Készült: 2024.09.18.23:10:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

167. ülésnap (2012.02.28.), 136. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:11


Felszólalások:  Előző  136  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A Kolontár melletti vörösiszap-tározó átszakadása miatt bekövetkezett környezeti katasztrófával kapcsolatos felelősség feltárását és a hasonló katasztrófák jövőbeni megakadályozását célzó országgyűlési vizsgálóbizottság vizsgálatának eredményéről szóló jelentés és a kapcsolódó határozati javaslat lényegével, fő mondanivalójával a kormány képviselőjeként egyetértek.

Szükségesnek tartom ugyanakkor kiemelni, hogy a jelentés bizonyos részpontokon tartalmaz olyan elemeket, amelyek szakmai szempontból kifogásolhatóak. Ezeket feltétlenül ki kell emelnem, hiszen e tévedések alaptalanul vetnek rossz fényt az eljáró hatóságokra vagy a felkészülés és a védekezés során a munkájukat lelkiismeretesen végző katasztrófavédelmi szakemberekre. Ezek közül is kiemelkedik a jelentés 34. oldalán az 5. pontban szereplő tévedés, amelyet most itt szövegszerűen nem szeretnék felolvasni, hiszen mindenki megismerheti azt.

A jelentés szövegével szemben elmondható, hogy az Európai Unió környezeti főigazgatóságának készített magyar anyagban részletesen bemutatásra került a vörösiszap mennyiségéhez viszonyított mérgező és a környezetre veszélyes összetevőinek százalékos aránya, amelyek nagyságrenddel kisebbek a vonatkozó jogszabályi határértéknél, amely 7, illetve 25 százalék. Kiemelendő, hogy az OKF-nek mint magyar illetékes hatóságnak az üzem nem sevesós besorolására vonatkozó álláspontját az Európai Unió környezeti főigazgatósága észrevétel nélkül elfogadta. Az a megállapítás sem megalapozott, mely az egyes kazetták tartalmának különbözőségével foglalkozik, mivel az azokban felhasználható anyagok azonos üzemből, technológiából és azonos nyersanyagok felhasználásából keletkeztek. Ezzel összefügg a jelentés 2. oldalán szereplő megjegyzés, amely szerint a katasztrófavédelem a létesítményt nem sorolta be a Seveso II. irányelvnek megfelelő, az irányelv hatása alá tartozó létesítmények körébe, és így ellenőrzési jogot sem gyakorolt felette. Tehát nem indokolt ezt a kitételt a hiányosságok között szerepeltetni.

A határozat indoklásában az is szerepel, idézem: "Ezen települések vonatkozásában, teljes mértékben és zártan nem volt megszervezve a katasztrófa elleni védelem. Az érintett települések nem rendelkeztek olyan védelmi tervekkel, amelyek egy ilyen mértékű környezeti katasztrófa kezeléséhez szükségesek." Ezzel kapcsolatban szükséges leszögezni, hogy a katasztrófavédelem csak azoknak az információknak a figyelembevételével tud település-veszélyelhárítási alaptervet és kimenekítési tervet készíteni, amelyek az üzemeltetőktől, a társhatóságoktól rendelkezésre állnak. Az üzemeltető a vízminőségi kárelhárítási tervben 200-300 ezer köbméter kibocsátásának lehetőségével számolt a X. kazettát illetően, így ez képezte a kolontári és a devecseri veszélyelhárítási alaptervek és kimenekítési tervek alapját is.

Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében szeretném megköszönni a bizottság tagjainak a munkáját. A parlamenti vita során politikamentes, előremutató szakmai vitát kívánok annak érdekében, amit az előterjesztő is mondott, hogy soha többet ez Magyarországon ne történhessen meg. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  136  Következő    Ülésnap adatai