Készült: 2024.09.23.05:45:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

121. ülésnap (2008.02.11.),  351-354. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:48


Felszólalások:   347-350   351-354   355-358      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A mai nap utolsó kérdését Tóth Ferenc, a Fidesz képviselője teszi fel az oktatási és kulturális miniszternek, "Tudja-e még nevelni tanítványait az a pedagógus, aki rendőrt hívott hozzájuk?" címmel. Képviselő úr!

TÓTH FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Egy iskolaigazgató panaszát hallván írásbeli kérdést intéztem Hiller miniszter úrhoz: "Ki nyúlhat egy gyerek táskájába, ha felmerül a gyanú, hogy eltulajdonította mások holmiját?" A miniszter a jogi szabályozásra hivatkozva úgy felelt, hogy a rendőrség. Már a kedélyeket alaposan felborzoló Blaha Lujza téri késelés kapcsán is felmerült a gyanú, hogy a nevelés során valami végzetesen elromlott, ha egy gyerek ügye a rendőrségen végződik.

Tisztelt Országgyűlés! Az oktatás egyik akut kérdése az iskolai fegyelem és ezzel összefüggésben a pedagógusi tekintély megszilárdításának kérdése. Álláspontom szerint a pedagógus egyik fő feladata a szülő helyettesítése. A szülő, ha a gyermeke a boltból elemel valamit, nem fordul a rendőrséghez, hanem igyekszik becsületre nevelni. Amennyiben a pedagógus, az intézményvezető mérlegelési lehetőség nélkül köteles a rendőrséghez fordulni, ha egy gyerekre az a gyanú vetül, hogy elvette egy másik zsebpénzét, telefonját, akkor szakmai tehetetlenségét bizonyítja, ha a nevelés helyett a megalázó hatósági eljárásnak veti alá a gyermeket.

Ezzel el is vágta a további nevelés lehetőségét, hiszen megbocsáthatatlan módon kiszolgáltatta a gyereket, amit egy szülő soha nem tenne meg. A rendőrség beavatkozásával tehát a nevelés végzetesen félresiklik. Egyúttal az a jogos érzésünk támad, hogy olyan módon kap lehetőséget a nevelés kérdéseibe való beavatkozásra a rendőrség, ami már társadalmi szégyen is. Ráadásul a rendőrség cselekvőképtelen a kiskorúak esetén, nem tud bizonyítani egyebet, mint a saját tehetetlenségét, miután szankcionálásra lehetősége nincs.

Tisztelt Államtitkár Úr! Egyetért-e ön azzal, hogy a pedagógusok tekintélyének védelme és megerősítése érdekében is meg kell adni az iskolának a mérlegelés lehetőségét, hogy kezdeményezzen-e rendőri intézkedést a vétő diákkal szemben? Ha egyetért, kíván-e lépéseket tenni a jogi szabályozás megváltoztatására?

Tisztelettel várom válaszát. (Taps a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Arató Gergely államtitkár úr válaszol.

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az ön által felvetett problémát fontosnak és lényegesnek tartom, érdemesnek arra, hogy akár itt is beszéljünk róla, bár persze ez egy olyan szakmai ügy, amit nem biztos, hogy parlamenti keretek között lehet hatékonyan rendezni. De képzeljük el a képviselő úr által felvetett élethelyzetet! A képviselő úr azt mondja, hogy hogyan rendezi a pedagógus, vagy hogyan neveli a pedagógus a gyereket, ha rendőrt hív hozzá. Hát nyilván sehogy. Nem az a cél, és ebben szerintem a képviselő úr kérdése sem erre irányult, merthogy a képviselő úr azt kérdezi, helyes-e az, hogy mérlegelés nélkül. Miért kellene mérlegelés nélkül rendőrt hívnia? Egy gyanú alapján? Azért, mert felvetődött? Dehogy kell rendőrt hívnia! Akkor kell rendőrt hívnia, ha egyértelmű a bűncselekmény elkövetése.

A képviselő úr azt mondja - talán ez köztünk a vita, vagy ebben kell jobb megoldást találni -, hogy mert a szülő helyett nevel a pedagógus. A szülők szerepét és jogait a pedagógus nem veheti át teljes mértékben. A képviselő úr problémájára, azt gondolom, talán a legjobb megoldás éppen ebben az esetben is a szülő bevonása. Az a jó megoldás, ha arra talál az iskola megfejtést, hogy a szülő, akinek valóban van arra joga és hatalma, hogy egyébként akár a saját gyerekével elbeszélgessen őszintén, őszintébben, mint talán a legkiválóbb pedagógusok kivételével bármelyikünk meg tudja tenni, akár arra van lehetősége, hogy bizony egy táskaátkutatást megtegyen, ez a szerencsés; ne helyettesítsük a szülőt a pedagógussal, és ne helyettesítsük különösen a rendőrt a pedagógussal. Az sem szerencsés, ha pedagógus kezd el egy táskaátvizsgálási akciót, annak is nagyon komoly hátulütői és nagyon komoly veszélyei lehetnek.

Én azt hiszem, hogy az a szerencsés megoldás, az a szerencsés jó megfejtés, ha tudunk olyan technikákat ajánlani és találni az intézménynek, a szülőnek, a gyereknek, amellyel egy ilyen nagyon nehéz helyzet kezelését is - én pedagógusként is átéltem, meg tudom ítélni, ez nagyon nehéz szituáció - lehetővé tehetjük. Egyetértek a képviselő úrral, nem kell rendőrért kiáltani, de valószínűleg nem is kell (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a pedagógust rendőrré tenni.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   347-350   351-354   355-358      Ülésnap adatai