Készült: 2024.09.26.11:25:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

138. ülésnap (2000.05.03.), 50. felszólalás
Felszólaló Révész Máriusz (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Oktatási bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:11


Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÉVÉSZ MÁRIUSZ, az oktatási és tudományos bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az oktatási és tudományos bizottság megtárgyalta és általános vitára alkalmasnak tartotta ezt a törvényjavaslatot.

A törvénytervezet több, egymással szorosan nem összefüggő módosítást tartalmaz, ezért úgy érzem, az általános vita meglehetősen hasonlítani fog a részletes vitára.

 

(12.10)

 

A felsőoktatási törvény módosítását a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között kötött megállapodás tette elkerülhetetlenné. Ezen megállapodás néhány pontját ugyanis át kell vezetni a felsőoktatási törvényen. A törvénytervezetnek ezt a részét egyébként ellenzéki képviselőtársaim is - idézem - "kidolgozottnak, átgondoltnak és kiérleltnek" tartották.

A törvénymódosítási javaslat tartalmaz ezen felül több részletmódosítást. Néhány pontban a legfontosabbakat, amelyek a bizottsági ülésen elhangzottak, ismertetni szeretném.

A törvényjavaslat meg kívánja változtatni az egyetemi és főiskolai tanárok kinevezési gyakorlatát. Ha valaki ugyanis elnyeri ezt a címet, az nemcsak az intézményen belül jelez egy szintet. A törvény ezért a Magyar Akkreditációs Bizottságot jelöli meg olyan országos szervként, amely az egyetemi tanári kinevezésekre vonatkozó intézményi felterjesztést szakmai alapon megvizsgálja.

A módosítás tervezete tartalmazza a Széchenyi professzori ösztöndíj elnevezés pontosítását - ezzel szintén egyetértettek a bizottsági tagok, hiszen kifejtették, hogy nem csak professzorok nyerhetik el ezt az ösztöndíjat. Lényeges, hogy a törvényjavaslat módosítja a tudományterületek felosztását, és az OECD-országok szokásos felosztását tartalmazza, ezáltal a tudományfelosztási rendszer összhangba kerül az európai tudományfelosztási rendszerrel.

A tervezet szabályozza ezenfelül a távoktatást is. A távoktatási törvény elfogadása után ezt csak akkor lehet folytatni, ha a Magyar Akkreditációs Bizottság a módszert akkreditálta. Azt gondolom, ez helyes, de a hatályba léptetéshez bizonyos átmeneti időszak szükséges lesz. Ezt sem igazán vitatták a bizottsági ülésen, hiszen több helyen problémát okozott a nem megfelelő színvonalú távoktatás.

A vitában többször előkerült a költségtérítéses hallgatók helyzete. A bizottság tagjai a költségtérítéses képzés ellentmondásaira hívták fel a figyelmet, és többen úgy gondolták, hogy a törvénymódosítás nagyobb lehetőséget teremtett volna a költségtérítéses képzés pontosabb és igazságosabb törvényi szabályozására.

Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvénymódosítás számos egymástól eltérő, lényeges részt érint. A bizottsági ülésen elhangzott, hogy kormánypárti oldalról is lesznek módosító javaslatok, de a törvénytervezetet általános vitára alkalmasnak tartottuk, és úgy gondoljuk, hogy az elfogadása hasznára válik a magyar felsőoktatásnak.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai