Készült: 2024.09.19.09:14:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

212. ülésnap (2001.05.31.),  33-46. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 41:06


Felszólalások:   1-33   33-46   47-126      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem Várhegyi Attila államtitkár urat, most vagy később kíván válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Később kíván.

Így tisztelt Országgyűlés, az általános vitát lezárom. A részletes vitára következő ülésünkön kerül sor. És még egyszer elmondom: tehát a módosító javaslatokat holnap 12-ig lehet benyújtani.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/3984. számon, a bizottságok együttes ajánlását pedig T/3984/10. számon kapták kézhez.

Megkérdezem a hatáskörrel rendelkező bizottságokat, kívánnak-e előadót állítani. (Nincs jelentkező.) Nem kívánnak.

Tisztelt Országgyűlés! A benyújtott módosító javaslatok számára figyelemmel indítványozom, hogy a módosító javaslatokat összevontan, azaz egy szakaszban tárgyalja meg az Országgyűlés. Aki egyetért a javaslatommal, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Igen, láthatóan egyhangú. Az Országgyűlés megszavazta, így összevontan tárgyaljuk a módosító javaslatokat.

Megnyitom a részletes vitát az ajánlás 1-5. pontjaira. Jelezték felszólalási szándékukat a monitoron; Hörcsik Richárd képviselő úr, Fidesz. Tessék, képviselő úr!

 

DR. HÖRCSIK RICHÁRD (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között '97-ben megállapodás jött létre a katolikus egyház magyarországi közszolgálati és hitéleti tevékenységének finanszírozásával, valamint néhány vagyoni természetű kérdésről.

 

 

(10.20)

 

 

A megállapodás megkötését követően megkezdődtek az annak végrehajtását célzó törvényhozási munkálatok, így a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló '91. évi XXXII. törvény módosítása már '97-ben megtörtént. Ez a módosítás azonban nem felelt meg teljes mértékben a megállapodásban foglaltaknak, így például a megállapodás szellemével ellentétesen nehezíteni kívánta az iskolák átadását az egyházak részére.

A polgári kormány, mint említettem korábbi felszólalásomban, vegyes bizottságot állított fel a szentszéki megállapodásban foglaltak végrehajtási kérdéseinek a tisztázására és rendezésére, különös tekintettel a szükséges törvénymódosítások előkészítésére. A vegyes bizottság világosan megfogalmazta a maga ajánlásait, amelyek a törvényhozás területét is érintik, s ezzel a munkáját valójában be is fejezte. Ezen ajánlásokon alapul többek között a '91. évi XXXII. törvény módosításáról szóló újabb előterjesztés, amit a kormány tehát elfogadott, és ez a javaslat van előttünk.

A javaslat az iskolaátadások vonatkozásában felmerült, az egyházak által sérelmezett gondot is orvosolni kívánja, másrészt viszont a gyakorlatban felmerült problémák megoldása érdekében lehetővé kívánja tenni az egyházak pénzbeni kártalanításának szélesebb körű alkalmazását, a volt egyházi ingatlanok természetbeni átadása helyett. Természetesen a pénzbeni kártalanítások a továbbiakban is csak hitéleti vagy más közcélú ingatlanok létesítésére fordíthatóak. Valamint előírja a javaslat az átadásra váró volt egyházi ingatlanok megfelelő karbantartási kötelezettségeit is. A javaslat egyidejűleg rendelkezik más idejétmúlt törvényi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről.

Tisztelt Elnök Úr! A javaslattal kapcsolatban ellenzéki képviselőtársaim öt módosító javaslatot terjesztettek elő, a következők szerint. Az első módosító indítvány javasolja, hogy az ingatlan tulajdonosa, kezelője, használója részére, a karbantartásból eredő költségeik megtérítésére, a 9. § (1) bekezdésében említett, az ingatlan átadásáról szóló határozat rendelkezzen, mivel az ehhez e kötelezettséghez szükséges pénzügyi fedezettel az önkormányzatok nem rendelkeznek. A második Hegyi Gyula képviselőtársam módosító indítványa: az önkormányzatok karbantartási kötelezettségére vonatkozó 2. § elhagyását javasolja, arra hivatkozik, hogy az csupán feszültségkeltésre alkalmas. A harmadik javaslat Szabados Tamás és Csizmár Gábor képviselőtársainktól származik, ezek szerint a '91. évi XXXII. törvény iskolaátadást megnehezítő 2/A. §-ának hatályon kívül helyezése nem indokolt, figyelemmel az Alkotmánybíróság 4/93-as határozatára.

Végül: Lamperth Mónika képviselőtársam ugyancsak az előbbiekben említett 2/A. § hatályon kívül helyezését ellenzi; javasolja továbbá, hogy amennyiben a karbantartás megfelelőségének kérdésében az érintett felek nem értenek egyet, akkor az átvevő kezdeményezheti a NKÖM-nél a karbantartáshoz szükséges pénzügyi fedezetnek a következő évi költségvetésben történő biztosítását. Az önkormányzat akkor köteles az átvevő által igényelt karbantartást elvégezni, ha az ehhez szükséges fedezetet az Országgyűlés biztosította.

Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok támogatását nem tartjuk indokoltnak a következők miatt. A volt egyházi tulajdonú ingatlanok, amelyek 2011-ig átadásra kerülnek az egyházak részére, jelenleg az esetek túlnyomó többségében önkormányzati, kisebb részben állami tulajdonban vannak. A már többször hivatkozott Ptk. 99. §-a alapján: "A tulajdonos jogosult a dolgokat használni, és a dolgokból folyó hasznokat szedni, viselni a dologgal járó terheket, és a dologban beállott azon kárt, amelynek a megtérítésére senkit sem lehet kötelezni."

Amikor az ingatlanok az egyház részére kormánydöntéssel átadásra kerülnek, az egyházi törvény 9. § (2) bekezdése alapján, a hivatkozott 9. § (1) bekezdése szerint az ingatlan ügyét rendező határozatban: "a kisajátítási eljárás szabályainak megfelelő alkalmazásával rendelkezni kell a helyi önkormányzat tulajdonjogának, illetve kezelői jogának megvonásáról, az ingatlan birtokba adásának időpontjáról, az ingatlan tulajdonosának, kezelőjének, használójának és egyéb, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosultjának kártalanításáról". A 10. § (1) bekezdése értelmében: "a kártalanítást úgy kell meghatározni, hogy az ingatlan használójának a megfelelő elhelyezése biztosítható legyen". A hivatkozott paragrafus (2) bekezdése ugyanakkor lehetőséget biztosít a saját pénzeszközből végzett értéknövelő beruházás megtérítésére is.

A javaslatban szereplő karbantartási kötelezettség tehát nem haladja meg az úgynevezett rendes gazdálkodás kereteit, amely a Ptk. kommentárja szerint például az időszakonkénti festést, mázolást, a különféle hibák kijavítását foglalja magába. Természetesen ugyanez alkalmazható arra az esetre is, ha a volt egyházi ingatlan valamely ok következtében nem ment át állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba. Ezen ingatlanoknál általában a Kincstári Vagyoni Igazgatóság a kezelő, az önkormányzat az ingyenes használó, kivéve például a nagyobb városi bérházakat. Ezen esetek leginkább a Ptk. szerinti haszonélvezettel analógok, a Ptk. nevesíti is a haszonélvező rendes gazdálkodás szabályai szerinti kötelezettségét.

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló, '97. évi LXXVIII. törvény 57. § (2) bekezdése szerint - idézem -: "a helyi építészeti örökség értékeinek a feltárása, számbavétele, védetté nyilvánítása, fenntartása, fejlesztése, őrzése, védelmének a biztosítása a települési önkormányzat feladata". A műemlékről szóló '97. évi LIV. törvény 30. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gondoskodik a tulajdonában lévő műemlék védelméről, fenntartásáról és méltó hasznosításáról, ugyanakkor kiemelt vagy országos jelentőségű műemléki feladataihoz a központi költségvetésből támogatásra tarthat igényt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezekre tekintettel véleményünk szerint nem indokolt az ingatlanrendezésre fordított költségvetési keretekből fedezni a volt egyházi ingatlanok karbantartását, mivel véleményünk szerint ez egyrészt nem jelent többletköltséget a jelenlegi tulajdonosoknak, kezelőknek, használóknak. Hiszen az előbb az általam ismertetett jogszabályok egyébként is tartalmazzák ezen kötelezettségeket vagy az állami támogatás lehetőségét például a műemlékeknél; másrészt az ingatlan átadásakor a tulajdonosok, kezelők, használók jogosultak egyrészt a megfelelő elhelyezésre, másrészt az értéknövelő beruházásaik megtéríttetésére.

Ezen összegek véleményem szerint értelemszerűen magukba foglalják az ingatlanra fordított költségeket, így adott esetben felmerülhetne például a többszörös kártalanítás, s ezzel összefüggésben a jogalap nélküli gazdagodás eshetősége is fennforoghat. Ezenfelül még külön karbantartási költség fizetése a volt egyházi ingatlanok után véleményem szerint diszkriminatív lenne az e körbe nem tartozó ingatlanok tulajdonosaival, illetve birtoklóival szemben, akik alapesetben semmilyen támogatást nem vehetnek igénybe az ingatlanuk fenntartására vonatkozóan. Ez felvethetné a tulajdoni formák egyenjogúsága alkotmányos alapelveinek a sérelmét is.

Tisztelt Elnök Úr! Az előbbiekre tekintettel ugyancsak nem tartjuk indokoltnak a javaslatban szereplő 2. § elhagyását sem. Véleményem szerint az egyházi ingatlanrendezési törvény végrehajtását a hatályban lévő 2/A. § nem akadályozza; s az iskola célú ingatlanok vonatkozásában az átadási gyakorlatot e törvény hatályon kívül helyezése sem változtatná meg. A javaslattal kapcsolatban beterjesztett módosító javaslatok azonban véleményem szerint jogi szempontból nem helytállóak, mivel álláspontjuk szerint az egyházi törvény többi rendelkezése, illetve a javaslat indoklásában hivatkozott 4/93-as alkotmánybírósági határozat az önkormányzati iskolák számára nem jelent elegendő garanciát az egyházi igénylés esetén.

 

 

(10.30)

 

 

Ezzel kapcsolatban az az álláspontunk, amely már a javaslat eredeti indoklásában is szerepelt, hogy ezeken túlmenően a közoktatási törvény előírásai széles körű garanciát jelentenek az állami, önkormányzati el nem kötelezett oktatás mint állampolgári alapjog biztosítására, s e törvény előírásainak a betartása az egyházi ingatlanrendezési folyamat kapcsán eleve megakadályozza a módosító javaslat előterjesztői által jelzett aggályokat. Így például a közoktatási törvény alapján iskolamegszüntetésre, átszervezésre, a fenntartói jog átadására csak akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat továbbra is megfelelő feltételeket biztosít a lakosság számára az önkormányzati iskolák igénybevételére úgy, hogy az nem jelent aránytalan terhet az iskolába járó tanulók részére. Másrészt az iskolafenntartó egyházak igen komoly sérelemként élték meg az előző ciklusban a módosítás országgyűlési elfogadását, így részükről is tehát elvi kérdés ennek a hatályon kívül helyezése.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm képviselő úr. Felszólalásra megadom a szót Bauer Tamás képviselő úrnak, SZDSZ.

 

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm szépen. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ez egy nyúlfarknyi, kis háromparagrafusos törvény, amellyel kapcsolatban az általános vitában volt alkalmam elmondani pontról pontra, hogy az egyes bekezdéseit miért tartjuk helytelennek, vagy egyes rendelkezéseit, egyes cikkelyeit miért helytelenítjük, és ezért miért szavazunk a javaslat egésze ellen.

Ilyen helyzetben az ember két megoldás közül választhat. Vagy azt mondja, hogy miután minden rendelkezését helytelenítem, tehát nincs miért módosító javaslatot benyújtanom hozzá; jó néhány olyan törvény volt az elmúlt hetekben a parlamentben, ahol a szabad demokraták ezt a megoldást választották. Megtehetjük azt is, hogy megpróbáljuk paragrafusonként módosító indítványokkal megnézni, hogy hátha valamelyik paragrafust ki lehet belőle szavazni. Nos, szocialista képviselőtársaink az utóbbi megoldást választották ennél a törvényjavaslatnál, amikor a 2. § eltávolítására, a 2. § tartalmának különféle kiegészítésekkel való, hogy mondjam, hatástalanítására tettek kísérletet, illetve a 3. § legfontosabb hatályon kívül helyező rendelkezésének is az eltávolítására.

Szeretném hangsúlyozni, hogy tiszteletre méltónak tartjuk ezt az erőfeszítést, és valamennyi itt szereplő szocialista módosító javaslatot a magunk részéről támogatjuk. Szeretnék ehhez néhány kiegészítő megjegyzést fűzni. Szeretném külön köszönetemet kifejezni Hörcsik képviselő úrnak azért, hogy nagyon korrekt módon ismertette azokat az érveket, hogy miért utasítják el ezeket a módosító javaslatokat, és miért ragaszkodnak ennek a törvényjavaslatnak ahhoz a formájához, amit a kormány benyújtott.

Mindenekelőtt azonban, miután Hörcsik képviselő úr elismételt egy állítást, ami nem a módosító javaslatokra, hanem a törvény egészének az indoklására vonatkozik, én is kénytelen vagyok elismételni azt, amit erről az általános vitában már elmondtam, nevezetesen azt az állítást, ami itt sokszor elhangzott, meg sokszor elhangzott az elmúlt években, hogy a vatikáni megállapodást nem hajtotta végre az előző kormány, amikor különféle törvényeket hozott és törvénymódosításokat tett annak a megkötését és ratifikálását követően. Azt kell mondanom, újra el kell mondanom, hogy ez nem igaz.

Az igaz, hogy a vatikáni megállapodás egy kompromisszum volt, névleg a Vatikán, valójában a Magyar Katolikus Püspöki Kar és az akkori magyar kormány között, ahol a saját elképzeléseihez képest mind a kormány engedett, figyelembe vett bizonyos egyházi szempontokat, és katolikus egyház is lényeges kérdésekben engedett, és elfogadta a kormány bizonyos szempontjait, mert akkor az a kormány volt, akkor azzal a kormánnyal kötött a katolikus egyház egy kompromisszumot. S amikor kormányváltás következett, és egy olyan kormány jött, amelyik mindenféle politikai szempontokból és a kormányhoz tartozó egyes politikai erők belső meggyőződéséből, más erőknek meg a magukra vett politikai szándékaiból másképp viszonyul a katolikus egyház törekvéseihez, ezért a katolikus egyház időszerűnek látta, hogy továbbmenjen ahhoz a kompromisszumhoz képest, újabb követeléseket támasszon. Nem véletlen, hogy vegyes bizottságot hoztak létre a megállapodás módosítására, korrekciójára, kiegészítésére. Ez a valódi helyzet, és ennek a terméke ez a törvényjavaslat.

Tehát igazából itt két érdemi kérdésről folyik a vita. Az egyik kérdés az, hogy milyen ingatlant lehessen átadni. Erről szól annak a bizonyos 2/A. §-nak a hatályon kívül helyezése, mert valóban az előző ciklusban betettünk egy olyan rendelkezést az iskolák átadásával kapcsolatban, amelyet a törvény meghozatalakor annak a pártnak az akkori frakciója, amelyhez most Hörcsik képviselő úr is tartozik, határozottan támogatott, nevezetesen, hogy az egy település egy iskoláját ne lehessen átadni az egyháznak, ezt a Fidesz akkor a leghatározottabban támogatta, és név szerinti szavazást kezdeményezett róla az Országgyűlésben. Kétségtelen, hogy Hörcsik képviselő úr akkori frakciója, az MDF-frakció ezt nagyon határozottan ellenezte, és akkor az akkori kormánytöbbség, Hörcsik képviselő úr akkori pártja, Rubovszky képviselő úr akkori pártja és a Kisgazdapártból álló koalíció ezt elutasította. És amikor abból a három ellenzéki pártból, amelyek azt a megkötést 1991-ben fontosnak tartották, kettő kormányra került 1994-ben, akkor ez a két párt, tartva magát azokhoz az elvekhez, amelyeket '91-ben ellenzékben követett, ezt a módosítást betette a törvénybe.

Tehát, mint ezt az általános vitában is elmondtam, a mi magatartásunk ebben, azt hiszem, következetes. Nem vitatom, hogy Hörcsik képviselő úr és Rubovszky képviselő úr magatartása is következetes, mert az akkori frakciójuk álláspontját ma is képviselik. Itt a következetlenség csak azoknál a fideszeseknél van, akik akkor is fideszesek voltak, meg közben is meg ma is, akik föladták az akkori álláspontjukat. Tehát ez a kérdés, ami itt a 4. és 5. ajánlási pontban van érintve, arról szól, hogy egy település egy iskoláját át lehet-e adni az egyháznak. Önök azt mondják, hogy igen, mi azt mondjuk, hogy nem.

Most külön problémát okoz számomra, hogy Hörcsik képviselő úr azt mondta, hogy az, hogy ez benne van, vagy nincs benne, nem befolyásolja azt, hogy mi történik. Igaz? Ezt mondta itt ma néhány perccel ezelőtt. Most a kérdés akkor az, hogy ha nem befolyásolja azt, hogy mi történik, akkor mi szükség van erre. Meg azt is megmondta: mert ez az egyházak számára egy lényeges elvi kérdés. Értem. Az egyházak számára lényeges elvi kérdés, hogy ők megszerezhessék egy település egyetlen iskoláját. Azt állítja a képviselő úr, hogy nem akarják megszerezni, mert a tényleges folyamatokat nem akarják befolyásolni, csak fönn akarják maguknak tartani a jogot, hogy esetleg mégis megszerezzék egy település egyetlen iskoláját, és akkor ne legyen azon a településen világnézetileg semleges iskola. Ez az önök álláspontja.

A mi álláspontunk pedig az, hogy törvényes garancia kell arra, hogy ezt ne lehessen megtenni, és a világnézetileg semleges iskola mindenki számára hozzáférhető legyen. Erről szól ez a vita, és ezért mi is elvi kérdésnek tekintjük, hogy a 4. és 5. pontban levő módosító javaslatot támogassuk, és őszintén megmondom, hogy - hogy mondjam - egy olyan képviselőnek az álláspontja, aki részben egy pártfrakciót képvisel, részben meg egy egyházat képvisel a parlamentben, amelynek maga is nem egyszerűen tagja, hanem lelkésze, azt én érthetőnek tartom.

 

 

(10.40)

 

 

A kérdés azonban az, hogy ebben az elvi kérdésben mi a Fidesz-frakció álláspontja ahhoz képest, amit 1991-ben képviselt. Tudom, hiszen tucatnyi más gesztussal, eddigi és jövőbeni gesztussal érzékelteti az új álláspontját - kezdve a különböző adótörvények módosításától egészen a Fidesz-kongresszuson nyilvánosságra hozott jövőbeli tervekig: a házasságkötés ügye -, azt, hogy mi a mai álláspontja a Fidesz-frakciónak. (Közbeszólás.) Tudom, majd szavazni fogunk róla két hét múlva, s akkor kiderül, hogy mi az álláspontjuk.

A másik kérdés - ha úgy tetszik, egy praktikus kérdés -, s ezt a praktikus kérdést érinti Hegyi képviselő úrnak az 1. ajánlási pontban szereplő módosító javaslata, amely arról szól, hogy a 2. §-ban szereplő bekezdés maradjon el, illetve ne legyen külön kötelezettség megfogalmazva azokra a szervezetekre - itt döntően önkormányzatokról van szó -, amelyek jelenleg használói azoknak az ingatlanoknak, amelyeket vissza akarnak adni az egyházaknak. Mi támogatjuk ezt a módosító javaslatot.

Azt tenném még hozzá, hogy Hörcsik képviselő úr itt felsorolta azokat a törvényhelyeket, amelyek egyébként is kötelezik erre a mindenkori használót, akkor pedig mi szükség van erre a külön rendelkezésre. Az a szükség, hogy a meglevő törvényhelyek alapján nyilvánvalóan azt lehet mondani, hogy az az önkormányzat tartsa ugyanúgy karban a visszaadandó ingatlant, mint az összes többi ingatlant, ami felett rendelkezik. Itt azonban bejön egy olyan pluszrendelkezés, hogy a jövőbeni használó, az egyház, még folyamatosan ellenőrizheti is, hogy az az önkormányzat eleget tesz-e ennek a kötelezettségének, míg az önkormányzat más ingatlanainál ilyen külső szemlélő nincs.

Tehát itt is, ha jól értem, egy elvi fontosságot tulajdonítanak önök ennek a külön rendelkezésnek, meg gyakorlatit is, hogy mint egy komisszár, járjon oda rendszeresen a kijelölt egyház, amely majd egy-két év múlva átveszi az ingatlant, s ellenőrizze, hogy az önkormányzat minden erejével az elvárható módon rendben tartja ezt az ingatlant.

Nos, én egyetértek Hegyi képviselő úrral - ami nem mindennapos az Országgyűlésben -, hogy ezt a módosító javaslatot benyújtotta, és támogatjuk a magunk részéről. De egyetértek azzal is, amit egyfajta módon Csabai Lászlóné polgármester asszony, képviselő, másfelől Lamperth Mónika képviselő asszony benyújtott, akik azt mondják, hogy rendben van, legyen bent ez a szabály, hiszen igaza van Hörcsik képviselő úrnak, e nélkül a szabály nélkül is kötelesek erre az önkormányzatok, de tegyük hozzá azokat a garanciális rendelkezéseket, amelyek azt kívánják biztosítani, hogy ez a kötelezettség ne jelentsen aránytalan terhet az önkormányzatok számára, illetve fizessen az, nevezetesen az állam, amely fontosnak tartja, hogy ennél az ingatlannál ezt a karbantartási kötelezettséget valamilyen különleges módon érvényesítsék és számon kérjék. Úgyhogy hangsúlyoznom kell, hogy mi a 2. és 3. ajánlási pontokban szereplő módosító javaslatokat is helyeseljük, támogatjuk, s a kormány figyelmébe ajánljuk.

Még egy utolsó megjegyzést szeretnék tenni. Várhegyi Attila államtitkár úr az előző napirendi pontban is nagyon elegánsan használta azt a manapság divatos fideszes retorikát, ami egy konszenzus irányába halad: mi igazán mindenkivel együttműködünk; mi az egész nemzet minden érdekét képviseljük, s reméljük, hogy az ellenzék is odaáll mögénk, legyen szó akár olimpiáról, akár státustörvényről, bármiről; mi vagyunk az egész nemzet vezérei. Nos, ha e konszenzusos retorika mögött tartalom is van - amiben én egyébként kételkedem, de ezt most tegyük félre -, akkor esetleg a kormány legalább a 2., 3. ajánlási pontokban levő kiegészítő rendelkezéseket fontolja meg, azt, hogy ezeket a kiegészítéseket nem akarja-e támogatni a módosító javaslatok közül, amivel ha nekünk, szabad demokratáknak nem is, de legalább a szocialistáknak megkönnyítené, hogy elfogadják majd a törvényjavaslat egészét. Én ebben nem nyilatkozom, csak mint külső szemlélő, figyelve az általános vitát és figyelve a módosító javaslatokat, gondolom, hogy a Fidesznek ez az integráló szerepe talán könnyebben megvalósulhat, ha önök ezen módosító javaslatok valamelyikét, tehát a 2. vagy 3. pontban lévők valamelyikét, netán a kormány és a kormánytöbbség - Hörcsik képviselő urat is beleértve - elfogadná, akkor könnyebb lenne a szocialisták helyzete.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

ELNÖK: Két percre megadom a szót Rubovszky György képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A Fidesz álláspontját Hörcsik Richárd képviselő úr elmondta, én itt kizárólag Bauer Tamás képviselő úr felszólalása két gondolatával szeretnék foglalkozni.

Az egyik az, hogy Hörcsik képviselő úr elmondta, hogy a tulajdonosnak a karbantartási kötelezettsége a polgári jog szabályai szerint fennáll. Ebben a törvényjavaslatban nem ez az új, hanem a jövendő tulajdonos vagy a jövendő használó ellenőrzési joga. Ezt a kötelezettséget tulajdonképpen az élet dolgozta ki, és az a gyakorlat készteti álláspontunk szerint a kormányt, hogy azok a tulajdonosok vagy használók, akik nem rendelkeznek nagy bőséggel, anyagiakkal, a karbantartási kötelezettségüket a jövőben is saját tulajdonukban vagy használatukban maradó ingatlanokra fordítják, és egyszerűen feladják azt a karbantartási kötelezettségüket, ami a valamikori átadandó ingatlanokkal kapcsolatban áll fenn.

Ez az a kérdés, amit minden körülmények között meg szeretnénk akadályozni, s itt is szeretném kihangsúlyozni - az általános vitánál már kihangsúlyoztam -, hogy csak a megfelelő karbantartás. Itt nem arról van szó, hogy felújítást és nem tudom, hogy még milyen pluszterheket kellene vállalnia.

Itt rögtön a másik gondolattal szeretnék foglalkozni. A felszólalásomban elmondtam, hogy nem szeretnénk olyan kibúvót beengedni ebbe a törvényjavaslatba, amelyik a karbantartási kötelezettség alól úgy oldja fel az önkormányzatot, hogy az állam támogatását kérheti ehhez a kötelezettséghez. Gyakorlatilag ez a tulajdonosi jogosítványokból ered, és ennek a költségeit a központi költségvetésre való áthárításával nem tudjuk támogatni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Felszólalásra megadom a szót Horváth János képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. HORVÁTH JÁNOS (Fidesz): Elnök Úr! Elállok a felszólalástól. Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm. Így Hegyi Gyula képviselő úr, MSZP, következik.

 

HEGYI GYULA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Azzal szeretném kezdeni, hogy a Szocialista Párt - ahogy elmondtuk ezt már az általános vitában is - alapvetően támogatja a rendezést, s amennyiben ez a törvény felgyorsítja, áttekinthetőbbé, kényelmesebbé vagy gyorsabbá teszi az egyházi ingatlanok visszaadását, akkor a Szocialista Pártnak semmi elvi kifogása nincs ezzel a törvénnyel szemben. Bauer Tamás képviselő úr a múltkor az általános vitában úgy értékelte a beszédemet, hogy teljes támogatásomról biztosítottam a Szocialista Párt nevében ezt a törvényjavaslatot, a helyzet ezzel szemben az, akkor is elmondtam, a módosító indítványaink is ezt szolgálják, hogy akkor támogatjuk, ha ez nem okoz pluszterheket és károkat az önkormányzatoknak.

Tehát a mi véleményünk az, hogy az önkormányzatok és az egyházak egymással szembeállítása, egymás elleni kijátszása számunkra elfogadhatatlan. Ugyanakkor természetesen látjuk azt, hogy az egyházi ingatlanok visszaadásának a szekerét előre kell mozdítani, s ezért a törvényjavaslat első pontját, amely az anyagi kártalanítást nagyobb körben teszi lehetővé, elfogadjuk és támogatjuk.

Vita a 2. §-ról bontakozott ki, ezzel kapcsolatosak a módosító indítványaink is. Azt hiszem, hogy mind az öt módosító indítvány, amelyet képviselőtársaim látnak az ajánlásban, azt a célt szolgálja, hogy az egyházak elláthassák azokat az oktatási, kulturális, egészségügyi, szociális, karitatív feladatokat, amelyekre vállalkoznak, ugyanakkor az önkormányzatok érdeke ne sérüljön.

Úgy emlékszem az általános vitára, hogy három héttel ezelőtt még a fideszes képviselőtársaim is azt mondták, hogy támogathatónak találják az 1. ajánlási pontban lévő módosító indítványom elfogadását, mivel az nem változtatná meg érdemben a törvény lényegét.

 

 

(10.50)

 

Ezért nem is értem igazán az elutasítás okát; illetve értem az elutasítás okát, de nem tartom helyesnek. Azt gondolom ugyanis, hogy ezzel a törvénnyel kapcsolatban, ami egy tízéves folyamatba illeszkedik - beleilleszkedik a vatikáni szerződés végrehajtásába is -, kétfajta kormányzati elképzelés lehet. Az egyik, hogy minél szélesebb körű parlamenti támogatást szerezzünk meg, akár kompromisszumok árán is, ennek a törvénynek, hiszen nem egyéves, nem négyéves ciklusra szóló rendezésről van szó, hanem egy hosszú, lényegében, ha '91-től számoljuk, akkor több évtizedes rendezési folyamatról, amelyben legalábbis az ellenzék véleményét érdemes lenne figyelembe venni, megfontolni és kompromisszumra jutni.

Lehetséges egy másik elképzelés: minél szűkebb többséggel megszavazni, és ilyen módon, akár azon az áron is, hogy az egyházakat és az önkormányzatokat egymás ellen kijátsszuk, azt sugallni az egyházaknak, hogy csak és kizárólag a jelenlegi kormánytöbbség képviseli az érdekeit. Ez persze az önkormányzatok felé az ellenkezőjét sugallja, hogy a jelenlegi kormánytöbbség nem törődik velük, de ez legyen a tisztelt kormánytöbbség képviselőinek a joga.

Én úgy olvasom, tisztelt képviselőtársaim, hogy az általam elhagyott mondatban - "Az (1) bekezdésben szereplő jegyzék szerinti ingatlanokat a tulajdonosoknak, a használónak, a vagyonkezelőnek az átadásig megfelelő módon karban kell tartani, ezen kötelezettség teljesítését az átvevő jogosult figyelemmel kísérni." - nincsen semmifajta szankció.

Rubovszky György, kiváló ügyvéd, nem tudom, egy perben vállalná-e egy olyan követelésnek a képviseletét, amelyik minden más, polgári törvénykönyvben lévő előírás, paragrafus nélkül csak és kizárólag erre az egy mondatra alapozna perigényt? Őszintén kíváncsi vagyok a véleményére. Amennyiben nem, akkor szerintem ennek a mondatnak nincs értelme. Amennyiben más törvényi előírások alapján ez a követelés peresíthető, akkor pedig erre a mondatra nincs szükség.

Nem elvileg van bajunk ezzel, hanem az a bajunk, hogy a különböző önkormányzatok másként és másként fogják értékelni, a különböző egyházak másként és másként fogják értékelni, és az előbb említett ellenőrzési jogosultságból kellemetlen, kártékony politikai viták lesznek a különböző önkormányzatok területén. Lesznek olyan önkormányzatok, amelyek túl akarnak teljesíteni, lesznek, amelyek ezután talán még elutasítóbbak lesznek az egyházakkal szemben.

Ezt a problémát, tisztelt képviselőtársaim, önök okozzák azzal, hogy belevesznek valamit, ami nem világos, nem áttekinthető. Nem akarok név nélkül hivatkozni egyházi személyiségekre, de a múlt héten volt egy katolikus médiahajó, ahol volt alkalmam erről a kérdésről is szót váltani. Ők is azt mondták, hogy önmagában ez az egy mondat különösebb garanciákat nem jelent számukra. Ezért igazából nem értem, miért nem lehet elfogadni vagy ezt a módosítást, vagy a kettest, vagy a hármast.

A kettesről csak annyit szeretnék mondani - természetesen a beterjesztő személye önmagában nem garancia semmire -, hogy Csabai Lászlóné sok éve Nyíregyháza polgármestere, Nyíregyházán kitűnően működnek az egyházak, a különböző egyházak és az önkormányzat közti kapcsolatok. Sok ingatlant adtak vissza. Nagy gyakorlata van a polgármester asszonynak ebben. Az ő technikai jellegű módosítását a jó szándék és a tapasztalat sugallja. Érthetetlennek tartom, hogy miért nem fogadják el.

A 3. számú ajánlási pontban pedig Lamperth Mónika valóban azt javasolja, amit Rubovszky György képviselőtársam elutasított, hogy a központi költségvetés is vállaljon anyagi szerepet szükség szerint ebben a rendezésben. Meg kell azonban mondani, tisztelt képviselő úr, hogy miről van szó. Arról van szó, hogy mi, törvényhozók, legalábbis jelen esetben a kormánytöbbség, kötelezzük valamire az önkormányzatokat, amely az önkormányzatokra adott esetben plusz anyagi terheket ró.

Nyilvánvaló, szerintem legalábbis az elemi politikai logika alapján, ha a központi kormányzatot, ellenőrzést megválasztó parlament kötelezettséget ró az önkormányzatokra, akkor amellé anyagi támogatást is adnia kell. Ez számomra legalábbis világos, hiszen nem rendelhetünk el olyan pluszkötelezettségeket az önkormányzatoknak, amelyek azok a jelenlegi költségvetésükből fedezni nem tudnak.

Azt szeretném tehát, tisztelt képviselőtársaim, mondani: őszintén sajnálom, hogy egyik módosító indítványunkat sem fogadták el. Ez valóban megnehezíti, hogy korrekt módon tudjuk támogatni ezt a törvényjavaslatot, és egy ingatlanrendezésnél, amely évtizedekre, mondjuk úgy, az általunk belátható örökkévalóságra szól, nagyon súlyos hibának tartom, ha a legnagyobb ellenzéki párt fölkínált támogatását a kormányzat rossz presztízsokokból nem fogadja el, és magára húzza annak az ódiumát, hogy az önkormányzatok és az egyházak között teljesen felesleges konfliktusok alakuljanak ki. Mert ezek felesleges és rossz konfliktusok lennének, amelyek néhány módosító indítvány elfogadásával kiküszöbölhetőek lennének.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

ELNÖK: Két percre megadom a szót Rubovszky György képviselő úrnak, Fidesz.

 

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Először is rögtön válaszolnék Hegyi Gyula képviselő úrnak: én az ezen a paragrafuson nyugvó kereseti követelést felemelt fővel tudnám érvényesíteni a bíróság előtt, de azért szeretnék valamire ismételten hangsúlyosan hivatkozni.

Az általa elhagyandó bekezdés két mondatból áll. Az első mondat, ami egy általános kötelezettséget ír elő, számtalan, Hörcsik képviselő úr által pontosan idézett polgári jogi szabályokra való hivatkozás tulajdonképpen, amire csak azért van szükség, mert a jog által eddig nem szabályozott, mert ritkán előforduló jogviszonyról van szó; a második mondat arról szól, hogy a jövendő használó megkapja az ellenőrzési jogot. Az első felvezető mondat kizárólag azért kell, hogy ez a második mondat érthető legyen, mire vonatkozik. Nem új jogintézményről van szó, mert a polgári törvénykönyv a tulajdonos jogai és kötelezettségei között pontosan rendezi ezt a jogviszonyt.

Itt arról van szó, hogy megjelent az a lista, amiből az ingatlanok átadásra kerülnek, a tényleges átadás évek múlva, legkésőbb 2011-ben fog lebonyolódni. Akkor a jelenlegi használók ingatlanai között lehetnek olyanok, amelyekről a jelenlegi használó tudja, hogy három vagy négy év múlva vissza fog adni, és megszegi a polgári törvénykönyvben lévő kötelezettségét, és a karbantartási terheket nem viseli.

Ez a bajom az összes többi módosító indítvánnyal is e témakörben, hogy gyakorlatilag fölszabadítja a tulajdonost azon kötelezettsége alól (Az elnök pohara megkocogtatásával jelzi a felszólalási idő leteltét.), hogy ő karbantartson, mert ha áthárítják a központi költségvetésre, akkor az önkormányzat gyakorlatilag jogellenes magatartásával fog előnyhöz jutni.

Elnézést az időtúllépésért. Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a részletes vitát lezárom. Megkérdezem Várhegyi Attila államtitkár urat, most vagy később...

 

VÁRHEGYI ATTILA, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának államtitkára: A határozathozatalt megelőzően.

 




Felszólalások:   1-33   33-46   47-126      Ülésnap adatai