Készült: 2024.09.21.12:48:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

233. ülésnap (2009.10.19.), 283. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 10:03


Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A gazdasági, társadalmi viszonyokban bekövetkezett változásokra tekintettel szükségessé vált az 1996. évi LXXXV. törvényben megállapított ingatlan-nyilvántartási, adatszolgáltatási és eljárási díjtételek, valamint a díjmentességre vonatkozó szabályozás átfogó felülvizsgálata.

A módosítás közvetlen előzménye egy évek óta megfigyelhető, a díjmentesség irányába ható hangsúlyeltolódás. Az elmúlt években mind az ingyenesen szolgáltatott tulajdonilap-másolatok, mind pedig a díjmentesen igénybe vett ingatlan-nyilvántartási eljárások száma jelentősen emelkedett, míg az összes kérelem száma lényegesen nem változott. Sajnálatos módon a személyi mentességet élvezők körében az elmúlt időszakban számos visszaélés is történt. A mentességi körök racionalizálásának elsődleges célja az ügyfelek közötti indokolatlan különbségtétel megszüntetése, illetve a visszaélések lehetőségének csökkentése volt.

A költségvetési támogatásban nem részesülő, vagyis kizárólagosan saját bevételeikből gazdálkodó földhivatalok legfontosabb bevételét a tulajdonilap-másolatért és az ingatlan-nyilvántartási eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak képezik, ezért a díjbevételek alakulása jelentősen befolyásolja folyamatos működőképességük fenntartását, illetve a likviditásuk megőrzését, továbbá a számukra előírt nettó államháztartási befizetési kötelezettség teljesítését.

A törvényjavaslat különbséget tesz a tulajdoni lapról papír alapon kiállított hiteles másolat, valamint az elektronikus dokumentumként szolgáltatott hiteles és nem hiteles tulajdonilap-másolat között. A nem hiteles tulajdonilap-másolat papír alapon történő szolgáltatása megszűnik, mivel az a biztonsági elemek hiányában könnyen hamisítható, ezért a gyakorlatban visszaélésekre ad lehetőséget.

Nem indokolt, hogy a közhiteles ingatlan-nyilvántartásból egyébként bizonyító erővel nem bíró nem hiteles másolatok kerüljenek kiállításra, amit az ügyfél hivatalos eljárásban egyébként sem használhat fel. A módosítást követően az adatigénylés helye szerinti földhivatal illetékességi területén kívül fekvő ingatlanokról történő tulajdonilap-másolat kiállítása is kizárólag hiteles formában történik.

A törvényjavaslat - az ügyfelek közötti egyenlőség megteremtése érdekében - teljeskörűen átalakítja a jelenlegi mentességi struktúrát, vagyis az eddig széles körben igénybe vett személyi mentesség helyett - a magyar állam és az egyházak, az egyházi intézmények kivételével - a módosítást követően kizárólag meghatározott célhoz kötötten lenne lehetőség a földhivatali szolgáltatások díjmentesen történő igénybevételére.

A meglévő mentességek jelentős részét továbbra is megtartanánk - mint például a hagyatéki, a gyámügyi, a szociális vagy a kisajátítási eljárás esetében -, illetve azokat kiegészítenénk például a gondnokság alá helyezési vagy az ügyészségi eljárással.

(21.00)

A mentességi körök újraszabályozásával emellett alapvetően a költségvetési szervek részére közhatalmi feladataik ellátásához kívánjuk az ingyenességet biztosítani. A díjmentesség ugyanakkor kizárólag az elektronikus formában lekérdezett, nem hiteles tulajdonilap-másolat szolgáltatására vonatkozna, és csak abban az esetben, ha a díj harmadik személyre, vagyis az ügyfélre nem hárítható át.

Nem tartjuk indokoltnak az ügyfelek közötti különbségtételt azon az alapon, hogy a tulajdonilap-másolat szolgáltatást közvetlenül saját maguk veszik-e igénybe, vagy arra közvetett módon, például az ügyükben eljáró közigazgatási hatóság vagy bíróság, illetve bírósági végrehajtó megkeresése alapján kerül sor. A módosítással elérni kívánt közpolitikai cél, hogy az eljáró szerv megkeresése alapján történő tulajdonilap-másolat szolgáltatás, valamint bírósági, hatósági határozat, illetve bírósági végrehajtói vagy hatósági megkeresés alapján induló ingatlan-nyilvántartási eljárás esetén is kerüljön megfizetésre az igazgatási szolgáltatási díj.

A közhatalmi feladatok ellátása érdekében, vagyis azoknál az úgynevezett hivatalbóli eljárásoknál, ahol a díj áthárítására nincs lehetőség, továbbra is biztosítani kívánjuk a díjmentességet. Ebbe a körbe tartozik például az építésügyi hatósági eljárásban az eljárás tárgyát képező ingatlannal közvetlenül szomszédos ingatlanokkal rendelkezni jogosultak ügyféli jogállásának hivatalból történő vizsgálata. Az érintett ügyféli kör meghatározásához szükséges tulajdonilap-másolatok díjának a kérelmezőre történő áthárítása adott esetben - például ha a szomszédos ingatlan egy többlakásos társasház - jelentős, akár az építésügyi hatósági illetéket is meghaladó mértékű többletköltséget jelenthet a mentesség hiányában.

Az elmúlt időszakban tapasztalt visszaélések megakadályozása érdekében az elektronikus tulajdonilap-másolatot díjmentesen lekérdező szerv a mentességet megalapozó eljárás, az ügyszám, illetőleg a pályázati azonosító megjelölésével köteles a felhasználás célját hitelt érdemlően igazolni. A díjmentesen szolgáltatott elektronikus tulajdonilap-másolat, valamint az erről készített papír alapú másolat kizárólag a lekérdezés alapjául szolgáló ügyben használható fel, harmadik fél részére nem adható tovább.

A felhasználás jogszerűségét a megyei földhivatalok a körzeti földhivatalok bevonásával rendszeresen ellenőrzik. Amennyiben az ellenőrzés során a földhivatal azt állapítja meg, hogy a díjmentesség igénybevételére jogszerűtlenül került sor, továbbá a lekérdezett tulajdoni lap vagy az arról készített másolat elektronikus formában, illetve papír alapon a fenti tilalom ellenére továbbadásra került, az igénybe vevőt határozattal kötelezi a díjmentesség hiányában fizetendő díjtétel kétszeresének megfizetésére. A döntés ellen közigazgatási eljárás keretében nincs helye fellebbezésnek.

A mentességi körök átalakítása mellett a törvényjavaslat módosítja a tulajdonilap-másolatokért fizetendő díjtételeket is. Az elektronikus adatszolgáltatás igénybevételének ösztönzése érdekében a díjtételek megállapításánál arra törekedtünk, hogy markáns különbség alakuljon ki a hagyományos, papír alapú és az elektronikusan szolgáltatott tulajdonilap-másolatokért fizetendő díjak között.

A módosítást követően a nem hiteles elektronikus másolat esetében a jelenlegi 2500 forintról 1000 forintra csökkenne a díj, míg az elektronikusan hitelesített tulajdonilap-másolat esetében 3600 forint lenne a díjtétel. Az elektronikus formában szolgáltatott, nem hiteles másolat díjtételének jelentős mértékű csökkentésével az elektronikus közigazgatás szerepét kívánjuk erősíteni. Ezzel egyidejűleg a papír alapon szolgáltatott hiteles tulajdonilap-másolat díja 4000 forintról 6250 forintra változna.

A hagyományos, papír alapon kiállított másolat díjtételeinek változása emellett a díjcsökkentésből adódó bevételkiesés részbeni ellensúlyozására is szolgál. Fontos hangsúlyozni továbbá, hogy a fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak jelenlegi többszintű szabályozása helyett a törvényjavaslatban a díjtételek egységesen kerültek megállapításra, vagyis azok minden esetben tartalmazzák a jelenleg külön fizetendő 500 forintos, úgynevezett rendszerhasználati, valamint a kilistázott ingatlanokért járó találati díjakat.

A földhivatali adatokhoz távoli hozzáférést biztosító TakarNet-rendszer 2003 áprilisa óta elérhető az úgynevezett külső felhasználók számára. A jelenleg túlnyomóan önkormányzatok, bankok, továbbá közintézmények, ügyvédek, közjegyzők, végrehajtók, valamint ingatlanközvetítéssel, -fejlesztéssel foglalkozó cégek által használt elektronikus szolgáltatás vonatkozásában jellemző tendencia, hogy míg a bevezetés évében 90 százalékban papíralapon történt a másolatok kiadása, addig mára ez az arány megfordult, és az elektronikus másolatok lekérdezésekor ez közel 70 százalékos arányt képviselt. Érdekes ezen felül, hogy míg a földhivatalok által papír alapon kiadott másolatoknak mintegy 30 százaléka díjmentes, addig a TakarNet-rendszeren keresztül szolgáltatott elektronikus másolatok 70 százaléka díjmentes.

Az ingatlan-nyilvántartási eljárásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjtételek kismértékű, egységesen 600 forinttal történő emelését a gazdasági viszonyokban bekövetkezett változások indokolják. Az elektronikus formában szolgáltatott tulajdonilap-másolat szolgáltatás díjtételeinek jelentős mértékű csökkentése ugyanakkor az eljárásidíj-emelést megfelelően kompenzálja.

Tisztelt Ház! A beterjesztett törvényjavaslat hosszas előkészítési folyamat eredménye. A javaslat elkészítése során olyan szabályozást igyekeztünk lefektetni, amely a díjmentesség igénybevétele kapcsán a jelenleginél lényegesen átláthatóbb feltételrendszert tartalmaz, egyúttal hatékonyabban biztosítja az előírások ellenőrizhetőségét. A földhivatalok által végzett ingatlan-nyilvántartási szolgáltató tevékenységgel, vagyis az adatszolgáltatással és változásvezetéssel kapcsolatban felmerülő díjak megfizetésére a módosítást követően szektorsemlegesen és diszkriminációmentesen kerülhet sor, megszűnik a szolgáltatásokat igénybe vevők közötti különbségtétel.

A javaslat ezenfelül képes legalább részben ellensúlyozni azokat a negatív hatásokat, amelyek a jelenlegi ingatlanforgalmi tendenciák fennmaradása esetén a díjköteles beadványok arányának csökkenéséből adódó bevételkiesés miatt a jövő évben a teljes mértékben önfenntató földhivatalokat sújtják. Így a már bevezetett, rendkívül szigorú takarékossági intézkedések mellett a közhiteles ingatlan-nyilvántartást vezető földhivatalok működése biztosítható.

Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy az elmondott indokok alapján a törvényjavaslatot tárgyalja meg, majd azt követően fogadja el.

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai