Készült: 2024.05.13.06:39:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

275. ülésnap (2005.12.01.), 146. felszólalás
Felszólaló Rózsa Endre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:08


Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÓZSA ENDRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Parlament! A Gyurcsány-kormány által tavasszal meghirdetett száz lépés program annak a cselekvéssorozatnak a része, amelynek mindannyian tanúi lehettünk az elmúlt években. Hiszen az elmúlt három évben rendkívül sok pozitív intézkedés érintette a magyar oktatási rendszert. A mostani 7 lépés további területeket szólít meg. Az oktatást érintő lépések szerves egységet képeznek a szakképzéssel és a munka világát érintő lépésekkel.

A száz lépés kapcsán egyértelművé vált, hogy az oktatásban a mérési és az értékelési programokat tovább kell fejleszteni. Egyértelművé vált, hogy kistérségi keretben tovább kell fejleszteni, és biztosítani kell mindenhol az óvodai feladatok ellátását. Egyértelművé vált, hogy a kistelepüléseken folyó oktató-nevelő munkát meg kell erősíteni a többcélú kistérségi társulásokon keresztül, illetve nagyobb figyelmet kell fordítani az oktató-nevelő munkát végző pedagógusokra.

A beterjesztett anyag sok értékes gondolatot tartalmaz. Olyan problémák megoldásának a lehetőségét, amelyet a pedagógusok már több éve, olykor-olykor egy évtizede felvetettek. Ide sorolható az, hogy a közoktatási intézmények közösen alkalmazzanak szakembereket. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy logopédust, pszichológust, informatikust együttesen alkalmazzanak a közoktatási intézmények. Épüljön ki a közös helyettesítési rendszer, hiszen köztudott az, hogy a kis létszámú tantestületeknél megoldhatatlan problémával állnak szemben a tantestületek, ha egy-egy kolléga lebetegszik, netán továbbképzésre kell hogy eltávozzon, vagy előre nem tervezhető dolog következik be. Ezért ez a lehetőség itt most már biztosítva van, és a szakmaiság, a hatékonyság ezáltal megvalósítható.

A többcélú kistérségi társulások lehetőséget biztosítanak arra is, hogy többfunkciós mikrobusszal segítsék azon tanulók eljuttatását az oktatás területére, akik esetleg az iskolától távolabb laknak. Egyértelműen megfogalmaztuk már azt, hogy az alsó tagozatban, ha van lehetőség rá, akkor mindenképpen ott kell folytatni a gyermeknek a tanulmányait, ahol él. Ugyanakkor ez nem minden esetben oldható meg a felső tagozat esetében. Információértéke van annak, hogy a kistelepüléseken élő diákok 25 százaléka jelenleg is más településen folytatja a tanulmányait. Tehát a tanulók érdekében is meg kell teremteni a szakmai együttműködést a kistérségek iskolái között.

Tisztelt Képviselőtársaim! A színvonalas oktatás egyik alapfeltétele a jó tankönyv. El kell érni, hogy a tankönyvírói pályázatokra minél több gyakorló pedagógus jelentkezzen. A tankönyvek vegyék figyelembe a tanulók életkori sajátosságait, adjanak segítséget az ismeretek önálló elsajátítására, hasznosítható gyakorlati ismereteket biztosítsanak ezek az oktatási anyagok.

A digitális tananyag fejlesztése eleget tesz a kor kívánalmainak. A magyar oktatási rendszer egyik fontos mérföldköve lesz a 2005-2006-os tanév, hiszen minden iskola rá fog csatlakozni ebben a tanévben a szélessávú internethálózatra. A tanulók egészségét, komfortérzetét segíti a “Szemünk fényeö program. A cél az, hogy az iskolai fűtés és világítás színvonala feleljen meg a hazai és a nemzetközi szabványoknak. Köztudott az, hogy mintegy félezer iskola jelentkezett erre a programra.

Tisztelt Parlament! A Jelentés a magyar közoktatásról 2003. című, az Országos Közoktatási Intézet által kiadott kiadvány azt fogalmazza meg, hogy a magyar oktatás egyik legnagyobb problémája a tanári munka ösztönzésének lehetősége. Ehhez az első lépést az év pedagógusa cím alapítása megteszi. Az átlagon felüli pedagógusteljesítmények alapján benyújtott pályázatokat az elbírálás tekintetében a fővárosi, illetve a megyei közoktatási közalapítványokra lenne célszerű bízni. Az oktatás 7 lépése ezért hangsúlyosan foglalkozik a pedagógusokkal, a pedagógusokról is szól. A pedagógusok nyugodt munkavégzéséről, elismeréséről. Ezt szolgálja az év pedagógusa cím bevezetése. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy a hosszabb ideje kiemelkedő oktató-nevelő munkát végző pedagógusokat el tudjuk ismerni, hiszen köztudott, hogy a jelenlegi kitüntetési rendszer ezt nem biztosítja teljes mértékben. A pedagógusok megbecsülését jelenti a korkedvezményes nyugdíjba vonulás és a prémiumévek programjának kiterjesztése. Az egy emberöltő során megfáradt pedagógus tisztes visszavonulására ad ez lehetőséget. A pedagógiát, a pedagógust szolgálja a részmunkaidős foglalkoztatás megteremtése is. Mindezekkel remélhetően minél több pedagóguskolléga tud élni.

A száz lépés gondolata a nem pedagógiai munkakörben foglalkoztatott oktatásügyi dolgozókkal is foglalkozik. Az év közoktatási intézményi dolgozója cím elismerési lehetőséget biztosít a jó gazdasági vezetőnek, a jó iskolatitkárnak, a jó hivatalsegédnek, a jó takarító néninek, a jó konyhás néninek, a jó technikusnak. Természetesen tudjuk azt, hogy eddig is elismertük az e területen dolgozókat, ugyanakkor ennek a címnek az alapítása aláhúzza azt, hogy jó oktató-nevelő munka nélkülük nem létezik.

Tehát a száz lépés program oktatást érintő kérdéseire kijelenthetjük azt, hogy jó a diáknak, jó a tanárnak, jó az oktatási dolgozónak, jó az önkormányzatoknak, jó a társadalomnak. Tehát ezt a programot csak támogatni kell. Én is sajnálattal veszem azt, hogy fideszes ellenzéki képviselőtársaink nincsenek jelen, és mindezekkel a gondolatokkal csak jegyzőkönyvön keresztül tudnak megismerkedni, és ha kritika tárgyává kívánják tenni ezt a száz lépés programot, akkor gondoljanak arra, hogy ők azt a pár lépést sem tették meg, amellyel bejöhettek volna a parlamentbe, és itt elmondták volna véleményüket.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  146  Következő    Ülésnap adatai