Készült: 2024.09.23.10:23:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2004.12.06.), 189. felszólalás
Felszólaló Pettkó András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Önálló indítvány indokolása
Videó/Felszólalás ideje 4:23


Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 2. §-a szerint az Országgyűlés törvényben állapítja meg az állampolgárok alapvető jogait és kötelezettségeit, ezek feltételeit és korlátait, valamint érvényre juttatásuk eljárási szabályait. A 17. § szerint jogszabályt kell alkotni, ha a társadalmi-gazdasági viszonyok változása, az állampolgári jogok és kötelezettségek rendezése, az érdekek összeütközése, feloldása azt szükségessé teszi.

A parkolási kérdés által érintettek számára vonatkozóan csak néhány fővárosi adatot említenék, hangsúlyozva, hogy ez a probléma országos jelentőségű. Hazánkban sajnos az urbanizáció egyenes következménye, hogy Budapesten 594 ezer személy-, 78 ezer teherautó, 13 ezer motorkerékpár és 4300 autóbusz van forgalomban. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Megszámoltad?) Az agglomerációból négyszázezren járnak be a fővárosba, ebből kétszázezren autóval. A statisztikák szerint a forgalom egynegyedét a parkolót keresők teszik ki. Az autósokon kívül a tömegközlekedési eszközökkel közlekedők is a bőrükön tapasztalhatják a problémát, amikor a buszok araszolva, rendre késéssel közlekednek a dugóban.

A parkolási problémák orvoslása céljából a Fővárosi Közgyűlés, a kerületek és a vidéki nagyvárosok önkormányzatai a forgalom szabályozását szolgáló parkolási szabályozást vezettek be, melyek mára már zsákutcába jutottak. Nincs P+R parkoló, a tömegközlekedés nem nyújt reális alternatívát az autóhasználattal szemben, több gépkocsi araszol az utakon, mint valaha. Az egymást követő kormányok autópálya-programjai is az autóhasználatot generálják a vasúti, a vízi vagy közúti tömegközlekedéssel szemben. A parkolással elért óriási bevételek ugyanakkor nem a parkolási gondok vagy a tömegközlekedés javítását szolgálják, hanem profitként magáncégek és magánemberek zsebébe vándorolnak.

(17.30)

Másrészt ami az Országgyűlés eljárási kötelezettségét indokolja: a jogbiztonság súlyos csorbítását okozza, hogy a parkolási jogviták során a polgári, államigazgatási és alkotmányos jogelvek súlyos, rendszeres megsértése történik mind az autóstársadalom, mind az önkormányzatok és a velük szerződött cégek részéről. Különböző városokban, akár egymás melletti utcákban más-más szabály vonatkozik a parkolókra, más-más parkolótársaság működik; különbözőek a parkolóautomaták, a parkolási kártyák, az árak, az ellenőrzés és a szankcionálás módjai is. Nem érvényesülnek a társadalmi rendet szabályozó általános jogelvek, úgymint a jóhiszeműség, a kellő gondossággal való eljárás, az ártatlanság vélelme vagy a vétőképtelenség elve. Nincs összehangolva a magántulajdon védelme, a közterület használatának rendje.

Életszerű példánál maradva: a kerékbilincselési gyakorlat olyan jogi nonszensz, ami nem állja ki az alkotmányosság próbáját. Társadalmunk és gazdaságunk egyik alapja a magántulajdon szentsége, amit törvények garmadával és szigorú garanciális eljárások betartásával, kinevezett, képzett és törvényes rendben eljáró köztisztviselők és az igazságszolgáltatás útján igyekszünk védeni. Ugyanakkor magánszemélyek gazdasági társasága egy önkormányzati rendelet alapján, az önkormányzati törzsvagyonba tartozó közterületet igénybe vevő magánszemély 100 forintos tartozása miatt lefoglalja annak többmilliós autóját, úgy, hogy sérül a tulajdonhoz, a személyi szabadsághoz és a helyváltoztatáshoz fűződő alkotmányos joga, hiszen még egy rendőr sem foglalhatja le senkinek az autóját szabálysértés miatt. Feltéve, de meg nem engedve: a tömegközlekedési társaságok által megbízott cégek a bliccelőket a buszhoz bilincselve kényszeríthetnék ki a pótdíjak megfizetését.

A jelen törvényi szabályozás csak a parkolást szabályozó rendelet megalkotására kötelezi az önkormányzatokat, ami azt eredményezte, hogy az önkormányzati rendeletek magasabb szintű jogszabályokba ütközve szabályozzák több millió ember mindennapi életét.

A lakossági elégedetlenség kitapintható, sérelmeik miatt tüntetéseket szerveztek. Szórólapokon, az interneten keresztül és tévéműsorokban polgári engedetlenségre buzdítják a lakosságot. A megoldás ugyanakkor a mi kezünkben, a törvényalkotók kezében van, tisztelt képviselőtársaim.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai