Felszólalás adatai
131. ülésnap (2000.04.10.), 50. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Bernáth Varga Balázs (FKGP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 13:28 |
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS (FKGP): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! A napirendi ponthoz kapcsolódóan a T/2367. számú törvényjavaslattal kapcsolatos néhány gondolatot szeretnék megfogalmazni.
A helyi önkormányzatok pénzügyi szabályozórendszerének részeként 1991 óta működik a címzett és céltámogatási rendszer, melynek célja az önkormányzatok társadalmi szempontból kiemelkedő fontosságú, nagy költségigényű infrastrukturális beruházásaiban az állami részvétel megjelenítése, a lakossági infrastrukturális ellátás különbségeinek mérséklése, az ellátás színvonalának a javítása. A támogatási rendszer 1991-től sikeresen járul hozzá a lakosság ellátásának javításához és az ellátás különbségeinek a mérsékléséhez.
A szabályozás alapvető célja, hogy az önkormányzatok az igénybejelentést csak egy alkalommal nyújtsák be, és azáltal, hogy a döntés a beruházás teljes időszakára vonatkozik; az önkormányzatok részére a támogatási rendszer stabilitást nyújtson.
(16.30)
A kialakult támogatási rendszer lehetővé teszi az állami pénzeszközök felhasználásának ellenőrzését, és az Országgyűlést nem terhelik technikai részletek. A törvény átfogó módosítása, amely a gyakorlati tapasztalatokból táplálkozott, 1994-ben és 1997-ben történt meg.
Az önkormányzati fejlesztések támogatásában kiemelkedő szerepe van a címzett támogatási rendszernek, melynek keretei között az önkormányzatok egyes nagy költségigényű és kiemelt fontosságú beruházásaikhoz igényelhetnek támogatást. A címzett támogatással valósulhatnak meg a vízgazdálkodási, az egészségügyi, az oktatási és kulturális ágazatban az önkormányzati feladatellátást szolgáló beruházások, rekonstrukciók.
A támogatási rendszer egyik alapelve, hogy a céltámogatási körbe tartozó beruházások esetén - kivéve a kórházfejlesztéseket - címzett támogatás nem adható. Az adott fejlesztések támogatása a források korlátozottsága miatt meggondolandó, és az ország teherviselő képességéhez igazodó kell hogy legyen; annál is inkább, mivel a címzett támogatási körben az önkormányzatok a támogatást költséghatár nélkül igényelhetik, és a támogatás mértéke akár a beruházás teljes költsége is lehet.
A címzett támogatási rendszer sajátossága, hogy a támogatás adott évben fel nem használt összege a beruházás tervezett befejezését követő év végéig igénybe vehető. A beruházás saját forrása összetételének igazolása nem szükséges, ez azonban nem mentesíti a helyi döntéshozókat a saját források biztosítása tekintetében a felelős döntéshozataltól. A központi támogatás adott célra történő felhasználását hivatott biztosítani a viszonylag szigorú visszafizetési szabály, miszerint a címzett támogatás visszafizetése kötelező abban az esetben, ha a támogatás kedvezményezettje a támogatás igénybevételével keletkezett vagyont a beruházás időtartama alatt vagy azt követő tíz éven belül nem helyi önkormányzat részére elidegeníti, illetve a beruházási céltól eltérően hasznosítja a beruházással elkészült létesítményt.
A címzett támogatás odaítélését megelőző eljárás keretében a kormány határozza meg, hogy mely beruházási koncepció támogatását javasolja az Országgyűlésnek. A már közel egy évtizede működő rendszerben az Országgyűlés évente egy alkalommal dönt a kormány javaslata alapján a címzett támogatással megvalósuló beruházások köréről.
A címzett támogatási rendszer működésének ideje alatt az elkészült beruházások legnagyobb része a jelentős összköltségű és támogatási igényű kórház-rekonstrukciókra irányult. A támogatás meghatározott ágazatokban és mindig az össztársadalmi célok változtatásával összhangban alakított célrendszer szerint használható fel. A szociális ellátás területén a támogatott beruházások révén megteremtődhet a lehetőség az időskorúak, mozgáskorlátozottak és más betegek megfelelő otthonban történő elhelyezésére. A vízgazdálkodás súlya mérsékelt ebben a támogatási körben, és elsősorban a vízminőség javítására, belterületi vízrendezésre irányul a támogatás.
A címzett támogatási rendszerben átfogó módosítások történtek, amelyekre nem kívánok kitérni. Ennek eredményeként címzett támogatást igényelhetnek az önkormányzatok a céltámogatási körben nem támogatható, 200 millió forint feletti beruházási összköltségű, már említett ágazatokba tartozó és kiemelt fontosságú beruházásaik megvalósításához. Ez a módosítás vezeti be a megvalósíthatósági tanulmány készítésének kötelezettségét is.
A törvény meghatározza továbbá a támogatható célok körét, az igénybevétel feltételeit és a célonkénti belső rangsort is. A támogatási rendszer 1997. évi átfogó átalakítása következtében az önkormányzatok lemondása által felszabaduló támogatási összeg felhasználására nyílt lehetőség a tárgyévben ki nem elégített, de a feltételeknek megfelelő igények szerint, az igénykielégítés sorrendjében. A címzett támogatási rendszer a céltámogatásokkal, a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatással és céljellegű decentralizált támogatási rendszerrel együtt biztosítja az önkormányzatok fejlesztési döntéseinek megvalósításához az állami részvételt biztosító központi költségvetési támogatást.
A helyi önkormányzatok fejlesztéseinek támogatási rendszerében - köztük a címzett támogatási rendszerben - a központi költségvetési támogatások, a korábbi években hasonlóan, idén is kiemelt fontossággal bírnak. A törvényjavaslat elfogadása esetén a 2000. évben 38 önkormányzati fejlesztés veheti kezdetét, melyek teljes beruházási összköltsége meghaladja a 40 milliárd forintot.
A számadatok is igazolják, hogy az önkormányzati beruházások központi költségvetési támogatása továbbra is kiemelt önkormányzati szándék. A címzett támogatással megvalósuló fejlesztések megteremtik a lehetőségét a helyi közszolgáltatások színvonalának lényeges és a mindennapokban érzékelhető javulásához; különösen utalnék az egészségügyi ellátásra. Csökkenthetik a települések között az infrastrukturális ellátottságban meglévő különbségeket is.
A 2000. évi címzett támogatások a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a vízgazdálkodási, a szociális, az egészségügyi, közoktatási és a kulturális ágazatban tervezett önkormányzati fejlesztések forrásainak biztosításához járulnak hozzá. A benyújtott 49 támogatási igény közül a javaslat szerint 38 beruházás felel meg a törvényi feltételeknek, és biztosítható címzett támogatás útján a megvalósításához a fedezet.
A javaslat elfogadása esetén a benyújtott igények közel 80 százaléka válhat támogatott beruházássá, ez az elmúlt évi 70 százalékos támogatottsági arányhoz képest lényeges javulást jelenthet. A javaslat szerint a támogatott ágazatok közül a benyújtott igények legnagyobb része, 80 vagy azt meghaladó százaléka a vízgazdálkodási, az egészségügyi és a kulturális ágazatban kerülhet támogatásra. Az igénybejelentésekhez képest a legkisebb támogatottsági arány a közoktatás területén van.
A korábbi évek gyakorlatához igazodóan, a 2000. évben is az egészségügyi és a szociális ágazat beruházásaihoz nyújthatja a központi költségvetés címzett támogatás útján - a beruházási összköltségen belül - a legnagyobb arányú támogatást. A támogatás segítségével nem mennyiségi, tehát ágyszámnövekedés nélküli, hanem minőségi változás következhet be az egészségügyi ellátás területén, és a korszerű betegellátás feltételeinek megteremtéséhez biztosíthat forrást a címzett támogatás a támogatott önkormányzatok tekintetében.
A szociális ágazatban hat megyei önkormányzat fejlesztésének támogatása útján lehetőség nyílik az időskorúak, egyéb betegek és fogyatékosok ellátása intézményi feltételeinek javítására. A vízgazdálkodási ágazatban a feladat fontosságához igazodóan a támogatásra javasolt nyolc beruházás mindegyike a belterületi vízrendezéssel összefüggő beruházás. Ezeknek a fejlesztéseknek a szükségessége a mindennapi szomorú és egyre nagyobb területeket érintő történések, természeti csapások figyelembevételével nem indokolhat különösebb magyarázatot.
(16.40)
A törvényjavaslat szerint a kulturális és a közoktatási ágazatban benyújtott 20 igény közül 15 válhat támogatottá. A támogatásra javasolt beruházások megvalósítása esetén többfunkciós, viszonylag magas ellátási körzettel rendelkező intézmények jöhetnek létre, és megvalósulhatnak halaszthatatlan rekonstrukcióik, javulhatnak a levéltári és a művészi alkotómunka feltételei. Az elutasításra javasolt fejlesztési igények szinte mindegyike indokolt szakmailag, ezek többségének támogatására azonban - sajnálatos módon - a költségvetési fedezet hiánya miatt ez évben nem kerülhet sor.
Összességében a 2000. évi címzett támogatásra javasolt beruházások mindegyike igazodik a támogatási rendszer alapelveihez, és a törvényi feltételeket maradéktalanul teljesítik. A javaslat szerinti ez évi címzett támogatások lehetőséget adhatnak a társadalmi szempontból kiemelt beruházások megvalósításához, amelyek várhatóan nemcsak a beruházásokkal érintett területek ellátási körzetében élők mindennapi életében jelenthetnek pozitív, minőségi változást. A címzett és céltámogatási rendszer működésének szükségessége a gyakorlati tapasztalatok alapján nem kérdőjelezhető meg, a támogatási rendszerrel szemben fennálló követelményeknek a rendszer képes megfelelni. A támogatási rendszer segítségével megvalósított fejlesztések szükségesek és nélkülözhetetlenek. Erre tekintettel a Független Kisgazdapárt frakciója támogatja az előterjesztést, és kérem képviselőtársaimat is e támogatás megadására.
Köszönöm szépen türelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai