Készült: 2024.09.22.05:22:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap (2018.06.28.), 56. felszólalás
Felszólaló Bana Tibor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:04


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BANA TIBOR (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Felszólalásomat két részre kívánom bontani. Első felében az uniós források felhasználásával kapcsolatban kívánom ismertetni a Jobbik képviselőcsoportjának álláspontját az európai ügyekkel foglalkozó bizottság alelnökeként. A második felében pedig a körmendi választókerületet és Vas megyét érintő költségvetési módosító javaslataimról szeretnék beszélni, megvilágítva azok hátterét és indokoltságukat.Hörcsik Richárd bizottsági elnök úr meglehetősen rózsaszín képet vázolt fel az európai uniós támogatások felhasználását illetően. Sajnos a helyzet ezzel szemben sokkal rosszabb. Hiszen ha visszatekintünk az elmúlt évekre, vagy akár csak a 2014-2020-as időszakot nézzük, tehát a mostani hétéves költségvetés időszakát, akkor kijelenthetjük, hogy a Fidesz-kormány fenn kívánja tartani az uniós források felhasználásának korrupt rendszerét.

Az Orbán-kormányra az volt a jellemző, hogy egy szűk haveri körhöz igyekeztek eljuttatni a támogatások jelentős részét, ez pedig hozzájárult ahhoz, hogy a korrupció szintje minden eddiginél magasabb, hasonlóan egyébként Lengyelországhoz. Miért hozom fel az ő példájukat? Azért, mert Lengyelország mellett mindössze Magyarország az az állam Kelet-Közép-Európából, amely nem kíván csatlakozni az európai ügyészséghez, mereven elzárkózik ettől Orbán Viktor és kormánya, ami rendkívül negatív következményekkel járhat a jövőre nézve, a 2021-27-es tervezési ciklus vonatkozásában is. Hiszen a következő pénzügyi tervezési időszak esetében felmerült a jogállamisági mechanizmus bevezetésének lehetősége, és ha ez valóban meg fog történni, akkor bizony egyes jogállami feltételek nem teljesülése estén az európai uniós támogatások jelentős részétől eleshet Magyarország. Ezért történt egyébként az az európai ügyészséggel összefüggésben, hogy végül is 20 tagállam az úgynevezett megerősített együttműködési eljárás keretében kívánja ezt a szervezetet létrehozni. Magyarország pedig, mint említettem, sajnos biztosan nem kíván jelen állás szerint ehhez csatlakozni.

Mi egyébként egy határozati javaslatot is be fogunk nyújtani Gyöngyösi Márton frakcióvezető úrral közösen annak érdekében, hogy felülbírálják álláspontjukat. Hiszen erre azért is szükség lenne, mert 2010-27 között ennek, ha nem történik meg ez a csatlakozás, és ezáltal a tárgyalási pozícióinkat rontjuk, akkor a magyar települések, vállalkozások és tisztességes honfitársaink láthatják kárát.

Bár az elmúlt évek folyamatai alapján az elmondható, hogy másik oldalról Mészáros Lőrinc és társai is szomorkodhatnak majd ebben az esetben, hiszen az esetleges forrásmegvonás következtében kevesebb pénzt tudnak majd ők ellopni.

(13.40)

Kijelenthető tehát, tisztelt Országgyűlés, hogy az orbáni korrupció veszélyezteti az EU-s támogatásokat. Ez pedig azért jelent komoly problémát, mert Magyarország gazdasága erősen függ az uniós pénzektől, és miközben azt látjuk, hogy a kiemelt projektek gyorsan futnak, az önökhöz becsatornázott oligarchák nagyon jól és gyorsan hozzá tudnak jutni a pénzekhez, aközben másik oldalról a magyar kis- és középvállalkozások fuldokolnak a bürokrácia mocsarában.

Vagy nézzük a bérszínvonal kérdését! Itt elmondható az, hogy Nyugat-Európához képest, de még a környező tagországokhoz képest is rossz a helyzet hazánkban. Nem volt az véletlen, hogy a béruniós kezdeményezésünket középpontba állítottuk, és az egy pozitív fejlemény, hogy az Európai Bizottság is megjelenítette az „egyenlő munkáért egyenlő bért” kérdését a konzultációjában. Buzdítjuk is az összes honfitársunkat arra, hogy kitöltve ezt a konzultációt, nyilvánítsanak véleményt e tekintetben is.

A Jobbiknak az az álláspontja, hogy a presztízsberuházásokkal szemben a munkahelyteremtő, foglalkoztatásnövelő célokat, az egészségügy, az oktatás, a szociális szféra területét kellene középpontba állítani az EU-s pénzek felhasználásakor.

Említettem azt, hogy a következő időszak tekintetében akár a forrásvesztés réme is fenyegetheti Magyarországot, de a mostani ’14-20-as ciklus esetében is azt el kell mondani, hogy bizony komoly büntetést helyezett kilátásba az Európai Unió. Ugyanis az Európai Bizottság auditorai megvizsgáltak pályázatokat, és 100-150 milliárd forint értékű büntetést is fizethet hazánk, aminek az a háttere, hogy önök, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, az elmúlt évek során hozott törvényekkel a korrupciót törvényesítették, és ilyen módon járultak hozzá ahhoz, hogy ez a büntetés felmerülhessen uniós szintről.

Mi egy átláthatóbb rendszer, a kis- és középvállalkozásokat támogató pályázati rendszer létrehozásában vagyunk érdekeltek, hiszen a magyar gazdaság hosszú távú megerősödését ez szolgálhatná, és a magyarok életszínvonalának emelkedéséhez is ez tudna hathatósan hozzájárulni.

Rátérnék hozzászólásom második részére, a körmendi körzetet és Vas megyét érintő költségvetési módosító javaslataimra. De itt visszautalnék arra, mielőtt az idén benyújtott indítványaimra kitérnék, hogy a tavalyi év során például beadtam a körmendi tűzoltóság épületének felújítására vonatkozó indítványomat, és szerencsére azóta konkrét lépések történtek ez ügyben. Megújult a tűzoltóság épülete, ami mindenképpen egy pozitív fejlemény. De említhetném a 8-as út kérdését is, amivel összefüggésben szintén történtek lépések, bár sajnos nem olyan módon, mint ahogy ezt megígérték. Hiszen Orbán Viktor személyesen ígérte azt meg két alkalommal is Körmenden, hogy négysávos lesz a 8-as, és a fővárosból Körmendig, Körmendtől pedig a határig ilyen módon lehet majd autózni. Ezzel szemben mégis kétszer egy sávon fog ez megvalósulni. Persze a kivitelező Mészáros Lőrinc cége lesz. Micsoda meglepetés! Szinte mindenhol ezzel szembesülhetünk akkor, amikor ilyen jellegű pályáztatások történnek.

Kistelepülési polgármesterekkel is egyeztettem, bekértem az ő véleményüket is, és jelezték azt, hogy nagyon sok esetben a csatornahálózat ügyében, utak, járdák kérdésében továbbra is megoldásra várnak problémák. Vas megye aprófalvas településszerkezetű megye, így tehát kiemelten hátrányos helyzetben vagyunk ebből a szempontból. E vonatkozásban szeretném felhívni a kormány figyelmét arra, hogy bőven van még teendő ezen a téren.

De hogy az útfejlesztésekre visszakanyarodjak, és az idén beadott módosító javaslataim közül néhány példát hozzak, a 87-es út kérdését hoznám ide Szombathely és Kőszeg között; egy balesetveszélyes útról beszélünk. De ugyanígy a 86-osnak a fejlesztése is fontos lenne Körmend és Egyházasrádóc között, de egyébként Körmendtől Szőce irányába is, hiszen rendkívüli mértékű kamionforgalom terheli ezt a főutat. De ugyanígy a 76-osnak a kérdése is fontos, Hegyhátsáltól Zalaegerszegig. Itt történtek fejlesztések az elmúlt években, ezt el kell ismerni, viszont egy rendkívül balesetveszélyes útszakaszról beszélünk, tehát mindenképpen fontos lenne az, hogy további lépéseket tegyünk emberéletek megmentése érdekében.

Árvíz-belvíz kérdése. Nagyon aktuális volt ez. Néhány héttel ezelőtt ismét komoly problémák adódtak több kistelepülésen, elsősorban a körmendi körzetben, de összességében a megyében is. Sajnos kistelepülési polgármesterek azt jelezték, hogy azok a lépések, amelyek azóta történtek, nem oldották meg ezt a helyzetet. Fontos lenne érdemi forrásokat ezekre a célokra is csoportosítani.

A falvak esetében szintén döntő jelentőségű az, hogy a kulturális életet is fel tudjuk lendíteni, hiszen egyébként is többnyire idősödő településekről beszélünk, és ahhoz, hogy a fiatalok ott maradjanak, érdemi intézkedéseket kell végezni e tekintetben is, ezért aztán például a felsőmaráci faluház felújításának a kérdését idehoznám. De a Szentgotthárd melletti, a Vendvidéken található apátistvánfalvi körjegyzőségi épület és orvosi rendelő esetében is hathatós lépésekre lenne szükség minél előbb, sürgősen.

És ha már Szentgotthárd, akkor városunk kapcsán is benyújtottam több módosító indítványt a tavalyi évhez hasonlóan, akár a református gyülekezeti központ megépítésére vonatkozóan, hiszen egy nagyon aktív közösségről beszélhetünk ebben az esetben, akár a zeneiskola vagy a polgármesteri hivatal felújítása érdekében.

A fizetőparkolók rendszere is kevésbé tud működni akkor, amikor például a ligetnél olyan helyzet áll elő, hogy akár már egy kisebb esőzésnél is mocsár, sártenger alakul ott ki. Érdemi lépéseket kellene tehát tenni. A mentőállomással összefüggésben pedig idehoznék egy mindössze  a költségvetéshez képest elenyészőnek nevezhető  5 millió forintos tételt, a Lucas mellkaskomprimáló készülék beszerzését. A tavalyi évben is adtam be egy kisebbnek nevezhető tételt a szentgotthárdi mentőállomás helyzetének javítása érdekében, nem is a mentőállomás helyzetének, hanem a betegek helyzetének javítása érdekében, sőt ebben az esetben konkrétan az életek megmentése céljából. Én kérem önöket, hogy támogassák ezt is, hiszen, miközben sok milliárd forint, adott esetben 100 milliárd forintok tűnnek el a korrupció útvesztőiben, aközben ilyen jellegű kiadásokra nem jut. Arról nem is beszélve, hogy egyébként még egy mentőautóra is szükség lenne a városban a jelenlegi helyzet fennállásával.

Körmend tekintetében a mozi ügyét ismét idehoznám tavalyhoz hasonlóan, a mobilgát kérdésében sem történtek érdemi lépések, a mentőállomás tetőtere sem újult meg, és egy új köztemető kialakítása ügyében tett már lépéseket az önkormányzat olyan értelemben, hogy erről már volt szó képviselő-testületi ülésen, ám nem tudtak továbblépni. Ugyanez vonatkozik egyébként Kőszegre is, ott is szükség lenne erre. A gasztonyi sportöltöző és községháza felújítása vagy éppen a Jánosháza mellett található nemeskeresztúri kultúrház felújítása és a csapadékelvezetés megoldása ugyancsak olyan tételek, amiket benyújtottam. Harasztifalu, egy Körmend közelében található település tekintetében pedig a főútnak kellene minél előbb megújulnia, hiszen egyre rosszabb állapotban van ez az egyébként sok esetben nagyon forgalmas útszakasz, mert amikor, mondjuk, a 86-os út helyett ezt az utat választják baleset miatt, vagy egyébként is sokan inkább kerülő úton mennek, akkor ez jelentősen terheli a település útját.

Döröske egy kistelepülés még Vas megyei viszonylatban is, hiszen 100-an sem laknak ott, mégis fontos lenne az, hogy figyelembe vegyék az ottaniak kérését akár a buszforduló kialakítása tekintetében, szennyvízgyűjtés megoldásában, tó melletti ingatlan megvásárlása, közösségi tér kialakítása vagy éppen turisztikai szálláshely létrehozása tekintetében. Egyébként konkrét tervek állnak rendelkezésre ebben a vonatkozásban, tehát nem a nulláról kell indulni, viszont várnak arra, hogy érdemi támogatást és segítséget kapjanak, hiszen sajnos a kistelepülések az elmúlt évek során azzal szembesülhettek, hogy sokkal kevésbé tudtak részesülni különböző pályázatokból, legyen szó akár TOP-os forrásokról, akár egyéb lehetőségekről.

Végül, de messze nem utolsósorban még a csákánydoroszlói árvízvédelem, a gátrendszer kialakításának kérdését szeretném idehozni, ugyanis a településen egyre komolyabbak a problémák árvíz-belvíz tekintetében, és egyre több lakost érint ez a probléma a korábbi évekhez képest, de egyébként számtalan más településen is  mint utaltam rá korábban  megoldásra vár ez a feladat.

Én azt kérem önöktől, hogy adott esetben ezt a nagyobb beruházást vagy éppen a kisebb fejlesztési tervek közül néhányat támogassanak. Ne csináljanak ebből büszkeségi kérdést. Természetesen, ha saját néven nyújtják azt be, akkor a magunk részéről tudjuk adni ezekhez a támogatást. Fontos lenne tehát, hogy a körmendi körzetben élők is érezhessék azt, hogy akár a városokban, akár a kistelepüléseken érdemi fejlesztések történhetnek a következő időszakban. Kérem tehát ezekhez a támogatásukat. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai