Készült: 2024.04.29.04:32:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

246. ülésnap (2001.12.10.), 175. felszólalás
Felszólaló Zakó László (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZAKÓ LÁSZLÓ (független): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Szeretném bejelenteni, hogy a felszólalásomat független képviselőként teszem ugyan, de az elhangzó megállapítások a Magyar Igazság és Élet Pártja álláspontját tükrözik. A MIÉP-frakció nevében szólalok fel.

A T/5467. számú törvényjavaslat egy olyan törvény módosítását célozza, ez a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló '93. évi IL. törvény, amely elsősorban szakmai törvényként kezelendő, ugyanakkor azonban azt is figyelembe kell vennünk, hogy miután kőolajról és származékairól van benne szó, amely lévén stratégiai fontosságú, a politikai szempontok sem mellőzhetők. Az államtitkár úr, bizottsági előadóként jómagam és az előttem szólók is említették a javaslat alapvető célját, megalkotásának hátterét, ezért ismétlésbe nem bocsátkozom.

Azt már megszoktuk, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk folyton hajtogatott szándéka a fő indoka ennek és szinte az összes többi törvényjavaslatnak is, de hogy a rendelkezésre álló idővel nem állunk szűken, azt állíthatom. Véleményem szerint négy vagy nyolc év múlva a leendő utódaink úgy tárgyalnak majd különböző EU-jogharmonizációs törvényekről, hogy teljesen szinkronban leszünk az elvárásokkal, de az Uniónak talán még nem is leszünk tagjai.

A magunk részéről két olyan természeti kincset, létünk alapját jelentő stratégiai fontosságú dolgot tudunk megnevezni, ez a föld és az energia, amelyről uniós kontextusban értekezni a felfogásunk szerint bűn, de legalábbis súlyos vétek. A most tárgyalt földtörvények kapcsán is sokak szeme szegeződik Brüsszelre, jelen javaslat indoklásában is, bár nem számoltam meg, de ránézésre látszik, hogy több szó esik az Európai Unióról, mint Magyarországról. Tény ugyanakkor, hogy most mégis a magyar érdekeket szolgálja ez a törvényjavaslat, tehát a biztonságra törekvés, a kiegyensúlyozott energiaellátás iránti igény érződik a módosító paragrafusokon.

Nem szorosan tartozik ide, mégis itt kell megjegyeznem, hogy a kőolaj és származékai mellett nem ártana kormányzati szinten foglalkozni a földgáz tisztán állami szintű beszerzésével és föld alatti tárolásával, amivel jelentős pénzügyi megtakarítás, illetve még nagyobb ellátási biztonság lenne elérhető. Ennek Magyarországon ma sem szakmai, sem geológiai, sem más akadálya nincs; hogy ez egyéni érdekeket sértene, abban persze biztos vagyok.

Visszatérve a törvényjavaslathoz, üdvözöljük a felügyelőbizottság létrehozását, éppen ellentétesen a szocialista és a szabad demokrata véleménnyel, mert a szövetség által végzett tevékenység, annak jelentősége, munkájának kihatása a gazdasági életre a testület működését mindenképpen indokolja. Sőt, annak is örülünk, hogy a többségi állami képviselet a három-öt tagú bizottságban mindenféleképpen fennáll. Sajnáljuk ugyanakkor, és jómagam a gazdasági bizottság ülésén szóvá is tettem, hogy a szövetség jogi státusa nem világos. Az előterjesztő képviselője szerint ez egy nagyon érdekes jogtechnikai kérdés. Körülbelül azt mondta az előterjesztő képviselője, hogy a készletező szövetség sem nem gazdasági társaság, sem nem egyesület, ez egy törvény által létrehozott unikum, amilyen van még néhány az országban, mint például a Magyar Tudományos Akadémia. Attól, hogy a szövetség nonprofit jellegű szervezet, gazdasági tevékenységeiből származó bevételeit a fő tevékenységi körével kapcsolatos kötelezettségeinek teljesítésére fordítja, véleményünk szerint még meghatározható lenne egy olyan gazdasági társasági működési forma, amely a szövetség valamennyi jogosítványát érintetlenül hagyná, mégis mindenki számára egyértelmű lenne a jogállása.

Nem alakulhatna ki az az érdekes és rossz előérzetet kiváltó helyzet, amelyről a javaslat részletes indoklása kifejti, hogy - idézem - a "felügyelőbizottságra vonatkozó főbb szabályok megfelelnek a gazdasági társaságokról szóló törvény rendelkezéseinek, azonban a részletszabályokat az esetleges eltérésekkel a szövetségnek kell kidolgoznia az említett szabályzatokban, a jogállására és speciális feladatára figyelemmel." Ha ezek a részletszabályok a felügyelőbizottság legfontosabb feladatainak korlátozását hordozzák majd magukban, akkor éppen az alapvető cél nem fog megvalósulni.

A másik észrevételünk, hogy ismerve az emberi leleményesség határtalanságát, csak idő kérdése, mikor és ki lesz az első, aki a kétszáz kilogrammos - magyarul: egy hordó - egyedi tömeghatárt valamilyen ismert vagy ezután kitalálandó trükkel kijátszva nagy mennyiségben hoz be kiskereskedelmi forgalom számára vegyipari, kenéstechnikai, korrózióvédelmi célra kőolajterméket a tagi hozzájárulás meg nem fizetése céljából.

 

 

(19.50)

 

Amúgy a törvénymódosító javaslat technikai és adminisztratív jellegű részeivel egyetértünk, az ellátás biztonságának érdekében történő minden lépést támogatunk.

Az, hogy a biztonsági készlet tárolása kormányközi megállapodás alapján történhet más állam területén is, illetőleg más állam is tárolhat biztonsági készletet a Magyar Köztársaság területén, véleményünk szerint túlmutat az ügy logisztikai vetületén. Ennek jelentősége mindenképpen lemérhető a bizalmi elvre építő külpolitikánk nemzetközi megítélésében még a csatlakozási szándékunktól függetlenül is. Ha pedig ezzel a határokon átnyúló tárolási lehetőséggel még jól is sáfárkodunk, az anyagi előny sem lesz elhanyagolható.

Újabb kritikai észrevételünk, hogy a miniszter - aki az eredeti törvény szerint ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, mára gazdasági miniszter - egy olyan, adott esetben, drámai pillanatban, amikor fogyasztást korlátozó intézkedést kell foganatosítani, miért járhat el csupán rendeleti úton. Ha az intézkedést követelő helyzet válságosnak nevezhető, akkor meglátásom szerint egy olyan haváriaterv alapján kellene a fogyasztást szabályozni, amelynek "békeidőszakban" történő kidolgozásába be kellene vonni az Országgyűlést, illetve annak illetékes bizottságait. Ez a lehetőség, mármint a parlamenti beleszólás lehetősége egy adott helyzet megoldásába más, kisebb jelentőségű események során biztosított, egy energiafelhasználási korlátozás esetén főleg magától értetődő lenne a számunkra.

Összefoglalva: a Magyar Igazság és Élet Pártja a benyújtott törvényjavaslatot azért javasolja elfogadásra, mert az abban foglaltak ugyan az Európai Unió szabályozását követve, de mégis magyar érdekeket szolgálva az energetikai biztonságunk növelésének irányába mutatnak.

Köszönöm a figyelmet.

 




Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai