Készült: 2024.09.23.01:26:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (1998.09.14.), 30. felszólalás
Felszólaló Dr. Hargitai János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:34


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARGITAI JÁNOS, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Országgyűlés! A költségvetési és pénzügyi bizottság megtárgyalta az államháztartási törvény módosításáról szóló előterjesztést, azt az előterjesztést - ahogy a miniszteri expozéban is elhangzott -, amely elsősorban eljárásjogi határidőket változtatna a törvényben. Eljárásjogi határidő-változtatásnak tekintjük azt is - amit szintén a miniszter úr említett -, amikor a költségvetési törvénnyel együtt kerülne tárgyalásra a társadalombiztosítási alapok költségvetése, hiszen a napnál világosabb, hogy a két költségvetési jellegű törvény összefügg egymással. Eddig nem volt lehetőség ezek együttes vagy egyidejű tárgyalására.

Nyilvánvalóan a bizottságban hosszas vita zajlott arról, hogy van-e indoka az Áht. módosításának. A többségi álláspontot képviselő kormánypárti képviselők azon véleményüknek adtak hangot, hogy most már két kormányzati váltás tapasztalata alapján is azt kell mondanunk, hogy az Áht. módosítása indokolt, hiszen az Áht.-ben meglévő határidők a kormányváltás évében nem tarthatók. Teljesen természetes számunkra, hogy a hatalmon lévő új kormány azt a költségvetési koncepciót, amelyet még az előző kormány készített elő, újragondolja, és a saját politikájának megfelelően újrafogalmazza.

Azt gondoljuk, a polgári kormány nem folytathatja azt a gyakorlatot, amelyet az előző kormány időszakában tapasztaltunk. Ezt röviden úgy jellemezhetném, hogy pénzügyi jellegű törvényeket nagyon gyakran és sokszor módosítottak, nagy valószínűséggel az átgondolatlan vagy kapkodó törvénykezés miatt, ezért a költségvetési törvénynek és a hozzá kapcsolódó törvényeknek megalapozottaknak kell lenniük, hogy erre a sokszori korrekcióra ne kerüljön sor. Azt gondoljuk, hogy a kormánynak, az Országgyűlésnek és az Állami Számvevőszéknek az együttes munkájára van ahhoz szükség, hogy egy jó költségvetési törvény szülessen.

Nem fogadjuk el ellenzéki képviselőtársaink azon álláspontját, amikor képviselőtársaink úgy fogalmaztak, hogy ez az Áht. gyakorlatilag a kormány és az Országgyűlés viszonyát szabályozza, és ezt a viszonyt egyoldalúan az Országgyűlés hátrányára szabályozza. A másik érvelésük - amivel gyakorlatilag elutasították az Áht. módosítását - pedig az volt, hogy az ÁSZ-t is egy lehetetlen helyzetbe hozza ez a koncepció.

 

(16.00)

 

Az ÁSZ jelen lévő igazgatója is - aki a költségvetési és pénzügyi bizottsági ülésen ott volt - úgy nyilatkozott, lehetőséget lát arra, hogy az ÁSZ megfelelő határidőn belül véleményezze a költségvetési törvényt. Itt emlékeztetem képviselőtársaimat arra, hogy az ÁSZ csak véleményezi a költségvetési törvényt, és nem jelentést készít róla, ami sokkal átfogóbb és nagyobb horderejű jogintézmény. Ezzel persze a vélemény intézményét sem kívánom degradálni.

Végezetül azt gondolom - és a költségvetési bizottság többségi álláspontjának adok hangot -, amikor arról tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a bizottság 14 igen szavazattal, 8 ellenében az államháztartási törvény módosítását indokoltnak látja, és a törvényt általános vitára alkalmasnak tartja.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártoknál.)

 




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai