Készült: 2024.05.10.18:04:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

232. ülésnap (2012.10.30.), 72. felszólalás
Felszólaló Seszták Oszkár (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 19:58


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SESZTÁK OSZKÁR, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az eddigi ellenzéki felszólalásokat, akár a vezérszónoki kört hallgatva, akár a bizottsági kisebbségi véleményeket hallgatva, amelyek ugyancsak kritikai észrevételeket tartalmaztak, túlterjeszkedve talán a bizottsági vélemény ismertetésének keretein is, egy régebbi, úgynevezett reformszocialista vagy reformkommunista közgazdasági iskolából ismert mondás jut eszembe, miszerint a szocialisták abban jók vagy abban sikeresek - többször hallhattuk Szekeres képviselő úr szájából is a sikert -, hogy úgymond sikeresek annak a válságnak a kezelésében - és nagyon szeretnek válságot kezelni -, amit ők maguk idéztek elő. (Dr. Józsa István: Most Orbán a válság. - Göndör István: 2002-ről kellene beszélni akkor.) Az önök sikere ilyen viszonylagos és ilyen relatív. Folyamatosan válságokat termelnek, amiket aztán úgymond sikeresen megoldanak, és igyekeznek kétszer is ugyanabba a folyóba belelépni, és a társadalmat is ilyen módon megtéveszteni. De azt gondolom, hogy kellően bölcs és érett a magyar társadalom, hogy ennek a szocialista, mondhatnám reformkommunista praktikának nem dől be, és nem lépünk újra ugyanabba és ugyanabba és ugyanabba a folyóba, ami leegyszerűsítve az osztogatás és a fosztogatás terminus technicusával írható le. (Dr. Józsa István: Nyergesre gondolsz?) Önök folyamatosan megszorítják a társadalmat, hogy aztán a saját elitjüknek, a saját klientúrájuknak osztogathassanak.

Azt gondolom, fontos egy ilyen vezérszónoki körben azt az értelmezési keretet is rögzíteni, amiben ez a törvény mozog, hiszen önök egyetlenegy kritikai észrevételhez hasonló vagy komolyan vehető kritikai észrevételt mondtak el talán az eddigiekben, ami azt jelenti, hogy nagyon sok törvényhez nyúl hozzá a mostani törvényjavaslat. Valóban, hiszen az adópolitika teljes spektrumát, teljes körét érinti ez a törvényjavaslat, 28 törvényt érint ilyen módon ez a csomag.

(12.00)

Nem egy törvényben vannak rögzítve ezek a lépések, ezért értelemszerűen úgymond salátajelleggel kell ezeket a kérdéseket kezelni. Ezzel szemben azt mondanám, hogy az adópolitika nem kiszámíthatatlan, hanem mozgásban van. Méghozzá egy egyértelmű és világos adófilozófia irányába tett lépéssorozatról van szó, amely egyébként egy kormányzati programban is testet öltött, jelesül a Magyary-programban, az ott lefektetett intézkedéssorozatok és elvek törvényhozásba történő átültetéséről van szó ebben a törvénycsomagban; jelesül az adminisztrációs terhek csökkentéséről, egyértelműsítéséről, a jogszabályi környezet, bizonyos európai uniós jogharmonizációs kötelezettségeink teljesítéséről és olyan lépésekről, amelyek a mindennapi jogalkalmazást segítik, akár az erre hivatott szervezeteknek, akár az adópolitika alanyainak.

Rögzítenünk kell feltétlenül, hogy a javaslatcsomag partnernek tekinti az adózókat, különösen a vállalkozásokat, nem pedig potenciális adócsalónak, és ennek keretében fogalmazza meg a terhek csökkentését, mind az adóterhek tekintetében, mind pedig az adminisztrációs terhek tekintetében. A javaslatcsomag keretében új intézmények bevezetésére is sor kerül, például az adónyilatkozat intézményének bevezetésére. Valóban, a leginkább jelentős lépése ennek a törvénycsomagnak, amely az egységes, arányos adórendszer bevezetését teszi véglegessé és befejezetté a jövő évtől kezdődően, jelesül a szuperbruttó már korábbi kivezetését átvezeti a jogrendszer egészén. Ez a lépés 107 milliárd forintot hagy a jövedelemtulajdonosoknál, az önök által gazdagoknál titulált társadalmi rétegeknél. Korántsem erről van szó. Azt gondolom, az is az igazságosság és a társadalmi szolidaritás irányába tett lépés, hogy igenis a gyermekvállalást költségként elismeri a magyar állam, a magyar társadalom, és a nagycsaládosokat, a gyermekvállalókat segíti ez a törvényjavaslat-csomag.

Fontos részletkérdéseket szabályoz a javaslatcsomag, mind az illetékek, mind a biztosítási kedvezmények újrafogalmazása területén. A jogharmonizáció területén meg kell említenünk, hogy újrafogalmazza a külföldiek Magyarországon szerzett jövedelméből érvényesíthető kedvezményeket, jelesül a családi adókedvezmények körét. Biztosítási jogviszonyok tekintetében, a biztosítási szerződések tekintetében azokat a - mondhatom - kiskapukat zárja be a törvényjavaslat, amelyek a biztosítási termékfejlesztés során kerültek be a biztosítási szolgáltatások körébe. Ennek keretében 2013-tól közgazdasági tartalmuk alapján szabályozza a törvényjavaslat a biztosítási szolgáltatásokat. Így adómentes csak az a biztosítási szolgáltatás lehet, amit nem lehet visszavásárolni, és befizetéskor válik adókötelessé a biztosítási díj.

Nagyon fontos eleme ennek a törvényjavaslatnak, hogy bizonyos értelmezési problémákat is kezel, például az étkeztetési támogatások esetén régóta, legalább egy éve jelzett problémájuk volt az üzemi konyhát működtető vállalkozásoknak, hogy csak a saját dolgozóiknak szolgáltathattak meleg ételt. A jövőben ez megváltozik, és külső piacra is dolgozhatnak ilyen módon ezek a melegétkeztetést biztosító konyhák. Más vállalkozások, cégek alkalmazottait is elláthatják melegétkezéssel. Azt gondolom, ez is a dolgozók, a társadalom komfortérzetét növelő intézkedés, és régóta várt, illetve üdvözlendő lépés a munkáltatóknak, akár a munkavállalóknak is.

Koherenciát teremt a törvényjavaslat, és egyértelműsíti a kötelezettségeket például a szellemi termékek vagy tagi kölcsönök esetében. Nagyon fontos és a társadalmi igazságosság, a devizahitelesek érdekében tett lépése a törvényjavaslatnak, jelentős segítség ennek a bajba jutott, nagyon jelentős társadalmi csoportnak az érdekében, hogy ha esetleg kisebb lakást kényszerülnek vásárolni a korábbi nagyobb helyett, akkor nem kell illetéket fizetni az értékkülönbözet után.

A jogharmonizáció esetében említettem már a tartósan Magyarországon élő külföldiek jogharmonizációja érdekében tett lépést, tehát a családi adókedvezmény rájuk történő kiterjesztését is. Ugyanakkor az elektronikus számlázás egyszerűsítése is fontos lépés ilyen értelemben, és a közlekedési eszközök áfája is egységessé válik. Nagyon fontos és elsősorban a mezőgazdasági termelők érdekeit szolgálja, hogy a jövedéki termékek esetén nem kell csatolni a jövőben a számlákat, bizonylatokat. Ezzel is az adminisztrációs terhek jelentős mértékben csökkenhetnek. Fontos és ugyancsak a mezőgazdasági termelők érdekében tett lépés: a szeszfőzdék, a borászatok koncessziós díja is jelentős mértékben csökken.

Többen említették már mind a bizottsági beszámolóban, mind a vezérszónoki körben, hogy a helyi adók átláthatóságának irányában nagyon jelentős lépéssorozat történik, ez is a Magyary-program keretében. Jelesül mind a települési önkormányzatoknak, mind a kincstári rendszernek közzé kell tennie az egyes településeken alkalmazott adókat, helyi adókat, ezzel is az átláthatóság nő. Azt gondolom, és régóta kívánalom a települési önkormányzatok esetében is, hogy az úgynevezett adóparadicsomokat az országon belül valamiféleképpen arányosan és igazságosan kezelni lehessen, hiszen egy országban élünk, és egy adórendszernek kellene érvényesülnie a helyi adók esetében is. Ez az első lépés, ami az átláthatóságot és a kiszámíthatóságot biztosítja. Tehát 2013. január 1-jétől egységes adatbázist kell vezetni a Kincstár honlapján, és ebből az adózók is tájékozódhatnak az adókötelezettségeikről.

A gépjárművek esetében az áfáról már beszéltem, fontos, hogy a biztosítási adó esetében is egyszerűsítési és arányosítási lépések történnek, következnek be. Az illetékrendszer egyszerűsítéséről még nem szóltam, ezt is fontos megemlíteni, hogy a jövőben két-két kulcsot kell alkalmazni, és ezzel is egyszerűbbé válik az illetékek fizetése. Fontos megállni egy pillanatra az özvegyek illetékmentességénél és az egyenes ági rokonok esetében alkalmazott kedvezőbb illetékfizetési szabályoknál. A vezérszónoki körben egyik képviselőtársam, a másodjára szóló Harangozó (sic!) képviselő úr arról beszélt, hogy ez a kormány kezelné külön-külön az egyes munkavállalókat. Szó sincs erről, ez a lépés is a társadalmi szolidaritást, a társadalmi kohéziót és a nemzedékek közötti társadalmi szolidaritást és kohéziót erősíti és biztosítja.

Önök szeretnek külön-külön beszélni életkori csoportokról is, és szembeállítani ezeket az életkori csoportokat egymással. Ez, ami az illetékek esetében megvalósul, igenis azt jelenti számunkra, hogy a családok összetartó ereje nő, és a nemzedékek közötti szolidaritás is nő. Az, hogy valaki, idősebb családtag vagyont hagy a fiatalabbakra, az unokáira, gyermekeire, ezentúl nem válik üldözendővé az állami adópolitika eszközeivel, hanem éppen hogy a családi szolidaritást, a családi kapcsolatok erősítését szolgálja. Hiszen az idősebb generációk tudják, hogy milyen értelme van a munkájuknak, hogy a következő generációk életét családon belül is meg tudják ilyen módon könnyíteni.

(12.10)

Nagyon fontos még ugyancsak a mezőgazdasági termelőknek szóló lépés, hogy a mezőgazdaságban megszűnik az illetékelőleg intézménye. Az adóhatósági igazolások a tartozással nem rendelkezők esetében könnyebbé válnak, semmilyen eljáráshoz nem kell előzetes adóigazolást beszerezni az adóhatóságtól. Ez is jelentős mértékben az adminisztrációs terhek csökkentését és a vállalkozásokkal, az adóalanyokkal szembeni bizalmat erősítő lépés.

Fontos megemlíteni, hogy a 2013-as üzleti évtől az egyszerűsített éves beszámoló jelentős mértékben egyszerűbbé válik a mikrogazdálkodói egységek esetében. Fontos megemlíteni még, hogy a könyvvizsgálói minősítések is egyszerűbbé válnak a törvényjavaslatnak köszönhetően.

Fontos rögzítenünk azt is, hogy a szegények, bármilyen demagóg módon próbálják ezt beállítani és csúsztatással megtéveszteni a társadalmat, a szegények nem lesznek szegényebbek a 16 százalékos adótól. A 16 százalékos adó könnyítései azokat a társadalmi rétegeket, csoportokat segítik, amelyek többet vállalnak, többet tudnak vállalni a társadalmi terhek viselésében, de semmiféleképpen sem lesznek szegényebbek ettől az adórendszertől, az egyszerűbb adórendszertől, az arányos adórendszertől vagy az egykulcsos adórendszertől, ahogy önök szokták hívni, a szegények. A szegények problémájának a megoldása persze fontos társadalmi és szolidaritási kérdés, de nem az adórendszer kereteiben, hanem más módon, és erre számos intézkedéssorozatot lehetne hozni, akár a kormányzati tevékenységben is, hogy a társadalmi kohézió, a társadalmi felemelkedés a szegényebb társadalmi csoportok esetében is biztosított legyen. Ez egy nagyon nagy csúsztatás az önök kommunikációjában és politikai propagandájában; az egykulcsos adórendszer nem teszi szegényebbé a szegényebb társadalmi csoportokat.

S hogy mennyire felemás és sunyi az önök viszonya a szegényebb társadalmi csoportok esetében vagy a szolidaritás esetében akár, arról rendszeresen megfeledkeznek, hogy ettől az évtől, illetve a jövő év január 1-jétől megszűnik a gazdagoknak eddig juttatott tb-plafonnal megszerezhető többletjövedelem lehetősége. Ezt a jövőben, 2013. január 1-jétől megszünteti a kormányzat, a parlamenti többség, és ilyen módon a gazdagok szolidárisabbak lehetnek a tb-plafon eltörlésével a társadalmi terhek viselésében. Önök ezt a gazdagoknak kedvező eddigi szabályozást nem az adórendszer kereteiben, hanem a tb esetében tették meg, és ilyen módon elfedték a társadalom többsége elől ezt a fajta kedvezményt, amit most a parlamenti többség meg fog szüntetni.

Nagyon fontos még megemlítenünk, hogy a javaslat a társaságiadó-rendszer versenyképes rendszerét koncepcionális szinten nem érinti, a módosításokat elsősorban az adózói visszajelzések során felmerült szövegpontosítások okán teszi meg a törvényjavaslat. Fontos megemlíteni még, hogy ez a törvényjavaslat nem tér ki, ezt is kritikaként fogalmazták meg egyébként, a munkahelyvédelmi akciótervre, hiszen ezt egy másik törvénycsomag keretében fogja majd tárgyalni a Ház. Ez a törvényjavaslat az eddigi kormányzati lépéseket teszi egyértelművé, kezelhetővé, a Magyary-program és a kormányprogram által előírt lépéseket teszi meg az adórendszerben.

Fontos rögzítenünk még a továbbiakban azt, hogy a javaslat mindezeken túl számos szövegpontosító jellegű módosítást tartalmaz, amelyek, mint ahogyan már említettem, különböző jogszabályok fogalomhasználatának egyszerűsítését, másfelől a törvények belső koherenciájának a megteremtését szolgálják.

Fontos még a hátralévő kevés időben szólni arról, hogy az adózás rendjéről szóló törvény módosítása emellett több új jogintézményt is bevezet - az adónyilatkozatról már szóltam -, amelyek egyszerűbbé és átláthatóbbá teszik az adórendszert például a NAV felügyeletére kijelölt miniszter előtt a felügyeleti intézkedés iránti kérelem alapján induló eljárásokban.

Fontos megemlítenem még, hogy a járuléktörvényt érintő módosítási javaslatok szerint 2013-ban az infláció mértékével emelkedik a nem biztosítottak által fizetendő egészségügyi szolgáltatási járulék összege havi 6390 forintról 6660 forintra. A központi költségvetés, a Szolidaritási Alap az arra jogosultak, jelesül a kiskorúak, nyugdíjasok esetében egészségügyi ellátásuk fedezetére pedig jogosultanként havi 5790 forint járulékot fizet az Egészségbiztosítási Alapnak. Mindkét javaslat a 2013-as költségvetési törvényjavaslat egészségügyialap-bevételének előirányzatait alapozza meg, és azt a fontos kormányzati célkitűzést teszi lehetővé, hogy az egészségügyi kassza zárt kassza legyen, s a költségvetés befizetései révén ez remélhetőleg 2013-ban - mint ahogyan 2012-ben is - teljesíthetővé válik, tehát zárttá válhat az egészségügyi kassza, amely az önök kormányzati tevékenysége alatt folyamatosan és menet közben, év közben is költségvetési pótlásokra szorult. Az, hogy mennyire kiterjedt ennek a törvényjavaslatnak a kerete vagy a terjedelme, jelesül még a számvitelről szóló 2000. évi törvény módosítását is tartalmazza.

Tisztelt Ház! Ennek a 28 törvényjavaslatot érintő javaslatcsomagnak a támogatását a KDNP-frakció biztosítja, jobbító szándékú javaslataival pontosítja, ehhez kérem a tisztelt Ház egészének a támogatását is.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai