Készült: 2024.04.28.23:04:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2013.03.04.), 386. felszólalás
Felszólaló Dr. Aradszki András (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:43


Felszólalások:  Előző  386  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ARADSZKI ANDRÁS (KDNP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Ha megengedik, akkor kicsit messzebbről kezdem. A kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló törvényt először 1993-ban hozta meg az Országgyűlés, és azt kell mondanom, hogy ennek a törvénynek a teljesítését, hatályosulását és alkalmazását az energetikában az elmúlt immár húsz évre visszatekintve igencsak sikertörténetnek lehet mondani. Sikertörténet azért, mert egy nagyon nehéz helyzetben - és gondoljunk az SZDSZ által kezdeményezett és botrányokkal terhelt taxisblokádokra -, egy nagyon nehéz időszakban tett pontot arra a folyamatra, arra a nehéz helyzetre, hogy, kérem szépen, Magyarország védtelen energetikai szempontból a különböző piaci mozgásokkal szemben.

Ez a törvénycsomag, ez a kőolajtermék-készletezési törvény biztosította azt folyamatosan, hogy először 30, majd 60, majd később 90 napra, de ténylegesen, ha megnézzük a kereskedelmi készleteket, 120 napra elegendő kőolaj és kőolajtermék van az országban, amely biztosítja az átmeneti ellátási nehézségek idején is a biztonságos közlekedést és más területen az energiaellátást. Úgy látom, hogy az európai uniós követelmények alapján történő módosítás továbbra is ezt a nemes célt, ezt a mindannyiunk számára fontos célt hatékonyabban tudja teljesíteni, és összhangban, egységesen szabályozzuk az új törvénytervezetben azokat a rendelkezéseket, amelyeket az Unió előír. Például azt, hogy az importált mennyiség alapján kell majd kiszámítani a tárolt mennyiséget, és azt, hogy pontosabb lesz annak a meghatározása, hogy milyen fajta kőolajtermékből mennyit kell tárolnunk.

Ez azért is jó Magyarország számára, mert köztudomású, hogy Magyarország alkalmas kőolajtároló-kapacitásánál fogva más EU-s államok nemzeti kőolaj- és kőolajtermék-készletezési szükségességét is szolgáltatni. Tudomásom szerint erre vonatkozóan vannak tárgyalások a horvátokkal, illetőleg a szlovén kormánnyal már, úgy tudom, megállapodás is van, ilyen közös egyezményünk van, amely szerint Magyarország képes a szlovén biztonsági készletezési kötelezettségeket saját erőből - persze megfelelő díjazás ellenében - elvégezni.

Amit itt felvetettek az úgynevezett színezéssel kapcsolatban, ennek valóban nagyon rossz íze van, mert a színezésnek, illetve szőkítésnek volt egyfajta bukéja főleg a '90-es évek közepén - per tangentem megemlítem, hogy ez elindult '93 végén -, és tulajdonképpen a Horn-kormány idején folyamatosan ilyen tevékenységet folytattak, és több kétes eredetű millió, milliárd került így, adócsalással magánszemélyek és cégek tulajdonába. Egy nagy összefonódás volt a magyar szervezett bűnözéssel, sőt magát a szervezett bűnözés feltételeit nagyon jól szolgálta - idézőjelben mondva - ez a fajta állapot.

(23.40)

Meg kell mondanom, akkor a jövedéki törvény szabályozásával, egyre szigorúbbá tételével, amelyben - egyébként hozzá kell tenni -, ha egy kicsit megkésve is, de minden kormány egységesen törekedett arra, hogy a jövedéki törvény alkalmazása olyan lett, hogy minél kevesebb legyen a visszaélés. De ettől függetlenül, és hadd mondjam el, a szakmai tapasztalat azt mutatja, hogy soha nem lehet olyan zárt egy jövedékiadó-rendszer, amelyben a visszaélések ne történjenek meg. Soha nem lehet olyan biztos abban az adóhatóság, hogy a töltőállomáson található benzin vagy gázolaj valójában adózott, szabad forgalomba bocsátott terméket jelent, hanem bizony főleg a határok nyitottságának köszönhetően azért ez egy olyan érzékeny üzlet, illetve termék, ahol megéri megkockáztatni a csempészést, megéri megkockáztatni azt, hogy esetleg illegális úton szerzett kőolajtermék kerüljön a töltőállomás tartályaiba.

Azt hozzá kell tennem, hogy ebből a szempontból talán egy előbbre lépés a termékek olyanfajta azonosító jellel történő ellátása, abból a szempontból, hogy könnyebbé teszi az adóhatóság részére az ellenőrzést, könnyebbé teszi annak a megállapítását, hogy valóban szabad forgalomba bocsátott termékről van-e szó, és amikor ez a gyanú felvetődik, mondjuk egy nem ilyen, nem azonosított jellel ellátott termékcsoportot vagy tartályban lévő terméket talál a töltőállomáson, akkor helyből elkezdheti az adóvizsgálatot, és nem kell neki bizonyítékokat beszerezni a tekintetben, és megnézni azt, hogy kérem szépen, valóban nem a veszteségnorma-rendelet hiányosságai, illetve a rugalmas alkalmazása eredményezte a többletet vagy a hiányt. Más kérdés az, hogyha többlet vagy hiány van a kútnál, de minden egyes termék azonosító jellel rendelkezik, ebben az esetben természetesen nem áll majd meg az adóhatóság vizsgálata, hanem mélyebb kutatási, vizsgálati módszerekkel igyekszik megtalálni a hiány vagy a többlet okát. Azt látom, hogy erre a fajta adóbevételt biztosító eszközre, illetve az adóbevétel pontos beszedését elősegítő eszközre sajnos lehet, hogy ismételten, de nem ismételten, hanem azért van szükség, hogy tovább erősítsük az adóbiztonságot, az adóbeszedést, és tovább erősítsük azt a bizodalmat a vevők részéről, hogy valóban szabad forgalomba bocsátott, jó minőségű és ellenőrzött terméket vásárol az autós a kútnál.

Sokan vitatják a tekintetben, hogy mibe fog ez kerülni, milyen eszközökkel kell ezt teljesíteni. Azt kell mondanom, hogy a törvény nagyon helyesen ezt, ennek a kezelését, illetve ennek az eszköznek a beszerzését nem állami kézbe teszi, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség feladatává teszi az egész rendszer felépítését és fenntartását. Tulajdonképpen a piaci szereplők a saját maguk részére, saját magukat ellenőrizve alkalmazzák majd ezt a színezési, illetve azonosítási eszközt, beleértve annak a beszerzését is. Azt gondolom, ebből is látszik, nem arról van szó, amit szocialista képviselőtársaim feltételeznek, hogy itt valamiféle állami gyámság alatt történő "lenyúlás" történik, hanem annak a lehetőségét teremti meg a törvénytervezet, hogy maga az önszerveződő, illetve önirányító Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség saját hatáskörben javítsa az ellátásnak ezt a szegmensét, és biztosítsa a megfelelő minőségű termékeket és a szabad forgalomba bocsátott termékek forgalmazását a töltőállomásokon.

Még egy gondolat. Felvetődött az, hogy nem ront-e ez az azonosító anyag a forgalomba hozott termék minőségén. Tisztelt Képviselőtársaim! Természetesen nem. Természetesen a vonatkozó kormányrendelet, ami meghatározza a kőolajtermékek, a benzin és gázolaj minőségi követelményeit, azok a követelmények európai szabványokon, az európai uniós követelményeknek megfelelő benzin és gázolaj forgalmazását írják elő, ezen nem változtat ez a törvény, és remélhetőleg, tudomásom szerint nagyon helyesen a kormánynak sincs ilyen szándéka, hogy ezeket a minőségi követelményeket megváltoztassa. Ebből következik, számomra megnyugtató az, hogy milyen módon történik majd, milyen minőségű termékek lesznek a kutakon, attól függetlenül, hogy a jelzőeszköz már a benzinben vagy a gázolajban benne lesz.

Mindezekre figyelemmel, úgy gondolom, bátran elfogadhatjuk ezt a törvénytervezetet, ezért kérem, szavazataikkal támogassák ezt. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  386  Következő    Ülésnap adatai