Készült: 2024.05.06.06:43:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2000.02.08.), 167. felszólalás
Felszólaló Katona Kálmán
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:04


Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Képviselő Úr! Egyetértek a képviselő úrral abban, hogy az egyes régiók fejlesztésének a térségi kapcsolatok élénkítésében leghatékonyabb eszköze a megfelelő szintű közlekedési infrastruktúra megléte. A kormány ezen a téren tapasztalható több évtizedes elmaradás csökkentése érdekében a közúti és a vasúti hidak építésének és felújításának kérdéskörét kiemelten kezeli. Ennek megfelelően a közelmúltban adtuk át a közel 4 milliárd forint költséggel felújított bajai hidat. A következő évek tervei között szerepel az esztergomi Mária Valéria-híd, a szekszárdi híd megépítése, a dunaföldvári híd átépítése, valamint két budapesti, a Dunán átívelő összekötő vasúti híd tovább nem halasztható felújítása. Ezen feladatok költségigénye több tízmilliárd forint.

A Szeged várost érintő, a múlt század közepétől épült vasútvonalak mind a térség, mind pedig az ország vasúthálózatában fontos szerepet játszottak és játszanak. Jelenleg Románia felé öt vasúti átkelő üzemel, melyek a meglévő közúti határátkelő helyekkel az ilyen irányú szállítási igényeket hosszú távon képesek kielégíteni.

A Szeged-Belgrád vasúti kapcsolat jelenleg is létezik. Bár a Szeged-Röszke-Szabadka vonal állapota nem felel meg a nemzetközi követelményeknek, sajnos a szükséges fejlesztéseket akadályozzák a közelmúltban lezajlott háborús események és annak következményei. Ezek megvalósítása, felújítása csak a politikai helyzet stabilizálódása után várható.

Az ön által említett, a második világháborúban megsemmisült, Magyarcsanád és a ma román területen lévő Nagyszentmiklós közötti vasúti kapcsolat átépítéséhez a két érintett, így a román fél egyetértése is szükséges.

Mivel az európai 4. számú közlekedési folyosó Szeged térségén túl Budapest, Szolnok, Békéscsaba irányában haladva Lökösházánál lépi át a határt, a fejlesztési elképzelések is ehhez igazodnak. A folyosótól távolabb eső, Szeged-Temesvár közötti vasúti kapcsolat helyreállítása mai áron mintegy 30 milliárd forintba kerülne. Ennek ellenére vizsgáljuk ennek a kérdésnek a lehetőségét. Tanulmány készül a Duna-Körös-Maros-Tisza régió közlekedési hálózatának rendbehozataláról, a vasúti kapcsolat visszaállításáról.

A felmérés, illetve a konkrét javaslatok ismeretében a valós és a reális fejlesztési igények számbavétele után megvizsgáljuk a szegedi vasúti Tisza-híd és az említett vasúti kapcsolat megvalósításának távlati lehetőségeit, és ennek eredményéről a képviselő urat tájékoztatni fogom. (Taps a kormánypárti képviselők padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai