Felszólalás adatai
138. ülésnap (2000.05.03.), 50. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Révész Máriusz (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Oktatási bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 3:11 |
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
RÉVÉSZ MÁRIUSZ, az oktatási és tudományos bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az oktatási és tudományos bizottság megtárgyalta és általános vitára alkalmasnak tartotta ezt a törvényjavaslatot.
A törvénytervezet több, egymással szorosan nem összefüggő módosítást tartalmaz, ezért úgy érzem, az általános vita meglehetősen hasonlítani fog a részletes vitára.
(12.10)
A felsőoktatási törvény módosítását a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között kötött megállapodás tette elkerülhetetlenné. Ezen megállapodás néhány pontját ugyanis át kell vezetni a felsőoktatási törvényen. A törvénytervezetnek ezt a részét egyébként ellenzéki képviselőtársaim is - idézem - "kidolgozottnak, átgondoltnak és kiérleltnek" tartották.
A törvénymódosítási javaslat tartalmaz ezen felül több részletmódosítást. Néhány pontban a legfontosabbakat, amelyek a bizottsági ülésen elhangzottak, ismertetni szeretném.
A törvényjavaslat meg kívánja változtatni az egyetemi és főiskolai tanárok kinevezési gyakorlatát. Ha valaki ugyanis elnyeri ezt a címet, az nemcsak az intézményen belül jelez egy szintet. A törvény ezért a Magyar Akkreditációs Bizottságot jelöli meg olyan országos szervként, amely az egyetemi tanári kinevezésekre vonatkozó intézményi felterjesztést szakmai alapon megvizsgálja.
A módosítás tervezete tartalmazza a Széchenyi professzori ösztöndíj elnevezés pontosítását - ezzel szintén egyetértettek a bizottsági tagok, hiszen kifejtették, hogy nem csak professzorok nyerhetik el ezt az ösztöndíjat. Lényeges, hogy a törvényjavaslat módosítja a tudományterületek felosztását, és az OECD-országok szokásos felosztását tartalmazza, ezáltal a tudományfelosztási rendszer összhangba kerül az európai tudományfelosztási rendszerrel.
A tervezet szabályozza ezenfelül a távoktatást is. A távoktatási törvény elfogadása után ezt csak akkor lehet folytatni, ha a Magyar Akkreditációs Bizottság a módszert akkreditálta. Azt gondolom, ez helyes, de a hatályba léptetéshez bizonyos átmeneti időszak szükséges lesz. Ezt sem igazán vitatták a bizottsági ülésen, hiszen több helyen problémát okozott a nem megfelelő színvonalú távoktatás.
A vitában többször előkerült a költségtérítéses hallgatók helyzete. A bizottság tagjai a költségtérítéses képzés ellentmondásaira hívták fel a figyelmet, és többen úgy gondolták, hogy a törvénymódosítás nagyobb lehetőséget teremtett volna a költségtérítéses képzés pontosabb és igazságosabb törvényi szabályozására.
Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvénymódosítás számos egymástól eltérő, lényeges részt érint. A bizottsági ülésen elhangzott, hogy kormánypárti oldalról is lesznek módosító javaslatok, de a törvénytervezetet általános vitára alkalmasnak tartottuk, és úgy gondoljuk, hogy az elfogadása hasznára válik a magyar felsőoktatásnak.
Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai