Készült: 2024.05.07.08:04:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

133. ülésnap (2000.04.12.), 511. felszólalás
Felszólaló Vincze László (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:52


Felszólalások:  Előző  511  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VINCZE LÁSZLÓ (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót és azt a türelmet, hogy fél 4-kor még néhányan itt vannak, és hallhatják erőfeszítéseimet.

A gáz- és villanyszolgáltatás nehézségei és visszásságai késztetnek arra, hogy a lakosság érdekében újra és újra megtegyem jelzésemet és felszólalásomat. Az előző kormány, mint ismeretes, egy privatizációs eljárásban magánkézre juttatta az áramszolgáltató vállalatokat és a gázszolgáltatókat.

Tulajdonképpen az egész energiaszektor kikerült az állam irányítása alól, melynek következtében igen sok gond és teher nehezedik a fogyasztókra. Február 22-én a tisztelt Házban sajnálatos módon egyik képviselőtársunk szájából elhangzott, hogy az áram árának emelése valamilyen szempontból nem is rossz dolog.

Én ezt az álláspontot semmiképpen nem tudom elfogadni - pontosan a felszólalásomban az ezután ismertetett visszásságok következtében. A szolgáltató vállalat - mivel a lehető legtöbb nyereségre törekszik - az ország sok helyén megszüntette a szolgáltatóközpontokat. Azokat összevonta, így sok gondot, nehézséget és fölösleges kiadást okozott és okoz a lakosság széles rétegének.

Így fordul elő, hogy választókörzetemben, a Démász-központban a dóci lakosnak Szeged helyett Kiskunfélegyházára kell bemenni, így fölösleges útiköltséget, pluszterhet kénytelen elszenvedni. Hasonló a helyzet Csongrád városában, ahol az áramszolgáltató körzetközpont átkerült Vásárhelyre; sok-sok utat kell megtenni emiatt.

Előfordul több esetben, hogy ha valaki pontatlanul diktálja be telefonon a mérőállást, ezt telefonon már nem tudja korrigálni. Az áramszolgáltató vállalat nyeresége - de az országban a többié is - igen komoly mértékű.

 

 

(3.30)

 

 

Éves szinten több milliárd forintra tehető. Sajnos a szolgáltatás színvonala viszont lényegesen csökkent. Legtöbb országban az energiaszektor állami kézben maradt, így a mérhetetlen haszonszerzés helyett a lakosság, de a vállalkozók is csak a szükséges költségeket fizetik meg. Az ügyintézés nehézkessé vált. Például a viharos időjárás esetén a vezetékek helyreállítása nehezen megy, sok időt vesz igénybe, hiszen a vidékről érkezett szerelőpároknak nincsen helyismeretük.

Az új számlázási rendszerre történő átállás óta a becsült fogyasztás alapján általában a tényleges fogyasztásnál nagyobb összegű számlák kibocsátására kerül sor. Ez vonatkozik a gázszolgáltatásra is. Sokszor gond van a gáz fűtőértékével is. Hét végén tűrhetetlen helyzet alakul ki. A háziasszonyok több óráig kénytelenek főzni az ételt, ami a fűtőérték minősíthetetlen voltára utal. A tévesen kibocsátott számlák reklamációja, illetve helyesbítése csak sok utánjárással, telefonálással, ezáltal többletköltséggel intézhető el.

Megítélésem szerint ez a helyzet jogosulatlan haszonszerzésnek is minősül, mivel a szolgáltató a fogyasztók pénzét használja a nem szolgáltatott energiamennyiség után is. Ezután természetesen kamatot nem számít fel.

A hibabejelentések is körülményesek, bár e tekintetben némi javulás tapasztalható. A gázszolgáltatás esetében az alapdíj bevezetése komoly terhet ró mind a lakosságra, mind a vállalkozásokra, különös tekintettel a mezőgazdasági vállalkozásokra. A fóliás kertészek a magyar vidék legnagyobb foglalkoztatói, munkahelyteremtői, talponmaradásuk létkérdés. A kertészek egy része két évvel ezelőtt még nem tudhatta az akkori rendelkezések következtében, hogy milyen órát szereljen fel, így néhány napos csúcsfogyasztás igénybevétele miatt is több százezer, de néhány esetben milliós összeggel is túlfizeti a készenlétet.

Tisztelt Államtitkár Úr! Rendkívül fontos dolog lenne, ha a fogyasztók érdekeit valamilyen módon kézben lehetne tartani. Tudom, hogy e tekintetben a jelenlegi kormány és a minisztérium mostani lehetőségei is részben korlátozottak. Kérdezem mégis, hogy milyen intézkedésekre, egyeztetésekre van a későbbiekben lehetőség a gáz- és elektromos szolgáltatókkal a szolgáltatások színvonalának emelésére, a fent említett visszásságok megszüntetése érdekében.

Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm szíves türelmüket.

 




Felszólalások:  Előző  511  Következő    Ülésnap adatai