Készült: 2020.07.13.02:11:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 176. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat több szabályozási területet érintően tartalmaz pontosításokat és előremutató rendelkezéseket. Ezek közé tartozik az útügyi műszaki előírások modernizálása is, ami már régóta időszerű volt. Ennek a feladatnak a megvalósítása érdekében a törvény módosítása kiterjed az útügyi műszaki előírásokra vonatkozó alapvető szabályok megalkotására, valamint a felhatalmazó rendelkezés módosítására is.

A több módosító javaslat közül kiemelhető, hogy a túlméretes közúti járművek közlekedésével kapcsolatban az indítvány a meghatározott méreteket vagy össztömeget meghaladó járművek közlekedését engedélyhez és meghatározott esetekben kísérő jár­mű­höz köti, ugyanakkor azt is szabályozza, hogy a járművet milyen esetek esetén lehet visszatartani, amíg a forgalombiztonságra veszélyes helyzet meg nem szűnik.

A kerékpározásra való tekintettel egy nagyon fontos, hiánypótló módosítás van a törvényjavaslatban. Hosszú idő óta problémát jelentett a megépült utaknak, a fejlesztett utaknak egyrészt a lakott területen kívüli fejlesztése, illetve azoknak az üzemeltetése. A törvényjavaslat erre tesz most javaslatot, amiben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. jogosult a külön jogszabályban megjelölt kerékpárutak fenntartási, fejlesztési és fejlesztéssel összefüggő üzemeltetési feladatainak ellátására. Tehát a kerékpárutak önkormányzati tulajdonban maradnak, de az érintett kerékpárosszakaszokat most már a Közút fogja kezelni, így végre számos áldatlan állapotban lévő kerékpárútnak az üzemeltetése és kezelése megoldható lesz.

Ezenkívül a javaslat tartalmazza a nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat kialakítását is. Egy igen fontos hálózatról van szó, a rendszer az ország 89 pontján épül majd ki. Ismeretes, hogy nagyon sokszor a nem szabályosan, azaz nem a megengedett tengelysúllyal közlekedő tehergépjárművek komoly károkat okoznak a burkolatban, hisz a tengelysúly és a károk között nagyon erős összefüggés van.

(19.10)

Ez a rendszer képes lesz arra, hogy az objektív felelősség elve szerint, a gépjármű megállítása nélkül bírsághatározatot hozzon, és előszűréssel, szűréssel is sokkal jobban, nagyon sok esetben a szabálykövető tehergépjármű-vezetők megállítása nélkül, főleg a belföldi tehergépjárműveknél ‑ tehát nem kell megállni ahhoz, hogy ellenőrizzék ‑, de a külföldi tehergépjárműveknek is meglesz a hatékony ellenőrzési módja.

Továbbá ki kell még emelnem a vasúti törvénnyel kapcsolatban a módosításokat, úgy, ahogy az államtitkár úr elmondta, amelyek az elmúlt időszak tapasztalatai alapján az észszerűsítéseket tartalmazzák. Talán egy érdekességet emelnék ki, a turisztikai hajtányt, ami a vasúti közlekedésen belül nyilván egy nagyon apró pont, de voltak olyan beruházási kezdeményezések, amelyek már Magyarországon is és a szomszédos országokban is megfigyelhetők, amelyek bizonyos vasúti pályákon ‑ ezek általában inkább nem használt vasúti pályák ‑ turisztikai jelleggel hajtányokat hoztak volna létre, és ha ezeket a vasúti törvény szerint kell létrehozni, akkor az rendkívül bonyolult engedélyezési eljárást indokolt. Így most ez a törvényi szabályozás az általános szabályokhoz képest kedvezőbb szabályokat állapít meg.

A javaslat továbbá pontosítja a közlekedési hatóság feladatait. Csökkennek az adminisztrációs terhek és eljárási díjak. Ezenkívül az elővárosi vasúti és autóbuszos szolgáltatásoknál a vonzáskörzet-határnak a 70 kilométer helyett 100 kilométerben történő megállapítása a mai viszonyoknak és fejlődésnek köszönhető, és ezekre a valóságos igényeknek megfelelő változtatásokra tesz javaslatot a törvényjavaslat.

Az utasok panaszkezelési eljárásával kapcsolatos ügyek összetettségére és kiemelt jelentőségére tekintettel indokolt az autóbuszos közlekedési hatóság döntései esetében is kizárólagos illetékességgel felruházni a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságot.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat számos olyan intézkedést és pontosítást tartalmaz, amelyek valamennyi ágazatban javítják a hazai közlekedés feltételeit, ezért kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák az indítványt. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai