, a gyermekjóléti szolgálatok speciális szolgáltatásainak fejlesztése, mint a kapcsolattartási ügyelet és az egyszülős klub működtetésének támogatása.

Mindenképpen hangsúlyozni kell, hogy a szociális pénzbeli támogatások is növekednek a nyugdíjminimum növekedésének megfelelően, ami körülbelül 4,9 százalék lesz. Továbbá jövőre már nemcsak a bölcsődés, óvodás, illetve alsó tagozatos, hanem az 5. osztályos rászoruló gyerekek is 100 százalékos étkezési kedvezményben részesülnek. A kormány célja ennek fokozatos kiterjesztése a 8. osztályig, ahogy az a kormányprogramban is szerepelt. Ehhez tartozik a nyári étkeztetés rendszerének kiépítése, amelyre 1,2 milliárd forintot tervez a kormány. Itt még meg kell említeni a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt, amelynek a jövedelemhatára alapesetben 2008-tól a nyugdíjminimum 125 százalékára, illetve egyéb esetekben 135 százalékra nő.

Végezetül azt szeretném elmondani, hogy az Állami Számvevőszék a 2008. évi költségvetési törvényjavaslat makrogazdasági megalapozottságának néhány összefüggéséről szóló értékelő tanulmányában rámutatott, hogy kockázatot jelent a szociális törvény módosítása, mivel további forrásigényeket generálhat az önkormányzati szférában.

(11.40)

Ezt mindazok mellett, amit elmondtam, hogy milyen fejlesztéseket tervez a kormány, illetve a szociális tárca, fontos észrevételnek tartom, amelyet érdemes lesz megfontolni mind a pénzügyi, mind a szociális tárcának, hiszen a források sosem elegendőek. Át kell gondolnunk, hogy miként lehet úgy javítani a hozzáférést, a szolgáltatások színvonalát, hogy mindeközben azok a megfelelő forrásokból is hatékonyabban működjenek, és ez végső soron ne jelentsen nagyobb terhet az önkormányzatok számára.

Úgy vélem, a jövő év egyik legátfogóbb jogalkotói munkája éppen a szociális törvény újraírása lesz, minden évben a költségvetés tárgyalásánál kerülnek elő azok a finanszírozási kérdések, amelyeknek szakmai alapja végső soron az ágazati törvényekben van lefektetve. Tehát úgy kell kialakítani majd az új, keretjellegű törvény alapelveit, hogy azok korszerű és színvonalas szolgáltatásokat generáljanak, de ehhez ki kell alakítani a megfelelő finanszírozást is, egyértelmű felelősségi körökkel, állam, önkormányzat, fenntartók és nem utolsósorban a jogosultak és családjuk számára. Egyértelmű szabályokkal és feltételekkel, minden érintett számára. Bízom benne, hogy a szaktárca által elindított paradigmaváltás című futó koncepció a kormány pénzügyi tervezésével és álláspontjaival is ütköztetésre kerülhet, annak érdekében is, hogy a szociális szféra ne függjön a mindenkori pénzügyi kormányzat által meghatározott feltételektől.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai