Készült: 2024.09.20.09:10:52 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
47 304 2010.11.16. 2:06  119-335

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Sajnálom, hogy Göndör képviselő úr kiment a teremből, de ő idézte az előbb Matolcsy miniszter urat arra való tekintettel, hogy mit mondott a tegnapi napon. Ő azt idézte, hogy a 0,4 százalékos gazdasági növekedés valójában 1,6 százalékos. Nyilván szokás szerint nem idézte azt, ami az egész mondat kiindulópontja volt, ami pedig nem volt más, mint hogy az egész idei költségvetés egy csaláson alapszik, és a válságadóknak nevezett kényszeradók bevezetése, ami megtörtént az elmúlt hónapok intézkedései nyomán, tulajdonképpen egy szükséges rossz volt, hiszen annak senki nem örült.

Az az ellenállás, amit a szocialista képviselők ezek kapcsán megvalósítottak, egyben jelzi azt is, hogy nyilván tudtak róla, hogy ez a lyuk létezik a költségvetésben, másrészt nyilván nem ezt a megoldást választották volna, hanem szokásaikhoz híven továbbra is a lakosságra terhelték volna ezeket a terheket. Szerencsére mi nem ezt az utat választottuk, és azt gondolom, bár senki nem örült ennek, ezt az évet sikerült ilyen módon megoldani.

Vágó Gábor képviselőtársam még a bizottsági ülésen nagyon túlzónak minősítette a nyugdíjpénztárból betervezett jövő évi költségvetési számokat. Egyszerűen nem olvasta el sem az ÁSZ, sem a Költségvetési Tanács nyilatkozatát, illetve észrevételeit, ők pontosan túlságosan is óvatosnak tartják. Azt gondolják, hogy lényegesen magasabb lesz ez az összeg, az a százalék, azoknak az embereknek a száma, akik át fognak az állami nyugdíjpénztárba lépni.

Azt gondolom, hogy ez a költségvetés egy kényszerek szülte költségvetés, nyilvánvalóan azok a kényszerek feszítik széjjel, amelyek örökségként ránk maradtak. Úgy gondolom, vállalható kompromisszum, ahogy a miniszter úr fogalmazott, ez a talpra állás költségvetése lesz, és elfogadásra alkalmas.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
47 342 2010.11.16. 5:35  341-347

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Ez a törvényjavaslat salátatörvény, amelynek elsődleges célja egyes pénzügyi tárgyú uniós jogi aktusok hazai jogrendbe történő átültetése, emellett több technikai jellegű pontosítást is tartalmaz. A javaslat továbbá újraszabályozza a tőzsdei kivezetést, valamint az ügyfelek számára vonzóbbá teszi a lakás-takarékpénztárak igénybevételét. A magam részéről ez utóbbival, vagyis a törvényjavaslatnak a lakás-takarékpénztárakat érintő részével kívánok foglakozni.

A törvényjavaslat szerint az egy szerződés után igényelhető állami támogatás időtartama 8 évről 10 évre emelkedik. A módosítás révén növelhető az egy szerződéssel elérhető maximális szerződésösszeg, 40-60 százalékos betét-lakáskölcsön aránnyal számolva 6,2 millió forintról 8 millió forintra, a maximális tízéves megtakarítási idő esetén. Az ügyfelek így nagyobb összeget tudnak lakás-takarékpénztári forrásból lakáscélra fordítani. Ha a család több tagjai is köt szerződést, nagyobb lakásberuházás is finanszírozható a lakás-előtakarékosságra alapozva.

A lakás-előtakarékossági támogatásra vonatkozó új rendelkezést csak a módosítások hatálybalépését követően kötött szerződésekre lehet alkalmazni. A javaslat lehetővé teszi, hogy a lakás-előtakarékossági szerződést ne csak a lakás-előtakarékoskodó, illetve kedvezményezett jelölése esetén a kedvezményezett, hanem e személyek közeli hozzátartozója is felhasználhassa lakáscélra. A javaslat megkönnyíti a családok részére, hogy több szerződést is felhasználhassanak egy adott lakáscél megvalósításához, anélkül, hogy mindegyik családtagnak tulajdont kellene szereznie az adott lakásban. A lakáscélú felhasználási kört bővítő rendelkezést a hatálybalépést megelőzően kötött szerződésekre is alkalmazni kell.

A javaslat enyhíti az áthidaló kölcsönök nyújtására vonatkozó korlátokat. A hatályos törvény szerint a lakás-takarékpénztár kétféle áthidaló kölcsönt nyújthat. A 11. § (2) bekezdése alapján a lakás-előtakarékoskodó akkor igényelhet áthidalható kölcsönt, ha a megtakarítás ideje már elérte a 2 évet, és a szerződéses összegnek a 25 százalékát már megtakarította. A 11. § (3) bekezdése szerint a lakás-takarékpénztár azonnali áthidaló kölcsönt is nyújthat a megkötött lakás-előtakarékossági szerződés alapján, e kölcsönök aránya azonban nem haladhatja meg a szabad eszközök 5 százalékát. A két típusú áthidaló kölcsön aránya együttesen nem haladhatja meg a szabad eszközök 20 százalékát.

Tekintettel arra, hogy a megtakarításhoz kapcsolódó lakáskölcsön iránti igény eddig alacsony volt, a lakás-takarékpénztárak jelentős, 368 milliárd forint szabad eszközzel rendelkeznek - a szabad eszköz egy adott pillanatban kiutalásra, megtakarításra és hozzá kapcsolódó lakáskölcsönök kifizetésére fel nem használt betét. Annak érdekében, hogy növekedjen a lakáscélra nyújtott áthidaló kölcsönök állománya, a törvényjavaslat javaslatot tesz a szabad eszközök felhasználására vonatkozó előírás módosítására. A javaslat szerint 20 százalék helyett a szabad eszközök 75 százalékát használhatja fel a lakás-takarékpénztár áthidaló kölcsönök nyújtására, és megszűnik a két áthidaló kölcsön közötti különbségtétel. A módosítás révén növekedhet a lakás-takarékpénztárak által lakáscélra nyújtott hitelek állománya.

Összefoglalva: a javaslat a lakás-takarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény módosításával lehetővé teszi, hogy a lakás-előtakarékossági szerződést ne csak a lakás-előtakarékoskodó, illetve kedvezményezett jelölése esetén a kedvezményezett, hanem e személyek közeli hozzátartozója is felhasználja lakáscélra. A javaslat megkönnyíti a családok részére, hogy több szerződést is felhasználhassanak. A javaslat 8 év megtakarítási időről 10 év megtakarítási időre növeli a lehetőséget. A korábbi 6,2 millió forintról - tízéves megtakarítási idő esetén - 8 millió forintra emeli ezt az összeget.

Sajnos az elmúlt évek intézkedéseinek is köszönhetően, a szociálpolitikai támogatás eltörlése, a kedvezményes lakáshitelek megszűnése miatt a lakás- és ingatlanpiac szinte teljesen lefagyott. Nem mellékesen jegyzem meg, hogy többek között a kedvezményes lakáshitelek eltörlése után, ezek helyettesítésére burjánzott el a devizaalapú jelzáloghitelezés, belesodorva magyar családok ezreit ebbe a krízishelyzetbe, amit újfent a nemzeti együttműködés kormányának kell kezelnie. A lakás-takarékpénztárakat érintő tervezett változások ezen helyzeten nem tudnak egy csapásra változtatni, de mindenképpen egy fontos lépés a megoldás irányába. Tehát a törvényjavaslat talán legfontosabb tartalmi része a kormány második akciótervének egy pontjához kapcsolódik: a lakás-takarékpénztárakra vonatkozó szabályozást módosítja abból a célból, hogy hatékonyabbá tegye a lakáscélú megtakarításokat, és lehetővé tegye, hogy a lakás-, illetve ingatlanberuházások a jövőben nagyobb mértéket ölthessenek. Tehát a fent vázolt intézkedésekkel az ingatlanpiaci válságot követően egy impulzust kíván a kormány adni a második akciótervben megfogalmazottaknak megfelelően a lakáspiacnak és az építőiparnak.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 64 2010.12.14. 2:08  21-346

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Fél éve azzal szembesülök, hogy bizottsági üléseken és itt a Ház falai között is gyakorlatilag egy olyan hangvétel folyik, ami egyfajta számonkérés, és igazából nem értem, hogy önök honnan veszik ehhez a bátorságot, hiszen valljuk be őszintén, az a fajta magatartás, amit önök itt folytatnak, az egy arcátlan magatartás. (Tukacs István: Azért, mert ti vagytok kormányon, nem mi, ilyen egyszerű; ti akartatok kormányon lenni.) Valljuk be őszintén, amit önök itt most felvetnek, azért önmagukat kérhetnék számon, de nyilván nem fogják tenni sohasem, mert akkor valamilyen formában be kellene látniuk, hogy hibáztak.

Ipkovich úr itt megszorításokat követel, mert nyilván az önök logikája nem tesz mást, mint hogy megszorítás, megszorítás, megszorítás, az elmúlt fél év pedig pontosan az ellenkezőjéről szólt. Az elmúlt nyolc évben bebizonyították, hogy az az út, amit önök járnak, zsákutca, nem vezet sehová sem. Ne akarják, hogy ezt az utat folytassuk! Nyilván egy más logika mentén kell gondolkodnunk. Önök minden egyes alkalommal, amikor nem a lakosságra terheltük a terheket, hanem azokra a felületekre, ahol volt teherbíró képesség, mélységesek fel vannak háborodva. Ezzel azt mondják ki, hogy önök napról napra azokat az embereket kívánnák egyébként tovább sajtolni (Szűcs Erika: A panelprogrammal?), ahol már tulajdonképpen nincs mit kiszedni az emberek zsebéből, mert már réges-régen nincsenek olyan állapotban.

Itt elhangzott, hogy 50 százalékkal emelték a közszféra béreit. Igen, és akkor, abban az évben december 31-éig finanszírozták, aztán gálánsan átdobták az önkormányzatok nyakába, és az önkormányzatoknak ez egy akkora megrogyása volt, amit azóta sem tudtak kiheverni, hiszen ezek a bérek azóta is ott vannak a nyakukban. Én el tudom hinni, hogy nyilván több területen lehetne még fejleszteni, de ez a mai problémákat is előrevetíti. Önök most pénzeket követelnek, miközben egy olyan költségvetést hagytak ránk, ami tulajdonképpen az első három hónapban megbukott 2010-ben, és 500 milliárdos lukkal kellett átvenni ezt a költségvetést, tele hazugságokkal, és nyilvánvalóan azokat a megszorító intézkedéseket vagy azokat a rendkívüli intézkedéseket (Az elnök pohara megkocogtatásával jelzi a felszólalási idő leteltét.) meg kellett tennünk, de azért, mert önök egy ilyen költségvetést hagytak ránk. (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Így van. - Taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 108 2010.12.14. 0:45  21-346

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Igyekszem rövid lenni. Gyakorlatilag egyfajta érvelés hangzott el Nyikos képviselő úr részéről, amivel egy picit vitáznék. Tulajdonképpen a sport - legyen az versenysport vagy tömegsport - támogatása nem pusztán sportpolitikai kérdés. Maholnap ez nemzetgazdasági kérdés lesz, hiszen nem lesznek azok az emberek, akik kellő állóképességgel és kellő módon képesek lesznek egészségügyileg munkavégzésre, hiszen láthatjuk, hogy a jelenlegi tizenéves vagy az alatti generáció milyen fizikális és mentális állapotban van. Azt gondolom, ahhoz, hogy egy egészséges generáció felnőjön, tömegsport és versenysport egyaránt szükséges, ami mindenképpen jogosult a támogatásra, és azt kérem, hogy támogassák ezeket a módosításokat. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 294 2010.12.14. 3:58  21-346

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A víz- és környezeti károk elhárításával kapcsolatos módosításokhoz szeretnék hozzászólni, annál is inkább, hiszen szinte az egész Alföld belvíz alatt van, és tulajdonképpen azt lehet látni, hogy bár az elmúlt napok időjárása ezt tompítani fogja, hiszen a hideg időjárás valamelyest ezt a helyzetet javítani fogja, de hosszú távon mindenképpen arra kell fölkészülnünk, hogy nagyon komoly belvízi védekezés áll előttünk. Én egy szűkebb problémát is szeretnék fölvetni, mert általában, amikor belvízi védekezésről beszélünk, akkor mindig nagy pénzekről, milliárdokról beszélünk, és egy olyan problémára szeretném fölhívni a figyelmet, ami tulajdonképpen jórészt pénzügyi beavatkozás nélkül jelentős segítség lehetne egy térségnek.

Tulajdonképpen Észak-Hajdúság helyzetét szeretném megvilágítani, ahol közel 100 ezer hektárnyi problémát tudnánk megoldani azzal, hogyha a Keleti-főcsatorna mint befogadó megnyílhatna a felszíni vizek befogadására. A negyvenes években a Nyugati- és a Keleti-főcsatorna megépítésével az akkori kornak megfelelően nagyon szépen tudták rendezni ezt a helyzetet, viszont a hetvenes években a Keleti-főcsatornának a vize mint ivóvízbázis került előtérbe, és ez tulajdonképpen lehetetlenné tette a felszíni vizeknek a Keleti-főcsatornába való bevezetését. Ez a mai napi szintjén már ott tart, hogy csak négyezer ember ivóvízkérdését kell megoldani, hiszen Debrecen - mint nagy felszíni vízre korábban igényt tartó település - nem tart ilyen jellegű igényt már erre a szolgáltatásra, sőt tulajdonképpen a négyezer embernek is el tudná látni rétegvizekből az ivóvíz-szolgáltatását. Még egyszer hangsúlyozom, 100 ezer hektárnak a belvízelvezetését lehetne megoldani, és ráadásul gravitációs úton, ami azt jelenti, hogy nagyon jelentős anyagi ráfordítás nélkül ezt a helyzetet kezelni kellene.

Ma ott tartunk egyébként, hogy a településeken belül a vizek útja szabad, de befogadó hiányában, hiába rakjuk rendbe a városon belül a víz útját, nincs hova mennie ennek a rengeteg mennyiségű víznek. Az elmúlt évben Hajdúnánás és környezetében a szokásos csapadékmennyiség 170 százaléka esett, és most már nemcsak a külterületi termőföldek és tanyák, hanem a belterület is jelentős mértékben veszélyben van.

Még egy dologra szeretném fölhívni a figyelmet. Tulajdonképpen azzal, hogy mindig ad hoc jelleggel és akkor próbálunk meg védekezni, amikor már a veszély előállt, ez azt jelenti, hogy elköltjük ugyanazokat a pénzeket, csak sokkal kisebb hatékonysággal, hiszen most is munkában állnak a gépek, és dolgoznak, takarítják ezeket a csatornákat, de el lehet képzelni, hogy ilyen körülmények között milyen hatékonysággal.

Még egyszer arra szeretném fölhívni a figyelmet, hogy akár nagyobb költségvetési átcsoportosítás nélkül is odafigyeléssel ha egyébként tudnánk rendezni a másik nagy problémát, ami pedig arról szól, hogy a magyarországi belvízelvezető csatornák hálózata mind kezelői, mind tulajdonosi szempontból megosztott ellentmondásos érdekektől, eltérő tulajdonosi struktúra a jellemző rá. Ezt a fajta koherenciazavart is mindenképpen orvosolni kellene, orvosolni kellene azt, hogy a környezetvédelmi szempontból, vízügyi szempontból és mezőgazdasági szempontból hogyan és miképpen fogjuk használni ezeket a befogadókat.

Még egyszer szeretném indítványozni Hajdúnánás, Hajdúböszörmény, Hajdúdorog és az egész Észak-Hajdúság érdekében, hogy a Keleti-főcsatorna mint befogadó legyen megnyitva. Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
60 343 2010.12.14. 1:03  21-346

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az elmúlt percekben hallgatva szocialista képviselőtársaimat, azt gondolom, elég komoly leckét adnak nekünk. Hiszen megvilágosodtak, és tulajdonképpen sorra kérik rajtunk számon azt, hogy miért nem tudunk egy elfogadható költségvetést létrehozni, az előbb pedig hallhattuk, hogy semmiféle jövőképünk nincsen. Az ő szemszögükből ezt meg is értem, hiszen az a logika, amit ők eddig próbáltak az országra ráerőltetni, az megbukott. De mi nem akarjuk ezt az utat járni, tisztelt képviselőtársaim.

Azt gondolom, hogy tavasszal az emberek önöket elzavarták elég keményen, és azt mondták, hogy abból a világból, amit önök vázoltak ennek az országnak, nem kérnek. Ne várják el tőlünk, hogy ugyanazt a hibát elkövessük. Mi nem azokra fogjuk hárítani a terheket, akikre önök, vagyis az emberekre, hanem megkeressük azt az alternatívát, amely alkalmas arra, hogy ezt az országot abból a mélységből ki tudja húzni, amibe önök beletaszították.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
70 261 2011.02.28. 3:25  186-280

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár Urak! Itt elhangzott a létszámbecslésnél és a jegyzőkönyvbe vételnél, hogy keveslik a Fidesz létszámát. (Az MSZP-frakció felé.) Szeretném hozzátenni, hogy én meg sokallom azt a létszámot, nemcsak most, hanem általában, hiszen túlreprezentálják szerintem az után az eredmény után, amit az elmúlt 8 évben letettek. Szerintem túl sokan vannak ebben a parlamentben a letett munka után. Azt is sajnálták vagy legalábbis többször szóvá tették, hogy a kijózanodás mégiscsak kell a Fidesznek, én meg azt teszem szóvá, hogy önöknek is jó lenne már végre kijózanodni, és végül úgy megnyilatkozni, ahogy ez után a teljesítmény után szerintem elvárható lenne.

Ma a bizottsági ülésen szinte végig azt kellett hallgatni szocialista képviselőtársainktól, hogy nem értik, miért nem azt a politikát, miért nem azt a gazdaságpolitikát visszük, amit önök olyan nagy sikerrel hajtottak végre. (Dr. Józsa István, Göndör István és Kovács Tibor közbeszól.) Szeretném azt tisztázni, hogy az a gazdaságpolitika csúfosan megbukott, amit önök az elmúlt 8 évben vittek, és azt gondolom, hogy ebből a következtetéseket le kell vonni. (Dr. Józsa István: Lássuk!) Egy egészen más, új paradigma alapján működik a mostani gazdaságpolitika. Csak az esélyét adják már meg, hogy ez be tudja bizonyítani, hogy milyen módon működik! (Dr. Józsa István: Hol van?) Egyébként ehhez hozzátartozik, hogy ha olyan teljesítményt fogunk letenni, mint önök, akkor minket is el fognak zavarni, ugyanúgy, mint önöket.

De adják meg a lehetőségét annak, hogy egy új stratégia alapján, más gondolkodásmóddal próbáljuk meg ezt az országot abból a mélységből kihúzni, ahová önök vezették. És azt a perverziót, ahogy önök várják, hogy végre olyan megszorítások legyenek ebben az országban, ami az embereket fogja érinteni, elképesztőnek tartom, mert valóban az önök gondolkodásmódjából nem jön ki más. Ha baj van, akkor a kisemberek nyakába toljuk az egészet, azután ráfogjuk a gazdasági válságra. Az elmúlt pár hónap nem szólt másról, arról szólt, hogy ezt meg lehet oldani másképpen is. És vállaljanak valóban szolidaritást azok a gazdasági tényezők is, akik korábban nem tettek ilyet. Azt sem értem egyébként, hogy egy magát szocialistának valló ember hogyan védelmezheti, és hogyan állhat folyamatosan azok mögé, akik nyilvánvalóan jelentős hasznot, jelentős profitot vittek ki az elmúlt évtizedekben az országból.

Szeretném arra is fölhívni a figyelmet, visszatérve a témához, hogy igazából a mai vita arról szól, hogy hogyan tudjuk a jövő évi hiánycélt tartani, és azt a bizalmat visszaszerezni az ország iránt, amit önök nagy kegyesen elfecséreltek és elvesztegettek. Éppen ezért a magam részéről azt gondolom, hogy ez a fajta óvatosság, amit most a kormány megfogalmaz, helyes. És azt gondolom, hogy ezt támogatni kell. Itt elhangzott az a felvetés is, hogy mi történt november óta, és mi indokolja magát a törvénymódosítást. Ezekben a sorokban is elhangzott. Azt gondolom, hogy ha egy kicsit gondolkodnak, egy sor olyan történés zajlott az egész világban, de szűkebb körben Európában is, ami szerintem indokolhatja ezt.

És a magam részéről azt javaslom, ha kicsit fölülemelkednek a politikai pártérdeken, akkor támogassák ezt az indítványt. (Több szocialista képviselő közbeszól. - Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
77 154 2011.03.23. 4:58  1-177

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tegnap ünnepeltük a víz világnapját. Az ENSZ 1993-ban nevezte ki március 22-ét a víz világnapjává, azért, hogy figyelmeztesse az embereket arra: a Föld édesvízkészlete nem kifogyhatatlan forrás. Ma még természetes számunkra, különösen nekünk, magyaroknak, hogy a jó minőségű ivóvíz a kellő mennyiségben mindig rendelkezésünkre áll, hiszen Magyarország ivóvízkészlete a második legnagyobb Európában. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy világszerte 1,4 milliárd ember nem jut tiszta ivóvízhez. Előrejelzések szerint 2025-re a világ kétharmadán vízhiány lehet. Az ivóvízkészlet gazdasági jelentősége a jövőben egyre nagyobb lesz, a víz stratégiai jelentősége lassan már az olajéval vetekszik, miután a bolygónk vízkészletének mindössze 2-3 százaléka édesvíz.

Magyarország vízkészlete jelentős, így stratégiai kinccsel élünk. De kérdés az, mennyire vagyunk tudatában mindennek. Sajnos tény, hogy sokszor nem úgy viszonyulunk lételemünkhöz, mint ahogy azt megérdemelné. Gyakran pazaroljuk, nem vigyázunk környezetünkre, ezáltal a felszíni és felszín alatti vizeinket szennyezzük. Magyarország közüzemi vízellátásának több mint 90 százalékát felszín alatti vízkészletek biztosítják. Ezek mintegy kétharmad része sérülékeny földtani közegben van, vagyis a felszínről származó szennyező anyagok hosszabb-rövidebb idő alatt elérhetik a víztermelés helyét, és károsíthatják a vízkészletet. Mindez beláthatatlan következményekkel járhat, ha rövidesen nem változtatunk ezen a magatartáson. Az eljövendő generációk sorsa többek között azon is múlik, hogy miképpen gazdálkodunk a meglevő természeti erőforrásainkkal, hogyan óvjuk és hasznosítjuk azokat.

Ugyanez a helyzet a termőföld védelmével kapcsolatban is. Az olcsó élelmiszer időszaka sokak állítása szerint rövidesen véget ér. Fokozza ezt a folyamatot, hogy a globális felmelegedés következményeként a megemelkedő óceánok vízszintje a föld mai népessége életterének kétharmadát veszélyezteti. Megjegyzem, hogy ezek a tanulmányok a Kárpát-medence felértékelődéséről szólnak. Éppen ezért, nagyon helyesen, a formálódó alaptörvény védeni kívánja az O. cikkben az egészséges környezetet, természeti erőforrásokat, különösen a termőföld, az ivóvízkészletek és a biológiai sokféleség vonatkozásában.

A védelem ellenőrzése érdekében a magam részéről szükségesnek tartanám egy természetierőforrás-leltár létrehozását. Az alaptörvényben most azokat az igazodási pontokat tűzzük ki, amelyek mentén a részleteket a kétharmados sarkalatos törvényekben kell majd közösen szabályoznunk.

Egy gyermek jövőjét és sorsát nagyban befolyásolja a családi háttér, a környezet, az a szellemi és gazdasági tulajdon, amelyet szülei örökül hagynak rá. Minden felelősségteljes szülő ismeri annak súlyát, mekkora felelőssége van abban, hogy a gyermekei számára átadandó örökséget megőrizze és gazdagítsa. Természeti erőforrásainkkal és kulturális értékeinkkel nekünk, a ma nemzedékének is úgy kell gazdálkodnunk, mint felelősségteljes szülőknek.

A nemzeti örökség nem kockáztatható. Ezért van különös jelentősége annak, hogy mint már említettem, az alkotmánytervezetben hangsúlyt kap a természeti erőforrások és kulturális értékek megőrzésének kötelezettsége, és ez mindenki számára kötelező. Ennek a kötelezettségnek a megteremtése lehetőséget biztosít arra, hogy az államnak eszközei legyenek ezeknek a kincseknek a védelmére, megőrzésére. Ugyanakkor az egyén szempontjából akkor lesz eredményes a folyamat, ha nemcsak kívülről rákényszerített akarat hatására törekszik a természeti erőforrások és kulturális értékek védelmére, hanem megismerve és felismerve annak jelentőségét, saját szándékából cselekszik, mert tudja, hogy önmagának, gyermekeinek és unokáinak biztosítja ezzel a jövőt.

Ezért kell nagy hangsúlyt fektetni a törvényi szabályozás mellett a felvilágosításra és a szemléletváltásra, a környezettudatos nevelésre minden korosztály esetében, az oktatási intézmények keretein belül és azon kívül is. A rendszeres és tudatos felvilágosító munka még meghozhatja gyümölcsét, de nincs vesztegetnivaló időnk. A kulcs a gondolkodásban rejlik, a megoldást a hozzáállás megváltoztatásában találhatjuk meg.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
85 40 2011.04.26. 2:24  39-44

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Hajdúnánás város megközelíthetősége az elmúlt években sokat javult, már két autópálya is a város közelében halad el; az M3-as és az M35-ös autópályákról beszélek.

A 3323. számú közút azon szakasza, amely az M35-ös autópályát Hajdúnánással összeköti, több szempontból is stratégiai jelentőségű. Többek között a város ipari területei mellette helyezkednek el, ami azért is kiemelkedően fontos, mert a településünkön sajnos nagyon magas szintű a munkanélküliség, és kiemelt céljaink között szerepel a város munkapiaci helyzetének a javítása. A befektetők számára azonban elengedhetetlen szempont a város jó megközelíthetősége, amely a jelen állapotban az M35-ös irányából sajnos nem megoldott.

Fontos szempont továbbá, hogy ezen útszakasz 15 kilométeres szakasza a hajdúnánási hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokság elsődleges működési területére esik. A fenti útszakasz igénybevétele szükséges azokban az esetekben is, amikor a balmazújvárosi közterületi tűzoltóság elsődleges működési területére, illetve az M35-ös autópályán történő balesetekben a hajdúböszörményi közterületi tűzoltóság területére vonul a tűzoltó-parancsnokságunk segítségnyújtásra. Az út állapotából adódó sebességcsökkenés miatt megnőtt az említett útszakaszon a vonulás időtartama, veszélyeztetve ezzel az ott élők és az ott közlekedők élet- és vagyonbiztonságát.

Az elmúlt évek használata és az autópálya-építés során az út szerkezete oly mértékű károsodást szenvedett, ami miatt már biztonságos közlekedésre alkalmatlan. Ezt a helyzetet az idén télen tapasztalható belvízhelyzet még tovább súlyosbította, olyan mértékű kárt okozva, hogy felmerült az út teljes lezárásának lehetősége is.

A város már korábban ígéretet kapott a fent nevezett út teljes körű felújítására, ami azonban sajnos elmaradt. Hajdúnánás város polgármestereként kérem szíves tájékoztatását azzal kapcsolatban, hogy várható-e, s ha igen, mikor lesz esedékes Hajdúnánásról az M35-ös útra felvezető 3323-as útszakasz felújítása, amellyel közlekedésre alkalmassá válhat ez az út. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
85 44 2011.04.26. 0:21  39-44

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a válaszát, államtitkár úr, elfogadom a válaszát azzal a gondolattal együtt, hogy ha lehet, akkor minél hamarabb tegyék meg ennek az útnak a felújítását, hiszen rengeteg kárt és bosszúságot okoz az ott közlekedőknek. Tényleg abban a tudatban fogadom el, hogy ez minél hamarabb történjen meg.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
101 131 2011.06.21. 5:49  90-152

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Sokak szerint a XX. század elmúltával a polihisztorok kora is lejárt. Hallgatva itt az ellenzéki képviselőtársaimat, én örömmel veszem tudomásul, hogy ez talán másképp van, hiszen olyan megkérdőjelezhetetlen kijelentéseket tesznek, amelyek, azt gondolom, sokszor elgondolkodtatják az embert.

Egy másik közszereplő megnyilvánulása jut eszembe, aki egy beszédében a polihisztor helyett mindig a poliészter kifejezést használta, és ezt a gondolatívet, ha megengedik nekem, akkor összeköthetjük: a poliészter polihisztorok korába érkeztünk el, akik tulajdonképpen mindig megmondják nekünk, hogy mi a tuti. Az előbb Scheiring képviselő úrtól megtudhattuk, hogy ez a törvényi előkészítés tulajdonképpen nem más, mint az LMP programjának az ellopása, bár azt az érdekes konklúziót vonta le, hogy ezzel együtt sem ér semmit az egész - akkor ez egy furcsa program volt az önök részéről.

Visszatérve a hozzászólásom érdemi részére: a közbeszerzésről szóló T/3502. számú törvényjavaslatnak nyilván nem lehet más a lényege, mint a közpénzek átlátható, hatékony elköltésének a szabályrendszere, és ehhez képest, ami az elmúlt években volt - én is mint önkormányzati világból jövő ember azt mondhatom, hogy ez egy közbeszerzési ősdzsungel volt, ahol nyilván méregdrága szakértők és nagyon nehezen nyomon követhető folyamatok zajlottak -, azon mindenképpen változtatni kell. Talán annyi jó hír van - ugye, ezt nem vonja senki kétségbe -, hogy valamit változtatni kell ezen a törvényen.

Ha a célokról beszélünk, akkor nyilván az egyszerűsítés irányába kell menni, ami az átláthatóságot fogja erősíteni, és én nagyon fontos kitételnek tartom azt, hogy a kkv-k számára a hozzáférhetőség mindenképpen javuljon. Ha célokat fogalmazunk meg, akkor alapvetően a Kbt. szabályozásának - azon túl, hogy mennyire egyértelmű és bizonyos értelemben rugalmas szabályokat tartalmaz - arra is figyelemmel kell lennie, hogy a szabályok egyformán megfelelőek legyenek az ajánlatkérőnek és az ajánlattevőnek is. Hiszen az ajánlatkérő az, aki a pénzét költi, és megfelelő ár-érték arány garanciát vár el, a másik fél pedig egyértelmű, átlátható szabályokat, eljárásrendet vár el.

Üdvözlendőnek tartom, hogy a törvény rövidebb és átlátható lett, nyilvánvaló cél volt a szinte átláthatatlan vissza-, illetve keresztbehivatkozások megszüntetése; a célt a törvényjavaslat végigviszi, megvalósítja.

Fontos elem a kis- és középvállalkozások helyzetbe hozása, amelyre a 2010. szeptember 15-ei hatálybalépés már egyértelmű lépéseket tett, az előbb Kupcsok képviselő úr nyolc pontban erősítette is ezt, amelyben tulajdonképpen már jelentős módosítások vannak, és a jelen törvényben is a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásokra vonatkozó szabályok ezt tovább erősítik.

Bekerült a törvény alapelvei közé a közpénzek felhasználása során a hatékony és felelős gazdálkodás elve. Ez azon túl, hogy üdvözlendő, fontos feltétel, mert valamennyi eljárás során számon kérhető, illetve amikor az ajánlatkérő a nemzeti rezsimben saját eljárásrendet dolgoz ki, akkor erre is, és ennek érvényesülésére is figyelemmel kell lenni.

Megváltozott az úgynevezett egybeszámítási szabály. Ez véleményem szerint üdvözlendő, ugyanakkor alkalmazása nem járhat a törvény megkerülésével, azzal, hogy minél több pénz kerüljön ki a Kbt. hatálya alól. Az megfelelő, hogy az indokolatlan egybeszámítások megszűnnek, de nem eshetünk a ló túlsó oldalára. Az egyik következmény az, hogy számos EU-s projekt közbeszerzési tervét, csomagját a feleknek át kell gondolniuk, át kell alakítaniuk. Mivel fontos szabályról van szó, külön figyelmet kell fordítani a megfelelő értelmezésre, az egyformán történő értelmezést minden eszközzel lehetővé kell tenni.

A magam részéről a gyorsítást, a rugalmasságot és az adminisztratív terhek csökkentését abszolút pozitívnak látom. Jó javaslat az eredményhirdetés elhagyása, valóban nincs rá szükség. Az ajánlattevők szinte sohasem mennek el, ott tényleg csak azt hallják, ami az összegzésben szerepel, amit aznap egyébként is megkapnak. Az indoklásban szereplő okok miatt a szerződéskötés időpontjára vonatkozó szabályozás rugalmassága is figyelemre méltó.

Ami véleményem szerint gyakorlati problémát okozhat, egyrészről nyilván üdvözlendő, ez a sajátos eljárásrend kialakításának, alkalmazásának a lehetősége, de nyilván ha ezzel élni fognak az ajánlatkérők, akkor számos eljárásrend lesz az országban, ami odavezethet, hogy az ajánlattevők nem tudnak megfelelően alkalmazkodni ezekhez. Sok lesz, sok lehet az érvénytelen ajánlat, és ennek nyomán a jogorvoslati eljárás. Az ajánlattevői érdekek, mint az tavaly egy konferencia előtti felmérésen kiderült, mindenhol az egységes jogalkalmazás mintadokumentációi lehetnének. Szakértőkkel konzultálva, nekik kifejezetten tetszik a szerződés módosításának az új szabályozása, amely nem annyira merev, mint a korábbi - engedi a szerződés hibáit kijavítandó módosításokat.

Amit még megemlítenék, az az, hogy a javaslat számos kérdést általánosan szabályoz, ami ismételten elvezethet oda, hogy az adott szabálynak több értelmezése lesz, a felek között sok lehet a félreértés. Nyilván, ha a célokról beszéltünk, akkor a rugalmasabb, egyszerűbb és a kis- és középvállalkozások számára átláthatóbb közbeszerzési rend megalkotása van előttünk.

Szeretnék gratulálni a törvénytervezet megalkotóinak vagy előkészítőinek. Én azt gondolom, hogy egy jó vitaanyag készült el, és nyilvánvalóan a parlamenti logika alapján pedig azért vagyunk itt, hogy ezt talán csiszoljuk és még jobbá tegyük. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
101 245 2011.06.21. 0:59  236-254

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A PSZÁF-törvény módosítására az új alaptörvénnyel való összhang megteremtése érdekében került sor. Az előzőekben Aradszki képviselő úr nagyon szépen fölsorolta, hogy milyen sor összefüggés van, és igazán arra szeretném fölhívni a figyelmet, hogy nyilván egy kompetenciái tekintetében erősödő PSZÁF-ról beszélhetünk, aminek nyilván nagyon komoly jelentősége van, hiszen csak gondoljunk bele, hogy ha mondjuk, egy ilyen PSZÁF működött volna az elmúlt 8 évben, akkor talán ezt a devizahiteles problémát kiküszöbölhettük volna.

Ebből a szempontból mindenképpen támogatandónak érzem, és talán a támogatásra jellemző az, hogy egyébként a számvevőszéki és költségvetési bizottság, amelyben egyébként elég nagy vitákat szoktunk megvívni, ezt - talán mondhatom - egyhangúlag támogatta a bizottság. Támogatását javasom én is.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
101 251 2011.06.21. 1:28  236-254

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Én Z. Kárpát Dániellel maximálisan egyet tudok érteni, főleg a végszavával, amikor azt mondta, nehogy a Jobbik-kormánynak kelljen ezt a problémát megoldania. (Derültség a Jobbik soraiban.)

A viccet félretéve, egyébként sok gondolatával egyet tudok érteni. Nyilvánvalóan ennek a gondolatnak a lényege az volt, hogy egy erős PSZÁF-ra van szükség, és azt gondolom, ez a törvény elindul egy olyan úton, ami ezt szolgálja, és ebből a szempontból szerintem egy hasznos és célszerű irány.

Vágó Gábor képviselőtársam hozzászólását figyelve, igazából rendszeresen találkozunk azzal, hogy ha a kormány magához von egy feladatkört, akkor nyilván azonnal központosítással és mindenféle centralizált törekvéssel vádoljuk meg a kormányt, ha meg lead egy ilyen jogkört, akkor meg éppen az lesz a problémás. Nyilván nehéz eldönteni azt, hogy akkor melyik a jó irány. Nyilván mindig lehet ez más, csak én nehezen tudom ezt követni.

Valljuk be őszintén, én nemrégen hallgatom az LMP-s képviselőtársaimat, de az elmúlt egy évben nagyjából megvan a recept egy hozzászóláshoz. Nyilván az átláthatósággal kell kezdeni a hozzászólást, akkor benne kell lennie a "pofátlan" szónak, a mutyinak, és lehetőség szerint a zöldforradalommal kell befejezni a hozzászólást, s tulajdonképpen még egy-két összekötő szöveg kell hozzá, és akkor kész van egy ilyen aránylag jól működő LMP-s hozzászólás.

Köszönöm a meghallgatást.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
101 279 2011.06.21. 1:07  254-298

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Külön bája van hallgatni Gőgös képviselőtársamat arról a tömény demagógiáról, amit itt előadott nekünk. (Gőgös Zoltán: Ez nem demagógia, hanem a való világ.) Az is egy külön báj, hogy arról beszél: a mezőgazdaság az elmúlt években elveszítette a jövedelmezőségét. Erről beszél, miközben ennek a tárcának az egyik fő embere volt. Én szégyellném magam az ön helyében, hogy ilyen helyzetbe hozták a mezőgazdaságot. Én ezt rendkívüli módon szégyellném. (Gőgös Zoltán: Ez a demagógia!)

S abban is van egy komoly báj - s ehhez gratulálok Lasztovicza elnök úrnak -, hogy ilyen sámánok teremnek ott valahol Pápa környékén. Mert amíg kormányon voltak, teljesen tehetetlen volt, most viszont megvilágosodva osztja az észt és mondja a tutit. Nem mondom, hogy nincs részigazsága, de az a tömény demagógia, amit itt előadott, az elképesztő. Arról pedig, hogy a mezőgazdasági példákat hozza sorban, miközben államtitkárként ő a felelős azért, ami ezzel az ágazattal történt, azt gondolom, hogy egy picit szerényebben kellene hozzászólni. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
124 148-150 2011.10.26. 4:26  1-179

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Én igyekeztem figyelmesen végighallgatni a mai napot, és meglepődve hallottam, hogy igazából egyetlenegy olyan pontot nem tudtak találni ebben a költségvetésben, amit képesek lennének támogatni, én pedig igyekeztem ebben figyelmes lenni. Nyilván az ingerültségüket is értem, bár azt gondolom, hogy talán az elmúlt időszak megviselhette az idegállapotukat, de nem itt kellene ezt kitölteni, és azt gondolom, hogy nem is az a hangnem illik ide, amit önök itt ma megfogalmaztak. Én folyamatosan lopásokról, csalásokról hallok, és mindennemű olyan kifejezéseket hallok, ami egyébként nem hiszem, hogy ezek közé a falak közé kellene hogy tartozzon. Nem kellene a minden második mondatukban (Általános zaj, közbeszólások. - Az elnök csenget.) kötőszóként ugyanezeket a szavakat használni.

A költségvetés kapcsán nyilvánvalóan az látszik, hogy az nem egy egyszerű időszak költségvetése, és nem lehet elvonatkoztatni attól az időszaktól, amikor egy költségvetés megszületik. Nyilván magán hordozza annak az időszaknak minden vonatkozását, ami egyébként a hétköznapjainkat áthatja, az a bizonytalanság, és nyilván az, hogy éppen ezekben a percekben elméletileg zajlik egy tanácskozás, aminek senki nem tudja megjósolni, hogy mi lesz a végkimenetele.

Önök nyilvánvalóan tudják azt, hogy ebben a nehéz időszakban megszülető költségvetési tervezetben van egy nagyon komoly tartalék, amely elméletileg arra készül fel, hogy ebben a bizonytalan időszakban is képes legyen felkészülni akár a rosszabb forgatókönyvre is. Az ország eladósodottsága kapcsán ma ezt többször felvetették, és nyilvánvalóan azt látom, hogy van egy tervszerű, új indítványuk, ami arról szól, hogy hogyan lehet megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Próbálkozzanak vele, szerintem nagyon nehéz lesz ezt megmagyarázni.

Azt pedig különösképpen furcsán hallgattam, hogy most újra azt kezdik el mondani, hogy tulajdonképpen a magyarországi eladósodottság nem is olyan magas, hiszen Európában lehet találni még egy sor országot, amelynek legalább ilyen magas az eladósodottsága.

(16.50)

Lehet, hogy ez igaz, de azt nem veszik figyelembe, hogy ezek az országok is felismerték, hogy ez nagyon komoly problémát okoz.

Másrészről Magyarországnak van egy különleges, nagy problémája, hogy az állam mellett a lakosság is rendkívüli módon el van adósodva, ráadásul devizában, másrészt a vállalkozások is el vannak adósodva (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Azért nem kellene nehezíteni az életüket.), ez is jelentős tételben, devizában. Ilyet már nem is merek mondani, hogy az önök lelkiismerete, mert nyilván van ilyen valahol, csak ritkán találkoznak vele, mert egyébként akkor, amikor önök voltak ebben az országban döntéshozó helyzetben, akkor kellett volna valakinek csengetni a csengőt, hogy gyerekek, ez nem jól van így, devizában nem szabad, egyszerűen bűn eladósítani egy államot, főleg meg a lakosságát. (Göndör István: A tárgyra kellene térni, képviselő úr!)

Köszönöm szépen a türelmét.

ELNÖK: Göndör képviselő úr, még van 2 perc 23 másodperc, nyomja meg a gombot és rátérhet a tárgyra. Parancsoljon, képviselő úr! Beszámítjuk az idejébe.

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Egy fontos dolgot szeretnék még kiemelni. Igazából önök itt szociális igazságtalanságról beszélnek, miközben én nem mondok mást, mint azt mondom, hogy egy segélyalapú társadalomról, amit önök egyébként létrehoztak, egy munkaalapú társadalomra kell áttérni, mert akkor az emberek valóban semmilyen formában nem ösztönződtek arra, hogy munkából éljenek meg. Ez főleg kistelepüléseken van, amikor a közhasznú munkavégzés során többször előfordult, hogy kint ülve egy műintézmény teraszán megkérdezték a többieket, hogy: hülyék vagytok, hát miért mentek dolgozni, amikor ugyanannyi segélyt kaptok, mintha nem dolgoznátok. Értik a különbséget. Azt gondolom, hogy ez egy fontos irány.

Itt ma többször elhangzott az, hogy akkor, amikor munkalehetőség van, kiderül egyébként, hogy az emberek egy jelentős része dolgozik, csak nem bejelentett formában. Konkrét példát tudok önöknek mondani. Van egy húsipari vállalkozó, és azt mondja, hogy amikor kimennek hozzá az emberek, ki vannak közvetítve, azt kérik, hogy legyen szíves írja rá a közvetítőlapra, hogy ő nem alkalmas arra a feladatvégzésre. Ez nem egyedi eset, sorozatosan van ez így. Nyilvánvalóan nem helyes, hogy így van. Én magam rendkívüli módon támogatom, valóban a segélyalapú társadalomszervezésről át kell térni a munkaalapú társadalomra.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
127 104 2011.11.02. 4:07  23-118

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttem szólóval talán egyet is tudok abban érteni, hogy ez egy katasztrófa-költségvetés, és talán azt is el tudom mondani, hogy még a tavalyi is az volt, már abban az értelemben, hogy egy katasztrofális helyzetet kell kezelnie, amely egyrészt nyilván az ország belső állapotait, illetve nyilvánvalóan a külállapotokat figyelembe véve talán nem meglepő.

De mivel elég rövid idő áll rendelkezésemre, és szeretnék az utánam jövőknek is még időt hagyni, én egy területre szeretnék kitérni, az pedig a munkaalapú társadalom, amely azt a paradigmaváltást támasztja alá, ami az embereknek - ha lehet, márpedig minél többeknek lehessen - a munkához való hozzájutása és a megélése, mert valljuk be őszintén, az a paradigmaváltás, ami megtörtént Magyarországon, fontos, hiszen a korábbi felfogás az volt, hogy nem fogsz túlságosan jól élni, de ezért nem is kell dolgoznod. Be tudjuk látni, hogy ez hosszú távon nem fenntartható.

Azt is hozzá kell tenni, főleg aki ezt önkormányzatban látja, önkormányzati vezetőként, hogy Magyarországon kialakult egy olyan segélyipar, amely arról szólt, hogy úgymond a segélyezettek pontosan tudták, hogy mikor és hogyan kell olyan beadványokkal élni az önkormányzatokhoz vagy egyéb helyre, ahol akár havi szinten több százezres segélyre is képesek voltak az igényeiket beadni.

Egyébként a kollégáim elmondják, hogy tudják, hogy nem rászorulók, de nem tudják megakadályozni, mert olyan a törvényi szabályozás, hogy nincs lehetőség, és nincs joguk ezekbe beleszólni. Itt komoly vita bontakozott ki azzal kapcsolatban, hogy a foglalkoztatás bővülni fog-e vagy nem. Az adatok azt mutatják, hogy egy szerény bővülés már volt, és nagyon reméljük, hogy ez csak az eleje ennek a bővülésnek.

Szeretnék a közfoglalkoztatásról egypár szót ejteni. Alapvetően én egy nagyon fontos eredménynek érzem azt, hogy 200 ezer embernek lesz közfoglalkoztatásban lehetősége, ez egy fontos dolog. Annak a fajta közfoglalkoztatásnak, hogy menj be, és töltsd el azt a pár órát ott valahol a településen, mindegy, ha nem is csinálsz semmit, azt gondolom, hogy egyszer és mindenkorra véget kell vetni. Igenis a közfoglalkoztatás alkalmas arra, hogy értékteremtő munka legyen az eredménye, igazából értelmes feladatokat lehet adni az embereknek, és nagyon fontos eredménynek érzem, hogy jövőre 6 és 8 órás közfoglalkoztatásra lesz lehetőség.

Többen szóba hozták a szakképzés kérdését. Azt szeretném ebben csak erősíteni, hogy alapvetően az a duális szakképzés, ami kialakulóban van, szerintem egy nagyon fontos eredmény, hiszen bármelyik részével beszélek is a szakképzés szereplőinek, mindenki azt mondja, hogy igazából piac szempontjából kell nézni a szakképzést. Nem a levegőnek és nem a munkaügyi központoknak kell szakképzett munkaerőt termelni, hanem a piacra kell munkaerőt termelni. Egy nagyon fontos dolog.

Egy nagyon komoly vita folyt arról, hogy szabad-e 16 évre levinni a tankötelezettséget. A magam részéről azt gondolom, hogy igen. Önök egyből azt mondják és beszorozzák azokat a korosztályokat, hogy azok mind ki fognak esni az iskolarendszerből. Ez nem így van. Beszélni kell azokkal a pedagógusokkal, akik azokkal a gyerekekkel kell napi szinten foglalkozzanak, akik csak azért járnak középiskolába vagy szakképzésbe, mert tankötelezettségük van. Igazából nem kell, hogy ez kötelező legyen, ez egy lehetőség legyen. Aki akar élni ezzel a felemelkedési lehetőséggel, az tudjon élni.

Összességében azt kérem önöktől, támogassák ezt a költségvetést. Ha azt kérdezik tőlem, hogy talán ez a világ legjobb költségvetése, nyilván azt fogom mondani, hogy nem. Lehetne-e jobb költségvetést csinálni? Akkor arra azt mondom, hogy az a bizonytalanság, ami körbeveszi ezt a költségvetést és magát az országot, illetve a hétköznapjainkat, mindenképpen azt mutatja, hogy az a 300 milliárdos tartalék, ami a költségvetésben van, reményeink szerint elég lesz, és ezekkel a tartalékokkal ez a költségvetés azt a súlyos, nehéz gazdasági helyzetet, amely a 2012-es évet előreláthatólag jellemezni fogja, talán kezelni tudja.

Kérem, támogassák ezt a költségvetést. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

(13.50)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
127 377 2011.11.02. 2:12  356-428

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Én egy kicsit szomorúan hallgatom ezt a vitát, de én egy másik részéhez szeretnék hozzászólni. Itt most '56-ról beszélünk, és nyilván a törvénytervezet is erről szól, de szeretném fölhívni a figyelmet egy másik olyan időszakra, amivel én, nem azt mondom, hogy naponta, de mostanában sűrűn találkozom. Én olyan vidékről származom, amihez a hortobágyi munkatáborok világa elég közel van, és példának okáért abban a szerencsétlen helyzetben vannak, hogy sohasem ítélte el őket senki. Nem történt más velük, mint egyik napról a másikra kilakoltatták őket, elvitték a helyszínre, ott elégették az összes irataikat, és közölték velük, hogy ők itt fognak megdögleni. Ezek az emberek méltatlan körülmények között vannak a mai napig, soha senki nem kért tőlük elnézést, és én azt gondolom, hogyha egy picit kinyitjuk ezt a világot, akkor nem megbántva '56 emlékét, de nyissuk egy kicsit tágabbra ezt az ajtót, hiszen ebben a csoportban már szinte maroknyian vannak, csak azok élhetnek még, akik gyerekként kerültek ebbe a szituációba, és én azt gondolom, hogy érdemes lenne az ő helyzetükkel foglalkozni, és valamilyen formában kezelni is kellene.

A másik, amivel én kezdtem, a szomorúságom. Nyilván abból fakad ez a méltatlan vita, hogy ez a kádári időszakban arról szólt, hogy nem kell erről beszélni, mert majd lesz valahogy. Sosem beszélte ki ez a társadalom ezeket a problémákat, kell róla beszélni, azt hiszem, egy kicsit más hangnemben szerencsésebb lenne. Én nem bántok meg senkit sem, de azt gondolom, hogy maga '56-nak a szellemisége többet érdemel annál, mint hogy ilyen hangnemben beszéljünk. Szeretném kérni önöket, szeretném kérni képviselőtársaimat, hogy nyissuk szélesebbre egy kicsit ezt a kaput, pár százan élnek még azokból az emberekből, akik a hortobágyi munkatáborban gyakorlatilag áldozatként szerepeltek, és nem azért a pár évért, amit ott eltöltöttek. Én beszélek ezekkel az emberekkel, a mai napig remegnek, nem mernek a mai napig megnyilatkozni. Nálunk megjelent egy könyv egy túlélővel, és attól volt kétségbe esve, hogy mi fog vele történni, hogy ez a könyv egyáltalán nyilvánosságra kerülhetett. Azt kérem önmagunktól, hogy foglalkozzunk ezzel (Az elnök csenget.), mert szerintem ez egy becsületbeli ügy.

Köszönöm a meghallgatást.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
155 104 2011.12.16. 7:21  51-139

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Burány képviselő úr elég furcsa hasonlattal kezdte a hozzászólását, én talán nem ilyen furcsa, de mégiscsak egy másik hasonlattal szeretném kezdeni.

Amikor önöket hallgatom és az LMP-s kollégákat, akkor nekem az a meglátásom, hogy úgy csapnak rá, mint a tyúk arra a bizonyos, ragadós testnedvre, és úgy cincásszák ezt a témát, úgy... (Dr. Józsa István: Azért mégis a parlament! Vigyázzon már, képviselő úr! - Az elnök csenget.) Hallgasson végig, Józsa képviselő úr! (Dr. Bárándy Gergely: Ha néha megszólal, legalább legyen valami méltóság benne! - Az elnök csenget.) Úgy teszik tönkre azt a maradék hitelességet is, ami önöknek maradt, ami problémákat kelt mindenképpen. (Dr. Józsa István: Mondja el irodalmi nyelven! - Az elnök ismét csenget.) Amikor hitelességről beszélünk, akkor szerintem nem sok számonkérni valójuk van.

Nagyon örültem, amikor Rozgonyi képviselő úr szépen elmondta aránylag szép, kerek mondandóval, amit magamnak is élmény volt hallgatni, sajnálom, hogy önök nem voltak bent, mert akkor ilyen kérdéseket nem tennének föl, amiket föltesznek, és talán Szűcs Erika sem mondaná azt, hogy mi a Magyar Nemzeti Bank legfőbb feladata. Mert nekem szimpatikusabb volt azt hallani, és azt gondolom, talán így is van, hogy a mindenkori Magyar Nemzeti Banknak a mindenkori kormány gazdaságpolitikáját kell segítenie mindaddig (Szűcs Erika: Nem ez van a törvényben, drága képviselő úr! Nem ez van a törvényben! Az árstabilitás van benne! Megáll az eszem!), amíg ez nem veszélyezteti az inflációs célokat.

Beszéljünk arról, amiért ma itt vagyunk! A bizottsági ülésen ma Karvalics elnök úr volt jelen a költségvetési bizottsági ülésen, és tulajdonképpen ő nem tett más, amikor elmondta a saját mondandóját, mint fölolvasta szó szerint azt a tegnapi politikai nyilatkozatot, amit Simor András elnök úr megtett. Akkor, amikor függetlenségről beszélünk, szerintem fontos azt is tisztázni, hogy magának a Magyar Nemzeti Banknak függetlennek kell lennie a politika behatásától, de talán neki sem kell belesodródni a politikába. Szakmai érveket kellett volna fölsorolnia. Szakmai érveket nem mondott. Olyan érveket mondott, ami általánosítás volt: politikai befolyásolás, az új alelnök bére jelentősen fogja terhelni a Nemzeti Bank költségvetését, ők folyamatosan a költségvetés minél kisebb számokban való megnyilvánulásán dolgoznak, miközben tudjuk, hogy a felügyelőbizottság folyamatosan arra hívja föl a figyelmet, hogy a Magyar Nemzeti Bank milyen pazarló módon gazdálkodik.

Azt gondolom, hogy amikor ilyen nevetséges szakmai indokokat próbálnak fölhozni, az nyilvánvalóan nem állja meg a helyét. Azt is szeretném tisztázni, hogy az előbb az LMP-s képviselő úr, aki a kisebbségi véleményt fogalmazta meg, helytelenül fogalmazta meg azt, hogy az ellenzék egyöntetűen ellene volt ennek, hiszen a Jobbik részéről egyik képviselő úr megszavazta az általános vitára való alkalmasságot, és hallgatva az ő gondolatait, azt gondolom, hogy ebben semmiképpen nincs igazság akkor, amikor arról beszélnek, hogy egyöntetű ellenzéki állásfoglalás van.

Szeretném arra is fölhívni a figyelmet, hogy akkor, amikor részleteiben elemezzük az EKB véleményét, akkor nem arról van szó, hogy általános elutasítás van. Ők általában azt mondják, hogy vannak olyan részek, amikhez nincs is hozzáfűznivalójuk, elfogadhatók, de vannak olyan részek, ahol pontosításokat kérnek. El kell olvasni ezt a véleményt. Igazából ez nem jelent jelentős problémát.

Vannak olyan megállapításaik, melyekben azt mondják, hogy stabil intézményrendszeri keret szükséges, túlságosan sűrűnek tartják a Magyar Nemzeti Bankkal kapcsolatos törvénymódosítást. Bár meg kell jegyezni, hogy ezek általában jogharmonizációs törvénymódosítások voltak a korábbiakban is, de azt gondolom, hogy nyilván ez egy másik téma. Szeretném arra fölhívni a figyelmet, amire az MSZP-s képviselők folyamatosan hivatkoznak, mégpedig arra, hogy a kormány kiküldött egy anyagot az EKB-ba, majd most egy egészen más jellegű anyag kerül a kormány-előterjesztésként a parlament elé. Ebben van egy nagyon jelentős csúsztatás, ezt önök is tudják, de nyilvánvalóan ez jól hangzik.

Hogy tényszerűek legyünk: október 27-én volt egy egyeztetés a Nemzeti Bankkal, majd amikor ez az egyeztetés megtörtént, november 2-án a kormány kiküldte az Európai Központi Banknak azt az akkor ismert verziót, amire egyébként sürgősséget kért. És itt álljunk meg megint egy pillanatra! Mi a sürgősség lényege? Január 1-jével az alaptörvény életbe lép. Ezt a törvényt el kell fogadni. És akkor, amikor november 2-án a kormány kiküldte és rendkívüli sürgősséget kért, és ehhez képest december 15-én jön rá válasz, akkor valljuk be őszintén, a partnerségnek két oldala van: ne mindig csak mi legyünk partnerek, hanem ehhez partnerséget is kell szerezni. (Közbeszólásra:) Erről beszélünk, én is ezt mondom. Tisztázzuk a továbbiakban! Eközben november 27-ei fordulóval volt egy további egyeztetés a Nemzeti Bankkal. A Nemzeti Bank megfogalmazta az elvárásait, ezek kerültek be tulajdonképpen a módosításba, és a Nemzeti Bank elvárásaival több ez a mostani előterjesztés, mint ami ki lett küldve az EKB-hoz.

Még egy dologra szeretném az önök figyelmét fölhívni. A tegnapi nap, ha nézték azt a mértékadó hírportált, a Hír Televízió műsorát, mondhatnám így - bár reklámot nem akartam nekik csinálni -, itt Patai elnök úr, a Bankszövetség elnöke nagyon érdekes fölvetéssel élt. Akkor, amikor a szerkesztő kérésére volt egy olyan mondása, hogy a bankárok egója olyan nagy volt, hogy nem tudták fölfogni azt, hogy pénzügyi eszközökkel nem lehet rendezni a devizahitelesek dolgait, akkor rákérdezett a szerkesztő, hogy hogy gondolja ezt. Azt mondta - számomra nagyon szimpatikus önkritikával -, hogy az elmúlt 21 évben a banki szféra, a banki emberek elhitték, hogy ők irányítják a világot, és rá kell jönniük, hogy ez nem így van. Azt gondolom, ezt a mértékletességet sok mindenkinek végig kellene gondolni. Talán az EKB-nak is végig kéne gondolni, hogy partnernek kell lenni.

Azért nem mondtam az elején, mert a képviselő úr kívül volt. Én az MSZP-n nem csodálkozom, hogy így viselkedik, de arról az ökopártról, amely magát ökopártnak nevezte, most meg egyébként egy baloldali demagógiába fullad, arról azt gondolom, hogy nagyon sajnálom, nagyon reméltem, hogy annak a szellemiségnek, annak a hangnemnek, amit önök megütöttek egy-másfél évvel ezelőtt, annak nagyon nagy helye lett volna ebben a parlamentben. De baloldali, demagóg... - ahogy fogalmaztak az SZDSZ leszármazottai vagy annak világnak a továbbvivői -, azt gondolom, hogy én a magam részéről nagyon sajnálom, hogy ezzel a hozzáállással vannak, de ezzel együtt azt kérem önöktől, hogy támogassák ezt a törvényt, tegyék meg a módosító javaslataikat.

Mint ahogy elhangzott egyébként: itt van, az EKB-nak vannak javaslatai, ezeket be lehet dolgozni a törvénybe, ez egy általános vita, még a részletes vita előtt vagyunk. Szerintem egyébként magunk számára is mondom, hogy érdemes megfontolni azokat a javaslatokat, melyekkel ők élnek. Mert jobbá teheti ezt az együttműködést. De azt kimondani, hogy ennek az egésznek semmi értelme nincs, és mesterségesen balhét csinálni, mert egyébként az sokkal jobban hangzik, azt nagyon sajnálom, hogy önök így állnak hozzá, de nem is nagyon van mit várni önöktől.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
155 112 2011.12.16. 1:22  51-139

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Nagyon rövid leszek. Igazából arra szeretném fölhívni a figyelmet, hogy én nem mondtam azt, hogy a kormány politikáját kell támogatnia a banknak (Dr. Józsa István: Dehogynem! Szó szerint ezt mondtad!), én azt mondtam, hogy a kormány gazdaságpolitikáját kell támogatnia. Ez egészen más. Csak azért mondom, hogy legyünk egy kicsit tényszerűek.

Egyébként pedig, hogy ki az arrogáns és ki nem: én hetek óta hallgatom a burkolt fenyegetést az LMP-s képviselők részéről, mérhetetlen arroganciával. Kicsi hölgyek olyan arroganciával ordítoznak itt a parlamentben, hogy néha megszeppenek, hogy mit tudhatnak ezek a lányok. De ez az ő dolguk. Ami meg a másik oldalról jön, azt meg önök tudják, hogy miért, folyamatosan burkolt fenyegetéssel vannak. Most is elmondták legalább négyszer, bizottsági ülésen is elhangzott: mert ha nem így csinálunk valamit, majd megnézhetjük magunkat, hogy hogy lesz. Uraim, ezzel ezt a táptalajt adják ennek az egész történetnek. Egy normális parlamentben, normális viszonyok között egységesen kellene képviselnünk azt az álláspontot - ahogy itt elhangzott -, hogy a szabadságnak és a függetlenségnek vannak határai. Nem lehet mindig mindentől függetlennek lenni. A Magyar Nemzeti Bank legfőbb feladata Magyarország érdekeinek a képviselete lenne, az egyéb érdekeknek pedig sokadrangúaknak kellene lenniük.

Köszönöm.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
170 253 2012.03.12. 2:20  238-274

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A máriapócsi kegyhelyről és a magyar görög katolikus közösség társadalomban betöltött szerepéről szóló határozati javaslat így kezdődik: "Magyarország Országgyűlése a Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye felállításának 100. évfordulójára emlékezve kinyilvánítja, hogy a magyar görög katolikus közösség társadalmi szerepvállalása és az a missziós szolgálat, amelyet különösen az ifjúság, a családok és a hátrányos helyzetben lévő embertársaink körében végez, felbecsülhetetlen érték az egész ország számára."

Azt szeretném hozzátenni, hogy nyilván nemcsak a mai kis Magyarország, hanem az egész Kárpát-medence számára felbecsülhetetlen érték. Hajdúnánás város polgármestereként, aki a szomszédban látom Hajdúdorog közösségét, azt az elkötelezett hívekből, papságból álló közösséget, amely a hétköznapokban és az ünnepekben is képes összefogni, azt gondolom, hogy ez egy fantasztikus lehetőség arra, hogy kiálljunk a görög katolikus egyház mellett. Ennek második mondata arról szól, hogy "Magyarország Országgyűlése tisztelettel adózik azon személyeknek, kiemelten a hajdúdorogi görög katolikus közösség emléke előtt, akik 100 évvel ezelőtt fáradhatatlanul munkálkodtak a Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye megalapításán".

Szeretném kiemelni, hogy nem pusztán a görög katolikusok számára volt nagy eredmény, hanem az egész magyarság számára volt nagy eredmény, hogy az a kérés valóra vált, hogy a Hajdúdorogi Görög Katolikus Egyházmegye megalapítása, majd a II. vatikáni zsinat döntése alapján a magyar liturgia bevezetése megtörtént.

És végezetül református magyar emberként engedjék meg, hogy köszönetet mondjak mindazokért a fáradozásokért, amelyeket egyébként személyesen a településemen is érzek, hiszen a görög katolikus egyház gyermekvédelmi intézményt működtet, és azt gondolom, ez egy szép vállalkozás részükről, de nehéz vállalkozás, amihez nagyon sok sikert kívánok, és a magam részéről igyekszem majd minden segítséget megadni. Szeretném megköszönni mindazoknak a híveknek, papságnak, akik ezt a tevékenységet folytatják.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok és a Jobbik soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
175 445-447 2012.03.27. 5:03  284-480

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ott folytatnám, ahol Szilágyi képviselő úr abbahagyta, hogy több szerénységet, hiszen most éppen azok próbálnak bennünket kioktatni arról, hogy hogyan kell képviselőként vagy éppen önkormányzati vezetőként viselkedni, akiket még személyükben soha senki nem választott meg ilyen jellegű pozícióra. Azt gondolom, hogy ehhez mindenképpen legalább annyit lehet mondani, hogy több szerénységet, és olyan - magamat is hozzá sorolom egyébként - fiatal képviselők osztják itt az észt olyan embereknek, akik több ciklusban itt ültek ezekben a padokban, amire megint ugyanazt tudom mondani körülbelül, hogy több szerénységet! (Mirkóczki Ádám: A listásokat kik választották meg?)

Önök folyamatosan azt hangoztatják... (Az elnök csenget.) Elnök úr, legyen szíves! Köszönöm szépen.

Önök folyamatosan azt hozzák szóba, hogy hol vannak a képviselők. Én itt ültem egész nap, az a szerencsés napom volt, hogy önöket hallgathattam, és láttam, hogy 8-9 órakor kisimult arccal érkeznek. Nyilván ez is egy jó trükk, és ez is belefér az ellenzéki szerepkörbe, és azt is elhiszem egyébként, hogy az önök mondandójához az is hozzátartozik, hogy olyan nagyokat kell mondani, hogy másnap lehetőség szerint a sajtóba be lehessen kerülni. Ne adj' isten, ezt majd egy baráti média átveszi, és majd lehet hivatkozni az Európai Unióban, hogy milyen megfogalmazások és milyen minősítések zajlanak Magyarországon. Azt gondolom, hogy ezen el kell gondolkodni.

Mondanék önöknek egy gondolatot, amely arról szól, hogy a kimondott szónak ereje van, és én azt gondolom, nagyon meg kellene fontolni, hogy mikor, ki, mit mond. Én hónapok óta hordozom magamban azt a gondolatot, amely arról szól, egy idős tanítónőtől hallottam...(Szilágyi György közbeszól.)

ELNÖK: Szilágyi képviselő úr, ön fog következni két percben, úgyhogy meg fogom adni a szót. (Szilágyi György: Nem tudom, hogy nekem mondja-e, vagy másnak a mondandóját.) Képviselő úr, ez nem kettős párbeszéd, főleg nem hármas párbeszéd. Biztosítsuk most Szólláth képviselő úrnak azt, hogy elmondja, utána ön fog következni.

Parancsoljon, képviselő úr!

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Az önök felszólalásait hallgatva, hónapok óta fogalmazódik bennem, most megosztom önökkel azt a gondolatot, amelyet egy idős tanárnőtől hallottam, amely arról szól, hogy a hazát szeretni nehéz, mert kell hozzá némi ész. Szerintem gondolkodjanak ezen el hosszabb távon, ez egy fontos megállapítás lehet.

(23.20)

Visszatérve erre a mai napirendre: az a kérdés, hogy szükség van-e a szigorításokra az Országgyűlés keretei között. Akkor, amikor azt lehet látni, hogy szamurájkarddal futkosnak képviselők a Házban, akkor azt gondolom, hogy igen. Erről, azt gondolom, nem kell túlságosan sokat beszélni. Arról, hogy az országgyűlési képviselők összeférhetetlenségét kell-e rendezni, azt gondolom, hogy természetesen igen. Azt gondolom, az a méltatlan megnyilvánulás, ami folyamatosan arról szól, hogy itt mindenféle bűnözőkről meg álláshalmozókról beszélnek, azoknak meg fogalma nincs arról, hogy mit jelent egy olyan választókerületben dolgozni, én sem ilyen vagyok, de mondjuk, akinél tíz, húsz, ne adj' isten, harminc település tartozik a képviselő kerületéhez. Fogalmuk nincs arról. Azt hallom, hogy aki ezt leghangosabban bírálja, lemegy vidékre, és megverik. Aztán megverik máshol is, meg ahol meg mer szólalni, ott megverik. (Novák Előd: Őrség! Fenyeget.) Így könnyű, szerintem így nagyon könnyű ilyeneket mondani.

Egy másik tényre szeretném fölhívni a figyelmüket, ami pedig arról szól, hogy 2014-től kétszeresére, háromszorosára nő a választókerület nagysága. Azt gondolom, hogy ez már abszolút nem fogja lehetővé tenni, és ez az igazi ok, amiért meg kell szüntetni. A magam részéről - én képviselő vagyok, illetve nyilván polgármester, megmondom maguknak őszintén, nagyon nehéz ezt a feladatot ellátni - örülök, hogy ez megtörténik, de még egyszer hangsúlyozom: szerintem a legfontosabb ok, hogy a választókerületek nagysága kétszeresére, háromszorosára fog nőni.

Azzal is egyetértek egyébként, hogy szerintem annak, hogy polgármesterek vannak a parlamentben, vannak előnyei is. Nyilván vannak hátrányai is, de ez önmagában szerintem nem is biztos, hogy indokolná, még egyszer mondom: szerintem azért kell ezt megtenni, mert lényegesen nagyobbak lesznek a választókerületek. Lesz olyan választókerület, ahol 60 település fog tartozni egy képviselőhöz. Elképzelhetetlen. (Göndör István: Száz. Száznál több. - Dr. Lamperth Mónika: Több mint száz.) De még lehet, hogy olyan is lesz.

A javadalmazással kapcsolatban Szili Katalin azt mondta, hogy olyan törvényeket kell alkotni, amit szerethetővé is kell tenni, de azt gondolom, ezt a törvényt ebből a szempontból rendkívül nehéz lesz szerethetővé tenni, mert a reggeli televízióból azt hallom, hogy a képviselők olyan törvényt akarnak elfogadni, amellyel jelentős mértékben megemelik a képviselők illetményét. A magam részéről azt javaslom, hogy ezt vegyük le a napirendről, majd 2014-től legyen ez bevezetve, mert egy olyan törvényt most ebben a pillanatban, ebben a politikai klímában bevezetni, ami arról szól, hogy a képviselők emelik a saját fizetésüket, szerintem nem reális döntés lenne.

Köszönöm, hogy meghallgattak.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
188 378 2012.05.14. 2:18  299-381

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Kedves Képviselőtársak! E késői órán nem szeretnék mélyebb fejtegetésekbe kezdeni, de azt gondolom, hogy ami ma itt elhangzott, sok tanulsággal bír.

Onnan kezdeném, ami talán az őszödi beszédhez kapcsolódik, hogy hazudtunk éjjel, hazudtunk nappal és hazudtunk állandóan. Igazából ebből a világból kellene visszajönni abba az időszakba, amikor elhiszik azt, amit Magyarországon mondanak, elhiszik azt, amit a magyar kormány mond, elhiszik azt, ami Magyarországon történik. Azt gondolom, hogy ez nem egy öncélú történés, és azt is gondolom, hogy ez nem feltétlenül egy Brüsszelnek való mindenkori megfelelési kényszer, hanem sokkal inkább arról szól, hogy Magyarországon olyan folyamatok zajlanak, amit egyébként Selmeczi képviselőtársam elmondott, hogy gyakorlatilag, ha 3 százalék alatt tudjuk tartani a költségvetési hiányt, akkor gyakorlatilag az ország eladósodottsága automatikusan csökken. Azt gondolom, hogy ez mindenki számára egy átlátható és világos álláspont.

Ebből a szempontból azt gondolom, az is elmondható, hogy ez nem egy jószántunkból idehozott - mármint nyilvánvalóan maga a költségvetési hiány tartása, annak olyan előzményei vannak, aminek, azt gondolom, hogy mindenképpen következményei kell hogy legyenek.

Azt gondolom, itt többen is önmagukkal kerültek vitába akkor, amikor az a polémia zajlik, hogy áthárítható-e ez az adó a fogyasztókra vagy nem. Mert ugye azt mondják, hogy egyébként nem áthárítható, ezzel együtt mégis tönkreteszünk egy ágazatot. A kettő együtt egyébként sem igaz, de a kettőt összekapcsolva teljesen ellentmondásos. Mert ha áthárítható a lakosságra, akkor nyilván ez a cégeknek nem fog jelenteni külön terhet. Én egyébként nem fogadnék ebben komoly tételben, hogy áthárítható. Pontosan az a piaci verseny fogja ezt szerintem megkérdőjelezni, ami egyébként a többi korábbi adónemnél is hasonlóképpen történt.

A magam részéről azt javaslom, hogy vizsgálják felül az álláspontjukat, és támogassák ezt az előterjesztést.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
206 239 2012.06.25. 1:38  218-252

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Miniszter Úr! Kedves Képviselőtársak! Azt, hogy az ellenzéki képviselők részt vesznek-e a költségvetési bizottság ülésén, talán már nem rajtunk kellene számon kérni; a lehetőség adott volt, tudják, hogy mi történt ott. Az alelnök úr nincs bent, de mondhatom, remekül levezette az ülést, és azt gondolom, hogy frappáns vita is volt.

Tulajdonképpen az egy másik kérdés, hogy elmondja a képviselő úr, hogy mit mondott volna. Lehet, hogy éppen meggyőző érveket hallhatott volna ott ezen a bizottsági ülésen, és megváltoztatta volna a véleményét. Sajnálom, hogy nem volt ott, mert lehet, hogy ez megtörtént volna.

De hogy komolyra fordítsam a szót, igazából itt a képviselő urak elmondták nagyjából a lényegét. Én egy olyan aspektusból szeretném ezt a helyzetet megvilágítani, ami talán egy másfajta logikát tükröz. A hétvégén egy olyan vállalkozói körben voltam, ahol ez konkrétan téma volt, és én arra a veszélyre szeretném felhívni a figyelmet, ami arról szól, hogy Magyarországon elég rendesen folyik az a kiábrándulás az európai uniós intézményrendszerből, amihez nyilván az elmúlt hónapoknak a szappanoperába illő történései jelentősen hozzájárultak.

(19.30)

Azt gondolom, hogy ez senkinek sem lehet érdeke. El kell gondolkodni azoknak is, akik ezeket az indulatokat gerjesztik, hogy ez hova vezet, és milyen folyamatokat tud elindítani Magyarországon.

Azt gondolom, ez az előttünk levő, általános vitára alkalmasnak tartott beadvány gyakorlatilag olyan minimális kompromisszum, ami azt gondolom, mindenképpen elfogadásra ajánlható, és arra kérem képviselőtársaimat, hogy fogadják el. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
222 44 2012.09.26. 2:56  35-101

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az Állami Számvevőszék kötelezettségét és feladatait a 2011. év folyamán is a törvényi előírásoknak megfelelően teljesítette, gazdálkodásának költségvetési beszámolóját az Országgyűlés által megbízott könyvvizsgáló hitelesnek találta. A 2011. év volt az első esztendő, amely teljes egészében az új vezetés alatt ment végbe, ezért joggal nevezhető a szervezet megújulása évének. Új stratégia került kialakításra, új számvevőszéki törvény lépett hatályba, továbbá új szervezeti felépítést alakítottak ki.

Az új törvény erősebb jogosítványokat biztosít a szervezet számára, amely által nem marad következmények nélkül egy-egy ellenőrzés. Például az elmarasztalt szervezetnek meghatározott időn belül cselekvési tervet kell kidolgoznia a hibák kijavítására. Kevesebb szervezeti egység kialakításával, a munka hatékonyabb átszervezésével sikerült elérni, hogy több jelentés készült el, mint az előző években.

A Számvevőszék törekszik arra, hogy jelentései közérthetőek legyenek, és minél szélesebb rétegek számára legyenek elérhetőek, hogy ezzel is segítsék a jelentések és az ellenőrzések hasznosulását, a szervezet működésének átláthatóságát.

Az intézmény belső ellenőrzését két fő látja el, akik közvetlenül az elnök irányítása alá tartoznak, munkájukat önállóan, pártatlanul végzik, biztosított számukra a funkcionális függetlenség.

Az Állami Számvevőszék működésében bekövetkező változások és a kormány által meghirdetett Magyary-program részeként indított deregulációs folyamat részeként szükségessé vált számos kiüresedett, aktualitását vesztett szabály, határozat hatályon kívül helyezése. A jelentés mellékletében ezek a jelentések és a határozatok vannak felsorolva. Természetesen a változatlan aktualitással bíró határozatok hatályban maradnak, hogy az intézmény eleget tudjon tenni ellenőrző és a közpénzfelhasználás átláthatóságát segítő feladatának.

Meglátásom szerint az Állami Számvevőszék jó úton halad. A 2011. évi szervezeti és strukturális átalakítások után azt gondolom, ez egyértelműen kijelenthető. Elmondható az, hogy a szervezet takarékosabban működik, és azt gondolom, hogy összegzésképpen elmondható, hogy az irány mindenképpen jó, ebbe az irányba kellene haladni.

Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Azt javaslom, hogy a 2011. évi beszámolót a Ház támogassa és fogadja el. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
233 344 2012.11.05. 2:09  341-358

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN, a számvevőszéki és költségvetési bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Azt hiszem, hogy Puskás Imre képviselő úr elég bőven indokolta ennek a törvénymódosításnak a jelentőségét. Én azt szeretném kiemelni, hogy ebben a gazdasági válsággal sújtott világban a rugalmasságra nagyon fontos szerep hárul, hiszen valóban nagyon sokszor ért bennünket az a vád az ellenzék soraiból, hogy miközben már lehetett tudni, hogy egy-egy szám nem stimmel, mégis görcsösen ragaszkodni kellett hozzá, merthogy nem volt más lehetőség.

Maga a javaslat megteremti annak a lehetőségét, hogy a költségvetési fejezetek bevételi és kiadási oldalának az elfogadása után módosító javaslatokat lehessen beadni. Szeretném jelezni, hogy csak kivételes esetben. Négy kivételes esetet sorol fel a javaslat. Az első: ha a Költségvetési Tanácsnak a költségvetésről alkotott véleménye ezt szükségessé teszi. A második: ha nemzetközi szervezettel megkötésre kerülő szerződés alapján ez feltétlenül szükségessé válik. Azt gondolom, hogy ez mindenképpen lényeges kérdés. A harmadik pontban felsorolásra kerül, hogy ha az Alkotmánybíróság, az európai uniós Bíróság, illetve más bíróságok döntése kötelezi erre a parlamentet; végül egy fontos cél a Magyarországgal szemben fennálló túlzotthiány-eljárás megszüntetéséhez fűződő érdek, ami gyakorlatilag - mint ahogy azt Puskás képviselő úr is elmondta - sajnos a fejünk felett függ, és abban bízunk, hogy ez minél hamarabb meg fog szűnni. Ez a törvénymódosítás ezt szolgálja, ezért azt javaslom, hogy támogassák tisztelt képviselőtársaim.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
233 346 2012.11.05. 0:45  341-358

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Az előbb elfelejtettem elmondani, hogy a bizottság 16:6 arányban javasolta általános vitára a törvényjavaslatot.

Most sem taglalnám hosszasabban az előterjesztést, mint ahogy az előbb tettem. Azt gondolom, hogy az előterjesztő elég hosszan elmondta az okokat. Maga a módosító javaslat aránylag rövid, amelynek a tömörsége a fontosságát nem tükrözi, holott ez egy nagyon fontos törvénymódosítási javaslat.

A bizottság 16:6 arányban támogatta, és azt kérem képviselőtársaimtól, hogy önök is támogassák ezt a módosító javaslatot.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
275 50 2013.05.07. 2:19  17-113

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Nem szívesen folynék bele nagyon mélyen abba a vitába, hogy ki miért adósodott el, de alapvetően azt gondolom, hogy ez az új helyzet alkalmas arra, hogy újragondoljuk magát azt a szociális rendszert, amely körülöttünk van. Az az irány, amit államtitkár úr mondott, nekem kifejezetten szimpatikus, és én ezt az irányt szeretném erősíteni, és erre példákat is szeretnék mondani, ha elfogadják képviselőtársaim, illetve két olyan kálvini gondolatot szeretnék idehozni, ami valamikor természetes volt Magyarországon; ma nem az. Az egyik az, hogy mindenki felelősséggel tartozik önmagáért, illetve ugyanilyen mértékben mindenki felelősséggel tartozik az embertársaiért. Azt gondolom, ha ezt a két dolgot alapvetőnek vesszük, akkor egy sor olyan intézkedést tud egy önkormányzat megtenni saját hatáskörben, ami azt fogja erősíteni, hogy az emberek arról a logikáról, ami az elmúlt sok évtized alatt kialakult, hogy az állam majd gondoskodik rólunk, elkezdenek abba az irányba haladni, amikor azt mondják, hogy igenis, nekem tennem kell a saját családomért.

Polgármesterként nagyon sokszor azt élem meg, hogy bejön valaki hozzám, és elmondja, hogy van három, négy, öt munkaképes ember a családban, és nem képesek megélni. Amikor megkérdezem tőle, hogy a kertje fel van-e ásva, állatokat tartanak-e, akkor kiderül, hogy nem, és amikor megkérdezem, hogy miért nem, az a válasz, hogy azért nem, mert ezt még nem mondta nekik senki. Mi elkezdtünk egy olyan programot - szociális földprogramnak hívjuk egyébként -, most már harmadik éve megy, teljesen önkéntes alapú, a helyi szociális terület koordinációjával megy. Ez a program arról szól, hogy a segély egy részét átrakjuk ebbe a programba, és az emberek vetőmagot kapnak, akinek nincs földterülete, azok földet kapnak, akinek van földterülete, azt szakmailag is koordináljuk, a tavalyi évtől pedig állatokban is igyekszünk nekik segíteni. Ez most nagyjából 200 családot érint nálunk, Hajdúnánáson. 95 százalék fölötti a program sikeressége, és egy-egy olyan segélynyi pénzből, amit egyébként egy hétvégén feléltek volna ezek a családok, nagyjából százezer forint körüli értéket termelnek meg egy évben.

Azt gondolom, hogy ez az az irány, amely irányba menni kellene, és azt gondolom, hogy ezt próbáljuk meg közösen támogatni. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

(10.50)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
276 273 2013.05.13. 1:10  262-279

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Kedves Képviselőtársak! Én is egy olyan közösséget képviselek polgármesterként, ahol használjuk ezt a forgatható utalványt, és kifejezetten jók a tapasztalataink.

Hozzá szeretném tenni, hogy akkor, amikor Z. Kárpát Dániel jobbikos hegemóniáról beszél, az nem tesz jót ennek az ügynek szerintem. Azért sem, mert én, mondjuk, a Helyi Pénzek Szövetségében nem találkoztam egyetlenegy olyan közösséggel, ahol mondjuk, jobbikos vezetés lenne. Szerencsés lenne pedig, milyen jó lenne, ha lennének ilyenek. De itt most én félre is ugrok ettől, mert nem ez a cél.

Szerintem ez egy fontos kezdeményezés, a szabályozás maga is fontos elem, hiszen hál' istennek szerencsés helyzetben vagyunk, mert három olyan közösség nyúlt ehhez a rendszerhez hozzá, ahol nem történtek visszaélések, bár történhettek volna. Emiatt a szabályozás nagyon fontos, és szerintem ne csináljunk ebből pártpolitikát.

Maga a forgatható utalványok rendszere egy fontos eleme lehet a helyi közösségépítésnek és helyi gazdaságépítésnek. Keressük meg ezeket a közösségeket, és próbáljuk meg tényleg arra biztatni a további kezdeményezések kapcsán, hogy minél több ilyen közösség legyen az országban, és ne akarjunk erre pártpolitikát ültetni.

Köszönöm szépen.

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
276 313 2013.05.13. 1:21  304-330

SZÓLLÁTH TIBOR ZOLTÁN, a számvevőszéki és költségvetési bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A költségvetési bizottság a mai délelőtt folyamán megtárgyalta az előttünk fekvő törvénytervezetet és 2 ellenszavazat mellett egyértelműen általános vitára alkalmasnak tartja.

Végül is a törvénytervezet egy régi hiátust pótol, hiszen az előttünk fekvő törvénytervezet a használatarányos útdíjfizetésre irányul. Gyakorlatilag felzárkózunk a körülöttünk lévő országokhoz, Szlovákiához, Csehországhoz és Lengyelországhoz, és megszűnhet az az állapot, hogy tulajdonképpen Magyarországot azért választják tranzitútvonalnak, mert nem kell fizetni vagy csak nagyon jelentéktelen összeget kell fizetni.

Gyakorlatilag fölmerült egy olyan probléma, amire már történt utalás, hogy az úthasználati díj mértéke olyan kellene hogy legyen, hiszen ennek a hatálya autópályákra, autóutakra, egy-, két- és háromjegyű főutakra fog kiterjedni, és fölmerült az, hogy a négyjegyű utak állapota jelentős mértékben tovább romolhat, ha nem lesz megfizethető a fuvarozók számára a díj mértéke, illetve a kompenzáció volt olyan téma, amiről szó esett a bizottságban.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz padsoraiban.)