Készült: 2024.05.11.17:31:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

55. ülésnap (2007.03.12.), 306. felszólalás
Felszólaló Dr. Ángyán József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  306  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÁNGYÁN JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ahogy az általános vitában jeleztük, nagyon sok olyan kérdés van, amiket ez a törvény sajnos nem szabályoz, amelyek tartalmi kérdések lennének, illetve van jó néhány olyan kérdés, amit viszont szabályoz, ugyanakkor az üzenete ezeknek a szabályozási eljárásoknak vagy szabályozási megoldásoknak kifogásolható. Ennek következtében jó néhány módosító indítványt terjesztettünk be, és kérjük a tisztelt Házat, hogy ezeket a módosító indítványokat befogadva próbáljuk az előttünk fekvő törvényjavaslatot valamivel jobbá tenni.

Az első ilyen felszólalásommal kapcsolatban a 2., a 6. és az 5. pontokhoz szeretnék néhány megjegyzést fűzni, tehát az ajánlás 2., 5., 6. pontjaihoz, a probléma pedig maga a monitoringbizottság.

Az Európai Közösség az európai pénzek elosztásával kapcsolatban előírja a vidékfejlesztési rendeletében monitoringbizottság működtetését. Ennek az a feladata, hogy társadalmi kontrollt gyakoroljon a források elosztása fölött, vagyis a támogatási forrásokkal érintett csoportok képviselői és a különböző, a társadalomban megjelenő horizontális érdekeket képviselő csoportok képviselői egy társadalmi ellenőrző testületet hozzanak létre, amely elé kell terjeszteni az elképzeléseket a forrásallokációról, a szabályozásról, a játékszabályokról és minden egyébről. Ez a testület kellene hogy társadalmi felügyeletet gyakoroljon a forráselosztás tekintetében.

Az előttünk fekvő törvénytervezet, bár az intézményrendszerről beszél, de nagyon szűken fogalmaz: egy helyen említi ezt a bizonyos monitoringbizottságot a miniszter döntési hatásköreinek felsorolásánál, amikor is azt mondja, hogy ennek a monitoringbizottságnak a létrehozása a miniszter döntési jogkörébe tartozik. Nem gondoljuk, hogy ez egy jó megoldás lenne. Nem a végrehajtó hatalmi ág vezetőjének, az irányító hatóság vezetőjének kéne önmagában eldöntenie azt, hogy egy társadalmi ellenőrző testület kikből áll. A társadalom különböző csoportjai saját szabályrendszerük szerint delegálhatnak egy ilyen testületbe, a miniszternek ebben a helyzetben az lenne a dolga, hogy ezeket a delegáltakat befogadja, megbízza őket, és biztosítsa ennek a kontrollszervezetnek a munkáját.

Éppen ezért erre vonatkozóan teszünk javaslatot: egyrészt szeretnénk, ha a törvény definiálná a monitoringbizottságot, a definíciók között ugyanis nem szerepel ez az alapintézmény; másrészt pedig azt szeretnénk, hogyha a miniszternek, mielőtt dönt, illetve megbízásokat ad a monitoringbizottság tagjai számára, ez előtt valamiféle egyeztetési kötelezettsége lenne a tekintetben, hogy kikből is álljon ez a társadalmi ellenőrző testület. Nagyon súlyos következményei vannak ugyanis, ha ez nem így történik, a jelenlegi gyakorlat ezt pontosan bizonyítja.

A jelenlegi gyakorlat szerint az államigazgatásban alkalmazottakkal tölti föl nagyrészt a kormány ezt az ellenőrző testületet, többsége van a jelenleg működő monitoringbizottságban a saját alkalmazottaiból. Ennek következtében, amikor az irányító hatóság előterjeszti a monitoringbizottság elé a javaslatait a forrásallokációról vagy pályázati kiírásról vagy bármi másról, ilyen kérdésekről, biztos lehet abban, hogy ez a testület, miután a saját alkalmazottairól van szó - többségében a saját alkalmazottairól van szó -, el fogja fogadni az előterjesztéseit. Ez semmilyen szempontból sem fogadható el, ezért azt javasoljuk, hogy ezen a gyakorlaton változtassunk.

Ugyancsak ide kapcsolódik az 5. pont - és itt szeretném ebben a hozzászólásban megemlíteni -, a technikai segítségnyújtás kerete a vidékfejlesztésnek, a törvénytervezet ennek a felosztását is a miniszter döntési jogkörébe utalja.

Ez 55 milliárd forint, és ennek a célja az, hogy azokat a célcsoportokat, amelyek le tudják hívni ezeket a pénzeket, helyzetbe hozzuk, a programlebonyolítás költségeit tartalmazza ez. Ebből kellene támogatni azokat az érdekképviseleteket, amelyek a saját körükben az információkat el tudják vinni a gazdákhoz.

Rossz az üzenete, hogyha e tekintetben semmiféle egyeztetést maga a törvény nem ír elő azokkal az érdekcsoportokkal, amelyeknek az érdekében kéne felhasználni ezt a technikai segítségnyújtás keretet. Ezért azt javasoljuk, hogy módosítsuk a törvényt, finomítsuk, írjunk elő - és ez színtől független, kormányzati színtől független - a mindenkori kormány számára, az irányító hatóság számára egy egyeztetési kötelezettséget az érintett csoportok képviselőivel a forrásallokációt tekintve. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Köszönöm szépen, és még majd a későbbiekben egy másik hozzászólási lehetőséget is kérnék. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  306  Következő    Ülésnap adatai