Készült: 2024.05.21.07:23:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

27. ülésnap (2006.10.31.), 264. felszólalás
Felszólaló Dr. Nyul István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:48


Felszólalások:  Előző  264  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NYUL ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársak! Az előttünk lévő törvényjavaslat az egészségügyi szakmai kamarákról rendelkezik. Az az állítás, hogy a szakmai kamarák megszüntetéséről szól, önmagában hamis állítás.

Én a kötelezővel szemben az önkéntességet demokratikus vívmánynak tartom, és így is fogadom el. Annak idején 2003-ban módom volt a szakmai kamarák megszületésénél bábáskodni, és akkor komolyan felvetődött az, hogy a szakmai, szakdolgozói kamaráknál legyen egy önkéntességi elv. S tulajdonképpen azért lett kötelező a szakdolgozói kamara is, mert az egészségügyi ágazaton belül a másik két kamara - az Orvosi Kamara és a Gyógyszerész Kamara - is kötelező volt. Valójában így lett a szakdolgozói kamara is kötelező annak idején.

Meggyőződésem, ha a kamarák eddig jól végezték a munkájukat, a tagság ragaszkodik a kamarához akkor is, ha megszűnik annak kötelező mivolta. Amennyiben jelentős taglétszámcsökkenés következik be, az egyfajta kritikát is jelent, és kritikai következtetésre is alkalmas lehet. S felhívja a figyelmet arra is, hogy az eddigi munkán talán javítani kéne, hogy vonzóbb legyen, és munkájával bizonyítsa meglétének életképességét, szükségességét. Több országban is önkéntes a kamarai tagság, mégis az egészségügyi dolgozók jó része kamarai tagként dolgozik, mert nyilván érzik a kamarai tagság súlyát és fontosságát. Remélem, hogy ez nálunk is így lesz, és nem a kötelező tagság biztosítja majd a taglétszámot.

Az egészségügyi szolgáltatások területén a minőségvédelem és a minőségbiztosítás problémája nem csupán a szakmát végző egészségügyi dolgozó, hanem a szolgáltató szervezet szintjén is jelentkezik. Ebből adódik, hogy a szolgáltató felel a munkavállaló személy szakmai munkájának minőségéért. Az állam szerepe fennmarad és növekszik is a minőségvédelem és a minőségbiztosítás terén.

A kamara alulról építkező, önkéntes alapon szerveződő köztestület legyen. Az egészségügyben működő három szakmai kamarának egy egységes átfogó törvényt kívánatos alkotni. Nagyobb szerepet kell kapni az önkéntes alapon létrejövő önszabályozásnak és önigazgatásnak, és egyben fokozza a kamara érdekeltségét abban, hogy bővítse a tagjainak nyújtott szolgáltatásait. A kamara köztestületként részt vesz a továbbképzési programokban, közzéteszi a kreditpontos programokat, és részt is vesz ennek lebonyolításában. Egyébként a törvényjavaslat II. fejezet 2. §-a részletesen foglalkozik ezzel.

A kamara etikai bizottsága csupán tagjainak ügyében járhat el, valamennyi egészségügyi dolgozó ügyében egy új etikai fórumrendszer felállítása szükséges. Ennek legmagasabb szintű megjelenítési formája az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat mellett működő országos etikai tanács lesz. Ennek területi megfelelője a megyei etikai tanács és megalkotásra kerül egy, a rendtartásnak megfelelő szabályozás is.

A javaslat az alapszabály saját etikai szabályzatán túl a véleményezési, együttműködési, egyeztetési jogosítványokat is fontosnak tartja.

Dolgozunk azon, hogy az új önkéntes kamarák minőségvédelmi, érdekvédelmi munkája javuljon, és remélem, hogy életképes további kamarai munkára számíthatunk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  264  Következő    Ülésnap adatai