Készült: 2024.09.23.14:12:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2012.11.13.), 242. felszólalás
Felszólaló Dr. Cser-Palkovics András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:55


Felszólalások:  Előző  242  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSER-PALKOVICS ANDRÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Kollarik Úr! Köszönöm szépen a szóbeli kiegészítést is, ami a beszámolóhoz elhangzott. Én a vezérszónoki körben röviden szeretném csak igazán kiegészíteni azt, amit Menczer Erzsébet képviselő asszony elmondott és hozzáfűzött a beszámolóhoz a kulturális és sajtóbizottság részéről is.

A Médiatanács azokat a feladatokat, amelyek a médiatörvény szerint egyébként az ő feladata és hatásköre, határidőben elvégezvén, a beszámolót benyújtván minden olyan feltételnek megfelelt, amit a törvény előírt számára. Ugyanúgy, mint előbb a hírközlés vonatkozásában, itt is jelzem, hogy a Fidesz-frakció azt elfogadásra javasolja az Országgyűlés számára.

A frekvenciapályáztatásról elég részletes áttekintést ad ez a beszámoló. Az örökölt helyzetről is részletes és áttekinthető beszámoló van itt az asztalunkon; az ORTT-től örökölt állapotot és helyzetet is feltárva, a médiatörvényből fakadó változásokat is rögzíti a beszámoló keretében. Fontos, hogy a Médiatanács az általános díjfelülvizsgálat és vételkörzet-arányos díjmodell kidolgozásával is előrelépett, hiszen a Médiatanács egyébként a médiatörvényben foglalt rendelkezések alapján a frekvencia- és médiaszolgáltatókra új médiaszolgáltatási díjmodellt alakított ki. Ennek révén a médiaszolgáltatási díjak már megfelelnek a törvényben előírt arányosság követelményeinek.

(20.00)

A díjrendszer kialakításánál figyelembe vették az elmúlt években lezajlott gazdasági folyamatokat s ezeknek a médiapiacra gyakorolt hatását is, ez is azon egyeztetések része, amiről az anyag többször, több helyen is említést tesz.

Néhány szót az ajánlásokról, bár képviselő asszony ezt előttem megtette, de én is kiemelném a kiskorúakra káros médiatartalmak elérhetőségét korlátozó hatékony műszaki megoldások tekintetében készített 2011-es ajánlást. Az ajánlás elsősorban a szolgáltatók számára szól természetesen, de szülőként is azt gondolom, hogy érdekes olvasmányt jelent mindenki számára; azt hiszem, hogy érdemes mindenkinek ebben a tekintetben is a kezébe venni ezt az ajánlást.

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

A szakmai civil szervezetekkel és a médiaszolgáltatókkal történt egyeztetéseket követően - ahogy írja a beszámoló - került elfogadásra az úgynevezett klasszifikációs ajánlás is, amely a korhatár-besorolások alkalmazásához ad iránymutatást a médiaszolgáltatók számára, de itt is azt gondolom, hogy fontos, a szülők számára is érdekes szintén ez az ajánlás. És érdekes a termékmegjelenítés szabályainak alkalmazásáról szóló ajánlás is, hiszen reklámtechnológiai szinten rengeteg fejlődött, fejlődik folyamatosan. Az új reklámozási technikák szabályozása is bekerült a médiatörvénybe, és ennek megfelelően az ehhez szükséges ajánlás is 2011 nyarán elkészült és kibocsátásra került.

A hatósági felügyeleti tevékenység vonatkozásában én is szeretném, hasonlóan képviselő asszonyhoz, hangsúlyozottan megemlíteni a kiskorúak védelmére vonatkozó szabályozást és annak a Médiatanács által történő érvényesítését. Számszerűsíthetően is kimutatható módon csökkent ezen tartalmakkal, sértő alkalmakkal elkövetett jogsértések száma. A médiahatóság egyébként 2010-ben 152, 2011-ben 66 törvénysértést megállapító határozatot hozott. Szeretnénk természetesen hangsúlyozni, hogy itt az iránnyal egyetértünk, de sok még a teendő, amíg ez igazán a végéhez tud érni, ezt szülőként is említem, hiszen még mindig nagyon komoly problémák és nehézségek vannak ezen a területen, én kérem ebben továbbra is a következetes joggyakorlatot annak érdekében, hogy ezt egyértelműsíteni és a nemkívánatos jelenségeket pedig visszaszorítani legyünk képesek.

Nagyon nagy változás természetesen 2011 óta ebben a tekintetben, az új médiatörvény eggyel több korhatárt állapított meg - a 6 éves korhatárra gondolunk -, ennek a gyakorlatba történő átültetése is természetesen egy konkrét feladat volt. Ha már itt a hírközléssel kapcsolatban szóba kerültek a bírságok és az egyéb szankciók is, itt szeretném, hogyha rögzítenénk - ha másért nem, legalább a jegyzőkönyv számára -, hogy 2011-ben összesen 74 határozatban több mint 410 millió forint bírság és kötbér kiszabására került sor.

Miután úgyis a vita része lesz a kiegyensúlyozott tájékoztatás kérdése, itt arra felhívnám a figyelmet, hogy az ezzel kapcsolatos szabályozás is megváltozott, és az eljárási rend is megváltozott. Kizárólag kérelemre indulhat eljárás, azzal együtt, hogy szélesedett a kérelemre jogosultak köre, az eljárást bármely néző, illetve hallgató kezdeményezheti.

A reklámhangerősség mérésének kérdése szintén fölmerült itt ma már az előterjesztés tárgyalása során. A médiatörvény a hazai szabályozásban egy újdonságnak számító módon szabályozta ezt a kérdést, és az is érdekes, hogy magyar fejlesztésű szoftver segítségével tudja ezt az ellenőrzési tevékenységét ellátni. Újdonságnak számít, és ezért - azt gondolom, helyesen - a Médiatanács egy türelmi időszakkal kezdte ennek az eljárásnak a kezdeményezését, illetve ennek az ellenőrzésnek a megvalósítását. Azt gondolom, hogy ez helyes volt, de így is már 2011 őszétől, a türelmi időszak vége óta a Médiatanács 17 határozatot hozott, amelyben megállapított ilyen jellegű jogsértést, illetve megállapított ehhez szankciórendszert.

Kiemelném én is a hallássérültek média-hozzáférésének erősítésével kapcsolatos gyakorlatot, ennek erősödését, és azt is, hogy miközben tudjuk, hogy konkrét és ütemezett feladatrendszert határoz meg a médiatörvény ebben a tekintetben, rendkívül korszerű módon egyébként, egyfajta ellenőrzést is indított a Médiatanács, és külön öröm, hogy ezt a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével való együttműködés keretében valósította meg. Tehát valóban, az egyeztetésnek ez is, azt gondolom, hogy egy jelentős és fontos példája.

A támogató tevékenység is megjelenik a beszámolóban. Forrásaiból támogatja a Médiatanács és az MTVA a közszolgálati célú televíziós alkotások készítését, helyi rádiók és működését, műszaki fejlesztéseket, hír-, sport- és magazinműsorokat is, de a helyi televíziók és rádiók vonatkozásában is egy fontos gondolatnak tartom ezt, hiszen - ezt most egy ilyen televízió fenntartójaként is mondom - bizony, nagyon nehéz forrásokat találni. Minden olyan segítség, akár technikai, akár műsorkészítési vonatkozásban, ami ebben a tekintetben érkezik, segíti ezeknek a helyi tartalmaknak az előállítását, s azt, hogy ezek a lehetőségek fennmaradjanak.

Fontosnak tartom még egy területnek a kiemelését, ez a magyar zenei kvóta kérdése, amelyben azt gondolom, hogy a szabályozás egyértelműen pozitív, egyébként ezt más kvóták vonatkozásában meg is szokták említeni. Itt fontos az, hogy a rádiók az átlagosnál több magyar zenét sugároznak, mint korábban, tehát látszik, hogy ez a szabályozás elérte a célját, azzal együtt, hogy itt is látszik persze az, hogy az út elején járunk, nem a szabályozás, hanem sokkal inkább a gyakorlatba történő átültetés vonatkozásában. Ha más tartalmakra gondolunk, akkor jelezhetjük, hogy itt a zenei kvóta vonatkozásában ez mindenképpen a szabályozásnak és a Médiatanács tevékenységének következtében előremozdult.

Ebben is ugyanúgy, mint az előbb említett más területeken is a Médiatanács munkájához további előrelépéseket kérek és javasolok, mert azt gondolom, hogy az új médiaszabályozás alapkérdéseiről is szó van ebben a tekintetben, fontos tehát, hogy ezeken a területeken eredményt lehessen elérni. Még egyszer tehát, frakciónk nevében a beszámolót az Országgyűlésnek elfogadásra javasoljuk.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  242  Következő    Ülésnap adatai