Felszólalás adatai
256. ülésnap (2013.02.26.), 197. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Zsigó Róbert (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 6:03 |
Felszólalások: Előző 197 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ZSIGÓ RÓBERT (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy néhány rövid gondolatban válaszoljak a vitában elhangzottakra. A vitában sok furcsaságot lehetett hallani egyrészt tájékozatlanságból, másrészt valószínűleg, mert a törvényjavaslat mégsem lehet olyan nagyon rossz, hiszen az egyik oldalról azt hallottuk, hogy túl puhány a közműszolgáltatókkal kapcsolatban, a másik oldalról, a szocialisták részéről pedig természetesen ugyanazt, mint a 2010 előtti esztendőkben, amikor a közműszolgáltatók érdekeit védték, mondván, hogy azok tönkre fognak menni. Nem gondolom, hogy egyik állítás is igaz lenne, de azért nézzünk néhány tényt, bár nem szeretnék minden hozzászólásra reagálni.
A mai törvényjavaslat előzménye mégiscsak a 2012 novemberében lefolytatott fogyasztóvédelmi vitanap a parlamentben. Igenis azt gondoljuk, jómagam is azt gondolom, hogy fontos tisztázni, hogyan alakulhatott ki ez a helyzet. Bencsik képviselőtársam el is mondta a vita közben, van néhány olyan tény, amelyet nem lehet elhallgatni, nem lehet megmásítani. Tény az, hogy önök, a szocialista-szabad demokrata kormány a 90-es évek közepén elkótyavetyélték a közműszolgáltató cégeket külföldi tulajdonba, ezzel kiszolgáltatottá tették a családokat. Ennek az egyik következménye is szintén tény: a 2010-et megelőző nyolc esztendőben háromszorosára emelkedett a gáz ára és kétszeresére emelkedett a villanyáram ára. Göndör István képviselő úr hiába próbál úgy tenni, mintha az a probléma, amely ma meglenne, 2010-ben keletkezett volna, ez ugyanis nem igaz. Nem akarunk visszatérni az előző időkhöz, éppen azokat a problémákat kell orvosolnunk többek között ezekkel a törvényjavaslatokkal, amelyeket az ilyen átgondolatlan intézkedések miatt önök okoztak.
Érdemi fogyasztóvédelemről a 2010 előtti időszakban nem beszélhettünk, mert az akkori kormányok szinte kivétel nélkül mindig a közműszolgáltató cégek érdekeit képviselték. Ezen túl olyan bonyolulttá tették - amit egyébként nekünk róttak fel - a számlaképet, hogy a fogyasztók valóban nem tudtak eligazodni ezeken. Ezzel szemben az is tény, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter asszony által kiadott rendelet alapján egyszerűsödik a számlakép. A számlakép első oldalán gyakorlatilag három számot fog látni a fogyasztó: hogy milyen egységáron, milyen mennyiségben és mennyit kell fizetnie. Mert az elmúlt esztendőkben ez nagy probléma volt. Az is tény, hogy 2013. január 1-jétől 10 százalékkal csökkentek a rezsiárak. Bármennyire szeretnék is ezt elbagatellizálni, 10 százalékot csökkent a gáz, a villanyáram, illetve a távhő ára.
(17.10)
Azt is elmondták, hogy ez a törvényjavaslat nem is igazán foglalkozik fogyasztóvédelmi kérdésekkel, csak felsorolásszerűen. Fogyasztóvédelmi kérdés benne az ügyfélszolgálati irodák ügye. S azzal szemben, amit önök állítottak, nemcsak a járási székhelyen lesz köteles ügyfélszolgálati irodát fenntartani a szolgáltató, hanem minden 5 ezer fő feletti településen köteles lesz olyan irodát fenntartani, ahol valódi ügyfélfogadás és ügyfélszolgálat történik.
Bevezetjük ezzel a törvényjavaslattal, hogy ha a fogyasztó kéri, a szolgáltató negyedévente ingyenesen köteles legyen a mérőórát leolvasni. Nem kötelezővé tesszük, ahogy önök mondják, hanem bevezetjük mint lehetőséget az éves, illetve a havi telefonon történő bediktálás mellett. Kötelezővé tesszük azt, hogy ha nem sikerült a mérőórát leolvasni, akkor egyrészt igazolható módon - mert ez most nem így van - kapjon értesítést a fogyasztó arról, hogy ott jártak nála, másrészt pedig a szolgáltató köteles legyen a fogyasztóval egyeztetni az ügyben, hogy le tudja olvasni a mérőóráját. Akár este 8 óráig is időt kell erre biztosítani, hogy a fogyasztóknak ne kelljen ezért szabadságot kivenni.
A számla- és kötbértartozások ügyének szétválasztása is fontos. Z. Kárpát Dániel képviselő úr téved, nem bírósági ítéletnek kell születnie, hanem bírósági útra kell terelni, peres eljárást kell kezdeményezni ez ügyben. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörét is próbáljuk megerősíteni, és a társasházak kikapcsolását is megpróbáljuk megnehezíteni. Ilyen fogyasztóvédelmi kérdésekkel foglalkozik a törvényjavaslat.
Én csak a bevezetőmben elmondottakat tudom idézni, illetve kérni tudom önöket. Azt mondtam, úgy hiszem, hogy a szociális közműszolgáltatás rendszerének kialakítása mindannyiunk számára fontos. Eljött az ideje annak, hogy a kormány - elődeivel ellentétben - kiálljon a magyar családok érdekei mellett, az eddig megtett intézkedések mellett. Amennyiben a jelen törvényjavaslatot elfogadjuk, erősödhet a fogyasztók védelme, könnyíthetjük a magyar családok helyzetét.
Azt kérem a szocialista képviselőktől, akik többször elmondták a vita során, hogy nem kívánják támogatni ezt a törvényjavaslatot, döntsék el végre, hogy a közműszolgáltatók oldalára akarnak állni, és akkor ott is akarnak maradni, és az ő érdekeiket kívánják képviselni (Göndör István: Most se mond igazat, képviselő úr!), vagy támogatják a kormányt, illetve a kormánytöbbséget abban, hogy a közműszolgáltatások területén kialakult monopóliumokra nagyobb állami befolyással legyünk és kiálljunk a magyar fogyasztók, a magyar családok, a magyar emberek oldalán. Mi ezen az oldalon állunk, s majd meglátjuk a törvényjavaslat végszavazásánál, hogy önök kinek az oldalára álltak.
Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 197 Következő Ülésnap adatai