Készült: 2024.09.23.16:52:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

125. ülésnap (2008.02.25.),  102-109. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:30


Felszólalások:   94-101   102-109   110-117      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter asszony. Tisztelt Országgyűlés! Hoffmann Rózsa, a KDNP képviselő asszonya, kérdést kíván feltenni az oktatási és kulturális miniszternek: "Kik terveznek és milyen mértékű tandíjemelést a felsőoktatásban?" címmel. A miniszter úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt Arató Gergely államtitkár urat jelölte ki válaszadónak. Kérdezem a tisztelt képviselő asszonyt, elfogadja-e. (Dr. Hoffmann Rózsa: Elfogadom államtitkár úr személyét.) Elfogadta. Parancsoljon, így öné a szó.

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Tisztelt Országgyűlés! Nagy érdeklődéssel hallgattam az MSZP szakpolitikusának napirend előtti felszólalását a tandíjjal kapcsolatban. Értettem a szavait, de nem értettem az ingerültségét. Nem értem az ingerültséget, miért van, mikor mindannyian tudjuk, hogy népszavazás lesz, a nép gyakorolja ősi demokratikus jogát, és tudomásul kell vennünk, akár tetszik, akár nem, hogy ez be fog következni, mint ahogy mind önöknek, mind nekünk tudomásul kell majd vennünk ennek eredményét.

De nem is erről szeretnék szólni, csak nem tudtam megállni ezt a megjegyzést, hanem arról, hogy miközben az ország közvéleménye egyre inkább a népszavazás felé fordul, arra készülünk, és ennek egyik tétje, egyik kérdése a tandíjkérdés, az elmúlt hetekben, napokban felröppent a hír, hogy kidolgoztatott több olyan koncepció, amely a most kilátásba helyezett felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulást, azaz a tandíjat radikálisan megemelné. Aztán hallottuk a miniszter úr nyilatkozatát, aki azt mondta, hogy ezt a Rektori Konferencia dolgozta ki, és neki nincs is arról tudomása, hogy ez mit tartalmaz, ugyanakkor azért ez megjelent a sajtóban.

Nos, azt szeretném megkérdezni a jelen lévő államtitkár úrtól, hogy először is: ki dolgozta ki, és kidolgoztak-e valóban ilyen koncepciót? Ha kidolgoztak, akkor ki adott nekik erre megbízást? Avagy maguktól fogták a tollat, és végezték el a számításokat? Márpedig ha felröppent a hír, harmadszor: valóban mi volt, és mi ma a tárca elgondolása a tandíj radikális megemeléséről, amiről majd csak két hét múlva fogunk népszavazni? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Érdekelt volna az, hogy miniszter úrnak személyesen, de most kénytelen vagyok államtitkár urat megkérdezni, hogy neki személyesen mi a véleménye: mi az a tandíj, amit elbír ma a magyar társadalomban egy család?

Köszönöm. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Válaszadásra megadom a szót Arató Gergely államtitkár úrnak. Parancsoljon!

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Abban egyetértek képviselő asszonnyal, hogy a közvéleményt egyre inkább foglalkoztatják a népszavazás kérdései. Úgy látom, hogy ez az oka annak, hogy egyre több ilyen elterelő akció indul be az önök oldaláról ebben az ügyben. Merthogy, amikor az emberek meggondolják például a képzési hozzájárulás kérdését, akkor bizony már úgy teszik föl maguknak a kérdést, hogy akarok-e én más helyett fizetni, úgy teszik föl a kérdést, hogy akarok-e a jómódban élő és nem túlságosan sokat tanuló diákok helyett fizetni, vagy éppen úgy teszik föl a kérdést, hogy akarom-e azt, hogy elvegyék a pénzt a rászoruló diákoktól annak érdekében, hogy akik nem szorulnak rá, azoknak ne kelljen fizetniük. S így bizony már nem olyan egyértelmű a kép, mint ahogy ezt önök gondolták, ezért aztán azzal próbálkoznak, hogy ilyen-olyan trükköket vessenek be. Ha a képviselő úr hozzászólását ingerültnek látta, annak talán ez volt az oka.

(16.20)

Merthogy mi is a helyzet például ebben az ügyben, amelyre ön kérdezett? Az a helyzet, tisztelt képviselő asszony, hogy immár másfél éve sikeresen működik a felsőoktatási kerekasztal, ahol a felsőoktatás szereplői - rektorok, hallgatók, doktorandusok, szülők képviselői - ülnek, és tanácskoznak arról, hogy milyen megoldásokat tartanak helyesnek a felsőoktatás fejlesztésében. Ez egy demokratikus szervezet, ami azt jelenti, hogy mindenkinek van joga javaslatot tenni. Például a képzési hozzájárulás kapcsán előzetes javaslatokat, ötleteket megfogalmaztak a hallgatók is.

Érdekes, hogy most azt hallom, az ellen kampányolnak, hogy kelljen képzési hozzájárulást fizetni, miközben ők maguk tettek le egy olyan javaslatot, amely arról szól, hogy az elmulasztott kreditek után hogyan fizessenek a hallgatók képzési hozzájárulást. Bizony, van javaslata a rektoroknak, érdemes megnézni nemzetközi példákat, és egyébként számos ötletet lehet összegyűjteni.

De ha a képviselő asszony azt kérdezi, hogy mi a minisztérium álláspontja, mi a fejlesztési részhozzájárulás jelenlegi rendszerét támogatjuk, ezt tartjuk igazságosnak és minőséget ösztönzőnek, és miután a népszavazás elveti majd az önök értelmetlen népszavazási kezdeményezését, ezután e rendszer mellett fogunk kiállni a továbbiakban is.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Hoffmann képviselő asszonyt viszontválasz illeti meg. Parancsoljon!

DR. HOFFMANN RÓZSA (KDNP): Tisztelt Államtitkár Úr! A stílus maga az ember. Ön sajnos, nem először üt meg olyan kioktató hangnemet velem szemben, amit kicsit méltánytalannak érzek, de hát azért én természetesen kénytelen vagyok szóba állni önnel. Nos, azt mondta, hogy elterelő akció az önök részéről. Tisztelettel kérem, mutasson rá egyetlen olyan elterelő akcióra, amit a Kereszténydemokrata Néppárt indított. Magam ilyenről nem tudok, és nem is volt.

Jó lenne, hogyha a felsőoktatási kerekasztal, amelyben valóban a felsőoktatás érdemi szereplői vannak ott, olyan kérdésekkel is foglalkozna - esetleg a tárca buzdítására -, hogy mitől fog javulni a felsőoktatás színvonala, hogyan biztosítsák azt, hogy a felsőoktatási oktatóknak maradjon idejük, lehetőségük kutatásokat végezni, konferenciákra járni, hány hallgatóval kell hogy foglalkozzék egy oktató, milyen belső minősítési, ellenőrzési rendszer biztosítsa, hogy jól működjön, és nem a finanszírozás kérdéseivel, amelyre sajnálatos módon most a reflektorfény irányul. (Taps az ellenzék padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönjük szépen, képviselő asszony. Az államtitkár urat is viszontválasz illeti meg. Parancsoljon!

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Nem állt szándékomban megbántani a képviselő asszonyt, de el kell mondanom, hogy önt szakemberként tartom annyira, hogy ilyenfajta (Zaj. - Az elnök csenget.), a jobboldali média által legyártott álhíreknek nem ül fel, hiszen egy egyszerű kérdéssel vagy akár a sajtó nyomon követésével olvashatta volna a miniszter úr és államtitkár úr válaszát, ami egyértelműen tisztázta ezt a kérdést.

Ami pedig a másik felvetését illeti, szintén azt tudom ajánlani a képviselő asszonynak, hogy nyomon követhető, hogy a kerekasztal milyen kérdésekkel foglalkozik. Bizony, a kerekasztal foglalkozott a minőség kérdésével, a kerekasztal előtt áll az a feladat, hogy megegyezzen arról, milyen módon alakítjuk át az akkreditáció rendszerét; vagy éppen a kerekasztalon született az a megállapodás az ösztöndíjakról és a hallgatói juttatásokról, amelynek az a lényege, hogy a képzési hozzájárulásból befolyó összegből a szociálisan rászoruló és a jól tanuló diákoknak magasabb ösztöndíj jusson.

Azt javasolom, képviselő asszony, amikor elmúlik a népszavazás, akkor térjünk majd vissza a szakmai hangvételhez mindkét oldalról.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   94-101   102-109   110-117      Ülésnap adatai