Készült: 2024.05.17.17:48:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

84. ülésnap (2023.10.25.), 86. felszólalás
Felszólaló Dr. Pesti Imre (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:19


Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PESTI IMRE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársak! Az előttünk fekvő, a közbiztonság megerősítése és a migráció elleni küzdelem érdekében szükséges törvények módosításáról beszélt korábban képviselőtársam; én ennek az egészségügyi részéhez kívánok hozzászólni.

Mértékadó szakmai körök komoly kutatásokat végeznek, hogy vajon a migráció milyen mértékben terheli meg az európai lakosságot, illetve az európai egészségügyi szolgáltatókat. Ezek többnyire fellelhető kutatások, bár furcsamód egyre több eltűnik a világhálón, mintha valami cenzúra is jelen lenne. A WHO és a Lancet kutatásai egyértelműen megállapították, hogy a tuberkulózis, a hepatitis B és C, illetve a HIV-fertőzés jelentős mértékben jelen van a bevándorlók között, különösen az Afrikából jövők között  Afrikában a HIV-fertőzés egyes területeken eléri a 70 százalékot is , ez komoly kockázatot jelent az EU állampolgárai számára és az EU egészségügyi rendszerére.

Egyébként ezt az Unió már felismerte, s az Európai Parlament és Tanács rendelete a harmadik országbeli állampolgárok külső határokon történő előszűrésének bevezetéséről már döntött, s hozott határozatot. Azonban az illegális migráció keretében ez gyakorlatilag megvalósíthatatlan  miközben hozunk egy rendeletet, közben lábon lőjük magunkat, és szabad beáramlást biztosítunk , ez a bizonyos egészségügyi előszűrés gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

Néhány kérdésről. A biztonságos egészségügyi ellátást szolgálja, hogy a gyógyszertárakkal kapcsolatos törvény módosult, és a gyógyszertárban dolgozó gyógyszerésznek joga van nemcsak egy, hanem most már három évre visszamenőleg figyelni, megtekinteni a beteg gyógyszerszedését. Ez egyrészt nemzetbiztonsági, egészségügyi biztonsági és még egyéb biztonsági kérdéseket is, a drog elleni küzdelmet is segíti.

Nagyon fontos egyfajta rendezés a keresőképtelenség megállapításában. Korábban nem volt egyértelmű a keresőképtelenségi ok, ha valaki nem beteg, azonban közegészségügyi okból, hatósági döntés alapján már nem dolgozhat.

A nemdohányzók védelméről is szól a törvény. Itt az az érdekes, hogy a dohányzás elleni törvény bevezetését követően sokfajta alternatív dohányzási mód jelent meg: az elektromos cigaretták, a nikotintartalmúak, illetve a nikotinmentesek. Nemrég van jelen a világban, nemrég van jelen nálunk, de a kutatások egyértelműen azt bizonyítják, hogy ezek az alternatív módok nem kevésbé veszélyesek  néhány esetben az a gyanú, hogy még veszélyesebbek, mint a valódi dohányzás , így ezen a fronton próbál rendet tenni egyrészt a bejelentési kötelezettség elrendelésével, másrészt bizonyos termékeknek megtiltja, hogy forgalomba kerüljenek, illetve a bejelentési kötelezettséget is szélesíti.

Mondanék néhány gondolatot a béremeléssel kapcsolatban, merthogy a rendelkezés, a törvényjavaslat erről is szól. Mintegy 420 milliárddal többet biztosít a következő évi költségvetés az egészségügy számára, mint a mostani évi, és nemcsak hogy többet biztosít, hanem ebből 200 milliárdot csak béremelésre lehet fordítani. Az előző évben történt egy 18 százalékos béremelés, most a 200 milliárd forint lehetőséget ad arra, hogy az egészségügyi szakszemélyzet bére elérje az orvosi bérek 37 százalékát; ez lassan közelíti az Európai Unió gyakorlatát.

Bízunk abban, hogy ezzel a munkaerőgondok is csökkennek, de nemcsak ebben, hanem jelzi a kormányzat szándékát, hogy megbecsüli az egészségügyi szakdolgozókat  és persze lehetőség lesz egy újfajta sávrendszer kialakítására , de nemcsak őket becsüli meg, hanem azokat az orvosokat is, akik különleges szakmai ismeretekre tettek szert, és szinte unikumként vannak jelen ebben a rendszerben. Az egészségügyért felelős miniszter számára lehetőséget biztosít, hogy a szokványos bérezéstől eltérően számukra többletbérezést biztosítson.

(13.30)

Az egészségügyi kamarákra is vonatkozik a törvényjavaslat, nyilvánvaló, eleddig az Orvosi Kamarában történtek az etikai vizsgálatok, ez most átkerült az Egészségügyi Tudományos Tanácshoz, és egyrészt lehetőséget ad arra az egészségügyért felelős miniszternek, hogy törvényességi felügyeletet gyakoroljon a kamarák felett, hogy azok jogszerűen, törvényszerűen működjenek.

A biztonságos gyógyszerellátással kapcsolatban és gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatban kiemelném azt a rendelkezést, hogy olyan alacsony volt az árszint, hogy nem kerültek forgalomba, ezért lehetőséget biztosítottak arra, hogy magasabb árszinten, de legalább elérhetően kerüljenek forgalomba, és a nagyon drága eszközökkel szemben versenytárs legyen. Ez is jó hír, és még az is jó hír, hogy a közgyógyellátottak számára a segédeszközök javítása továbbra is díjtalan marad.

Nagyon érdekes a gyógyszerbefogadásra vonatkozó törvényjavaslat. Eleddig úgy tűnt, hogy egy-egy gyógyszer forgalomba hozatala akár öt-tíz évet is igénybe vett, vannak olyan adminisztratív rendelkezések, amelyek ezt nehezítették, a mostani törvényjavaslatban olyan megoldás születik, hogy a gyógyszerbiztonság fenntartása mellett rövidülhet a gyógyszerek forgalomba hozatala, illetve elismerése.

Végezetül pedig a Covid-igazolvánnyal kapcsolatban: ma már nem kötelező Covid-igazolványt szerezni, és nem is kérik ezt sok helyütt számon, de mégis vannak olyan helyek, olyan országok, ahol ezt még kérik. A törvényjavaslat pedig lehetőséget biztosít arra, hogy akinek szüksége van ezekre az igazolványokra, az a továbbiakban is meg tudja szerezni. Egy informatikai rendszer tudja, biztosítja a szükséges adatokat ahhoz, hogy ki mikor, milyen védőoltásban részesült. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai