Készült: 2024.05.21.03:09:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

27. ülésnap (2006.10.31.), 292. felszólalás
Felszólaló Dr. Heintz Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:43


Felszólalások:  Előző  292  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HEINTZ TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Előttünk van tehát az egészségbiztosítás körében végzett tevékenység felügyeletéről szóló törvényjavaslat, mely hasonlóan a tárca október közepén, illetve az elmúlt héten benyújtott másik három törvényjavaslatához, magán viseli a kapkodás, a sietség, a ha törik, ha szakad, átverjük a parlamenten erőszakos mentalitását. A bizottsági szakot és a többi törvény kapcsán már lezajlott általános vitákat is szemlélve több esetben felvetődik a törvény- és alkotmánysértés diszkrét bájának alapos gyanúja is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Hova e nagy sietség? Hogy történhet meg az, hogy ilyen, az egészségügy szinte teljes rendszerét átfogó törvényrendszer megvitatásakor rendre olyan fatális hibák csúsznak be a törvényalkotás folyamatába, melyek a bizottsági szakban tapasztalhatóan számos kormánypárti képviselőnek, sőt még az egészségügyi bizottság szocialista elnökének is kiváltották a rosszallását?

Az, hogy a szakmai kamarák véleményezése késve vagy nem történt meg, arra az utóbbi időben fokozódó hatalmi arroganciára utal, melyet természetes és megfelelő eszköznek tart sajnos a szaktárca minisztere. Hiába sorolta itt nekünk az elmúlt héten a tisztelt miniszter úr, hányszor és hányféleképpen találkozott az érdekképviseletek, szakmai kollégiumok és a három, köztestületként működni szándékozó kamara képviselőivel az elmúlt hónapokban, az egyeztetésen részt vett szervezetek vezetőinek levelei, személyesen közölt véleményük alapján egyértelmű, hogy e találkozások alkalmával semmi érdemi megbeszélés, sem az egymás szempontjainak megismerését követő megegyezési kísérlet az erő pozíciójában lévő kormányzat részéről nem történt.

Miért is e nagy sietség? Megértenénk, ha a konvergenciaprogramhoz szorosan kapcsolódó, a költségvetést érintő módosításokról lenne csak szó, például a költségvetési hiány csökkentése érdekében tett, amúgy vitatható javaslatok, mint a vizitdíj vagy a szolidaritási díj bevezetése. De miért a nagy kapkodás a patikaliberalizáció, a szakmai kamarák jogállásának csorbítása vagy a jelen tárgyalást képező biztosításfelügyeleti törvény vonatkozásában? Ami, mint már jól látható, nem hozza a pénzt vissza az államkasszába, hanem viszi, az önök nagyon is óvatos és szerintünk megalapozatlanul alacsony becslése szerint is legalább 200 millió forintot évente.

Tisztelt Képviselőtársaim! A sietség oka egyszerű, nagyon-nagyon egyszerű. A kormánypártok a konvergenciaprogramra hivatkozva, annak mintegy leple alatt az egészségügy kizárólag számukra és az ország hitelezői, a multinacionális pénzpiac számára kedvező reformját néhány hónap alatt le akarják zavarni. Persze lesznek még törvények, de ezek már ebbe a meghatározott irányba hatnak, és semmiféle módosításukkal az alapkoncepció nem lesz javítható.

Az is megfigyelhető, milyen álságos módon igyekeznek mindezt kommunikálni a választópolgárok felé. Minden törvénynek van egy kulcsmondata. A gyógyszertörvénynek az, hogy lehet majd kapni gyógyszert a bevásárlóközpontokban és a benzinkutaknál. Az persze nem hangzik el, legfeljebb a kamarák és az ellenzék szájából, milyen veszélyes lehet mindez, s a patikaliberalizációval hogyan teszik tönkre a jelenleg jól szolgáltató, a lakosság széles rétegeinek megelégedésére hivatását végző magyar gyógyszerész-társadalmat, s szöknek majd égbe a gyógyszerárak.

A most tárgyalandó törvény sem kapcsolódik direkt a konvergenciaprogramhoz, gyors és szakmai hibáktól hemzsegő tárgyalása egy célt szolgál: megteremteni a több-biztosítós rendszer alapjait Magyarországon. De a kommunikáció más: kizárólag a sok csaló doktorról szól, akiket most majd e törvény segítségével létrehozott szervezetként figyel majd éjjel-nappal a Nagy Testvér, nehogy kétszer gyógyítsa meg valaki azt, aki már egyszer elhunyt.

De térjünk még vissza egy pillanatra a több-biztosítós rendszer megteremtésére. Önök pontosan tudják, hogy a jelenlegi ellátórendszerben, mely tovább fejlődik, pontosabban tovább silányul a szegénységi bizonyítványnak is nevezhető jegyzői igazolással, amelynek segítségével olcsóbban vehető igénybe a szolgáltatások köre - lásd vizit- és ágydíj -, milyen következményei lehetnek egy több-biztosítós rendszer bevezetésének. A liberális egészségpolitika jelenlegi iránya előrevetíti az irgalmaskórházak, szegényházak, szegényegészségügy rémképét. Önök csak eggyel nem törődnek: a betegekkel s az idősödő magyar társadalom jogos érdekeivel.

Nem csak abból a szempontból lesz nehéz a következő néhány évtized, hogy sokkal több nyugdíjasnak sokkal több nyugdíjat kell fizetni. Tisztességes munkában megőszült eleinknek minden joga megvan arra, hogy az általuk korábban megfizetett járulékokért a lehető legjobb ellátást kapják. A több-biztosítós rendszer bevezetése éppen a növekvő számú, járulékot már fizetni nem tudó nyugdíjas-társadalom ellátását veszélyezteti.

Tisztelt Miniszter Úr! Az önök pártja az elmúlt négy évben az oktatást vette kézbe, s ütött rajta hosszú ideig nem gyógyuló sebeket. A diákok és a tanárok már az utcán követelik a jogaikat. Ne nyúljanak hasonló szándékkal az egészségügyhöz! Ha ezt is olyan állapotba hozzák, mint tették azt korábban az oktatási tárca liberális tündöklése idején, beláthatatlan társadalmi katasztrófát idézhetnek elő. A gyógyszerészek már tüntetnek, az orvosok készülődnek. Kérem a kormányzatot, ne hergelje maga ellen a társadalom valamennyi érdekcsoportját, hanem tegyen meg mindent a megegyezés érdekében.

A törvény beterjesztésével kapcsolatban a kisebbségi vélemény ismertetésekor kitértem már a törvényjavaslatról a szakmai kamarák, szakmai kollégiumok által is megfogalmazott véleményünkre.

(19.40)

A tárca a törvényjavaslat alapján a kamarák és az ÁNTSZ jogköreit akarja részben egy új szervezetre, az egészségbiztosítási felügyeleti hatóságra ruházni.

Az önök munkamódszerét, arroganciáját dr. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos úrnak az egészségügyi bizottság múlt heti ülésén elhangzott szavai jellemzik a legjobban, amit már a kisebbségi vélemény ismertetésekor idéztem, de fontosságára való tekintettel megismétlem: "Visszautasítom és tiltakozom az ellen az eljárás ellen, hogy engem egy olyan szakban vonnak be a véleményem kifejtésével, ahol a szakmai érvek mellé politikai vélemények is bejöhetnek, ez pedig a parlamenti szak.

Szeretném kérni, hogy a jövőben ilyen ne forduljon elő, mert nem tudom a törvény által biztosított feladataimat ellátni." Ez tehát a biztos úr véleménye a kormányzat munkájáról. Szégyenletes!

Örömteli ugyanakkor, hogy kormánypárti kezdeményezésre nem zárul le az általános vita a mai napon. Reméljük, értelmes, kompromisszumokra hajlandó szándékot sejtet ez a kezdeményezés.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmondottak alapján érdemi okokra hivatkozva nem támogatjuk az ÁNTSZ és a kamarák jogainak csorbítását, nem támogatjuk egy újabb központosított, az egészségügyi kormányzatnak alárendelt, több szempontból is tisztázatlan új hatóság létrehozását, és nem támogatunk semmilyen lépést a több-biztosítós egészségügyi modell kialakítása felé, ezért a Fidesz egészségpolitikusai a törvényjavaslatot nem támogatják.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  292  Következő    Ülésnap adatai