Készült: 2024.04.26.05:44:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

252. ülésnap (2009.12.14.), 59. felszólalás
Felszólaló Dr. Oláh Lajos (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:22


Felszólalások:  Előző  59  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselő Úr! Ha megengedi, a hozzászólásának első részére nem reagálnék, mert valószínűleg a tisztelt Házat egy párttaggyűléssel tévesztette össze, és úgy gondolta, hogy most buzdító beszédet kell tartania.

A szakmai részekkel kapcsolatosan pedig a következő észrevétel van. Először is szeretném leszögezni, hogy nem felelőtlen ígérgetésekről és nem is gazdasági válságra hivatkozásról volt szó a 8-as számú főút kiépítése kapcsán. A műszaki tartalom és a finanszírozás módjának változása vezetett oda, hogy többször módosult az eredeti ütemezés. A műszaki tartalom módosulásának eredményeképpen egy jóval magasabb szolgáltatási színvonalú beruházás valósulhat meg. Az országhatár és Körmend között, illetve a Körmend elkerülő szakaszon kétszer két forgalmi sávval és leállósávval autópályaként tervezzük megépíteni az M8-ast. A Körmend és Ausztria közötti szakasz előkészítése során nem könnyítette meg a beruházás előkészítését az sem, hogy az osztrák fél az elmúlt évek során többször megváltoztatta a saját útjának műszaki tartalmát, illetve ütemezését is. Amikor egyértelművé vált, hogy az osztrák A2 autópályához történő csatlakozásra a legmegfelelőbb megoldás a magyar oldalon autópályát építeni, akkor vált szükségessé a gyorsforgalmi utak megvalósításához elengedhetetlen környezetvédelmi vizsgálatok elvégzése, illetve a hatósági eljárások lefolytatása. A finanszírozás módja pedig amiatt változott, hogy míg korábban a főúti elkerülő beruházást kizárólag csak költségvetési forrásból terveztük, az autópálya szintű kiépítésnél már uniós támogatással is számolhatunk.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az utóbbi esetben a forrásbiztosításhoz szükséges idő lényegesen hosszabb, ami szintén az ígért határidők betarthatósága ellen hatott. Mindezek figyelembevételével a jelenlegi ütemterv szerint a 8-as számú főút Körmend átkelésének kiváltására hivatott és környezetvédelmi engedéllyel már rendelkező M8-as autópálya-szakasz építési engedélye jövő év őszére várható, az építkezést követően pedig 2012 végére használatba vehető lesz az új út.

Az országhatár és Körmend közötti autópálya-szakasz várhatóan 2014 végére valósulhat meg, Körmend és Veszprém között pedig autóúti minőségű kiemelt főútként épülhet meg az út ütemezetten kétszer kétsávos keresztmetszettel, fizikai elválasztással, 110 kilométer/óra megengedett legnagyobb sebességgel és külön szintű csomópontokkal.

Ami pedig a képviselő úr beruházás előmozdítása érdekében tett miniszteri hozzájárulás felől érdeklődő kérdését illeti, el kell mondjam, egy autópálya-fejlesztés 10-15 évig tartó megvalósítási folyamatában a miniszter úr hat munkában töltött hónapja alatt érdemi előrelépést nehéz tenni, ennek ellenére kiemelt figyelmet fordít a 8-as főút fejlesztésére. Szeptemberben a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara meghívásának eleget téve személyesen adott tájékoztatást a közlekedési folyosó fejlesztésével kapcsolatban, részletesen bemutatva a beruházássorozat tervezett ütemezését.

Természetesen a beruházás további megvalósulását is nyomon követjük, noha a KÖZOP-finanszírozás miatt az az NFÜ feladatkörét érinti.

Kérem a képviselő urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  59  Következő    Ülésnap adatai