Készült: 2024.05.17.20:09:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

316. ülésnap (2013.10.25.), 138. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy most egy olyan területről beszéljek, amely nem nagyon került szóba. A közlekedési ágazatra gondolok, a költségvetésnek természetesen ez is fontos része. Nem került szóba, ez talán érthető is, hiszen valóban, a mostani költségvetés elsősorban a családok helyzetének javítására, a stabilitásra és a kiszámíthatóságra épít, azért ezt elmondhatjuk a közlekedési ágazatra is, hogy a költségvetési stabilitás és a kiszámíthatóság itt is jellemző.

Ha megnézzük, a közforgalmi közlekedésnek is kiszámíthatóvá tették a finanszírozását, és nem hallunk olyan problémákról, mint 2010 előtt. A helyi személyszállítási kötelezettségekre, a vasúttársaságokra, a MÁV-ra, a GYSEV-re, valamint a Volánra a költségvetés 185 milliárd forintot biztosít. A 2014-es évben 71,68 milliárd forintot fordíthatnak a vasúti pályahálózat működtetésére, ez is több, mint a tavalyi összeg.

(12.20)

Szerepelnek kisebb tételek is, de fontosak a fenntartások, a működtetés szempontjából: a vasúti hidakra és acélszerkezetekre is jut 1,5 milliárd forint, de azt lehet mondani, ezek nagyon fontosak, hiszen a vasúti pályák állapotának javítására szükség van, hiszen 2002 után látványosan romlottak le.

A közlekedési társaságok adóssága is, tehát itt is a stabilitás figyelhető meg, méghozzá ha összehasonlítjuk a korábbi adatokkal, akkor nagyon jelentősen, ha csak a MÁV esetében nézzük, akkor 2010-ben ez 330 milliárd forint volt, 2013 szeptemberében már csak 181 milliárd forint. Természetesen sokat segít a MÁV abban is, hogy az adott költségvetési keretek között a vasúti közlekedés működtethető legyen. Nincs nagyobb vita arról, hiszen nyilvánvaló, hogy a fejlesztéseket úgy, ahogy a korábbi években is, elsősorban az uniós támogatásokból lehet megvalósítani. Itt a közlekedési operatív program keretében 2175 milliárd forintot lehet fordítani a közlekedés különböző alágazatainak a fejlesztésére, útépítésekre, vasútépítésekre.

Természetesen az is igaz, hogy bizonyos helyeken még többre volna szükség, hiszen a látványos és nagyon hasznos útfelújítások és vasúti felújítások mellett a meglévő hálózat állapotán is javítani kellene. Sokszor tapasztalhattuk az elmúlt évtizedben, hogy egy-egy komoly vasúti felújítás ellenére az összmenetidő csökkent (Sic!), tehát hosszú munkára van szükség, hogy ezen még változtatni tudjunk, hiszen a korábbi években olyan mértékben romlott a pálya állapota például a vasúti pályáknál, hogy nagyon sok lassújelet kellett kitenni, vagy akár az úthálózatnál is kisebb, alacsonyabb számjegyűt, tehát a három-négy számjegyű utak állapota is romlott. Erre vonatkozóan a közlekedési operatív programból is lehet fordítani, de most indult el egy olyan útfelújítási program, amely 30 milliárd forintból mintegy 300 kilométer út teljes felújítását teszi lehetővé. Lehetne ez természetesen még jobb, és többet is kellene fordítani az utak, az úthálózat fenntartására. Azért itt is a szakadék széle van, már itt tartottunk 2010-ben, hiszen a közlekedési ágazat is a szakadék szélén volt, de el volt adósodva az összes közlekedési cég, a szakadék szélén volt a MÁV, a MÁV-társaságok jelentős adósságot halmoztak fel a korábbi építkezések során.

Ebből azért egyet emelnék ki most is, hiszen a koncessziós építkezésekből a mai napig az M5-ösre és az M6-osra, csak erre a két autópályára vonatkozóan 100-120 milliárd forint közötti összeget kell majd 2030-ig fizetni. Ez az összeg tulajdonképpen, hogyha rendelkezésre állna, az ország egész úthálózatának a működtetésére, fenntartására, felújítására szolgáló összeget szinte meg lehetne duplázni. Természetesen a következő években majd a közlekedési operatív program folytatásából lehetségesek a továbblépések a közlekedési fejlesztések során is. Tehát elmondhatjuk azt, hogy itt is, a közlekedési ágazatban is a stabilitás és a kiszámíthatóság jellemző, míg olyan területeken, az egészségügy területén 10,6 százalékkal áll több összeg rendelkezésre, a közbiztonság területén 3 százalékkal több, az oktatás területén pedig 12 százalékkal áll több rendelkezésre, tehát valóban jelentős előrelépéseket tartalmaz a 2014-es költségvetés is.

Engedjék meg, hogy röviden reagáljak itt néhány hozzászólásra is, például a turizmus fejlesztésével kapcsolatban. Azt gondolom, az elmúlt években jelentős fejlődés tapasztalható. Nem kívánom most felsorolni ezeket az adatokat, hiszen ezeket is elsősorban uniós támogatásokból, az Új Széchenyi-terv keretében meg lehetett valósítani, de ha van olyan ágazat, amely jelentős támogatást kap, akkor itt elsősorban a turizmusról lehet beszélni, vannak eredményei. Részben ennek is köszönhető, hogy Budapest ma már a különböző listáknál az élen, az elsők között tapasztalható. Remélem, az ország többi területén is meg fogják ezt hasonlóan ismerni, köszönhetően azoknak a terveknek és uniós támogatásból épülő attrakcióknak is, amelyeket meg fognak valósítani.

Természetesen fontos a kultúra is, hiszen itt a korábbi órákban előfordult, hogy szocialista vagy volt szocialista képviselőknek az Akadémiáról csak a futball jut már az eszükbe, merthogy elhangzott, a Zeneakadémia is most újult meg, az Erkel Színházban is hamarosan gyönyörködhetünk, tehát azt hiszem, számos olyan terület van, amelyekre joggal lehetünk büszkék, még ha nem is a 2014-es költségvetésben szerepeltek ezek, azért ott is - és ez másnak a területe - láthatjuk, hogy a kultúra is jelentős támogatást kap.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai