Készült: 2024.09.20.21:21:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

238. ülésnap (2017.09.18.), 162. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnökséget vezető miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:05


Felszólalások:  Előző  162  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS, a Miniszterelnökséget vezető miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselő Úr! Egyetértünk abban a kérdésben önnel, hogy a magyar iskolák minőségét döntő mértékben befolyásolja az, hogy milyen fölkészültségű, képességű és milyen elkötelezettséggel rendelkező pedagógusok tanítanak ezekben az iskolákban. Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy a magyar oktatási rendszer legerősebb része az a társadalmi réteg és az az időszak, amikor a pedagógustársadalom képzettségét, munkáját, elkötelezettségét illetően a legjobb formában volt.

Nem állítom, hogy ma ez így van, ez sok mindennel összefüggésben van. Részben a pedagóguspálya hosszú éveken keresztül, például 2002-2010 között vesztes életpálya volt. Nem felejteném el, hogy 15 ezer pedagógus-álláshely szűnt meg, és 180 iskolát zártak be. Ez nem volt jó üzenet azoknak, akik pedagógus-életpályán szerettek volna elhelyezkedni.

Mi azzal kezdtük a kormányzást, hogy fölmértük a helyzetet. 2011 után folyamatos béremeléseket hajtunk végre az oktatásban. Az idei esztendő volt, az idei szeptember volt az, amikor az utolsó lépést ebben a kérdésben megvalósítottuk. 50 százalékos átlagos béremelésről beszélhetünk egy pedagógus esetében. Ezek látványos különbségek: a korábbi 120-130 ezer forintról 200-250 ezer forintra is emelkedtek nettóban is pedagógusbérek. Nyilvánvaló, hogy nem mindegy, milyen iskolában és milyen fölkészültség mellett tanít valaki. Azt tapasztalom a saját választókerületemben, hogy a pedagógusok esetében volt érdemi béremelés.

Az ön által leírt jelenség nem egyforma az ország minden területén, hiszen vannak olyan kistelepülések, ahol folyamatosan csökken a gyereklétszám és folyamatosan csökken a beiskolázandó 6 éves gyerekek száma. Nem az össz-pedagóguslétszámmal van a probléma, hanem ennek a területi különbségeivel van az igazi gond.

Van olyan település az országban, ahol csökkenő gyereklétszámmal számolhatunk, és vannak olyan - például budapesti - agglomerációs városok, ahol folyamatosan, robbanásszerűen nő a gyereklétszám a kiköltözések miatt. Azt gondolom, ezt nehéz áthidalni egy intézkedéssel. Mi, amit megtettünk: egy ösztöndíjprogramot indítottunk, amire több milliárd forintot költöttünk, ez félévente 125, illetve 375 ezer forintnyi ösztöndíjat jelent.

A pedagógusképzés minősége, mennyiségi összetétele, illetve a születendő gyermeklétszám összehozása a kormány előtt álló feladat. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) De nemcsak mennyiségi, hanem súlyos minőségi kérdésről is beszélünk. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  162  Következő    Ülésnap adatai