Készült: 2024.04.28.03:53:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

212. ülésnap (2012.07.03.), 289. felszólalás
Felszólaló Dr. Gaudi-Nagy Tamás (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:56


Felszólalások:  Előző  289  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GAUDI-NAGY TAMÁS (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Ebben a vitaszakaszban vannak olyan módosító javaslataink - szintén a ma hajnali órákban összeállított módon, a vita gyorsaságára tekintettel így tudtuk megoldani -, amelyek közül támogatást kaptunk az alkotmányügyi és emberi jogi bizottságban, talán a többi bizottságban is, bár erről hivatalosan nem tudok. Csak remélem, hogy a 13. ajánlási pontban szereplő, Kiss Sándorral közösen beadott javaslatunk mellett kitart a kormány, hogy támogatja. Ez röviden arról szól, hogy a rendészeti feladatokat ellátó személynek a kényszerítő eszköz alkalmazása előtt a fő szabály szerint figyelmeztetnie kell az érintettet, hogy ilyen intézkedés következik, kivéve, ha az ügy nem veszélyezteti az intézkedés célját. Mi ezt a szöveget javasoljuk. Az eredeti javaslat szerint a kényszerítő eszköz alkalmazását nem veszélyezteti. Ez egy szűkebb kategória. A lényeg az, hogy el akarom fogni a fatolvajt, látom, hogy ott húzza a szép, gyönyörű kivágott fenyőfát, és mondjuk, megpróbálom megválasztani a legmegfelelőbb eszközt erdőőrként arra, hogy elfogjam, és akkor úgy kell ezt mérlegeljem a javaslatunk szerint, hogy az az előzetes figyelmeztetés. Végső soron az intézkedésnek mi a célja? Hogy elfogjam. Tehát az elfogást ne veszélyeztesse, magyarul, annak fényében mérlegeljem, hogy elmondom előre vagy nem. Úgy tűnik, hogy ezt nem kell nagyon magyarázni, legalábbis remélem. Tehát ezt támogatták a bizottságban a kormánypárti képviselők is.

Viszont van két olyan módosító javaslat, amely kapcsán nagyon szeretném, ha meg tudnánk győzni önöket. Egyébként négy igen szavazatot kapott az emberi jogi bizottságban, tehát nemcsak a Jobbik-frakcióból, hanem kormánypárti oldalról is kapott támogatást, bocsánat, egészen pontosan KDNP-s képviselőtársunk, Varga László képviselőtársunk támogatta.

(18.30)

Ez a következőről szól a 14. ajánlási pontban: a tetten ért személy visszatartása a helyszínen. Ugye, ez egy nagyon fontos momentuma, egy döntő momentuma a rendvédelmi tevékenységet folytató személyeknek és a közbiztonság fenntartásának, hogy gyorsan fog következni, tehát el tudom-e fogni, gyorsan be tudom-e vinni az igazságszolgáltatás rendszerébe, mert mint tudjuk ugye, a legnagyobb elrettentő erővel a gyors és elkerülhetetlen büntetés rendelkezik. Magam megéltem Érpatakon olyan esetet, amikor az újfehértói rendőrkapitány csapata által lefülelt áramtolvajokat gyorsított eljárásban bíróság elé állítottak másnap, ott is voltunk a tárgyaláson, és tapasztaltuk, hogy milyen hihetetlen hatással van az elzárásból, a fogdából elősétáló elkövetőre egy ilyen szabálysértési eljárás. Megrázó hatással van, tehát valóban azt kell mondani, kivéve azokat, akik nyilván életvitelszerűen erre rendezkedtek be, és megrögzött bűntettesek, ahogy ezt a Csemegi-kódex tartalmazza, de a lényeg az, hogy el kell fogni.

Na most, itt az önök javaslata egy kétórás időmaximumot ad, azt mondja, hogy két óráig tarthatom vissza a helyszínen elfogott, mondjuk, fatolvajt, vagy terménytolvajt, vagy közvagyont dézsmáló embert. Ezzel az a problémánk, hogy az élet számos helyzetet produkálhat, sok nehézséget produkál: lemerülhet a telefonja, mondjuk, az egyik erdőőrnek a kettő közül, netán egyedül van az erdőőr, és kettőt próbál sakkban tartani, mondjuk, a botjával, tehát kialakul egy patthelyzet, és két óra alatt nem tudja megoldani, hogy megszervezze az odaérését a rendőrségnek, mert nyilván fő szabály szerint az a legjobb, ha a rendőrség oda is érkezik. Hozzáteszem, hogy megint azért lenne jobb a csendőrség, mert maga a csendőrség el is tudná végezni a munkát itt, nem kell visszatartani meg időkorlátot állítani, hanem maga a csendőr, aki ott volt kinn az erdőben, elkapta a fatolvajt, puff, el is tudja fogni, elő is tudja állítani.

Na most, a kétórás időkorlát egyszerűen értelmetlenné teheti az egész intézkedést vagy lehetőséget, úgyhogy ezt mindenképpen javasoljuk. El tudnánk fogadni olyan kompromisszumos javaslatot Kiss Sándor képviselőtársammal, hogy legyen kicsit hosszabb, mondjuk, legyen akkor négy óra, de hogy 2 óra 1 perc múlva azt kell mondani, hogy kérem szépen, bocsánat, uram, elnézést, hogy zargattam, tessék távozni, tehát azért ez így nem működik. Annyi van persze, hogy a szabálysértési törvénybe önök behozták a tettenérés szabályának a kiterjesztett értelmezését, 48 órán belül is tetten lehet érni valakit. Na most, ha valakit egy bűncselekményen tetten érnek és eltávozhat, akkor valószínűleg nem a bejelentett lakcímére fog hazamenni, gondolom, ebben egyet tudunk érteni, legalábbis fő szabály szerint nem így történik.

A 16. pontban ugyanilyen dilemma van, ez most már a következő fokozat: amikor az elfogott személy előállításhoz szükséges kísérése, kvázi előállítása az erdőőr és a természetvédelmi őr, tehát az összes ilyen rendvédelmi tevékenységet folytató speciális szereplő által. Itt az önök javaslata szerint legfeljebb négy órán keresztül tarthatja vissza a rendőrséghez történő előállítás során, ez négy óráig tarthat. Ugye, én alapvetően egy emberi jogi elkötelezettségű jogvédő vagyok a képviselői munkám mellett, így látom el a munkámat, de ez nekem azért aránytalanul kevés, mert ha a rendőrségi törvény szerinti előállítási idő nyolc óra, akkor egy olyan területen, ahol a végeken sokkal nagyobb szükség van a többlethatalom, a többletlehetőség biztosítására, azt mondom, a nyolc órát ugyanúgy adjuk meg az erdőőrnek vagy a mezőőrnek az előállítás foganatosítására vagy az ahhoz szükséges megszervezésre. Nem, szerintem ez nem aránytalan, nem sérti az európai emberi jogi konvenciót, nem sértené a nemzetközi kötelezettségeinket sem, ezért nagyon bízom benne, hogy ezt a két javaslatunkat támogatni fogják.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  289  Következő    Ülésnap adatai