Készült: 2024.09.24.09:39:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

337. ülésnap (2013.12.16.), 372. felszólalás
Felszólaló Sági István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:43


Felszólalások:  Előző  372  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SÁGI ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Államtitkár Asszony! Tisztelt Ház! Az, hogy szünetet tartottunk a bizottságban, nem azt jelentette, hogy azon tanakodtunk, hogy támogassuk vagy ne támogassuk a törvényjavaslatot, hanem van ennek az eljárásrendnek egy szavazási módja, és szerettünk volna olyan módosító javaslatokkal élni, ami egyben is megállja a helyét és megszavazható. Ezért a módosító javaslatok befogadhatóságát, illetve hasznosságát próbáltuk mérlegelni, és eszerint alakítottuk az ülésen - ezt képviselő úr is látta - a módosító javaslatainkat.

A bizottsági ülésen a kormány, az előterjesztő jelen lévő képviselőinek az indokai szerepeltek, hogy a törvény benyújtásának milyen okai vannak, és ezek között államtitkár asszony is említette az átjárhatóságot. Iskolaigazgatóként volt alkalmam megtapasztalni ezt a problémát. Láttam gyerekeket iskolát váltani, a saját gyerekemnek is volt része abban, hogy egy nyolcéves általános iskolai ciklusban három iskolába is járhatott. Most is, a mai gazdasági viszonyok között is gyakran előfordul, hogy a szülők munkahelye változik, intézmények között, települések között vált, és egyértelmű volt, hogy az eltérő tankönyvek, az eltérő minőségek, a tanterv eltérő elosztása az évek között, a különböző alternatív oktatási módszerekben volt egy káosz, és egy iskolaváltásnál gyakorlatilag kiestek részek, illetve a minőségből adódó problémák is felmerültek.

Láttam és tapasztaltam, hogy a tankönyvkiadók milyen gyakorlattal éltek a tankönyvpiacon való nagyobb szerephez jutásban. Nem feltétlenül arról szólt a tankönyvszerzés minden tankönyvkiadó részéről, hogy milyen jó minőségű könyvet adok, meg ezt adok, meg azt adok. Jutalékról szólt, tehát pénzről szólt az egész. Megpróbálták rávenni a tankönyvfelelősöket, hogy ebből tanítsatok, abból tanítsatok, ilyen kedvezményt kaptok, és az esetek többségében a kedvezmények és az ár határozta meg, s nem a minőség, hogy mit választottak.

Azt gondolom, azzal, hogy a fenntartó az esetek többségében, az intézmények többségénél az állam lett, a fenntartónak határozott célja volt a törvényekkel is, hogy a minőség irányába mozdul el, hogy egységesen egy minimumminőséget mindenki megkapjon. Ez nem azt jelenti, hogy annál többet nem lehet, meg valahol valakinek az oktatásban rosszabbul kell teljesíteni, hogy mindenki egy szinten legyen, hanem az alacsonyabb szinteken lévők is egy minimális szintre feljöjjenek, és ennek elengedhetetlen része a minőségi tankönyv. Engem kevésbé izgat az, amit képviselő úr mondott, hogy a szerzőket milyen kár éri. Izgat, de ennél számomra sokkal fontosabb az, hogy ha jó a tankönyvkiválasztás, ha kevesebb, de jobb minőségű tankönyv kerül a piacra, abból választanak, és garantáltan nem lehet mellényúlni a minőségnek, akkor a gyermek mit kap, illetve a fenntartónak ez mennyibe kerül.

(22.10)

Ha ezek a szempontok érvényesülnek, hogy olcsóbbat, minőségibb tankönyveket kapunk, és az átjárhatóság biztosított, akkor azt gondolom, hogy ez a rendszer jobban fog működni, itt is jobban fog teljesíteni. Megfontolásra javaslom államtitkár asszonynak a bizottság által benyújtott módosító javaslatokat. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és megköszönöm, ha adott esetben tudna is erről állást foglalni.

Köszönöm szépen a lehetőséget. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  372  Következő    Ülésnap adatai