Készült: 2024.04.29.03:05:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

44. ülésnap (1998.12.22.), 6. felszólalás
Felszólaló Dr. Pepó Pál
Beosztás környezetvédelmi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:23


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PEPÓ PÁL környezetvédelmi miniszter: Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A Központi Környezetvédelmi Alapot 1998. évre 23,84 milliárd forint kötelezettségvállalás terhelte, miközben az alap teljes idei előirányzatának összege csak 23,4 milliárd forint. Nyilvánvaló tehát, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium új vezetése mintegy 450 millió forintos hiánnyal vette át a tárcát idén július 8-án.

(10.40)

A Központi Környezetvédelmi Alap átvilágítása révén 1998 szeptemberében több mint 1 milliárd, novemberben 777 millió, decemberben 176 millió forint értékű előzetes kötelezettségvállalásról derült ki, hogy különböző okokból megalapozatlanok. Ez azt jelenti, hogy bizonyos szerződések felbontása, illetve előkészített megállapodások alá nem írása révén megelőzhetővé vált, hogy a Központi Környezetvédelmi Alap egyensúlya felboruljon, hiszen a bevételei nem érik el az 1998. évre tervezett mértéket.

Itt kell felhívni a figyelmet arra, hogy 1999-re a költségvetésnek a Környezetvédelmi Alap céltámogatásra szánt több mint 28 milliárd forintjára az előző tárcavezetés által vállalt kötelezettségek olyan mértékűek, hogy fejlesztési támogatásra a jelenlegi tárcavezetés alig több mint 800 millió forintot fordíthat a jövő évben. Ez a teljes összegnek kevesebb, mint 3 százaléka; ez az én mozgásterem, illetve a tárca mozgástere.

Egyébiránt a vizsgálatok során a tárca ellenőrizte az egyes pályázatok szakmai megalapozottságát, a támogatási szerződésben foglaltak betartását, a fedezetül felajánlott biztosítékok meglétét, minőségét. A vizsgált projektek esetében kifogással élt a minisztérium egyebek között a rendezetlen tulajdonviszonyok, a nem forgalomképes jelzálogtárgyak miatt. Fedezetnek megjelölve előkerültek olyan járművek, amelyek valamilyen oknál fogva nem eladhatók, vagy éppen az önkormányzati törzsvagyon részét képező ingatlanok, így egészségházak, iskolák. Előfordult továbbá, hogy időközben a támogatott gazdálkodása veszteségessé vált.

A Központi Környezetvédelmi Alap feladata azonban nem az egyes szervezetek gazdálkodási egyensúlyának a megteremtése, helyreállítása, hanem a környezetvédelmi fejlesztések támogatása. A vizsgálatok feltárták azt is, hogy némelyek elmulasztottak eleget tenni a szerződésben vállalt adatszolgáltatási kötelezettségüknek, vagy nem jegyeztették be a Környezetvédelmi Minisztérium jogosultságát a jelzálog tárgyát képező ingatlanra. Az átvilágítás során természetesen csak olyan esetekben lehetett a szerződéskötéseket megakadályozni, illetve a meglevő megállapodások felbontását kezdeményezni, ahol ennek jogi feltételei is adottak voltak.

A jogállam, a polgári demokrácia szabályai szerint együtt kell élni az előző kormány örökségével akkor is, ha az rendkívül szűk mozgásteret szab a következő kabinet számára. A fenti adatok hűen tükrözik, hogy ami általában a kormányra igaz, az a környezetvédelmi tárca esetében is érvényes. A magunk részéről azonban mindent elkövetünk annak érdekében, hogy növeljük a mozgásteret, amely elengedhetetlen a környezet- és természetvédelem szempontjából indokolt feladatok támogatására, az európai uniós csatlakozásunkhoz nélkülözhetetlen követelmények teljesítésére. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai