Készült: 2024.09.21.23:33:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

108. ülésnap (2020.02.25.),  108-127. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:16:56


Felszólalások:   84-108   108-127   128-198      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség. Tisztelt Ház! Soron következik az emberkereskedelem áldozatainak kizsákmányolása elleni fellépés érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/9280. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk és az érdeklődők számára is elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Elsőként megadom a szót Völner Pál úrnak, az Igazságügyi Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon, államtitkár úr! Öné a szó.

DR. VÖLNER PÁL igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ha egy gyermek az utcán árulja magát, az olyan súlyos és mély problémát jelez a gyermek környezetével, társadalmi helyzetével kapcsolatban, amelyet szükséges megkülönböztetett figyelemmel kísérni, és különleges gyermekvédelmi ellátással kell kezelni. Az önök előtt fekvő T/9280. számú törvényjavaslat célja éppen ezért az, hogy megóvja a gyermekeket a szexuális kizsákmányolástól, és speciális védelmet biztosítson számukra.A kormány elkötelezett a gyermekek jogainak védelme ügyében, ezért határozottan fellép annak érdekében, hogy valóban minden gyermek a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemben és gondoskodásban részesüljön. Éppen ezért a javaslat egyik legfontosabb elemeként kifejezésre juttatja, hogy a 18. életévüket be nem töltött, szexuális szolgáltatás nyújtására felajánlkozó személyek nem bűnelkövetők, hanem a prostitúció és az ahhoz kapcsolódó jelenségek áldozatai, akik speciális védelmet igényelnek. Továbbá a javaslat elkötelezettségét fejezi ki a gyermekprostitúcióval kapcsolatos bűncselekmények elkövetőinek szigorúbb büntetése mellett.

Az emberkereskedelem áldozatává vált és prostitúciós tevékenységet végző gyermek éppúgy komoly, speciális és szakmailag megalapozott segítségre szorul, mint például a pszichoaktív szer rabjává vált gyermekek. Evidencia, hogy egy gyermek nem önszántából dönt arról, hogy prostituáltnak áll, hanem az őt kihasználó személyek, rátelepülő környezete sodorják ebbe a helyzetbe. Vagyis egyszerűen nem fogadható el magyarázatként a prostitúciót folytató gyermekkorú személy esetében az önkéntesség, akkor sem, ha valamennyi érintett ezt meggyőzően és egybehangzóan állítaná.

Könnyen előfordulhat, hogy maga a gyermek nincs tudatában annak, hogy ő áldozat, sőt nem is érzi áldozatnak magát, és abban az esetben is, ha a kényszer nem látványos: anyagi javak megszerzése vagy valamilyen függőség motiválja.

(14.10)

Pusztán azért, mert a gyermekkorú személyt nem éri közvetlen és direkt fizikai fenyegetés vagy kényszer  így például bántalmazás vagy szexuális erőszak , attól még nem beszélhetünk a kiszolgáltatottság hiányáról. A gyermekprostitúció egyértelmű vészjelzés arról, hogy az adott gyermek nem megfelelő körülmények között nevelkedik, számára az egészséges testi, szellemi és lelki fejlődés lehetősége nem biztosított. Ezeket az eseteket azonnal meg kell vizsgálni, és a gyermekek jogainak érdekében fel kell lépni. Nemcsak az emberkereskedelem tárgyában született nemzetközi jogi dokumentumok, hanem a józan ész is azt diktálja, hogy a prostitúciós tevékenységet végző gyermek számára egy magasabb fokú védelmet, azaz a kizsákmányolás áldozatainak megfelelő védelmi szintet biztosítsunk. Az állam feladata, egyben kötelessége, hogy az embert  és különösen a gyermeket  dolog módjára kezelő, kizsákmányoló személyekkel szemben határozott, átlátható és hatékony fellépést biztosítson. A kormány nem fél ezt a feladatát teljesíteni, és a benyújtott törvényjavaslat által egy fontos lépést tesz annak érdekében, hogy a kiszolgáltatott gyermekek fejlődéséhez szükséges védelmet és gondoskodást biztosítsa.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az önök előtt fekvő törvényjavaslat ezen célok elérése érdekében négy törvény módosítására tesz javaslatot: a gyermekek védelmének, a szervezett bűnözés elleni fellépésnek, a szabálysértéseknek a tárgykörét szabályozó törvények, valamint a büntető törvénykönyv rendelkezéseinek módosítására. A javaslat azokat a gyermekeket, akiket prostitúcióra kényszerítenek, nem szabálysértési elkövetőként, hanem az emberkereskedelem áldozataként kezeli. Esetükben, bár továbbra is tilos a szexuális szolgáltatásra történő felajánlkozás valamennyi formája, ennek megszegése azonban nem jár szabálysértési felelősségre vonással. A törvényjavaslat alapján az ilyen kiszolgáltatott helyzetbe került gyermekeket nem felelősségre vonjuk, hanem védelem alá helyezzük.

Ezzel összefüggésben a rendőrség központi szerepet fog betölteni, ugyanis az lesz a feladata, hogy az új, általános védelmi intézkedés keretei között beindítsa a specializált gyermekvédelmi ellátórendszer intézkedését. A gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekeket a törvényjavaslat elfogadásával a rendőrség már nem szabálysértési eljárás alá vonja, hanem azonnal a védelmükre leginkább alkalmas speciális és biztonságos gyermekotthonokban helyezi el. Az elhelyezés maximális 60 napja alatt a gyámhatóság megvizsgálja, hogy a gyermek nevelésbe vétele vagy más gyámhatósági intézkedés foganatosítása szükségese a gyermek védelmének érdekében.

A javaslat további központi eleme, hogy a szabálysértési felelősség megszüntetése mellett fokozza, részben új alapokra helyezi és ezáltal szigorítja a gyermekeket kihasználó környezettel szembeni büntetőjogi védelmet. A kormány szigorú büntetőpolitikát érvényesítve módosítja az emberkereskedelem büntető törvénykönyvbeli tényállását, szigorítja a gyermekeket szexuálisan kihasználó bűnözők elleni büntetőjogi fellépést, valamint továbbra is konzekvensen érvényesíti áldozatvédelmi politikáját. A büntetési tételek szigorításával kifejeződik az is, hogy az emberkereskedelem olyan alapvetően sérti az emberi méltóságot, amely miatt indokolt az elkövetőket hosszabb ideig elszigetelni a társadalomtól. Így a bűncselekmény első alapesete három év helyett akár öt évig tartó szabadságvesztéssel, a második alapesete öt év helyett akár nyolc év szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmény lesz. Az emberkereskedelem új törvényi tényállása kellőképpen átfogó és rugalmas szabályozást biztosít ahhoz, hogy a kizsákmányolás nemcsak szexuális területen, hanem más, különösen munkajellegű tevékenység esetén is megállapítható legyen, ezáltal biztosítva a hatékonyabb és szigorúbb fellépést minden kizsákmányoló tevékenységgel szemben.

A javaslat egyértelműen kifejezésre juttatja, hogy a kiszolgáltatott helyzet bármilyen célból történő kihasználása büntetendő. Ezért indokolatlan elkülönült cselekményként kezelni a kényszermunkát, a munkavégzésre kényszerítést. A sértett kizsákmányolása bármilyen célra irányulhat, akár munkavégzésre, munkajellegű tevékenységre, de akár jogellenes tevékenység folytatására is. Ezek a célok időben is változhatnak, vagy akár egymással párhuzamosan is felmerülhetnek. A valóságban azonban mindennek nem lehet jelentősége a cselekmény társadalomra veszélyességének megítélésében, ezért a javaslat a kizsákmányolás valamennyi formáját, így a kényszermunkát is egységesen az emberkereskedelem keretei között rendeli büntetni.

A kizsákmányolás céljai között a javaslat kiemelten kezeli a szexuális célú, valamint a szervkereskedelmi célú kizsákmányolást, amely cselekmények az emberi élet integritását súlyosan sértő és akár helyrehozhatatlan következményekkel járhatnak. Ennek megfelelően az ilyen célból megvalósított kizsákmányolást a javaslat súlyosabban rendeli büntetni. A javaslat alapján hangsúlyosabbá válik, hogy a hatalmi alávetettségben élő személy az őt kizsákmányoló tevékenységre  például prostitúcióra  való rábeszélése épp olyan súlyos bűncselekmény, mintha erre erőszakkal kényszerítenék őt. Mindez azt jelenti, hogy nem szükséges fizikai erőszak ahhoz, hogy megvédjük a társadalom kiszolgáltatott rétegeit, és szigorúan büntessük azokat, akik mindezt kihasználják.

Az emberkereskedelem elleni hathatós fellépés azáltal válik teljessé, ha valamennyi kiszolgáltatott állapot fenntartását elősegítő emberi magatartást büntetőjogi értékelés alá vonunk. Ezért kell büntetni azt a személyt is, aki a más által alávetett helyzetbe helyezett személy tevékenységéből hasznot húz, legyen szó szexuális vagy bármilyen más jellegű munkáról, tevékenységről. Ennek feltétele természetesen az, hogy az ilyen jellegű tevékenység kihasználója tisztában legyen azzal, hogy a sértett egyben emberkereskedelem áldozata is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Összegzésként arra kívánnám felhívni a figyelmet, hogy a javaslat egyrészről a gyermekvédelmi, a szervezett bűnözés elleni és a szabálysértési törvény módosításával egyértelműen kifejezésre juttatja, hogy a szexuális szolgáltatás nyújtására felajánlkozó gyermekek nem bűnelkövetők, hanem a gyermekprostitúció áldozatai, akik speciális gyermekvédelmi ellátást igényelnek. Másrészről a büntető törvénykönyv módosításával hatékonyabb és szigorúbb fellépést tesz lehetővé az emberkereskedelem és kényszermunka elkövetőivel, valamint a gyermeket szexuálisan kihasználó bűnözőkkel szemben.

Az elhangzottak alapján jól látható, hogy a javaslat átfogó szemlélettel kívánja jogi oldalról támogatni az emberkereskedelem elleni harcot és védeni annak áldozatait. Meggyőződésem, hogy a javaslat által bemutatott szabályozási célok valamennyiünk közös céljai, ezért kérem a tisztelt Házat és a tisztelt képviselőket, hogy támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Kovács Zoltán képviselő úr, aki felszólalását itt az emelvényen mondja el. Megvárom, míg képviselő úr felérkezik az emelvényre. Képviselő úr, öné a szó. Parancsoljon!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Az előttünk fekvő T/9280. számú javaslat hatékonyabb eszközökkel kívánja a fiatalkorú személyeket megvédeni a szexuális kizsákmányolással szemben. Éppen ezért a nemzetközi gyakorlathoz, például a New York-i egyezményhez vagy az Európa tanácsi egyezményhez igazodóan, valamint az egyéb uniós jogi előírásoknak eleget téve szükséges a hatályos magyar szabályozás módosítása, egyrészt a gyermek mint áldozat szerepének elismerése és védelme miatt, másrészt a büntetőjogi fellépés hatékonyabbá tétele érdekében. Jelenleg, amennyiben egy 14-18 év közötti fiatalkorú megvalósítja a tiltott prostitúció tényállását, úgy szabálysértés miatt vonható felelősségre, és 30 napig terjedő elzárással büntethető.Tisztelt Országgyűlés! Az Európai Unió és az Európa Tanács ajánlásai szerint indokolt a prostitúcióban részt vevő gyermekekre szabálysértési szankció kiszabását lehetővé tévő jogszabályok hatályon kívül helyezése. Éppen ezért úgy célszerű megalkotni a vonatkozó jogszabályokat, hogy azok az összes, prostitúcióban részt vevő gyermeket áldozatnak vagy az emberkereskedelem feltételezett áldozatának, ne pedig elkövetőnek tekintsék.

A gyermek mindenek felett álló érdekeinek a védelme az elsődleges. Az előttünk fekvő javaslat  erre irányult államtitkár úr expozéja is  négy fő irányban indul el. Egyrészt a felajánlkozás tilalmának a rögzítése, a második az eddigi szabálysértés kizárása felajánlkozás esetén, a harmadik a gyermekvédelmi intézményrendszer fejlesztése, végezetül pedig a büntetőjogi eszközrendszer erősítése.

(14.20)

Tehát a benyújtott módosítás generális tilalmat vezet be az említett szolgáltatás nyújtására való felajánlkozás terén, viszont annak megszegése esetére nem szabálysértési szankciót helyez kilátásba, hanem gyermekvédelmi intézkedést javasol. A büntetőjogi fellépés hatékonyságának növelése érdekében a jogalkotónak még pontosabban szükséges rögzíteni a kizsákmányolási célú emberkereskedelem lényegét, valamint a kiszolgáltatott helyzet törvényi tényállásbeli fogalmát. Az emberkereskedelem elleni küzdelem pedig akkor válhat még eredményesebbé, ha ezt a tevékenységet, az emberkereskedelem áldozatát kihasználó valamennyi személyt a büntetőjog hatálya alá helyezzük. A gyermekek szexuális kihasználása kriminológiai értelemben hasonlít az emberkereskedelemhez, mert jellemzően azonos folyamatot alkot, így tehát a kapcsolódó bűncselekmények büntetését is súlyosítani kell, ha a teljes kriminológiai jelenséget kívánjuk visszaszorítani, véleményem és a frakciónk véleménye szerint is az előterjesztésben foglaltaknál nagyobb mértékben.

Tisztelt Képviselőtársaim! A javaslat helyesen irányozza elő, hogy jogszabályi szinten szükséges rögzíteni a 18. életévét be nem töltött mind szóbeli felhívással, mind pedig ráutaló magatartással aktív és passzív módon megvalósuló felajánlkozás tilalmát, amely a továbbiakban szabálysértési eljárásnak nem, de gyermekvédelmi intézkedésnek az alapját képezi. Új büntethetőséget kizáró okként kerül tehát a javaslat szerint bevezetésre, ha a felajánlkozó személy a cselekmény elkövetésekor a 18. életévét még nem töltötte be, a javaslat pedig egyértelműen rögzíti, hogy az új kizáró ok felmerülése esetén kötelezően a gyermekvédelmi rendszerbe bevezetett általános védelmi intézkedést kell alkalmazni. Az állam tehát nem maradhat tétlen, ha a gyermek mindenekfelett álló érdekéről van szó.

Az emberkereskedelem feltételezett áldozatává vált gyermek mostantól speciális ellátási szükségletű gyermeknek fog minősülni, melyhez fontos a gyermekvédelmi intézményrendszer fejlesztése. Éppen ezért az áldozatot azonnal biztonságos, védett gondozási helyre, speciális gyermekotthonba kell szállítani. Az általános védelmi intézkedés mint új jogintézmény keretében a rendőrség az érintett gyermeket az ideiglenes hatályú elhelyezés szabályai szerint gyermekotthonban helyezi el, függetlenül attól, hogy családban nevelkedett, illetve ideiglenes hatállyal elhelyezett vagy nevelésbe vett gyermekről van szó. Az elhelyezés legfeljebb hatvan napig tarthat, és azonnal végrehajtható.

Tisztelt Képviselőtársaim! A büntetőjogi eszközrendszer erősítése érdekében a javaslat két irányban kívánja módosítani a büntető törvénykönyv hatályos normaszövegét. Egyfelől az emberkereskedelem törvényi tényállása kerül módosításra oly módon, hogy a kizsákmányolási folyamat lényeges elemei, mint a rendszeres előnyszerzési célzat, a sértett hatalmi alávetettsége vagy az erőszak és a fenyegetés akarati képességet befolyásoló hatása a jogalkalmazást segítő egyértelmű kidolgozást nyernek. A kényszermunka a jövőben beolvad az emberkereskedelem tényállásába, tekintettel arra, hogy a kizsákmányolási célú emberkereskedelem lefedi annak elkövetési magatartását. Új elkövetési magatartásként rendeli a javaslat büntetni azon személy cselekményét, aki tudva, hogy a sértett emberkereskedelem áldozata, mégis felhasználja.

A büntető törvénykönyv módosításának másik vetülete pedig a gyermekek szexuális tevékenységére épülő más bűncselekmények súlyosítását irányozza elő. Ez alatt érteni kell a gyermekeket érintő kerítés és prostitúció elősegítését, valamint a gyermekprostitúció kihasználását, a frakció véleménye szerint nem elég erőteljes mértékben. Véleményünk szerint ezt még fokozni kell. A Ház asztalán fekvő javaslat szabályaival reményeink szerint biztosított, hogy a 18. életévét be nem töltött személy ne legyen kitéve további testi, szellemi, erkölcsi fejlődését súlyosan akadályozó szexuális kizsákmányolás veszélyének.

Az elhangzott célkitűzésekre tekintettel, melyeket államtitkár úr az imént a tárca és a kormány álláspontjaként ismertetett, a Fidesz képviselőcsoportja támogatja a benyújtott javaslatot a büntetési tételek erőteljesebb emelése mellett. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A Jobbik képviselőcsoportjának vezérszónoka Gyüre Csaba képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. GYÜRE CSABA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Elég gyakran szoktam mostanában elmondani azt a tételt, hogy a Jobbik mindig a rend pártján áll. Azon áll 2010 óta, amióta bent van az Országgyűlésben, illetve az előtt is ott állt. Ezzel már előrevetítettem azt, hogy mivel ez szintén egy lépés előre, ezért ezt a javaslatot a Jobbik Magyarországért Mozgalom támogatja. Támogatjuk, hiszen már a cél is nagyon jó, a fiatalkorú személyek megóvása a szexuális kizsákmányolással szemben, hogy a 18. életévüket be nem töltött, szexuális szolgáltatás nyújtására felajánlkozó személyek nem bűnelkövetők, hanem a bűncselekmények áldozatai. Nagyon fontos ennek a leszögezése, és ezzel teljes mértékben egyet tudunk érteni. Ez nagyon jó kiindulópont ahhoz, hogy ezt a törvényt tárgyaljuk. Valóban nagyon fontos az, hogy mit tudunk tenni. Mit tudunk tenni?  mert ez egy nagyon régi probléma a magyar társadalomban, és nagyon erőteljesen jelen van. A probléma az, hogy nehéz ezzel szemben a fellépés. Sok ok van, amire majd ki fogok térni. De nagyon jó, hogy itt már van egy megoldási javaslat, mégpedig a speciális ellátást biztosító otthon nyújtása. Ha egy ilyen gyermeket találnak, akkor a rendőrök ezt azonnal elrendelhetik hatvan nap időtartamra, s ehhez nincs szükség a gyámhatóság hozzájárulására, nincs szükség a gyámhatóság határozatára, ezt a rendőrség önmaga meg tudja tenni, meg tudja cselekedni, hogy legfeljebb hatvan napig befogadják a speciális gyermekotthonba. S valóban úgy van, hogy teljesen mindegy, hogy ő egy másik otthonból jött el, állami gondozott vagy családban van, ettől függetlenül kiragadják a környezetéből, és egy speciális otthonba fog kerülni. Mikor lehet ez? Nyilvánvalóan, amikor feltételezett áldozattá válik a gyermek, akkor kerül be ebbe a speciális gyermekotthonba, és a gyámhatóság döntésétől függetlenül azonnal végrehajtható ez a döntés.

Nagyon fontos újítás ebben a törvényjavaslatban, hogy nem büntethető a szexuális szolgáltatásra felajánlkozás tilalmának megszegése miatt az az elkövető, aki a cselekmény elkövetésekor a 18. életévét nem töltötte be. Vele szemben szabálysértési eljárás megindításának helye nincs, őt csak tanúként lehet az eljárás során meghallgatni. Már ez is megalapozza azt, hogy itt nem elkövetőről lesz szó, hanem áldozatról lesz szó. Nagyon fontos, hogy ezt megítéljük, ezért van szükség a védelmi intézkedés meghozatalára.

Ahhoz, hogy ez teljes mértékben tudjon érvényesülni, a büntető törvénykönyvet is módosítani kell és célszerű. S valóban, ahogy látjuk, itt az emberkereskedelemmel kapcsolatos résznél súlyosabb büntetési tételek kerülnek vagy kerülhetnek kiszabásra majd a későbbiek során, hiszen általában a 0-3 évig terjedő szabadságvesztés esetén 1-5 évig terjedő, az 1-5 évig terjedőnél 2-8 évig és a többi, tehát mindig súlyosabb büntetési tétel kerülhet ezekért a bűncselekményekért kiszabásra. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy meglegyen a kellő visszatartó erő, a kellő elrettentő erő.

(14.30)

Fontos feladat, hogy ezzel a jogszabállyal és másokkal is megakadályozzuk, hogy a gyermekeket, a fiatalkorúakat bekebelezhesse Magyarországon az alvilág. Magyarországon évente sajnos sok ezer gyermek tűnik el. Egyharmaduk nagyon rövid időn belül, általában egy-két órán belül előkerül. A másik egyharmaduk néhány napon belül kerül elő, a harmadik harmad nagy része pedig egy hónapon belül kerül elő. De vannak olyan gyerekek, akik soha nem kerülnek elő; s nem biztos, hogy azért, mert a legsúlyosabb bűncselekmény áldozataivá váltak.

Sőt, ez a 100-150 gyermek, aki így eltűnik, ők nagyon gyakran a szexuális kizsákmányolás áldozataivá válnak.

Hogy miért is fordulhatott ez elő? A múltban szakmai ellentmondások és viták voltak ezzel kapcsolatban, már a megítélésében is, hogy áldozat vagy elkövető az a 18 év alatti, aki a testét árulja, vajon önként vagy kényszerítésből vállalja egy gyermek a prostitúciót. Mert volt olyan nézet, amelyik azt mondta, hogy persze, miért ne vállalhatná önként. Itt már erre is választ kapunk ebben a javaslatban. Aztán szükség vane önálló cselekvési tervre ebben a témában? Nagyon nehéz ez a harc a gyermekprostitúció ellen, mert kevés a szakmaközi együttműködés ebben a témában, hiányos és ellentmondásos jogszabályi háttér volt, nem megfelelően tisztázta a kompetenciahatárokat és a jelzési minimumokat az eddig rendszer. A hatékony módszerek hiányos ismerete is ok volt, aztán a rendszer strukturális hibái is okai voltak.

Ez Magyarországon az északkelet-magyarországi régiót érintette a legjobban, itt volt a legelterjedtebb az ezzel kapcsolatos bűncselekmények elszaporodottsága. Erre sok minden hatással van, így például, amit már 2010 óta itt sokszor tárgyaltunk, az az uzsora. Az uzsora során, amikor kiszolgáltatottá válnak egyes családok teljes mértékben, sokszor nem tudnak mással fizetni, akkor a családon belül egy tizenegynéhány éves lány felajánlásával próbálnak törleszteni vagy határidőhöz jutni. De nemcsak az ő esetükben van probléma. Nagyon súlyos az állami gondozásban felnövekvő gyermekek problémája is, hiszen nagyon gyakran látták azt emberek, akik ismerték az állami gondozottakat, hogy kimenőnapjaikon, szabadidejükben hol vannak. Ott, azon az utcán állnak, ahol a prostituáltak szoktak állni. Egy óriási probléma az, hogy ebben az esetben nagyon sokan behunyták a szemüket, szemet hunytak felette, nem akartak vele foglalkozni, és bizony, ez egyre inkább elszaporodott Magyarországon. Tehát egyrészt családból is kerültek ki ezek a gyerekek, másrészt az állami gondozási rendszerből is nagyon gyakran.

Sajnos sok felmerülő kérdés van és megoldási javaslat is ebben a témában, de vajon vannake megfelelő statisztikák, vane megfelelő adatgyűjtés ezen a téren, mennyire lehetnek hitelesek ezek a statisztikák? Aztán vannake különböző felvilágosító programok, hogy elkerüljük ezeket az élethelyzeteket? Vannake, illetve milyen visszailleszkedési programok vannak? Léteznek-e? Jóe a szakmai képzés? Megfelelőe a gyermekpszichiátriai ellátás Magyarországon?

Ezt a bűncselekménytípust nagyon nehéz bizonyítani. Gyanú van, bizonyíték nincs. Nehezen megfogható, s óriási a latencia. Miért? A szakellátásban dolgozók megfogalmazták, hogy miért. Azért, mert a gyermek nem meri felvállalni. Nem meri felvállalni, egyrészt, mert szégyelli, másrészt, sokszor nagyon furcsa belegondolni az ő helyzetükbe, de akiket gyermekprostitúcióra kényszerítenek, ők nem is tekintik sajátjuknak a testüket, hanem azé, aki rendelkezik fölötte. Úgy érzi, hogy az ő teste azé, és ő hivatott rendelkezni fölötte, és ezt nem tekinti olyan dolognak, amit neki jelezni kellene. S nagyon gyakran rokon, nagyon gyakran közvetlen hozzátartozó az, aki arra kényszeríti a gyermeket, s nyilván a gyermek nem fog a saját hozzátartozója, rokona, családtagja ellen vallani egy büntetőeljárás során, vagy nem fog gyermekként majd feljelentést tenni.

A gyerek sokszor nem áldozatként éli meg a futtatóját, hanem családtagnak, a szerelmének tartja, a bizalmi emberének tartja, aki az egyetlen, akibe ő kapaszkodhat. Úgy érzi, az egyetlen, akiben megbízhat, és az egész társadalom és mindenki ellene van, és az egyetlen biztos pont a futtatója az életében, és ez is egy súlyos probléma, ami miatt a latencia fennmarad, és nem sikerül bizonyítani. Aztán sokszor félnek ezek a gyerekek. Félnek, mert gyakran szervezett bűnözők állnak a kényszerítők mögött vagy között, és nyilván okuk is van arra, hogy féljenek tőlük. A másik probléma, hogy nemzetközi együttműködést is igényel a téma feltárása, mert ezek sokszor egész Európát átszövő bűnszervezetek részeként jelennek meg a nagyvilágban.

A jelen javaslatnak vannak előnyei, elsősorban előnye van, legfőbb előnye, hogy gyors intézkedésre ad lehetőséget, az áldozattá váló gyermek gyorsan speciális gyermekotthonba kerülhet. Hátránya az, hogy vajon milyen lesz a végrehajtás. Vajon sikerüle jobban végrehajtani, mint ahogy eddig, vagy ugyanúgy járunk, mint a családon belüli erőszakkal, ahol szintén nem nagyon találunk megoldást erre a problémára, és ugyanúgy nem nagyon tudjuk fölszámolni? Aztán lesze a rendőröknek megfelelő, speciális szakmai képesítése ezen a területen, hiszen úgymond, kvázi egy új területet kapnak most meg, új hatáskörrel fognak rendelkezni?

Aztán milyen eszközök használatával léphetünk előre? Azt láthatjuk, hogy komplex eszközökre van szükség. A kényszerítők, a kizsákmányolók, a haszonélvezők még súlyosabb megbüntetése lehet az egyik megoldás, amit ez a törvényjavaslat tartalmaz is. Aztán fontos a felvilágosítás, a prevenció erőteljes megjelenítése, a gyermek kiszolgáltatott helyzetének megszüntetése, mert általában ez szokott lenni az a körülmény, ami miatt leggyakrabban ilyen sorba kerülnek ezek a fiatalok. Szorosabb nemzetközi együttműködés kiépítésére van szükség, gyermekvédelmi akciócsoportok felállítása szükséges, átfogóan a családok erősítése Magyarországon, a megfelelő szakmai protokoll megalkotása, szorosabb szakmaközi együttműködés, a törvény szigorítása a kereslet oldalán, és ez is egy nagyon fontos kérdés, és ez a törvény erre is választ ad, hiszen a kereslet oldalán is megemeli a büntetési tételeket.

Sajnos, ahogy olvasgattam a neten, hogy korábban hogyan is zajlott ez, azt tapasztaltam, a szakellátásban dolgozók mondták azt, hogy a rendőrök sokszor csak az örömlányokkal foglalkoztak, nem pedig azzal, hogy ki az, aki megveszi az ő szolgáltatásukat. Nem azt nézték, hogy egy 14-15 éves lánnyal egy felnőtt férfi lefekszik, hogy kihasználja a prostituált általi felajánlkozást, hanem csak azt nézték, hogy az a 15 éves lány szabálysértést követett el, és ezért beviszi őt, elzárás lesz belőle, bíróság elé állítják, adott esetben még más büntetést is fog kapni mellé, míg az, aki igénybe vette a szolgáltatást, az pedig elballag. Bizony, ez a törvényjavaslat súlyos büntetést, hiszen 2-8 évig terjedő szabadságvesztést is kilátásba helyez erre az esetre. Más kérdés, hogy ez eddig is megvolt, csak kérdés, hogy hogyan fognak vele élni a végrehajtás során.

Aztán szükséges a problémakörrel kapcsolatos képzések javítása. A gyermekpszichiátriai ellátás javítása is nagyon fontos, az áldozatvédelem javítása. Az emberkereskedelem, döbbenetes, hogy az EU-ban az áldozatoknak, tehát az Európai Unióban az emberkereskedelemmel érintett áldozatoknak 15 százaléka gyermek. Döbbenetesnek tartom ezt az arányt! És érdekes, hogy ezek nemcsak lányok, négyötöde lány, de egyötöde fiú, akit ez az emberkereskedelem érint. És még egy döbbenetes tény az, hogy az alpesi országokban az új prostituáltak 80 százaléka Magyarországról érkezik oda. Tehát látszik, hogy Magyarországot mennyire érinti ez a probléma. Egyébként Európában csak Bulgária és Románia, ez a két ország van, amelyet jobban érint a gyermekprostitúció, mint ahogy az összes többit, illetve Magyarországot csak ők előzik meg. S mi még a fontos? A mélyszegénység felszámolása, az iskolai lemorzsolódás csökkentése. És még egy döbbenetes adat: Magyarországon 36 ezer ember él, egyes vélemények szerint, akik az emberkereskedelem áldozatai voltak. Óriási ez a szám, óriási a probléma, és csak Románia és Bulgária az, ahol még ennél is rosszabb a helyzet.

Nekünk kötelességünk, hogy minél jobb megoldást találjunk. Ez is egy lépés arra, hogy javítsuk ezt a rendszert, ezért a Jobbik Magyarországért Mozgalom ezt a törvényjavaslatot támogatja. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a Jobbik soraiban.)

(14.40)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka, Vejkey Imre képviselő úr következik. Felszólalását ő is itt az emelvényen mondja el. Megvárom, hogy képviselő úr, frakcióvezető-helyettes úr ide felérkezik. (Megtörténik.) Igen. Parancsoljon, öné a szó.

DR. VEJKEY IMRE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Sajnos tényként kell megállapítanunk, hogy egyrészt a világunk értékrendjének a zuhanása okán, másrészt világunk anyagi és technikai fejlődése okán a bűnözők és a bűnszervezetek egyre inkább és egyre modernebb eszközökkel csalják lépre az áldozataikat, különösen a gyermekkorúakat és a fiatalkorúakat. Ezért elengedhetetlen a további védelem úgy a gyermekkorúak, mint a fiatalkorúak tekintetében. Elengedhetetlen, hogy preventív eszközökkel vissza tudjuk szorítani az emberkereskedelem újabb és újabb válfajainak a kialakulását, mely leginkább a legvédtelenebbeket ejti fogságba, majd zsákmányolja ki, és dobja el teljesen. Kereszténydemokrataként fontosnak tartom, hogy az egyes államok elkötelezettek legyenek az emberkereskedelem áldozatai, különösen a gyermek- és fiatalkorú áldozatok kizsákmányolása elleni fellépésben.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Teljes mértékben egyetértek a Völner Pál államtitkár úr expozéjában elmondottakkal és a Kovács Zoltán képviselőtársam vezérszónoklatában elmondottakkal, azokat külön megismételni nem kívánom. A hatályos szabályozás szerint a szexuális szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban nincs jogszabályban kifejezett tilalom arra vonatkozóan, hogy e tevékenységet 18 éven aluli személyek nem végezhetik. Ezért a törvényjavaslat legfontosabb célja ezen tilalom szabálysértési törvényben történő rögzítése.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A szabálysértési törvény 27. § (1) bekezdése alapján a fiatalkorú a tiltott prostitúció tényállása alapján büntethető. A szabálysértési törvény szerint fiatalkorú az, aki az elkövetéskor a 14. életévét már betöltötte, de a 18. életévét még nem. Az Európa Tanács emberkereskedelem elleni fellépéséről szóló egyezménye alapján létrehozott emberkereskedelem elleni küzdelem szakértői csoport, a GRETA ajánlása szerint indokolt a prostitúcióban részt vevő gyermekekre szabálysértési bírság kiszabását lehetővé tevő jogszabályok hatályon kívül helyezése, és a rendőrök utasítása arra, hogy az összes, prostitúcióban részt vevő gyermeket, beleértve a 14-18 éves korúakat is, áldozatnak tekintsék, ne pedig elkövetőknek.

Hatályos gyermekvédelmi rendszerünk megfelel a GRETA ajánlásának, a szabálysértési törvényünk azonban nem. Ezért a jelen törvényjavaslat akként rendelkezik, hogy a jövőben a szabálysértési törvényben önálló büntethetőséget kizáró ok legyen, ha a szexuális szolgáltatásra felajánlkozó személy a cselekmény elkövetésekor 14-18 életév között van. Értelemszerűen a 14. életévüket be nem töltött személyek tekintetében a gyermekkor zárja ki a büntethetőséget. A T/9280. számú törvényjavaslatnak tehát a másik célja, hogy a 14-18 életévű elkövető esetén a szabálysértési eljárás lefolytatása helyett a gyermekvédelmi rendszerbe bevezetett általános védelmi intézkedés legyen alkalmazandó.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Mindeközben meg kell állapítanunk, hogy a Btk. 192. §-a nem fejezi ki egyértelműen a jogalkalmazás számára a kizsákmányolási célú emberkereskedelem lényegét, mert a törvényi tényállás nem tartalmaz kellően egyértelmű rendelkezéseket. Nem egyértelmű, hogy az emberkereskedelem elkövetőjétől függetlenül kialakuló kiszolgáltatott helyzet megfelele a törvényi tényállásnak.

Nem egyértelmű a törvényi tényállás továbbá azért sem, mert a kizsákmányolás fogalmában nem jelenik meg a tartósságra való törekvés, mely az egész folyamat lényegét adja. Ezért a T/9280. számú törvényjavaslat további célja az, hogy a Btk.-ban módosításokat hajtson végre, méghozzá egyből két irányba. Ezért a törvényjavaslat egyrészt az emberkereskedelem Btk.-beli tényállását módosítja, másrészt pedig a gyermekek szexuális tevékenységére épülő bűncselekményeket súlyosítja, így súlyosabb bűncselekmény lesz a gyermeket érintő kerítés és prostitúció elősegítése, valamint a gyermekprostitúció kihasználása.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A kereszténydemokraták mindezek alapján támogatják az emberkereskedelem áldozatainak kizsákmányolása elleni fellépés érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló T/9280. számú törvényjavaslatot. Kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok, szórványos taps az LMP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az MSZP képviselőcsoportjának vezérszónoka Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszony. Parancsoljon, képviselő asszony! Képviselő asszony a helyéről mondja el a felszólalást.

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! A javaslat egy valódi problémára kíván reagálni: a gyermekek szexuális kizsákmányolása ellen minden lehetséges eszközzel és módszerrel fel kell lépni. Semmilyen formában nem megengedhető, hogy a gyermekek bármiféle módon kihasználásra kerüljenek, különösen a szexuális kizsákmányolások elleni fellépés elengedhetetlen. Talán mindenben egyetérthetnénk az előttünk szólókkal, az államtitkár úrral, a kormánypárti képviselők felszólalásával is, de ki kell arra térnünk, hogy miért is jutottunk el idáig, és mi okozza ezt, hogy ezt a törvényt módosítani kell. Ahhoz, hogy megértsük a javaslat aktualitását, szemügyre kell vennünk az Amerikai Egyesült Államok külügyminisztériumának évenként kiadott jelentését, amely a modern kori rabszolgaságról, vagyis az emberkereskedelemről szól. Az emberkereskedelem jelentés által használt fogalomrendszerébe a gyermekprostitúció is beletartozik. A javaslat maga is hasonló logikát követ, így fordulhat elő, hogy bár a javaslat címe az emberkereskedelemre utal, tartalmilag valójában elsősorban a gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek védelme képezi a legjelentősebb tartalmi elemeit.

A korábban említett, az Amerikai Egyesült Államok által kiadott jelentés lesújtó képet fest a gyermekprostitúció helyzetéről Magyarországon. A korábbi jelentések alapján egyértelműen megállapítható, hogy 2010 óta folyamatosan romlott Magyarország megítélése az emberkereskedelem és a gyermekprostitúció elleni védelem területén.

Érdemes megjegyezni, hogy 2007-ben és 2008-ban az akkori szocialista kormánynak sikerült annyira hatékonyan fellépni a gyermekprostitúció ellen, hogy a lehető legjobb kategóriába sorolták az amerikai külügyminisztérium jelentése alapján Magyarországot, amire egyébként se előtte, se utána egyetlenegy kormány sem volt képes. És bár 2009-ben visszaestünk az eggyel lejjebb lévő kategóriába, azonban az Orbán-kormánynak azóta sem sikerült elérnie, hogy még feljebb kerüljünk ebben a kategóriában. Most, jelenleg egy szinten vagyunk Irakkal, Libériával és Szudánnal.

Érdemes összehasonlítani az utolsó szocialista kormány gyermekprostitúcióval szemben fellépéseinek értékelését és az Orbán-kormány gyermekprostitúcióval szembeni fellépéseit. A szocialista kormányok 2010-es értékelésekor pusztán azt találta kifogásolhatónak a jelentést író amerikai külügyminisztérium, hogy az akkori magyar kormány nem biztosított a magyar állampolgárokéval azonos, magas szintű védelmet a külföldi állampolgárok számára, illetve, hogy az áldozatokra költött állami források kissé visszaestek az előző évekhez képest.

(14.50)

Ezért soroltak minket vissza a legjobb kategóriából eggyel alacsonyabbra.

Ehhez képest a 2019-es jelentés, amelyet Donald Trump kormányának külügyminisztériuma adott ki, tehát baloldali elhajlással egyáltalán nem vádolható (Nacsa Lőrinc: Dehogynem!), sokkal kritikusabb képet fest országunkról. A jelentés szerint az áldozatsegítés, tehát többek között a gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek segítése elégtelen, szórványos és szervezetlen. A nyomozások, vádemelések és ítéletek száma nagymértékben visszaesett az előző évekhez képest, ez azonban önmagában nem jelent esetszámcsökkenést, és az elítéltek nagy része is csak felfüggesztett börtönbüntetést kapott. A gyermekáldozatoknak egyáltalán nem nyújtanak szakszerű segítséget.

És az egyik legbrutálisabb: 54 gyermeket büntettek meg a magyar hatóságok 2018-ban azért, mert áldozatként részt vettek gyermekprostitúcióban. Ezen 54 gyermek mindegyike leánygyermek volt, ráadásul az 54 gyermekből 7-et börtönbe is zártak. Azért büntették meg őket, és azért rabosították őket, mert gyermekprostitúcióra kényszerítették őket; tehát magukat az áldozatokat. Fontos megemlítenem, hogy pontosan tegnap Hohn Krisztina képviselőtársam beszélt arról, hogy több esetben Magyarországon, amikor családon belüli erőszakról beszélünk, magukat az áldozatokat hibáztatták, és államtitkár úr válaszolt a feltett kérdésre, hogy pontosan ezt kellene megszüntetni, és itt is erről beszélünk.

Jelentős továbbá, hogy a gyermekprostitúció kihasználása miatt, Btk. 208. §-a szerinti bűncselekmény, egyetlenegy ítélet sem született 2018-ban, ami azt jelzi, hogy a magyar állam hatékonyabb a kihasznált gyermekekkel szembeni fellépésben, mint az őket kihasználó nagykorúak elleni fellépésben. Ez utóbbi tényt egyébként a jelenleg tárgyalt javaslat sem tagadja, hiszen pont ezek miatt a rabosított gyermekek miatt van szükség arra, hogy a javaslat büntethetőséget kizáró okként szabályozza azt, ha a gyermeket arra kényszerítik, hogy prostituálttá váljon. Fontos megjegyezni, hogy érdekes módon a szocialista kormány 2008-as és 2010-es jelentésében nem volt szó arról, hogy gyermekeket zártunk volna börtönbe azért, mert prostitúcióra kényszerítették őket. Megjegyzendő az is, hogy a gyermekprostitúcióban áldozatként részt vett, börtönbe zárt gyermekeknek a ma megszavazott börtönbizniszes törvény alapján nem ítélhető meg kártérítés.

Érdemes külön kitérni arra is, hogy melyek azok a személyi körök, amelyek leginkább érintettek az emberkereskedelemben és gyermekprostitúcióban. Ezek a körök: a mélyszegénységben élő magyarok, a gyermekotthonokban élő gyerekek, az alacsony képzettségű magyarok, a romák, az egyedülálló anyák, a menedékkérők, a szülői felügyelet nélküli gyermekek, itt 18 év alatti gyermekekről beszélünk, továbbá a hajléktalanok.

Külön vizsgálatot érdemelnek az állami gyermekotthonok is. A jelentés hosszan fejtegeti, hogy az emberkereskedelem áldozatául esett gyermekek számára nyújtott védelem nem megfelelő, ami azt eredményezi, hogy az állami gondozásban élő gyermekek esetén az áldozattá válás esélye kiemelkedően magas, ráadásul magas annak a lehetősége is, hogy az állami gondozásba való visszakerülésük esetén ismét áldozattá válnak.

A jelentés arra is felhívta a figyelmet, hogy a magyar kormány nem rendelkezik olyan adatbázissal, amelyből teljesen valós képet lehetne kapni az emberkereskedelem állapotáról, hiányzik az egységes nyomon követés.

Végezetül álljon itt egy igazán megrázó példa, amely jól példázza a magyarországi emberkereskedelem helyzetét. A jelentés rávilágít ugyanis olyan esetre is, amikor rokkant személyek is emberkereskedelem áldozatává váltak, méghozzá úgy, hogy őket szexuális célzattal eladták külföldre.

Ezzel a jelentéssel azért érdemes foglalkozni, mert a 2020. évi jelentés nyáron fog kiadásra kerülni, és mivel az előző években nem történt jelentős előrelépés, így Magyarországnak jó esélye van arra, hogy lejusson a lehető legrosszabb kategóriába, Irán, Szíria és Venezuela szintjére. A jelentésnek további relevanciát ad az is, hogy a jelen javaslat által érintett területek mindegyike olyan, amely tanácsként szerepel a jelentésben, és amellyel a jelentéstevők szerint Magyarország javíthatna a gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek védelmén, ha a kormány akaratot mutatna erre.

Sajnálatos módon a kormány nem fogadott meg mindent, amit a jelentés számunkra tanácsolt, így a jelen javaslat nem tér ki azokra a jelentés által tanácsolt területekre, amelyek arra irányulnak, hogy hatékonyabban, gyorsabban és átfogóbban lehessen fellépni a gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek védelme érdekében, ehhez ugyanis jelentős forrásokat kellene átcsoportosítania a kormánynak a rendőrséghez vagy éppen a gyermekvédelmi szolgálatokhoz, amire a kormány egyértelműen nem hajlandó; itt beszélünk magáról a jelzőrendszerről. A jelen javaslatban megfogalmazott lépések azonban alkalmasak arra, hogy a kitűzött célokat valamilyen módon elérjük.

A gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek büntethetőségének megszüntetése mindenképpen indokolt és támogatandó. Ennek kapcsán a kérdés igazából az, hogy miért kellett éveket várni arra, hogy az Orbán- kormány rájöjjön: a prostitúcióra kényszerített gyermekeket börtönbe zárni rossz megoldás, szakmailag és morálisan is elfogadhatatlan.

A kormány által rehabilitációs céllal a gyermekprostitúció áldozatává vált gyermekek számára kijelölt intézmények, speciális intézmények egy jó megoldás, ott valóban rendelkezésre állnak azok a szakmai feltételek, amelyek segíthetnek a gyermekeknek azt a traumát feldolgozni, ami érte őket. Egy dolog hiányzik azonban ezzel összefüggésben a javaslatból, ez pedig a költségvetési megalapozása azoknak az új feladatoknak. Jelenleg úgy néz ki, hogy a kormány úgy akar extrafeladatokat adni ezeknek az otthonoknak és a szakembereknek, hogy nem látjuk mellette a költségvetési forrásokat. Ez pedig azért visszás, mert a javaslat teljesen egyértelműen növelni fogja a kijelölt otthonok feladatkörét.

A jelen javaslat által kijelölt otthonokat az alapvető jogok biztosa számos jelentésben vizsgálta, és mérte fel az ott tartózkodó gyermekek számára nyújtott szolgáltatás minőségét és azt, hogy a gyermekek jogait biztosítjáke megfelelő módon. Bár a biztos vizsgálatai alapvetően pozitív megítéléssel zárultak, több esetben is megállapítható, hogy túl sok gyermek van a terápiás csoportokban, több, mint amennyit a törvény megengedhetne, aminek oka a személyzet hiánya is volt. Éppen ezért volt kritikus, hogy a kormány többletforrások biztosításáról kell hogy gondoskodjon a törvény megvalósításánál.

A javaslat által érintett, a büntető törvénykönyv emberkereskedelem tényállására vonatkozó pontosításai és változásai is indokoltak. Üdvözlendő, hogy súlyosbítani kívánják az emberkereskedelem büntetőjogi tényállását, így talán a jövőben nem fordulhat majd elő, hogy az ezzel foglalkozók felfüggesztett börtönbüntetést kaphatnak vagy megússzák csak ennyivel. Érdemes azonban megjegyezni, hogy azért erre a kormány már korábban is rájöhetett volna, és hamarabb is léphetett volna azért, hogy például az emberkereskedők esetén a büntetés annyira súlyos legyen, hogy ne úszhassák meg felfüggesztett szabadságvesztéssel. Így tehát ez a lépés is támogatható, de ki kell mondani, hogy elkésett.

Kiemelendő továbbá az is, ami részben a korábbiakban már említésre került, miszerint a jelen javaslat nem tartalmaz rendelkezéseket arra vonatkozóan, hogy miként kívánják az emberkereskedelem elleni fellépést, illetve annak felderítettségét növelni. Ehhez hiányoznak a javaslatból azok a többletforrások, amelyek ezt biztosítani tudják.

A kritikák ellenére mégis azt kell mondanom, hogy egy nagyon fontos törvény áll előttünk, és a Magyar Szocialista Párt részéről támogatni fogjuk. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! A DK képviselőcsoportjának vezérszónoka Arató Gergely képviselő úr, az Országgyűlés soros jegyzője, ő következik. Felszólalását itt az emelvényen mondja el. Parancsoljon, jegyző úr! Öné a szó.

(15.00)

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Abban a kivételes helyzetben vagyunk, hogy ez alkalommal nemcsak a kormányzat törvényjavaslatának szándékaival tudunk egyetérteni, hanem alapvetően támogatjuk azt az utat is, amelyiken elindult a kormányzat ebben az ügyben.Azt gondoljuk, hogy ez a törvényjavaslat egy fontos társadalmi cél megvalósítását alapvetően jó eszközökkel képzeli el, ezért kérem, hogy a további észrevételeimet ennek a figyelembevételével fogadják, kimondottan mint a közös cél megvalósításának érdekében tett javaslatokat, és ez alkalommal elsősorban ne mint kritikát, van erre bőven más alkalom.

Először is, azzal szeretném kezdeni, hogy miközben alapvetően egyetértünk ezekkel a változtatásokkal, eközben azért jeleznünk kell azt, hogy ez csak egy része a probléma kezelésének. Hozzáteszem, ezt maga a kormány is tudja, hiszen 2019 márciusában fogadott el egy olyan kormányhatározatot, amelyik széles körben határozta meg a kormányzati szervek feladatait az emberkereskedelem kapcsán, az emberi erőforrások minisztere, a belügyminiszter, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, az igazságügy-miniszter is kapott feladatokat. Ezeknek a határideje 2019. július 1-je volt. Mi nem találtuk nyomát, hogy mi valósult meg ezekből a kormányzati elhatározásokból, miközben ebben a kormányhatározatban olyan nagyon fontos ügyekről döntött a kormány, és olyan fontos ügyekben adott feladatot az egyes minisztériumoknak, mint a prevenció, a megelőzés, a tájékoztatás. Hiszen mindannyian egyetértünk nyilván abban, hogy az emberkereskedelem vagy éppen a gyermekeket érintő prostitúció esetében a legfontosabb feladatunk mégiscsak az, hogy megelőzzük az ilyen helyzetek kialakulását. A legfontosabb az lenne, hogy megvédjük a gyermekeinket attól, hogy ilyen helyzetbe kerüljenek.

De szintén nincsen információ arról, hogy mi valósult meg a védett szállások létrehozásából, a menekítő buszok létrehozásából, azokból a technikákból, amelyek arra vonatkoznának, hogy ha önként ki akar lépni egy ilyen helyzetből valaki, akkor ehhez utat, segítséget kapjon. Tudjuk, hogy vannak olyan civil szervezetek és egyházi szervezetek, akik eredményesen működnek ezen a területen, de nem látjuk azt, hogy a kormányzati oldalon történne igazán komoly lépés ennek az érdekében azért, hogy azok, akik ezt az életformát fel akarják adni, azok megfelelő segítséget és védelmet kapjanak. Hiszen teljesen nyilvánvaló, hogy itt olyan kiszolgáltatott helyzetek vannak, ahol komoly kockázatok érhetik azt, aki akár egy gyermekprostitúciós helyzetből el akar menekülni.

Szintén hiányzik, és nem látjuk elég erősnek a szakemberek felkészítését, akár a gyermekvédelmi szakemberekét, akár a pedagógusokét, akár a rendőrökét vagy éppen az igazságszolgáltatásban dolgozókét. Nagyon fontos lenne, hogy ezek az emberek úgy kezeljenek egy ilyen helyzetet, úgy tudjanak hozzáállni egy ilyen cselekmény áldozatává vált gyermekhez vagy fiatalhoz, hogy ez szakszerű legyen, és segítőkész legyen. Ezért kérjük azt, hogy a kormány e mellett a jogszabályalkotás mellett fordítson nagy figyelmet ezekre a további feladatokra is, ebben az ügyben is tegyen meg mindent költségvetési forrásokkal és szakmai munkával, akár a szükséges további jogszabály-módosítással annak érdekében, hogy a prevenció, a reintegráció, a szakszerű kezelés területén is további lépésekre kerüljön sor.

Visszatérve a konkrét törvényjavaslatra, talán jogdogmatikai szempontból vitatható az, hogy a gyermekprostitúció egész jelensége kezelhetőe az emberkereskedelem gondolatkörében, az emberkereskedelemmel kapcsolatban, még akkor is, ha Kovács Zoltán képviselő úrnak az az érvelése, amelyben azt mondja, hogy nagyon hasonló bűncselekményekről van szó, és nagyon hasonló szituációkról, ezt részben megalapozza, de azt hiszem, hogy ez nem fontos, vagy ez nem lényeges. A lényeges az, hogy a konkrét intézkedések mire irányulnak.

Mi úgy látjuk, hogy ezek a konkrét intézkedések alapvetően a gyermekprostitúció tekintetében helyes irányúak, hiszen áldozatként kezelik azokat, akik ebbe a folyamatba bekerülnek, és arra tesz intézkedéseket, hogy hogyan lehet egyrészt az ő védelmüket erősíteni, másrészt pedig azoknak, akik hasznot húznak a gyermekprostitúcióból…  és legyen világos, itt ne legyenek romantikus képeink, néha lehet olvasni ilyen cikkeket, a prostitúció mindig a nők és adott esetben férfiak kizsákmányolásáról, valamilyen módon való kihasználásáról és függésben tartásáról szól.

Itt áldozatokról beszélünk, és arról beszélünk, hogy ezeknek az áldozatoknak hogyan lehet segíteni, és még inkább így van ez a gyermekkorúak esetében. Teljesen világos, és egyetértünk avval a kormányzati szándékkal, hogy az ő esetükben nem a büntetés a megoldás, hanem a megoldás a fokozott védelem. Azoknak az esetében, akik viszont hasznot húznak ebből a helyzetből, hiszen minden alkalommal vannak olyan emberek direkt vagy közvetett módon, akik haszonélvezői ezeknek a helyzeteknek, az ő esetükben viszont indokoltnak látjuk a szigorúbb büntetőjogi szankciót, és támogatjuk azt, hogy egyértelműbb legyen a jogi szabályozás ezen a területen.

Mi az, amiben még átgondolásra javasoljuk a törvényjavaslatot? Alapvetően két dolgot szeretnék említeni. Ezek közül a fontosabb az, hogy a törvényjavaslat úgy rendelkezik, egyébként helyesen, hogy a gyermekprostitúcióban érintett áldozatokat azonnal kiemelt gyermekjogi védelembe kell helyezni. Ezzel egyetértünk, nagyon fontos, hogy abban az időszakban, amíg lefolyik a gyámhatósági eljárás, az alatt is kiemelésre kerüljenek abból a környezetből, ahol őket kizsákmányolják. Amivel nem értünk egyet, az az a megoldás, ahol a speciális gyermekotthonok feladatává teszi a kormány ezt a típusú ellátást.

A speciális gyermekotthon egy alapvetően más célokra létrehozott, hosszú távú elhelyezést szolgáló intézményrendszer. Lehet, hogy lesznek majd olyanok, akiknek valóban a speciális gyermekotthonban való elhelyezése lesz indokolt, de nem feltétlenül mindenki olyan, aki egyébként bekerül ebbe a rendszerbe, akit a rendőr  aki ráadásul nem gyermekvédelmi szakember  behoz az utcáról, mondjuk, az egyszerűség kedvéért így, ő nem fogja tudni megítélni, hogy neki milyen különleges gondoskodásra van szüksége. Ráadásul a speciális gyermekotthoni rendszer súlyos nehézségekkel és kihívásokkal küzd. Szakemberhiány van, intézményhiány van. Engedjék meg, hogy röviden ideidézzem azt, hogy Fóton éppen egy speciális gyermekotthont szüntetnek meg önök, és onnan költöztetik ki a lakókat. Tehát nem rendelkezik ma a speciális… (Nacsa Lőrinc: Miről beszél?) Próbálom Nacsa képviselő úrnak is elmagyarázni, mert láthatóan nem érti. Tehát ma a speciális gyermekotthoni hálózat sem szakmailag, sem férőhelyekben nincs felkészülve arra, hogy befogadja ezeket a gyermekeket.

Indokoltabb lenne egy különös, speciális, valóban egy másfajta gyermekotthoni rendszer kialakítása erre a célra, egy csak erre a célra szolgáló átmeneti gyermekotthon formának a megteremtése, ahol megfelelő szakmai segítséget kapnak. Hozzáteszem, ugye, az áldozat voltuk miatt nagyon gyakran pszichológiai, orvosi és egyéb ellátásra, támogatásra van szükségük ezeknek a fiatal- és gyermekkorúaknak. Tehát egy olyan intézményhálózatra van szükség, amelyik csak velük foglalkozik.

Azt sajnos nem tudjuk meg az előterjesztésből, hogy hány gyermekre számítanak, mennyiről tudnak, milyen kapacitásra van szükség, de azt gondoljuk, hogy létrehozható viszonylag gyorsan ez a kapacitás, hozzáteszem, akár az állami rendszerben, akár az egyházi és civil szervezetek segítségével.

Tehát javasoljuk azt, és erre fogunk módosító indítványt tenni, hogy fontolja meg a kormánytöbbség azt, hogy ne a speciális gyerekotthonokat, hanem egy újonnan létrehozott átmeneti gyermekotthon formát bízzon meg avval, hogy ezt a típusú ideiglenes ellátást biztosítsa addig, amíg egyébként 60 napon belül le nem zajlik a gyámhatósági eljárás.

A másik javaslat, de ebben lehet, hogy félreértés van, és ha államtitkár úr megnyugtat, akkor én azt is örömmel veszem tudomásul. Mi úgy értékeljük, hogy miközben a szabálysértési törvény 172. §-ában dekriminalizálja a fiatalkorúak esetében a felajánlkozást a törvényjavaslat, ilyen módon lehetővé teszi azt, hogy más módon kezelje a rendszer az áldozatokat, eközben a 184. §-ban, ha mi jól értjük, védett övezet tekintetében megmarad a kriminalizálás, miközben, ha áldozatnak tekintjük ezeket a személyeket, akkor nyilván nem a saját választásuk az, hogy védett övezetben kínálkoznak föl vagy azon kívül. Kérem, hogy államtitkár úr nyugtasson meg, hogy tévedek, vagy ha nem tévedek, akkor legyen partner abban, hogy ebben a paragrafusban is megoldást találjunk erre a fajta ellentmondásra.

Tisztelt Ház! Összefoglalóan tehát azt tudom elmondani, hogy a javaslat alapvető koncepciójával egyetértünk, alapvetően támogatni tudjuk mind azt, hogy a gyermekprostitúció és az emberkereskedelem áldozatai számára erősebb védelmet, az elkövetői számára pedig súlyosabb és egyértelműbben kiszabható büntetőjogi szankciókat határoz meg a törvényjavaslat. Ugyanakkor azt kérjük a kormánytól, hogy legyen partner abban, hogy a gyermekvédelmi rendszerben megfelelő helyet találjunk erre a feladatra, és hogy legyen ugyanilyen aktív a prevenció, a megelőzés, a képzés és a tájékoztatás területén is, mint ahogy a büntetőjogi szankciók és a jogrendszer esetében. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

(15.10)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő, jegyző úr. Tisztelt Ház! Az LMP képviselőcsoportjának vezérszónoka Hohn Krisztina képviselő asszony. Parancsoljon, képviselő asszony, öné a szó.

HOHN KRISZTINA, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Végre egy olyan törvényjavaslat, amely igazán közel áll hozzánk, és az LMP képviselőcsoportja ezt támogatni is fogja, hiszen nagyon fontos dolgokat olvashatunk benne. Az előttem szólók nagyon sok mindent elmondtak már, ezért nem könnyű már ilyenkor hozzászólni, hiszen unásig ismételhetném szinte ugyanazokat a mondatokat, amelyeket az előttem szólók elmondtak. A véleményem az, hogy én is szigorúbban büntetném, még szigorúbban, úgyhogy egyetértek képviselőtársammal, aki ezt javasolta, hiszen a fiatalkorúak kizsákmányolása egyszerűen egy olyan alávaló bűncselekmény, amelyre nincsenek is talán szavak, és gondoljunk csak arra, amikor családon belüli dologról van szó, tehát konkrétan arról, hogy anyák, apák áruba bocsátják gyermekeiket. Magam is láttam már ilyet, hogy egy 14 éves lányt tulajdonképpen az apja eladott egy külföldi illetőségű, erősen pedofilnak gondolt embernek, aki aztán megajándékozta őt négy-öt szép gyerekkel, ami persze biztos örvendetes, de az a tény, hogy még az általános iskolát sem fejezte be ez a kislány, és már eladta az apja, az önmagában is szörnyű. Egyébként szerintem még inkább elítélendő, ha ezt szülő csinálja.

Ezenkívül pedig, amikor még régen lakásotthonban dolgoztam, ott találkoztam olyan lányokkal, akiket az anyjuk vitt ki  annak idején még úgy mondták nálunk, Baranyában  a 6-osra, egyértelmű volt, hogy ez a prostitúcióra való rábírás volt az édesanya részéről. Egyébként nagyon helyesnek tartom azt, amit többen is elmondtak, hogy speciális ellátási szükségletű gyermeknek minősül az ilyen áldozat, hiszen azért ők nem felnőttek, bár lehet, hogy némelyik annak hiszi magát, de azért még attól messze vannak, hogy felnőttek legyenek.

Ami aggasztó egy kicsit a számunkra, vagy inkább kérdést vetít előre, hogy vajon lesze elég hely majd ezekben az amúgy is túlzsúfoltnak mondható intézményekben, vagy kialakításra kerülneke újabb intézmények, hiszen sok esetben itt azért szükség van például függőségkezelésre is, gondoljunk itt akár a különböző drogokkal kapcsolatos dolgokra.

Azt gondolom, hogy azért ezeknek a gyerekeknek a meghallgatása speciális tudást és körülményeket igényel, és ezt is nagyon fontos lenne betartani amellett, hogy a rendőrök tudnak majd intézkedni, és persze el tudják helyezni egy ilyen intézményben a gyermeket, de azért a továbbiakban majd szükségük lesz arra, hogy szakértők bevonása is megtörténjen.

Megnéztük azt, illetve lekértünk adatokat tavaly, hogy hány gyermek- és ifjúságpszichiátrián hány főállású pszichiáter szakorvos van az országban: 45,25, ami persze a munkaidőkeretek miatt van, tehát vannak négyórás vagy osztott munkaidőben dolgozók is. Budapesten 16 van az adatok alapján, négy megyében van 4, újabb négy megyében van 2, öt megyében van 1, Nógrád megyében 0,25 van  szintén a részmunkaidő miatt, még mielőtt valaki derűsen felkacagna ezen a mondaton , és ebből következik, hogy ma Magyarországon öt olyan megye van, ahol nincs az állami egészségügyben dolgozó gyermekpszichiáter, illetve az általunk lekért közérdekűadat-igénylésre ezt nem közölték.

A szociális ágazatban dolgozókra is jellemző az elöregedés. A dolgozók több mint harmada 50 év feletti, körülbelül 7,5 százalékuk fiatalabb, mint 30 éves. Itt a legalacsonyabbak a bérek, az egész nemzetgazdaságon belül a betöltetlen álláshelyek száma 2010 óta folyamatosan nő. Tudomásunk szerint jelenleg több mint 3500 betöltetlen álláshely van ezekben a szociális ágazatokban, ami azért több mint aggasztó.

Nagyon sok szó esett a gyermekekkel kapcsolatos kizsákmányolásról, ami nagyon-nagyon fontos, viszont nagyon fontos megemlíteni az egyéb más, ilyen új típusú rabszolgaságot  vagy hogy szoktuk ezt hívni?  vagy modern kori rabszolgaságot, ezeket a fajta cselekményeket, amikor emberek embertársaikat méltatlan körülmények között tartják, és tulajdonképpen rabszolgamunkára kényszerítik őket némi kevés élelemért, hogy éhen ne haljanak, vagy számos esetet láttunk azzal kapcsolatban, hogy kint az utcán koldulásra kényszerítenek akár mozgássérült embereket, illetve erősen rossz állapotban lévő embereket is. És nagyon-nagyon-nagyon fontos, hogy a szervkereskedelem ellen is megfelelő lépéseket tegyünk. Én remélem, hogy ez tulajdonképpen az első lépés, ahogy itt többen elmondták, és a közeljövőben még több olyan törvényjavaslatot is láthatunk majd, amely további lépéseket mutat majd előre.

Illetve itt is meg kell hogy említsem ezeket az úgynevezett ilyen felvilágosító filmeket, hogy még nagyobb hangsúlyt kéne fektetni akár oktatási intézményekben vagy televízión keresztül, ezekben a társadalmi célú hirdetésekben arra, hogy ezekre felhívjuk a figyelmet, tehát hogy igenis értse az a gyerek is, ha tévét néz, hogy az nem normális és nem törvényszerű, hogy őt kizsákmányolják például szexuálisan. Elképzelhető, hogy családokban is most is vannak olyan gyermekek, illetve egészen biztos, nemhogy elképzelhető, akiket ilyen cselekményre kényszerítenek szülők, nevelőszülők, amelyek ellen fel kell lépni, és a gyerek tudjon és merjen segítséget kérni.

Mindig arról beszélünk, hogy az oktatási intézményekben vane elég pszichológus, vagy nincs. A statisztikát részben teljesítjük ugyan, de nem biztos, hogy ez megfelelő szolgáltatást jelent, hiszen sok olyan helyet tudunk, ahol mondjuk, ezer főre jut egy pszichológus, mondjuk iskolapszichológus, akihez lehet hogy közvetlenebbül tudna fordulni a gyermek, ha érintett ilyen ügyben, de nem biztos, hogy odajut, illetve nem biztos, hogy tudja, milyen szolgáltatásokat vehet igénybe.

Fontos lenne tehát az, hogy ezekre megteremtsük a lehetőséget, és minél nagyobb…  tehát az áldozathibáztatás nagyon-nagyon-nagyon nagy divat itt Magyarországon, hogy mindig azt gondoljuk, hogy az tehet róla, aki az adott körülmények között kényszerítve van bizonyos cselekedetekre, de ez nem így van. És nagyon-nagyon fontos lenne még, ami szintén hangsúlyos, hogy a megelőzésre még nagyobb hangsúlyt kell fektetni, hiszen sokkal drágább, szerintem többe kerül az államnak az, hogyha intézkednie kell, és emiatt különböző költségek jelentkeznek, mint hogyha a megelőzésre nagyobb hangsúlyt fektet.

Annyit szeretnék még elmondani  és tényleg nem kívánom tovább rabolni az időt , hogy még egyszer kifejezzük azt, hogy igen, támogatjuk, és reméljük, hogy több olyan intézkedés lesz, amely ilyen széleskörűen támogatható. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk. Most van lehetőség kétperces felszólalásokra. Vejkey Imre képviselő úr kért szót két percre. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. VEJKEY IMRE (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindenekelőtt szeretném megköszönni az ellenzéki frakciók felszólalt vezérszónokainak azt, hogy ezt a kormány által előterjesztett törvényjavaslatot támogatják, viszont amiért kétpercest nyomtam, az Bangóné Borbély Ildikó vezérszónoki felszólalásának egy része volt, amire szükséges reagálnom. A képviselő asszony egy sajátos amerikai külügyi jelentésről tájékoztatta a tisztelt Országgyűlést. Ez a külügyi jelentés a képviselő asszony előadása szerint többek között azért bírálja a magyar kormányt, és azért bírálja a magyar Országgyűlést, mert a bíróságok ítélkezését kifogásolja. Innen is szeretném felhívni a képviselő asszonynak és az amerikai külügyi jelentés készítőinek a figyelmét, hogy Magyarország a montesquieui hatalommegosztás elvén áll, a Fidesz-KDNP-kormány is ezt gyakorolja (Közbeszólások az ellenzék soraiból.), ezért nálunk a törvényhozó, a végrehajtó és a bírói hatalom elválik egymástól, így se a kormánynak, se az Országgyűlésnek nincs lehetősége a bírósági ítéleteket befolyásolni. (Bangóné Borbély Ildikó közbeszól.) Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.  Bangóné Borbély Ildikó közbeszól.)

(15.20)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem tisztelt képviselőtársaimat, hogy kíváne valaki még reagálni vagy felszólalni. (Jelzésre:) Igen. Ugyancsak kettőperces felszólalásra Bangóné Borbély Ildikó képviselő asszonynak adok szót, parancsoljon!

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ (MSZP): Csak nagyon röviden ajánlanám Vejkey képviselőtársam figyelmébe Lázár János szavait. Érdemes elolvasni! (Egy hang az ellenzéki padsorokból: Úgy van!)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Kérdezem képviselőtársaimat, hogy a vitában föl szeretnee még valaki szólalni. Már nem ebben a kétperces vitában, hanem a rendes felszólalások keretében. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom.Megkérdezem Völner Pál államtitkár urat, hogy kíváne zárszót tartani. (Jelzésre:) Parancsoljon, öné a szó.

DR. VÖLNER PÁL igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Szeretném megköszönni a frakcióknak az egyöntetű támogatást, amit a törvényjavaslattal kapcsolatban kifejeztek. Egy-két dologra szeretnék kitérni. Gyüre képviselőtársamnak: nemcsak a fizikai erőszak esetén vethető fel a tényállás, hanem a pszichikai és egyéb ráhatások esetén is. Tehát ez egy pozitívum, azt hiszem, közösen értelmezhetjük így a javaslatot.

A másik: összehasonlítva a 2010 előtti időszakot  Bangóné képviselőtársamnak voltak ilyen felvetései. Szeretném megerősíteni, hogy ugyanaz a szabálysértési alakzat vonatkozott erre a fajta cselekményre, ami a fiatalkorúaknál van, mint ami később. Nagyon örülök, hogy az amerikai külügyminisztériumnak van itt magyar hangja a parlamentben, de igazából a tényállások és a jogszabályi környezet ugyanez volt 2010 előtt is. Lehet, hogy önöknek az Obama-adminisztráció idején jobb volt a sajtójuk, erről mi nem tehetünk. Remélem, hogy ez jelentős előrelépés lesz abban a tekintetben, hogy a tárgyra koncentrálva tényleg a jogszabályi környezet úgy alakuljon, ami a fiatalkorúak helyzetének a javulásával jár.

Arató képviselőtársamnál volt még ott az a paragrafus. Természetesen nem vonatkozik rá, tehát gyakorlatilag kikerül teljes egészében a kriminalizálandó cselekmények köréből, és a védelem alá helyezés teljes egészében vonatkozik helytől függetlenül a fiatalkorú elkövetőkre. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   84-108   108-127   128-198      Ülésnap adatai