Készült: 2024.09.21.18:57:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2011.03.28.),  151-158. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:51


Felszólalások:   143-150   151-158   159-170      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Ertsey Katalin képviselő asszony, az LMP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a nemzetgazdasági miniszternek: "Amikor a startpisztoly a versenyzőt találja el, avagy ismeri-e a kormány a női foglalkoztatás terén tett intézkedések negatív hatásait?" címmel.

Czomba Sándor államtitkár úr készül válaszolni, megkérdezem, hogy elfogadja-e. (Ertsey Katalin: Igen.) Elfogadja a válaszadó személyét a képviselő asszony.

Öné a szó.

ERTSEY KATALIN (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Nemrég két konferencia és egy alapos szakértői elemzés is negatív hatásokat mutatott ki a nők foglalkoztottsága terén. Két, március 8-án rendezett konferencia is beszámolt arról, hogy a foglalkoztatókra és magukra az érintett nőkre a gyakorlatban hogyan hatottak az önök intézkedései: a gyes elvétele azoktól, akik teljes munkaidőben dolgoznak, hiszen nincsen részmunkaidős lehetőségük, valamint a gyesen levőt helyettesítő dolgozó, illetve az állásmegosztás után járó 7 százalékos járulékkedvezmény.

(17.00)

Csak egyetlen vállalatnál több mint száz olyan kismama akadt, aki elveszítette a gyest, mert a munkakörében nem lehetséges 6 órás beosztást kialakítani. Őket ilyen módon havi 28 ezer forinttal rövidítette meg az állam, amit jó néhányan a gyerek elhelyezésére, munkába járásra fordítanak - bölcsőde hiányában. Gondoljanak bele, ha egyetlen vállalatnál csak százan, országosan több tízezren lehetnek ilyenek!

Ugyanakkor nem akadt olyan vállalati HR-vezető, aki arról számolt volna be, hogy a kismamát helyettesítő munkaerőt a 7 százalékos kedvezmény miatt vette fel. Ugyanis a munkaerőpiacra újként visszatérő kismamáknál még él a Start-kártya, ami nem 7, hanem 17 százalékos adókedvezményt jelent, tehát a vállalat inkább olyat választ, aki erre jogosult. Ez viszont az ugyanoda visszatérőkre nem alkalmazható.

Ráadásul nemcsak hogy nem motiváló ez a kedvezmény, de többen azt vetették fel, hogy életszerű következménye inkább az, hogy a helyettes bedolgozza magát, jobban dolgozik, mint a kismama, aki kisgyerekesként visszatérve immár nem tud új seprő jól seper módjára túlórázni. A legjobb szándékú HR-vezető sem írhatja fel a vállalat első számú érdekeit a kormányzat rossz lépése miatt.

A másik verzió még életszerűtlenebb: 4 órában dolgozva ma Magyarországon nem lehet megélni a fizetésből. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Kérdezem tehát, hogy nem tervezik-e a Start-kártya átgondolását és kiterjesztését inkább ahelyett, hogy év végén kivezetik. Köszönöm. (Taps az LMP padsoraiban.)

ELNÖK: Czomba Sándor államtitkár úr!

DR. CZOMBA SÁNDOR nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Úgy gondoljuk, hogy azok az intézkedések, amelyeket a kormány az elmúlt időszakban a kisgyermekes anyák érdekében megtett, igenis pozitív hatással vannak.

A Start-kártyákkal kapcsolatosan: való igaz, hogy a Start-kártya kedvezménye egyébként 2011. december 31-éig van a jelenlegi jogszabályok szerint nevesítve, hiszen emögött a Start Plusz és a Start Extra kártya tekintetében uniós források vannak. Arra szeretném fölhívni a figyelmet, hogy a kiváltás dátuma 2011. december 31-e, tehát magyarul 2013. december 31-éig a Start-kártya kedvezményével lehet élni. Ez egy jól működő rendszer volt.

Sőt, szeretném fölhívni a figyelmet, hogy tavaly decembertől könnyítettünk a Start Extra kártya lehetőségeit tekintve, hogy még többen tudják igénybe venni ezeket a kedvezményeket, amelyek emögött vannak. Ha az élet azt bizonyítja, hogy szükséges lenne továbbra is fenntartani, meg fogjuk vizsgálni annak lehetőségét, hogy esetleg az ilyenfajta célzott járulékkedvezmények, amelyek kifejezetten egy-egy munkavállalói csoportot, adott esetben egy-egy hátrányos régióban lévő munkavállalást segítenek, ezt mindenképpen célszerű lenne a későbbiekben is fenntartani.

A részmunkaidős foglalkoztatás tekintetében a 7 százalékos kedvezmény esetében arról van szó, hogy ha valaki helyettesítőként adott esetben a gyesest helyettesíti, és a gyeses visszajön, akkor az egy nyolcórás helyett két négyórás foglalkoztatás van, amiben 27 százalék helyett 20 százalék kedvezményt biztosítunk, ami, úgy gondoljuk, hatékony eszköz lehet.

Amennyiben azt érzékeljük, az élet azt bizonyítja, hogy ez a 7 százalék nem elegendő, vagy más módon kell a munkaerő-piacra hatást gyakorolni, természetesen meg fogjuk vizsgálni ennek a lehetőségét is.

ELNÖK: Ertsey Katalin képviselő asszonyé az egyperces válasz lehetősége.

ERTSEY KATALIN (LMP): Örülök, hogy megvizsgálják ezeket a lehetőségeket. Ezek valós munkáltatói visszajelzések. Lehet azt már látni, hogy ez nem működik, nem életszerű.

A másik, amit szóba hoztak ma már a Házban, hogy a nyugdíjkorhatáros engedmények felszámolása szembemegy azzal, hogy önök a nőket kivették abból a körből, és 40 év után nyugdíjba küldik őket. Ez megint csak szembemegy a valósággal.

Ön is pontosan tudja, hogy aktívnak tartani valakit, aki bent van a munkaerő-piacon, jóval olcsóbb és jobban megéri, mint valakit hosszú munkával visszaintegrálni. Ezt is érdemes lenne átgondolni, és örülök, hogy nyitottságot tapasztalnak. Mi nagyon szívesen eljuttatjuk önökhöz azokat a visszajelzéseket, amik ezeket a szakmai konferenciákat elérik, és továbbra is szeretnénk segíteni abban, hogy a miniszteri biztos mihamarabb kinevezésre kerüljön, aki ezeket a kérdéseket átfogóan tudja kezelni.

Köszönöm. (Taps az LMP padsoraiban.)

ELNÖK: Czomba Sándor államtitkár úr következik egy percben.

DR. CZOMBA SÁNDOR nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A 40 év utáni nyugdíjjal kapcsolatban, megmondom őszintén, csak olyan emberrel találkoztam még, aki azt mondta, hogy köszönjük, képviselő úr; üzenjük a kormánynak, üzenjük azoknak, akik megszavazták, hogy köszönjük ezt a lehetőséget, hogy tisztes munka után, ennyi év után el tudunk menni nyugdíjba.

Ami pedig a többi részét illeti: a rugalmas foglalkoztatási rendszer lehetőségeinek tágítása és nemcsak a Start-program és nemcsak a járulékkedvezmény, hanem ennél sokkal szélesebb keresztmetszet az, amiben a kormány gondolkodik, és dolgozunk olyanfajta javaslatokon, amelyek remélhetőleg nemsokára jogszabálytervezetként is a magyar parlament elé kerülhetnek, és valóban segítik a női foglalkoztatást.

Ha megenged egy személyes megjegyzést is: a magam részéről igyekszem a női kvótának eleget tenni. A százfős állományi létszámból az államtitkárságon több mint 70 hölgy dolgozik becsülettel, tisztességgel.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:   143-150   151-158   159-170      Ülésnap adatai