Készült: 2024.05.04.16:54:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

113. ülésnap (2003.12.01.), 214. felszólalás
Felszólaló Dr. Veres János (MSZP)
Beosztás pénzügyminisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 3:13


Felszólalások:  Előző  214  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VERES JÁNOS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Olyan jogszabálytervezet vitája zárult le a parlamentben, amely az őszi adótörvények módosításának csomagjában, valamint a jövő évi költségvetés összeállítása vitájában egyértelműen a béke aprócska szigete volt. Örömmel emelem ki a mögötte álló majdnem teljes konszenzust, hiszen megértük, hogy a regisztrációs adó bevezetése kapcsán az ellenzék csak tartózkodott az előterjesztésről való szavazások során a bizottságokban. Ezzel összhangban válik lehetővé, hogy a fogyasztási adó jelenlegi rendszere Magyarország uniós csatlakozásának apropóján korszerűsödjön, vagyis a költségvetés ne a versenyképesség rovására jusson a szükséges adóbevételekhez.

A T/5483. számon benyújtott törvényjavaslat hatálybalépése kettéválik, egyfelől május 1-jével megszünteti a már megszokott fogyasztási adót, ami a kávé esetében ekkortól valós adóteher-csökkenést eredményez majd, másfelől a személygépkocsik fogyasztási adója már 2004. február 1-jével regisztrációs adóvá alakul. A félreértések elkerülése végett hangsúlyozom: az autó fogyasztási adója ezzel együtt megszűnik. Nem további adóteher rakódik tehát a kocsikra, hanem a fogyasztási adó helyébe lép a regisztrációs adó. Ez olyannyira így van, hogy a kereskedőknél a raktáron lévő el nem adott, tehát forgalomba még nem helyezett, de fogyasztási adóval terhelt készletén a fogyasztási adó visszajár majd, és nem kell regisztrációs adót fizetni azon autók után sem, amelyeket a magánszemélyek már behoztak az országba azt megelőzően, a fogyasztási adót már megfizették, de a forgalomba helyezés 2004. február 1-jén túlra nyúlik át. A gépkocsik esetében az adóztatás átalakulása látványos eltérést egyébként sem jelent a jelenlegi helyzethez képest. Változatlanul a vámhatóság továbbra is a vámeljárás keretében és az eddigiekhez hasonlóan kivetéssel állapítja meg majd az importáló által fizetendő, de már regisztrációs adónak nevezett közteher összegét.

Az Unióhoz történő csatlakozás után további változás az autóknál nem lesz; a kávénál pedig, mint már említettem, a fogyasztási adó megszűnik, így jövő év május 1-jén a jelenlegi, a fogyasztási adóról szóló törvény hatályát veszíti.

 

(18.50)

Tisztelt Ház! Mivel az adóztatható tényállás a személygépkocsi regisztrációjához kötődik, létkérdés, hogy megakadályozzuk az autó itthoni nyilvántartásba vételének kikerülését. Ehhez módosítani kell a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényt is. A kormány által is támogatott indítvány szerint a külföldön vásárolt, de Magyarországon használandó autók esetében a kocsi üzembentartójának a szerzéstől, illetve a belföldre történő behozataltól számított 30 napon belül mindenképpen kezdeményeznie kell a regisztrációs eljárás megindítását.

Szeretnék végezetül még egyszer köszönetet mondani azért az ellenzéki oldalról is érzékelhető rugalmasságért, ami ennek a törvényjavaslatnak a parlamenti tárgyalását eddig kísérte. Remélem, ez az elfogadásban is meg fog nyilvánulni.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  214  Következő    Ülésnap adatai