Készült: 2024.09.21.00:50:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

156. ülésnap (2016.05.24.),  177-186. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 20:31


Felszólalások:   147-176   177-186   187-207      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására, tájékoztatom önöket, csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az önkormányzati közfeladat ellátása érdekében állami tulajdonban lévő ingatlan ingyenes átadásáról szóló törvényjavaslat általános vitája lezárásig. Révész Máriusz, a Fidesz képviselője által benyújtott előterjesztés T/10715. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Révész Máriusz képviselő úrnak, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon!

RÉVÉSZ MÁRIUSZ (Fidesz), a napirendi pont előadója: Tisztelt Országgyűlés! Ígérem, hogy nagyon rövid leszek, hogy azt a nem kevés csúszást, amiben ma a parlament van a tervezetthez képest, behozzuk, úgyhogy csak néhány szóval indokolnám a benyújtott javaslatomat.

Kőbánya a parkok városa, és sokan nem tudják, hogy Kőbánya az a kerület, amely az egyik legnagyobb zöldfelülettel rendelkezik Budapesten. Elég arra gondolni, hogy itt van a Népliget, az Óhegy park, a Sportliget, sokan egyébként az Új köztemetőt is zöldfelületnek számolják.

Van azonban egy kisebb park, a Csajkovszkij park, amit a rendszerváltás óta az önkormányzat gondoz, tehát ősszel, amikor lehullanak a levelek, az önkormányzati cég gyűjti össze a leveleket, az avart, az önkormányzat cége vágja a füvet; amikor kiderül, hogy az új szabványok szerint a játszóterek balesetveszélyesek, akkor az önkormányzat szereli le a játszóeszközöket; amikor balesetveszélyes lett a focipálya bitumenje, akkor az önkormányzat öntött új bitumenpályát, focipályát, illetve kosárpályát a Csajkovszkij parkban. Amikor elloptak egy szobrot, akkor az önkormányzat pótolta a szobrot, és még lehetne hosszasan sorolni a különböző történeteket, amiket teljes egészében az önkormányzat végzett. Ez a park úgy működött, mint ha önkormányzati tulajdonban lett volna, igazából azonban ez a park nincs önkormányzati tulajdonban.

Ezekhez a kérésekhez, ha nagyon szigorúak vagyunk, akkor igazából mindig állami hozzájárulást kellett volna kérni, hogy ezeket a játszóeszközöket lebontsuk, átalakítsuk, kijavítsuk, vagy éppen egy új pályát, nem balesetveszélyes pályát építsünk. Ráadásul az Állami Számvevőszék is szóvá tehetné, hogy mondjuk, az önkormányzat miért költ másnak az ingatlanára, még az is lehet, hogy ki is számlázhatnánk egyébként, mármint a kőbányai önkormányzat kiszámlázhatná az állam számára azokat az összegeket, amiket az állami tulajdonban lévő parkra fordított, de én azt hiszem, ez nem lenne normális és nem lenne célszerű út.

Ezért vetődött fel az a gondolat, mivel a park meglehetősen rossz állapotban van, az önkormányzat felvásárolta a környező területeket, és itt egy megújított közparkot szeretnénk létrehozni. Ennek a parknak rendkívül rossz állapotban van a kerítése, rendkívül rossz állapotban van az egész park, mindenképpen ráférne egy nagyobb megújítás, viszont én azt gondolom, hogy ezt csak úgy tudná az önkormányzat megtenni, ha ez a park átkerülne önkormányzati tulajdonba, önkormányzati hatáskörbe, és ebben az esetben ezt a parkot a kőbányai önkormányzat felújítaná és rendbe tenné az elkövetkező egy-két évben.

Én ezért kérem tisztelettel képviselőtársaimat, hogy ezt a döntést támogassák. Biztos vagyok benne, hogy van még jó néhány olyan park, közterület állami tulajdonban, aminél nagyon-nagyon nehéz lenne indokot találni, hogy miért is kell ezeket a területeket állami tulajdonban tartani. Sokkal célszerűbb lenne, ha ezek a területek önkormányzati tulajdonba kerülnének. Én örömmel hallottam, hogy a kormánynak is van ilyen szándéka, hogy ezen kezdeményezés kapcsán át fogja tekinteni azokat a területeket, azokat a parkokat, amelyek valamikor a rendszerváltás bonyolult jogi aktusai környékén önkormányzati tulajdon helyett állami tulajdonban maradtak.

Úgyhogy, tisztelt Országgyűlés, én összességében szeretném kérni, hogy ezt a döntést támogassák, és azt is szeretném már előre javasolni, hogy ha ősszel vagy a közeljövőben lesz egy olyan döntés, amikor általánosságban is valami hasonló fog születni, nemcsak erre az egy parkra, hanem több területre vonatkozóan, akkor tisztelt képviselőtársaim azt is támogassák majd. Köszönöm, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megkérdezem a kormány nevében… (Jelzésre:) Államtitkár úr jelzi, Fónagy államtitkár úré a szó.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A Révész Máriusz képviselő úr által benyújtott törvényjavaslatot áttekintettük, és annak céljaival, indokaival egyetértünk. A Csajkovszkij park ingatlanműemlék, osztatlan közös tulajdonán nagyobb tulajdoni illetősége a magyar államot, egy kisebb tulajdoni hányad a fővárosi X. kerület Kőbánya önkormányzatát, a fennmaradó rész pedig két magánszemélyt illet meg.

A kőbányai önkormányzat több alkalommal kezdeményezte már az állami tulajdonrész átvételét, az ingatlan egyébként kivett közparkként szerepel az ingatlan-nyilvántartásban, ezért a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezései alapján kizárólagos állami tulajdonnak minősül.

(19.20)

Egyébként képviselőtársaim tájékoztatására mondom, hogy ez a sörgyári épületegyüttes, a hozzá tartozó park, műemlékegyüttes, a hozzá tartozó pincerendszer, tehát mind a kerület, mind a főváros, de azt hiszem, az ország szempontjából is iparilag egy unikális terület. Az önkormányzat az elkövetkezendő években ‑ éppen az előbb elmondottakra figyelemmel is ‑ teljesen fel kívánja újítani a parkot, amely így a kerület egyik komoly kulturális értéke lesz. Ehhez mindenképpen célszerű tiszta tulajdonviszonyokat teremteni.

A törvényjavaslat nagyrészt az állami tulajdonban lévő, műemléki védettség alatt álló kőbányai Csajkovszkij parkban lévő állami tulajdon ingyenes önkormányzati tulajdonba adására tesz javaslatot. A nemzeti vagyonról szóló törvény alapján amennyiben a törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi önkormányzat feladataként állapít meg, a feladat ellátását közvetlenül szolgáló és az ahhoz szükséges helyi önkormányzati, illetve állami vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel ingyenesen történik. Ez a rendelkezés arra az esetre is vonatkozik, ha az állam vagy az önkormányzat a közfeladat részét képező feladatot ad át, és ennek a közfeladatnak az ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges vagyonelem tulajdonjoga kerül ingyenesen átruházásra.

A kulturális örökségvédelmi ágazati jogszabályok tükrében a kőbányai önkormányzat részére átadható állami feladat a műemlék ingatlan szakági kutatásokon alapuló fenntartása, a történetileg összetartozó ingatlanrészeket egyesítő használata, amelynek során a műemléki értékek hiteles helyreállítását is meg lehet valósítani. Az ingyenes vagyonátadást az örökségvédelmi szempontokon túlmenően tovább erősíti a törvényjavaslattal érintett ingatlan közös tulajdoni jellege, valamint az a körülmény, hogy az ingatlant hosszabb ideje valóban az önkormányzat tartja fenn, és az államnak nincsenek hasznosítási tervei a park vonatkozásában. A helyi közterek és a parkok kezelését, fejlesztését és üzemeltetését a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény egyébként is a kerületi önkormányzat feladataként határozza meg.

Tisztelt Ház! A kormány megkezdte a köztulajdonban álló közparkokra vonatkozó átfogó szabályozási javaslat előkészítését. Álláspontunk szerint e tekintetben első körben a Csajkovszkij parkhoz hasonlóan az osztatlan közös tulajdonban lévő parkok helyzetét lenne indokolt rendezni, de ezzel együtt vizsgáljuk a százszázalékos állami tulajdonban lévő parkok önkormányzati tulajdonba adásának lehetőségét is. Álláspontunk szerint az érintett állami ingatlanokat vizsgálni kell figyelemmel arra is, hogy azok fenntartása és üzemeltetése, illetve tulajdonjogának a helyi önkormányzat részére történő átadása milyen módon lehetséges, illetve vagyongazdálkodási szempontból indokolt-e. Az átfogó szabályozási javaslat előkészítése során vizsgálni kell tehát azon parkok körét is, amelyek tartós állami tulajdonba adása továbbra is indokolt. Csak példaként mondom a budapesti Erzsébet teret, amely a vonatkozó törvény alapján állami tulajdonban álló parknak minősül, illetve a törvény kifejezetten rögzíti, hogy az Erzsébet tér mint közpark üzemeltetése állami feladat.

Tisztelt Országgyűlés! Az előbbiekben kifejtettekkel összhangban a törvényjavaslat célját az őszi ülésszakon a Ház elé terjesztendő javaslat részeként támogatjuk, és kérjük, hogy ezt a Ház is támogassa. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Most a vezérszónoki felszólalások következnek. Megkérdezem, hogy a Fidesz képviselőcsoportja részéről kíván-e valaki külön szólni. (Senki nem jelentkezik.) Nem; minthogy az előterjesztő a Fidesz-frakció tagja, gondolom, hogy egyeztetett véleményről van szó.

Hiszékeny Dezső képviselő úr a következő, az MSZP vezérszónoka. Parancsoljon!

HISZÉKENY DEZSŐ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársam! Lássuk be, ez nem egy megszokott napirendi pont! Az ország házában általában törvényjavaslatok, javaslatok formájában a társadalom többségét érintő kérdésekkel szoktunk foglalkozni, ezeknek az előterjesztője a kormány vagy valamilyen kormányzati szerv szokott többnyire lenni. Ebben az esetben pedig nem ez zajlik le, hiszen az ön által leírt javaslatban bevallottan egy kisebb közösség érdekeiről van szó, nem nagyobb társadalmi csoportéról, és nem egy kormányzati szerv az előterjesztő, bár azt hallottuk, hogy támogatja a kormány az ön elképzelését, és ön mint képviselő, országgyűlési képviselő járt el ebben az ügyben, sejtéseim szerint nyilvánvalóan a kormánnyal, illetve a helyi önkormányzattal egyeztetett módon. Azt gondolom, hogy nincs is ezzel az én megítélésem szerint semmi gond, bár szokatlan a jelenség. Nyilván valami oka kellett legyen annak, hogy ez nem egy másik módon történt, hanem egy országgyűlési képviselő járt el az ügyben, és én sejteni vélem, hogy mi ez.

Itt két különböző tulajdonról van szó, állami és önkormányzati tulajdonról, bár mind a kettő a nemzeti vagyon körébe tartozik, és az én ismereteim szerint a két tulajdonforma között létezik egy olyan lehetőség, hogy ingyenesen át lehet adni állami tulajdont önkormányzatnak és önkormányzati tulajdont is az állam részére. Itt valami nem működik, azt gondolom, és ezért volt szükség az ön beavatkozására e tekintetben.

Képviselőtársam, az ön javaslata életszerű. Én azt gondolom, hogy az önkormányzatok életében ez elég gyakran előfordul: egy önkormányzatnak elképzelései vannak, és ha ezekhez az elképzelésekhez forrásokat tudott teremteni, akkor teljesen logikusnak tartom azt, hogy ezeket megpróbálja megvalósítani ‑ azt érzékelem, hogy jelen esetben is ez történhetett ‑, és nyilván itt a tulajdonviszonyok rendezéséhez szükség volt az ön közbenjárására, az ön segítségére. Azt is jól érzékelem, hogy egy közösség érdekében próbált eljárni, és azt gondolom, hogy ha figyelembe vesszük azt, hogy ön miért és mit tett, akkor az egy támogatható elképzelés, amit ön törvényjavaslat formájában fogalmazott meg, különösen akkor, hogyha egy olyan területről van szó, amely a jelenlegi formájában kihasználatlan vagy parlagon hever, és azt valaki megpróbálja hasznosítani, jelen esetben az önkormányzat.

Képviselő úr, az ön helyzete nem egyedülálló. Erre ön is próbált célozni akkor, amikor megjegyezte azt, hogy elképzelhető, hogy az elkövetkezendő időszakban parkok esetében találkozhatunk még ilyen típusú felvetéssel. Az ön törvényjavaslata gondolatokat indított meg bennem. Én is országgyűlési képviselő vagyok, az én országgyűlési választókerületemben kísértetiesen hasonló helyzet van: az önkormányzatnak elképzelései vannak, forrásokat is tudott teremteni az elképzeléseihez, ráadásul ezek az elképzelések ugyanúgy egy kisebb közösség érdekeit szolgálják, mint az öné. Jelesül egy nagy lakótelepen, a Gidófalvy-Csángó lakótelepen az önkormányzat szolgáltatóházat kíván építeni, valamint bérlakásokat ‑ gondolom, ez is egyedülálló, de azt gondolom, ez is közösségi célként fogalmazható meg. Ez a terület szinte teljes egészében az önkormányzat tulajdonában van, egészen pontosan van benne állami tulajdon, 78/5390 résznyi, elhanyagolható nagyságrendű rész van állami tulajdonban, természetben ez gyakorlatilag, azt hiszem, egy 40 négyzetméteres helyiséget jelent, amely az elmúlt években teljesen kihasználatlan volt, semmire nem használták, gyakorlatilag romos. Az önkormányzat többfajta lépést próbált megtenni annak érdekében, hogy az elképzeléseit, egy több milliárdos beruházást megvalósíthassa, és az ott élők ezt a szolgáltatóházat igénybe vehessék.

Azt gondolom, hogy mivel ez kísértetiesen hasonlít ahhoz, amit ön mondott, és közösen állapítottuk meg, hogy az egy helyes törekvés, amit ön gondolt, ezért azt gondolom én is és a frakció is, hogy értjük az ön magatartását, és támogatjuk is az ön céljait. Kérem, tegye ezt ön is azzal, amit én módosító javaslatként benyújtottam, ebben a módosító javaslatban ezt terjesztem elő, érintetlenül hagyva az ön előterjesztését, de kiegészítve azzal, amit most elmondtam. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Hegedűs Lorántné képviselő asszony, az Országgyűlés jegyzője, a Jobbik vezérszónoka következik. Parancsoljon!

(19.30)

HEGEDŰS LORÁNTNÉ, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Révész Máriusz! A Jobbik frakciója ezt az előterjesztést támogatni fogja, már csak azért is, mert annak idején az önkormányzatban a képviselőnk szintén ezt a kezdeményezést annak idején támogatta.

Amit itt képviselőtársunk elmondott, ahhoz én csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy valóban, a nemzetivagyon-törvény ennyire szűkre szabja a kereteket, ilyen furcsán határozza meg, és más esetben is, amikor nemzeti vagyon államiból önkormányzatiba történő átadásáról volt szó, akkor is törvényi kereteket kellett hozzá biztosítani, anélkül ezt nem lehet megoldani. Tehát igen, furcsa, hogy nekünk ezzel kell foglalkozni egy adott park esetén és egy önkormányzat érdekében eljárva. De hát a nemzetivagyon-törvény erre ad nekünk felhatalmazást, úgyhogy ez van. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Független képviselő nem tartózkodik a teremben, kétperces felszólalásra nem jelentkezett senki. Megkérdezem, hogy kíván-e még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nincs jelzés.) Megállapítom, hogy nem.

Kérdezem Révész képviselő urat mint előterjesztőt, hogy kíván-e reagálni. (Révész Máriusz jelzésére:) Igen, parancsoljon!

RÉVÉSZ MÁRIUSZ (Fidesz): Igen, köszönöm, nagyon röviden. Köszönöm a támogató hozzászólásokat. Egyébként magam is úgy gondolom, hogy ezeket az ügyeket célszerű lenne ‑ ahogy államtitkár úr is elmondta ‑ egyben kezelni, egy átfogó törvénnyel. Én is nagyon valószínűnek tartom, hogy nem az egyetlen közpark ez, ami a rendszerváltás során, 1990-ben úgy alakult, hogy önkormányzati tulajdon helyett állami tulajdonba került.

Ráadásul azért vagyunk kénytelenek ezzel foglalkozni, ahogy Hegedűs Lorántné képviselő asszony is elmondta, mert közparkot nem lehet kormánydöntéssel állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba adni, tehát mindenképpen a parlament döntése szükséges.

Én nagy örömmel hallottam államtitkár úr szavait, hogy e kezdeményezés után a kormány végiggondolja, és miután végigvizsgálta ezeket a közparkokat, ősszel generálisan, átfogó módon rendezzük ezt a kérdést.

Ezzel együtt én szeretném, hogy ha már így bekerült és a parlamentben vitatkozunk róla, erre a döntésre ebben az esetben ne ősszel kerüljön sor, hiszen a munkát a kőbányai önkormányzat hamarabb meg tudná kezdeni, hogyha már ezen az ülésszakon ez elfogadásra kerülne.

Azt kell mondanom, hogy miközben egyetértek Hiszékeny Dezső képviselőtársam felvetésével, és bizonyos értelemben elég hasonló az általa felvetett ügy meg az általam előterjesztett ügy, azért van egy kis különbség köztük. Ez egy forgalomképtelen közpark, amiről én beszélek, a Hiszékeny képviselő úr által felvetett probléma egy kicsit más. Én annyit tudok ígérni, hogy én elméletben támogatom az ő felvetését, de abban nem is vagyok biztos, hogy egy ilyen esetben egyébként a parlament döntésére lenne szükség, hiszen itt nem olyan közparkról van szó, amit a törvény nevesít, és azt mondja, hogy csak parlamenti döntéssel lehet átadni. Szerintem itt annak a kérdésnek a megoldásához, amit Hiszékeny képviselő úr most felvetett, nincsen szükség parlamenti döntésre, mert a törvény nevesítetten csak a közparkokat sorolja fel olyan állami tulajdonként, ami egyébként parlamenti döntés nélkül nem adható át az önkormányzatnak. Úgyhogy én elméletben támogatom Hiszékeny Dezső képviselőtársam elképzelését, de szerintem ezt nem ennek a törvénynek a keretében kell megoldani. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.




Felszólalások:   147-176   177-186   187-207      Ülésnap adatai