Készült: 2024.05.21.03:09:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

27. ülésnap (2006.10.31.), 220. felszólalás
Felszólaló Dr. Nyul István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:01


Felszólalások:  Előző  220  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NYUL ISTVÁN (MSZP): Elnök Úr! Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársak! Ígérem, rövidebb leszek, annál is inkább, mert mondanivalóm egy részét már elmondtam az előbb. Az egészségügy átalakítása a nálunk anyagilag fejlettebb európai országokban is, ahogy mondtam, szükségessé vált, és érthető, hogy ezen országokban az átlagéletkor növekedett, a szociális, egészségügyi kiadások is érthető módon jelentős mértékben megnövekedtek. De azt is tudnunk kell, hogy az eredményes, jó gyógyításhoz ma már milyen drága technikákra és milyen drága gyógyszerekre van szükség. Ezen a téren nekünk, akár tetszik, akár nem, lépést kell tartanunk.

Szükséges az egészségtudatos és költségtudatos magatartás kialakítása. A vizitdíj és a kórházi napidíj is ezt a célt szolgálja megítélésem szerint, és ha az egészségtudatról beszélünk, rendkívül fontos Magyarországon, és ha magunkba nézünk, azt látjuk, hogy eredménytelenek voltunk.

(16.20)

Ha arra gondolunk, hogy az egészségnevelés évtizede programot már csináljuk úgy-ahogy, hogy az egészséges életmódról azért nem igazán tanultunk sokat, és nem igazán élünk vele, hogy a táplálkozás, a mozgáshiányos életmódunk, a dohányzás, az alkohol és napjainkban - valljuk be - sajnos időnként a helytelen és rossz gyógyszerelés is közrejátszik, mindezek olyan tényezők, amelyek azokat a szomorú adatokat biztosítják, amelyekkel nemigen büszkélkedhetünk Európában, tehát van tennivalónk.

Elengedhetetlen a járulékfizetési rendszer felülvizsgálata. Azt hiszem, ez is egy olyan cél, amely mindannyiunk érdeke, hiszen nem tervezhető a rendszer, és ha nem lesz naprakész képünk arról, hogyan alakul a befizetők száma, akkor ez nem is lesz tervezhető. Igen, ma Magyarországon van mintegy 700 ezer potyautas, aki fizethetne, de nem fizet, őket adott esetben szembesíteni kell az egészségügy tényleges költségeivel, és bizony fizetővé kell tenni őket.

A társadalom egy jó rétege nem kötelezett járulékfizetésre: a nyugdíjasok, a gyermekes anyák, a gyermekek és a tanulók, utánuk a költségvetés fizet be az eü-alapba, immáron évente mintegy 300 milliárd forintot. Tudjuk azt is, hogy a nyugdíjas-társadalom nőni fog, tehát az ilyen típusú költségvetési terhek is biztosan nőni fognak.

A biztosításon belül az alapcsomag tulajdonképpen minden hazánkban élő embernek megjár. Az alapcsomag tartalmazza - ahogyan többször elmondták ma előttem - a sürgősségi, a járványügyi ellátást, az anya- és csecsemővédelmet, és tudjuk azt is, hogy ebben a törvényjavaslatban az szerepel, hogy a vizitdíj és a kórházi díj alól nagyon sokan mentesülni fognak alanyi jogon, illetőleg szegénységi, közgyógyellátási jogon.

De úgy gondolom, 16 év után már el kellene oda is jutni, hogy jól tervezhető legyen az egészségügy bevételi és kiadási oldala, ilyen eddig még nem volt. Minden évben alultervezett volt, és ennélfogva természetesen minden évben túlteljesítjük. Jó lenne, ha végre itt is egyensúlyba kerülnénk.

A betegbeutalási rendszer változása. Igen, a háziorvos választható, és a háziorvosnál egy kialakult - és nem a háziorvos, hanem nyilván a beteg érdekében - progresszív betegellátási rendszer működik, így a progresszív betegellátási rendszer ellenőrizhető, kontrollálható, és az a szabadosság, amely - tudjuk jól - ma működik Magyarországon, rendkívül nagy pazarlással jár, nem egy esetben egészségkárosítással, az valamilyen úton-módon korlátozottá, illetőleg szabályozottá válik, elsősorban a beteg érdekében.

A várólistákról már sok szó esett. Ma is működik az előjegyzés, várólisták is fognak működni, és szeretném elmondani, hogy Európában is működnek várólisták, tehát nem egyedi, magyar találmány ez.

Azt hiszem, a struktúraváltás is feltétlenül szükséges, mindannyian jól tudjuk. A meglévő struktúra mellett ez a rendszer nem működtethető eredményesen és jól, átalakítást kell végrehajtani ezen a téren is, hogy szintén egy eredményesebb, jobb minőségű betegellátást tudjunk produkálni.

Azt hiszem, ezek közös érdekek, közösen tudjuk megoldani, képviselőtársaimmal együtt. Azt is tudjuk, hogy az új rendszer működése nem lesz zökkenőmentes, de közös célunk azért mégiscsak a jobb és hatékonyabb betegellátás.

Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  220  Következő    Ülésnap adatai