Készült: 2024.04.27.18:38:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

212. ülésnap (2012.07.03.), 65. felszólalás
Felszólaló Ékes József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:13


Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyarország 2013. évi központi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló T/7677. számú törvényjavaslatról. Az Alkotmánybíróság 4/2006. Áb-határozata értelmében a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatot önállóan kell benyújtani és tárgyalni. Az államháztartásról szóló 2011. évi törvény alapján a kormánynak a központi költségvetésről szóló törvényjavaslat benyújtása mellett elő kell terjesztenie azokat a törvényjavaslatokat is, amelyek az abban foglaltak megalapozásához szükségesek. A törvényjavaslat ennek az előírásnak tesz eleget. Nem tartalmaz - és a mai költségvetési bizottsági ülésen is szó volt róla - munkahelyteremtő, -támogató és -megtartó tízpontos lépést, amelyet tegnap Orbán Viktor miniszterelnök úr itt a Ház plenáris ülésén jelentett be, valamint a tranzakciós adóval kapcsolatos törvények kérdéskörét.

A költségvetést megalapozó egyes törvények módosítása 12 olyan alfejezetet tartalmaz, amelyek teljes mértékben rendbe teszik vagy adott esetben úgy módosítják a törvényeket, hogy azokat a költségvetés fő számaiban megpróbálja fejezeti szinten is helyre rakni. Ilyen a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló 1992. évi törvény módosítása, amelyet az indokol, hogy a kórházak állami kézbe kerülése miatt kiüresedett a támogatási rendszer, a címzett és céltámogatási rendszer eddigi formában való továbbműködtetése indokolatlan, tehát kiveszi ebből a fejezetből.

A második ilyen: a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról szóló 2003. évi törvény módosításának az oka, hogy az elektronikus információszolgáltatás nemzeti program működésével kapcsolatos feladatellátásának folyamatosságához, biztonságához szükséges forrásként szolgáló Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nyújtható támogatások között nevesíteni a programot azzal, hogy a szükséges forrás- és feladatellátásért a szervezet meghatározását az éves költségvetési törvényre célszerű bízni - tehát itt is átteszi.

(11.20)

A harmadik ilyen: az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi törvény módosítása értelmében az Egyenlő Bánásmód Hatóság költségvetése a jövőben a központi költségvetésről szóló törvény I. fejezetében szerepelne. Itt a hatályos megoldás szerinti, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium fejezetében helyezkedik el költségvetési szervként. Tehát ott is áthelyezik a minisztérium hatáskörébe.

A sportról szóló 2004. évi I. törvény módosítása értelmében a játékadó-bevételeket nem kell tervezni a sportért felelős minisztérium költségvetésében, így a törvényjavaslat módosítása további szükségtelen párhuzamos felhatalmazást szüntet meg önmagában.

Az ötödik: az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi törvény módosításai az állami fenntartású szervezetek kivonására irányulnak, az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló törvény támogatási modellje alól. Ezen túl a fenntartó önkormányzatok ösztönzése érdekében a működési támogatás meghatározásánál szempontként érvényesíti a fenntartó támogatás mértékét, valamint jogtechnikai jellegű pontosításokat tartalmaz. Itt Kovács Tibor képviselőtársam mondta.

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi törvény módosítása értelmében a Magyar Honvédség kötelezettségeinek maradéktalan teljesítéséhez szükséges, hogy a honvédelmi feladat ellátásában közreműködő állami tulajdonú gazdasági társaságok felett a felügyeletet a honvédelemért felelős miniszter lássa el. Azt mondom, az elmúlt nyolc év tapasztalatai alapján ez egy teljesen helyes lépés.

A törvényhez bevezetendő melléklet a miniszter és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonosi joggyakorlás körébe tartozó állami tulajdonú gazdasági társaságok felsorolását is tartalmazza.

A Magyarország 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításával 2013-tól megszűnik a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap költségvetési támogatásának kötelezettsége. Ez nem zárja ki azonban a támogatást, csak nem determinálja az összegét, az alap rendelkezésére álló forrás nem csökkenhet.

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi törvény módosítása értelmében a közvetlen földalapú támogatások csak egyes ágazati feladatokhoz kapcsolódnának, más ágazati feladatok ellátását mutatószámok alapján támogatná az állam, a nem paraméterezhető egyéb feladatok ellátásához pedig általános állami támogatás nyújtása indokolt.

Az államháztartásról szóló 2011. évi törvény módosításával egyszerűsödik az előirányzat-csoport és kiemelt előirányzati struktúra.

A törvénymódosítás biztosítja az összhangot a nemzeti köznevelésről szóló törvény külön törvényjavaslat által módosítandó rendelkezéseivel. Azt hiszem, ez az oktatási törvény és annak a végrehajtási, utasítási rendszerének, valamint költségvetési fejezetbe történő áthelyezésével együtt teljesen egyértelművé válik.

Kérem képviselőtársaim, hogy az általános vitában támogassák és szavazataikkal erősítsék meg a költségvetést megalapozó egyes törvények módosításáról szóló T/7677. számú törvényjavaslatot.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai