Készült: 2024.04.28.01:54:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

271. ülésnap (2005.11.24.), 38. felszólalás
Felszólaló Dr. Kis Zoltán (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:07


Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársam! Államtitkár Úr! Ott folytatom, ahol Lengyel képviselő úr abbahagyta.

Mi a cél? A cél a biztonságos, mindenki számára ellenőrzött módon forgalomba kerülő élelmiszer előállítása, a mezőgazdasági alaptevékenységtől a feldolgozáson keresztül a kereskedelemig. Tehát a fogyasztóig egy olyan lánc kialakítása, amely végigkövethető, valamennyi stációjában ellenőrizhető, nyilvános, és esetleges visszaélések esetén az adategyeztetés során kideríthető, hogy a lánc melyik szereplője az, aki vétett a jogszabályokkal szemben.

Magyarországon, különös tekintettel az elmúlt 2 év eseményeire, a politika is észrevette, hogy valamit tenni kellene, sőt erre országgyűlési határozati javaslat is született, amely úgy szól, hogy az egészséges élelmiszer-előállítás és -forgalmazás érdekében át kell tekinteni az intézményrendszert, annak működését, valamint a kapcsolódó jogszabályokat. Azon természetesen lehet vitatkozni, hogy a rendszerelemeket milyen szintű jogszabályokban és hogyan határozzuk meg. Itt most egy törvény-előterjesztés van. Természetesen számos kormányrendeletre szükség van annak érdekében, hogy az egészséges élelmiszer-előállítás és a biztonságos élelmiszer-fogyasztás megoldható legyen.

Lengyel képviselő úr utalt arra, hogy Magyarországon hány szervezet foglalkozik ezzel a kérdéssel: bizony, az ÁNTSZ foglalkozik, az állat- és növény-egészségügyi hatóság foglalkozik vele, a fogyasztóvédelem foglalkozik vele, foglalkozik az Élelmiszer-biztonsági Hivatal is ezzel a kérdéssel, és akkor sok bába között elveszik a gyerek. Tehát valóban, ezt az egységes rendszert ki kell alakítani, és a laborhálózatoknak, a hatóságoknak együtt kell működniük, hogy olyan anomáliákat el tudjunk kerülni, hogy az ominózus esetekben, az emberi fogyasztásra alkalmatlan hús, paprika országba érkezésénél és kereskedelembe történő kikerülésénél ne csak a felderítés, hanem az eljárás is meghatározott rend szerint történjen. Mert kétségtelen tény, hogy a hatóságok a felderítés terén el tudnak járni, de a kezük-lábuk meg van kötve, amikor hatékony intézkedésekkel kellene fellépni az ilyen visszaélőkkel szemben.

Már tárgyaljuk ebben a Házban a kereskedelemről szóló törvényt, amelynek vannak ilyen passzusai, és ki is verte a biztosítékot egy-két helyen, kedves képviselőtársaim. Remélem, hogy ebből az Országgyűlés nem fogja azt a konzekvenciát levonni, hogy visszavonulót fúj. Mert a kereskedelmi törvénynél valamennyi párt, mind a négy parlamenti párt abba az irányba tett javaslatokat, hogy az ellenőrzés, a szigor és a szankció meglegyen a kereskedelem terén minden olyan kereskedelmi termékkel szemben, amely nem felel meg azoknak az előírásoknak, amelyeket hirdet - különös tekintettel az élelmiszerek esetében, ami az élet minőségét, illetve az egészség védelmét is szolgálja -, valamint a tisztességtelen versenynél is fellépjen.

Az előttünk fekvő jogszabály olyan elemeket tartalmaz, amelyek most megosztják itt az ellenzéket és a kormánypártokat. Én most megpróbálnék olyan javaslatokat tenni, amik azt hiszem, valamennyiünk számára elfogadhatóak.

Kifogásolja a Fidesz az egyszerűsített gyártmánylapnál, hogy annak a kontrollja, ellenőrzése esetlegesen abba az irányba is hathat, hogy ezzel visszaélhetnek mások is. Én azt gondolom, hogy az a szabályozás, amire kísérletet tettünk, nevezetesen a kistermelői élelmiszer-előállítás és -forgalmazás szabályairól szóló törvénytervezet, kormányrendeleti szinten szabályozásra fog kerülni, még ebben az évben. És az a rendelet az egyszerűsített gyártmánylapot le fogja egyszer s mindenkorra rendezni, mert az is áldatlan állapot, gondoljanak bele, hogy van egy kistermelő - személyes példából ismerem egyébként -, aki időnként levágja a sertést, levágja a birkát, kiméri természetesen, és állandó fenyegetettségben van, hogy mikor fogják feljelenteni.

(11.40)

Ő szeretné ezt tisztességesen csinálni, de ha meg akar felelni azoknak a HACCP-előírásoknak, amit egy nagy élelmiszer-feldolgozóra joggal előír egyébként az európai uniós szabályozás és a hazai jogrend is, akkor erre képtelen. Mert ő évente 8, vagy 10 sertést szeretne feldolgozni, ez neki egy kis jövedelemkiegészítés, ráadásul a vevőkör, ami körülötte van, ismeri, és tudja, hogy amit megvesz, az abból van. De itt is, feltételezve, de meg nem engedve, nem szabad abba az irányba elmozdulni, hogy az itteni feldolgozás az egészségre ártalmas legyen, vagy annak kockázatát hordozza. Tehát neki is azokkal a higiénés körülményekkel kell rendelkeznie, ami ehhez az előállításhoz kell. Nyilván a forgalmazási kör nem az egész ország területén van. Ezt a jogszabályban 30 kilométeres körzetben javasoljuk.

Mert abban a pillanatban ő is fellélegzik, talán még azokat a beruházásokat is megcsinálja, amit most nem. Tehát nem csempézi ki, vagy nem úgy alakítja ki a feldolgozóhelyet, ahogy kellene, mert nem tudja, hogy ezt most csinálhatja, nem csinálhatja, nem tudja, meddig tart még ez az elnézem állapot. Tehát itt rendet kell csinálni, hogy a kistermelői feldolgozás is tisztességesen, ellenőrzött körülmények között történjen, természetesen olyan szabályokkal, hogy élni is tud ez a kör ebből. A másik oldalról pedig nem kerül versenyhátrányba azokkal szemben, akik ezt nagyobb volumenben csinálják. Ez a törvény csak egy lehetőséget biztosít arra, hogy ez az egyszerűsített gyártmánylap majd ebben a külön jogszabályba bekerülő kistermelői körnek lehetőséget biztosít.

Ami az adalékanyagokat illeti, az Európai Unióban nem engedélyezett adalékanyagok esetében a hazai kétéves ideiglenes engedélyezést - osztanám az ellenzéki képviselők véleményét -, nem biztos, hogy nekünk nagyon el kell menni az Európai Unióban nem engedélyezett adalékanyagok hazai kétéves időleges engedélyezéséig, főleg nem két évre. Mert láttunk már olyanokat, hogy bizonyos adalékanyagoknál kiderült, tudom, be kell vizsgálni, ellenőrizni kell, hogy nem illegális dologról van szó, de ezeknek az anyagoknak a további bővítése, úgyis van ezekből éppen elég, az egészség szempontjából talán némi kockázatot is jelenthet.

Ami a földrajzi eredetvédelmet érinti. Kérem szépen, az eredetvédelemnél egyértelmű a szabályozás, hogy azért eredetvédett, mert az egy adott speciális területen előállított, speciális technológiát, speciális hagyományokat és valami többletértéket képvisel. Ehhez képest borzasztó dolog, hogy már ott vita van, ha mondjuk egy eredetvédett terméknél, most szándékosan nem nevezem meg, olyan anyagot dolgoz fel, ami kifejezetten az egészségre káros, akkor abba az irányba mozdulunk el, hogy miért volt ez a káros anyag. Hát odáig sem szabad elmenni.

Ott termett-e, ahol a termelési engedély ki van adva? Nem? Akkor engem nem érdekel, hogy káros, vagy nem káros a szervezetre, az már nem az eredetvédett termékkör, ráadásul Magyarországnak iszonyatos károkat okoz, mert ha a hungarikumok területén egyszer kiderül, hogy egy hungarikum nemhogy nem az adott eredetvédelmű beltartalommal jelenik meg, hanem ráadásul az oda behozott alapanyag még egészségre káros anyagokat is tartalmaz, vége van. És a tisztességes termelőket, akik az eredetvédett területen dolgoznak, hátrányosan érinti. Tehát itt a szabályozásnak nem megengedőnek, hanem nagyon szigorúnak kell lenni.

Ami a bírságokat illeti, felemeljük, szigorítjuk a bírságokat, ez rendben van. Azt szeretném, ha a bírságolással összhangban megjelenne majd a kereskedelmi törvénynél egy olyan szabályozás, hogy valamilyen nagyságrend fölött már nemcsak a bírság létezne, hanem a tevékenység ideiglenes, vagy végleges megszüntetésére is sor kerülne. Mert az nem megengedhető, hogy gengszterek is bemennek oda. Mindenütt vannak gengszterek, minden gazdasági területen működnek, így az élelmiszer-előállításnál is, nem lehet azt mondani, hogy mindenki mindenütt tisztességes. Aki viszont nem tisztességes, ebben az esetben is, meg a nemzetgazdaság más területein is, nincs más út, mint ettől a tevékenységtől őket szép barátságosan megfosztani, és hála a jó istennek, most már a büntető törvénykönyvben is vannak rendelkezések a személyre szólóan megállapítható felelősségnél. Ezeket meg kell tenni, egyúttal a nyilvánosság teljes igénybevételével, hogy még annak az esélyét is kizárjuk, hogy az ilyen elvetemült jóemberek más néven, vagy más tevékenységi körben ismételten a gazdaságba vissza tudjanak kerülni.

Az én véleményem nem annyira szkeptikus, mint az ellenzéki képviselőknek. Meg lehet ezt a törvényt csinálni. Ami a lényeg, a végrehajtásra, a kormányrendeletekre nekünk nagyon oda kell figyelni. Innen hívom fel a tisztelt kormány képviselőit, szíveskedjenek a kormányrendelet-tervezeteket ne 3, vagy 4 nappal a hatálybalépés előtt megküldeni, hanem talán átvizsgálásra és módosító javaslatokra is lehetőséget biztosítani, vagy uram bocsá!, egy négypárti egyeztetést előtte összehívni. Ez nem haszontalan, tekintettel arra, hogy nem emlékszem, hogy ezeknél a törvényeknél ilyen megbeszélésre sor került volna. Ez a további napirendi pontokra is vonatkozik, tehát nem fogom megismételni, mint Cato annak idején Karthagót.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai