Készült: 2024.05.14.11:00:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

62. ülésnap (2007.04.03.), 32. felszólalás
Felszólaló Pelczné Dr. Gáll Ildikó (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:04


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PELCZNÉ DR. GÁLL ILDIKÓ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A tárgyalt stratégia előzményeként a kormány 2005 őszén, a dübörgő gazdaság és a fickándozó pannon puma országában meghirdette a nemzeti szegényellenes programot, annak első elemeként pedig gyermekszegénység elleni nemzeti program kidolgozására kérte fel Ferge Zsuzsa akadémikus asszonyt. A program 2006. március elejére majd' kétszáz szakember részvételével el is készült. Ez képezte, pontosabban ez kellett volna hogy képezze a kormány stratégiájának alapjait. Azonban ezzel az előterjesztéssel sikerült az eredeti szakmai program átfogó és támogatható céljait a probléma megoldását a jövőbe kitoló látványstratégiává silányítani. Erre már akkor gyanakodhattunk, amikor a választások után, a kampány során lobogtatott program megvalósítását a kormányprogram 2025-re ígérte. Az előttünk fekvő nemzeti stratégia, ami ugyanezen a szakmai anyagon alapul, a megvalósítás időhorizontját 2032-re ígéri.

Nem az a baj, ami ebben a stratégiában szerepel, hanem az a baj, ami a stratégiából kimaradt. A szakemberek által elkészített programban szerepeltek időtávok, szerepeltek felelősök, rövid távú prioritások az elkövetkezendő egy-két évre, pénzeszközök megjelölésével. Ez a kormány stratégiájából mind kimaradt. Így akár az is előfordulhat, hogy az előttünk fekvő előterjesztés megvalósítására, annak kezdetére 2031-ben kerül sor, és 2032-re kívánja majd megvalósítani a kormány. Persze a kérdés az, hogy lesz-e még akkor kormányülés Őszödön.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindannyian egyetértünk abban, hogy a gyermekszegénység problémájának kezelése kiemelt mérlegelési szempont. Másfél-két évtizedes folyamat megállítására és megfordítására van szükség. Azonban a jelen gazdasági és társadalmi folyamatok nem adnak okot semmiféle optimizmusra. A foglalkoztatottság és a munkanélküliség alakulása, a reáljövedelem csökkenése és az alacsony jövedelmű háztartások inflációja mind a stratégia megvalósítása ellen ható irányokba mutat. Bár a szegénység elleni program már 2005-ben kialakításra került, és ezt a kormányprogramba is beemelték, ami azóta történt a kormány tevékenysége kapcsán, az a kitűzött, az ebben a programban kitűzött célokkal szöges ellentétben hat.

(10.40)

A közszolgáltatások és a szakellátások egyre távolabb kerültek az emberektől, egyre nehezebben és költségesebben lehet hozzájuk jutni. Ma a takarékosság jegyében elvonás van a hátrányos helyzetű csoportok ellátásaival kapcsolatosan a költségvetésből. Nem véletlen tehát, hogy a kormány az időtávot is kitolta 2032-re. Joggal merül fel viszont az a kérdés: feltételezhető-e erről a kormányról, hogy a jövőben biztosítani fogja a stratégia megvalósításához szükséges forrásokat? Joggal merül fel egy másik kérdés is: a mai közigazgatási káoszban lesz-e olyan intézményrendszer, amely hatékonyan koordinálja majd a stratégia megvalósítását?

Nézzük egy picit az adatokat: a 17 év alatti gyermekek több mint 13 százaléka, 260 ezer gyerek él olyan családban, ahol senki sem dolgozik. 2005-ben 2,2 millió eltartott gyerekből 420 ezer gyermek élt mélyszegénységben. A létminimum alatt több mint 850 ezer gyermek él, azt is mondhatnám, vegetációs körülmények között. Ez azt jelenti, hogy minden harmadik gyerek garantáltan szegény. Európában a legrosszabb helyzetű országok közé tartozunk. Nem tudom, hogy képviselőtársaim milyen elemzésről beszéltek, az általam ismert UNICEF-elemzés 21 tagországot vizsgált, és ebből a 19. helyen vagyunk. Ez igencsak nem a középmezőnynek felel meg. (Török Zsolt: Az Orbán-kormány idején!) Vagyis úgy gondoljuk, hogy a szegénység, kiszolgáltatottság és esélytelenség követi ezeket a gyermekeket felnőttkorukban is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A leszakadó települések, illetve kistérségek általában az országos átlagot jelentősen meghaladó és tartósan magas munkanélküliséggel, igen alacsony foglalkoztatással, csekély háztartási jövedelemmel és fogyasztással jellemezhetők. A leszakadó térségek leginkább az északkeleti országrészekben és Dél-Dunántúlon koncentrálódnak. A 10 ezer fő alatti településeken bölcsőde egy-két kivételtől eltekintve nem működik. Az 1-3 éves korosztály számára alternatív ellátási formát biztosító családi napközik száma 2005-ben a százat sem érte el. Az óvodák száma az aprófalvas térségekben az országos átlag felét sem érte el. A rendszeresen folyó oktatási eredményességet vizsgáló felmérések alapján ismert, hogy a falvakban élő gyermekeknek jóval kisebb az esélyük arra, hogy jó minőségű általános és középiskolában tanuljanak, teljesítményük jelentősen elmarad a városokban tanuló gyermekekétől.

Tisztelt Ház! Jelenlegi formájában a "Legyen jobb a gyerekeknek!" nemzeti stratégia nem több virtuális kampányfogásnál. Mindezen túl a stratégiából alapjaiban kimaradt a család. A gyermekszegénység ellen nem lehet küzdeni a családok helyzetét átfogó és differenciált kezelés nélkül. Véleményünk szerint a jelenlegi tragikus demográfiai helyzet is megköveteli, hogy a gyermekszegénység elleni stratégiát kiegészítsük egy stabil és kiszámítható családpolitikai programmal és egy olyan hosszú távú demográfiai koncepcióval, ami együtt kezeli ezt a problémát. Felszólítjuk a kormányt, hogy őszig nyújtson be családpolitikai programot és demográfiai koncepciót, mert véleményünk szerint az egymillió ázsiai betelepítése nem jelentheti a probléma megoldását. Ugye, önök is így gondolják?

A gyermekszegénység kezelése nem pártkérdés. Megoldani csak úgy lehet, ha az elveken túl az akciókban is, az intézkedésekben is egyetértünk. Az NFT II. jelenlegi olvasatában, mint ahogy kormánypárti képviselőtársaim is nagyon jól tudják, semmiféle forrásfedezetet nem jelöl meg a gyermekszegénység kezelésére. Úgyhogy ezzel példálózni, hogy a források ott vannak, enyhén szólva felelőtlenség.

Egyértelművé kívánjuk tenni, hogy a stratégiát csak a Ferge-féle programban megjelölt, jelen ciklusra vonatkozó prioritások esetében tudjuk támogatni. Az előterjesztés vitája két hét múlva folytatódik. Van elegendő idő arra, hogy kormánypárti és ellenzéki képviselők ezt a kérdést, a gyermekszegénység kérdését együtt, egyetértésben, ha úgy tetszik, konszenzussal vállalják fel és oldják meg. Jelen határozati javaslat nem tartalmaz semmi konkrétumot, ezért megvalósításra sem érdemes. A problémát kiküszöbölendő módosító határozati javaslatot fogunk készíteni az eredetileg kijelölt rövid távú prioritásokra. Ennek támogatását a kormánytól és a koalíciós frakcióktól is elvárjuk. Reméljük, önök is belátják, hogy ez a silány határozati javaslat nem méltó egy komoly szakmai munkának a befejezéséhez.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az általános vitában és a részletes vitában ki szeretnénk fejteni a véleményünket arról, hogy a családok támogatását, ezen belül az édesanyák részmunkaidős foglalkoztatását hogyan kívánjuk támogatni, hogyan kívánjuk támogatni a lakhatás feltételeinek a javítását, hogyan kívánjuk hangsúlyozni a szociális és bérlakások építését. A stratégia pár sorban elintézi a fogyatékos gyermekek problémáját, pedig 62 ezer családban él fogyatékos gyermek, és azoknak az egyharmada egyszülős család, lakáskörülményeik lényegesen rosszabbak az átlagosnál.

Nem kap kellő hangsúlyt ebben a stratégiában a korai fejlesztés kérdése sem, ugyanúgy, ahogy az intézményhálózat sem. Sajnálatos tény, hogy a stratégia nem kezeli a jelenleg is meglévő területi különbségeket sem. Az ezer fő alatti településeken gyakorlatilag nincs bölcsőde és gyermekvédelem. Hiányoljuk a családi életre nevelés programját. A prevenciót is hiányoljuk. Ezenkívül pedig a médiatörvény módosításával is célunk támogatni a gyermekek erkölcsi fejlődését sértő műsorok megszüntetését.

Tisztelt Ház! A probléma súlyosságára való tekintettel március 30-ára a Fidesz női tagozata egy konferenciát szervezett. A konferencián mintegy 200 fő fogalmazta meg véleményét. A konferencián részt vett Ferge Zsuzsa akadémikus asszony is, aki osztotta a konferencia állásfoglalását. Ezt az állásfoglalást, ami egyben iránymutatás is, államtitkár úr részére át kívánjuk nyújtani. Véleményünk szerint a nemzeti stratégia végrehajtásakor a jelen helyzetből kell kiindulni, ugyanakkor kiemelten fontosnak tartjuk, hogy az egymást váltó kormányzati ciklusokban jól ellenőrizhető, felelős részfeladatokat és azok pénzügyi forrását is meghatározzuk. Ezek hiányában, ezek nélkül a stratégia éppen a céljait veszíti el. Ezen problémák kiküszöbölésére kezdeményezzük a pártok közötti, frakciók közötti egyeztetést, és ezen probléma kiküszöbölésére születnek meg módosító indítványaink is.

Minden kormánynak, az önök kormányának is megkerülhetetlen felelőssége a nemzeti stratégiának rövid távú megvalósítása. Különben a sokat emlegetett Kovács Pistiből Árvácska vagy éppen Copperfield Dávid lesz.

Köszönöm, hogy meghallgattak. Engedjék meg, hogy átnyújtsam ezt az állásfoglalást. (Átadja Csizmár Gábornak. - Taps a Fidesz és a KDNP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai