Felszólalás adatai
233. ülésnap (2009.10.19.), 162. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Oláh Lajos (MSZP) |
Beosztás | közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | kérdés megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 2:15 |
Felszólalások: Előző 162 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselő Úr! A 2007 márciusában megkezdett helyközi közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos döntések meghozatalát természetesen számos vizsgálat és hatástanulmány előzte meg. A 62. számú, Villány-Harkány közötti szárnyvonalon a szolgáltatóváltást az alacsony kihasználtság - azaz vonatonként átlagosan öt utas - és a veszteséges üzemeltetés indokolta. A változás az utasok számára előnyösebb eljutást eredményezett, hisz az új járatok Barcstól egészen Villányig átszállás nélküli kapcsolatot biztosítanak.
Ami a fénysorompók leszerelésének szakmai megalapozottságát illeti: a szintbeli útátjáróknál a biztonsági berendezés megválasztását alapvetően közlekedésbiztonsági szempontok, a forgalom nagysága, illetőleg az átjáró veszélyességi besorolása dönti el. A 62. számú vasútvonalon ma már csupán esetenkénti teherforgalom van, ahol a tehervonatok maximálisan 40 kilométer/óra sebességgel közlekedhetnek.
(16.40)
Ezért az átjárókon a jelzőőrrel történő biztosítás a közlekedésbiztonsági követelményeket teljes mértékben kielégíti. Ezt bizonyítja az is, hogy a fénysorompók leszerelése óta ezen a vonalon egyetlenegy baleset sem történt a vasúti átjárókban. Az elvétve előforduló teherforgalom mellett működtetett fényjelzés ugyanakkor azzal a veszéllyel járt volna, hogy azt az autósok figyelmen kívül hagynák, és téves beidegződés alakulna ki, amely könnyen tragédiákhoz vezethetne.
A fénysorompók költségeit érintően: a képviselő úr állításával ellentétben mindössze egy darab fénysorompó üzemeltetése kerül 1-1,5 millió forintba évente, amelyhez még hozzáadódik a rongálásból eredő helyreállítási költség. A leszerelés 0,5-1 millió forintos költsége egy éven belüli megtérülést jelent. A könyvértéken 15 millió forinton nyilvántartott sorompóból anyagáron 5 millió forintnyi érték nyerhető vissza.
Végezetül: a Villány és Harkány közötti vasútvonalas személyszállítás újraindítása jelenleg nincs napirenden. Amennyiben azonban a térségben olyan jelentős fejlesztés valósulna meg, amely a vasúti közszolgáltatási személyszállítási forgalom visszaállítását indokolja, természetesen nem zárkózunk el az újabb tárgyalásoktól és a vasútvonal sorsának újragondolásától.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Köszönöm, elnök úr.
Felszólalások: Előző 162 Következő Ülésnap adatai