Készült: 2024.05.17.17:10:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

316. ülésnap (2013.10.25.), 134. felszólalás
Felszólaló Zakó László (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:04


Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZAKÓ LÁSZLÓ (Jobbik): Köszönöm, elnök úr. Hát, jó sokat vártam erre a felszólalásra. Muszáj is, hogy reagáljak egy-két dologra még az eredeti felszólalásom témáját megelőzően.

Először is annyiszor elhangzott a háromgyermekes családok támogatása, hogy el kell mondanom, ha valaki nem tudná, a három gyermekhez a két gyermeken, ahhoz az egy gyermeken, ahhoz pedig egy párkapcsolaton keresztül vezet az út. Ennek a feltétele nem kellően megfelelő ma Magyarországon. Ne a háromgyermekes családokról beszéljünk, hanem azokról, akik még családot sem tudnak alapítani. Ennek sok oka van, az első és legfontosabb az, hogy a fiatalok elvándorolnak az országból több százezres létszámban, mert nem találnak itthon munkát. Azt, amit most mondanak, azt üzenjék ki Londonba az éppen a mosogatótál mellett mosogató fiatal diplomásnak, vagy üzenjék ki Burgenlandba annak a fiatalnak, aki naponta ingázik Zala vagy Vas megye és Burgenland között, vagy azoknak, akik Németországban dolgoznak, és hetente járnak haza. Az ő fülükig nem hallatszik el az, amit mondanak. Higgyék el, hogy három gyermeket vállalnának, ha az elsőhöz vennék a bátorságot, mert meglennének a lehetőségeik ahhoz, hogy egy gyermeket is vállaljanak a mai Magyarországon.

Ha munkahelyteremtésről van szó, akkor nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a multinacionális cégeket támogatják vissza nem térítendő adókedvezmények vagy kedvezmények formájában. Van olyan gumigyár - hogy a nevét ne mondjam -, amelyik 16 milliárd forint támogatást kapott, miközben, kerekítve mondom, 1600 munkahelyet hozott létre. Hát melyik az a magyar mikrovállalkozás, amelyik nem tudna foglalkoztatottanként 10 millió forintot hasznosan a saját vállalkozására költeni? Tudniillik arra az 1600 emberre fejenként 10 millió forint támogatás jut. Tessék ezeket a kicsiket támogatni, és ne azokat a multikat, amelyek bármilyen tőzsdemozgás vagy kedvezőtlen mozgás eredményeképpen bevagonírozzák az egész üzemet, és viszik három országhatáron túl a cégüket!

Még egy észrevétel. A nagy bankadós meg az egyéb támogatások kapcsán jutott eszembe, biztos tudják, hogy aki ma 100 ezer forintot két hónapra betesz bankbetét formájában, az érvényes kamatlábak mellett és az összes, kamatot és banki műveletet terhelő illetékek nyomán kevesebb pénzt kap vissza, mint amennyit befizetett. 100 ezer forint után nem kap vissza két hónap múlva a betétes 100 ezer forintot, hanem annál kevesebbet. Ezzel még nagyobbá válik a bűnözők lehetősége arra, hogy jó eséllyel találjanak idős néniknél, bácsiknál a betörés során a vánkosban vagy a szekrény alján olyan pénzt - mert ők nem buták -, amit nem tesznek be bankbetétbe, miután kevesebbet kapnak érte vissza. Úgyhogy mindennek nézzük azért az árnyoldalát is, és ne csak az önfényezésről szóljon a mai nap!

A rezsivel kapcsolatos legdurvább elszólásuk is a múlt hét elejéhez köthető. Tévéadásban láttam, hogy valamelyikőjük a kormányoldal részéről, szóvivő vagy valamilyen "hallja, kend" elmondta, jó esélyt látnak arra, hogy a rezsicsökkentés harmincadik százalékának az elérése, tehát a 20 és 30 százalék meglépése a jövő évi választásokig megtörténjen. Magyarul, önök a rezsicsökkentés harmadik ütemét nyíltan a választáshoz kötötték. Ez azért elég durva elszólás volt, ha nem vették volna eddig észre! Tudniillik felmerül a kérdés, hogy mi köze van a rezsicsökkentésnek a választásokhoz. Persze mindenki tudja, ezzel kampányolnak és ezzel haknizzák végig az egész országot. A Jobbik már a kezdet kezdetén megmondta, hogy 30 százalék van a rendszerben, önök ezt szépen elhúzzák, csepegtetik, és így adják elő minden alkalommal, amikor mikrofont látnak vagy újságíró faggatja önöket, hogy ezzel egyszerűen kampányfogásként végig ki tudják tölteni a választásokig hátralévő időt.

No de gyorsan rátérek az eredeti mondanivalómra. Én a költségvetés egyetlenegy sorához kértem szót, jelesül a turisztikai céltámogatáshoz, amelynek egyetlenegy soráról szeretnék szólni, ami a 10 milliárd forintot sem éri el. 9,996 milliárd forintról van szó, ami több mint 20 százalékkal kevesebb, mint az idei keret. Tavaly ugyanez 12,5 milliárd forint volt. Olvasom, hogy a kormány álláspontja szerint a valóságban a jövő évi keret több, mint az idei, mert idén a tavalyi 12,5 milliárd forintból 3,1 milliárdot zároltak. Hát ez nagyon jó, beállítottak 12,5 milliárdot, abból zároltak, kevesebb lett, és ez kell legyen a jövő évi tervezés viszonyítási alapja! Szeretném jelezni, semmilyen garancia nincs arra, hogy jövőre ezt a közel 10 milliárd forintot is nem úgy fogják tekinteni, mint amiből majd zárolni lehet valamilyen körülmény miatt, amit még nem látunk, hogy mi lesz. Úgyhogy az esély megvan arra, hogy ez is még kevesebb lesz a jövő évben.

Mire megy el ez a 10 milliárd forint? Ebből 6 milliárd forint a Forma-1 rendezői jogdíjának a biztosítása, amivel önmagában nincs különösebb problémánk, de nézzük meg, hogy akkor mi marad. A szúnyoggyérítés, amit az idén is jó későn, augusztusban kezdtek el, már szinte a főszezon utolsó harmadában, elvisz ebből 500-600 millió forintot.

(12.10)

A Magyar Turizmus Zrt. működésére kell 2 milliárd forint, úgyhogy szűk 1,5 milliárd forint marad valódi keretösszeg arra, hogy a Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül Magyarországon és a nagyvilágban Magyarországot reklámozzuk. Ez nagyon-nagyon kevés. A turizmus, és hozzáteszem, a vendéglátás, ami mindig szerves részét kellene hogy képezze, és együtt kellene őket emlegetni - turizmus-vendéglátás területe -, mostohagyermeke a magyar gazdaságnak, és ennél a területnél lehet igazából jól értelmezni a miniszterelnök azon szavát vagy mondatát, hogy nem az a fontos, hogy mit mondok, hanem mit cselekszek. Itt a turizmust mindenki a zászlajára tűzi, és a turizmuson keresztül mutatja be Magyarország fejlődőképességét, csak éppen a valóság teljesen mást mutat.

Egyszer már, tavalyelőtt elkészült egy koncepciója a turizmustörvénynek. Általános véleményeztetésre szét is küldték a különböző szegmenseknek, a Parlament felsőházi termében külön vitanap volt ezzel kapcsolatban, és egyik pillanatról a másikra visszavonták a javaslatot, azóta se híre, se hamva nincs a turizmustörvénynek. Ha ennek az az oka, hogy valami nagyon jót akarnak létrehozni, akkor ezt el tudom fogadni, de semmi hírt nem hallunk arról, hogy most hogy áll a történet.

A turizmus-vendéglátásról nem lehet beszélni anélkül, hogy ne beszéljünk a szektort érintő, különösen nagy terhekről. Először is beszéljünk az áfáról: azt, hogy az általános forgalmi adó Magyarországon világbajnok, 27 százalékos mértékű, már sokan elmondták. Azt, hogy Matolcsy György még miniszteri meghallgatásakor is azt mondta, hogy az ország nem kellően erős ahhoz, hogy áfát csökkentsünk, és azon belül, a turizmuson belül tovább csökkentsük azt az áfát, aminek van olyan része, ami már most is kedvezményes besorolásba tartozik, azt pár évvel ezelőtt, kormányváltáskor el tudtuk fogadni. De ha ennyiszer elhangzott már, itt mantrázzák, hogy Magyarország jobban teljesít, akkor megkérdezem, hogy mikor következik el az az időpont, amikor az általános forgalmi adót mérsékelik, illetve az a turizmus, ami a gazdasági növekedésünknek egyik letéteményese, még szélesebb körben alkalmazhassa a kedvezményes áfát.

A SZÉP-kártyával és az Erzsébet-utalvánnyal kapcsolatban alapvető kifogásaink nincsenek. Hogy egyetlenegy dicsérő szó legyen, azt kell mondjuk, hogy ez beváltotta a hozzá fűzött reményeket, viszont kifogásoljuk, hogy a Széchenyi-pihenőkártya három zsebéből egymásba az átjárás elég korlátozott, illetve eléggé korlátozva van a vendéglátásra felhasználható keretösszeg. Ma Magyarországon nagyon sok család nem engedheti meg magának, hogy egyáltalán autóba üljön, vagy teletankolja, de egy Erzsébet-kártyán keresztül vagy a Széchenyi-pihenőkártya "vendéglátás" zsebén keresztül nagyon szívesen venne családjával részt egy vagy éves szinten több vacsorán.

Súlyosan kifogásoljuk azt a tendenciát, amely a kormányzati elképzelésekben mindig visszatükröződik, jelesül: olyan kényszeres bírságolási hullám söpör végig a turizmus-vendéglátás vállalkozóin, amely teljesen tarthatatlan, és más országokban elképzelhetetlen. Azokkal az országokkal, ahol az Alpok vagy a tengerpart el tudja adni az egész országot, azokkal a mai magyarországi gasztronómiai értékeink, hungarikumaink támogatásának a mellőzése nem teljesen koherens. Úgy gondolom, hogy agrármarketing céljára a korábban 3 milliárd forint biztosítása helyett a mostanra szánt 856 millió forint egyenesen jelöli ki azt az utat, hogy ebben a tekintetben is szűkülni fognak a lehetőségeink.

A másik, amit el szeretnék mondani, hogy valószínűleg kormánypárti képviselőknek majd megadatik az a lehetőség, hogy a költségvetéshez olyan módosító javaslatokat adjanak be, amit majd a kormány támogatni fog. Teljesen át is írhatják a költségvetést, erre már nemegyszer volt példa, és majd nagyon sokszor fogják tudni kampányüléseken felmutatni, hogy ők intézték el annak a körzetnek valamilyen gazdasági nehézségét valamilyen támogatás megszavazásával. Hogyha ez így van, akkor mondják azt, hogy szabad a pálya x milliárd forint tekintetében. Lehet, hogy önök is kijelölték a forrását, a Miniszterelnöki Hivatalnak a 120 milliárd forintos rendkívüli kiadási keretéből lehet majd lopkodni a milliárdokat, de nekünk, ellenzéknek az esélyeit nem kell bemutatni; valószínűsítjük, hogy a bizottsági üléseken sorra le fogják szavazni a javaslatokat.

Én a magam részéről ezt a közel 10 milliárdos összeget 5 milliárddal toldottam meg ebből az előbbi miniszterelnöki keretből, mert hogyha komolyan gondoljuk a turizmus fejlesztését, akkor valamilyen pénzből ezt biztosítani kell.

Nagyon-nagyon sok mindent írtam még össze, majd kétpercesekben reagálok, úgy, mint a képviselőtársaim. Szeretném, hogyha a turizmus-vendéglátás - így együtt emlegetve - méltó helyét kapná meg még a költségvetési sorok között is.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai