Készült: 2024.05.20.08:09:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

282. ülésnap (2013.05.27.), 313. felszólalás
Felszólaló Ékes József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:04


Felszólalások:  Előző  313  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Én Varga László képviselőtársam által elmondottakkal... - de olyan sok módosító indítvány magához a költségvetés módosításához nem érkezett be. Tegnap jártam Miskolcon, tényleg egy csodálatos környezet, és egészen biztos, hogy minden településen, ahogy Miskolcon is, rengeteg olyan fejlesztést kellene elindítani és megvalósítani, ami tényleg a település értékét tudja növelni. Itt a Miskolci Egyetemnek is azért - hogyan mondjam? - másképpen kellene hozzáállni egy csomó dologhoz, és sok dolgot lehetne javítani.

Amit Józsa képviselőtársam elmondott, a Nemzeti Vagyonkezelő hitelfelvételi lehetősége. Milyen szabály az, amelyik korlátozza magának a hitelfelvételnek a lehetőségét a Nemzeti Vagyonkezelőnél? Tehát ha belegondolunk, akkor a Nemzeti Vagyonkezelő egy hatalmas vagyonnal is önmagában rendelkezik, tehát fölötte rendelkezik. Tehát ha hitellehetőséget tudunk neki biztosítani, akkor nem visszaél, hanem adott esetben azokat a vagyoni elemeket, fogalmazzunk úgy, a maga részéről sokkal szakszerűbben tudja kezelni, és adott esetben más formát is tud választani, mint amit idáig az ÁKK és a vagyonkezelő is a maga részéről megtett.

Az, hogy az önkormányzatoknál a jelenlegi költségvetésnél milyen lépéseket tesz meg. Emlékezzünk vissza rá, több település esetében volt csődeljárás, mert volt ilyen, ott, ahol tényleg a saját költségvetési forrásait teljesen másképp és másra használta fel, akkor bejött egy csődeljárási, majdhogynem egy biztosi szemlélet, és onnantól fogva nem a polgármester döntött az önkormányzat működése felett, hanem adott esetben maga az eljáró hatóság. Tehát onnantól fogva egy csomó jogkör tulajdonképpen a maga részéről megszűnt.

A költségvetési bizottságban is felmerült, hogy demokratikus-e ez a lépés. Igen, demokratikus, mert ha azt vesszük figyelembe, hogy egy önkormányzatnak van olyan bevétele, bevételi forrása, amit szabadon, tehát nem kötötten használ fel, akkor onnantól fogva azokat le lehet állítani. Mert ha egy költségvetés elszáll, és bizonyos fizetési kötelezettsége áll fenn az önkormányzatnak, akkor az adók formájában is be lehessen hajtani. Tényleg erről szól maga a törvénynek ez a passzusa, ez a része.

És költségvetési bizottsági ülésen tulajdonképpen ez úgy merült fel, hogy ez a demokrácia megsértése. Gazdasági életből is tudjuk azt, hogy ha valahol tényleg nem mennek jól a dolgok, akkor jön a felszámoló, felszámolóbiztos, és végrehajtja azokat a lépéseket, amelyek ilyenkor szükségesek ahhoz, hogy rentábilis tudjon maradni a cég. Ugyanez vonatkozik az önkormányzatokra is. Nem véletlen volt az a hatalmas mértékű adósságrendezés, hogy ezeket a terheket az önkormányzatok ne cipeljék, és ne dőljön be egy csomó önkormányzat. De tudomásul kell venni, ott, ahol helytelenül gazdálkodnak, sajnos vannak olyan lépések, amikor tényleg mint egyfajta felszámolóbiztosi szemlélettel kell magát az önkormányzatnak a költségvetési helyzetét is rendbe rakni, és ez sajnos elsősorban olyan tézisekre vagy olyan költségvetési forrásokra vonatkozik, amelyek tulajdonképpen nem önkormányzati feladatként jelentkeznek, hanem szabadon választott feladatként költik el az önkormányzatok a forrásokat. Tehát ezzel próbáltuk a költségvetési bizottságban is tulajdonképpen az ellenérveket úgy a helyére tenni, hogy valóban nem ez az első eset és nem egyetlen eset, amikor egy önkormányzat helytelenül gazdálkodik, és vele szemben egyfajta csődbiztosi, csődeljárási rendszert kell alkalmazni.




Felszólalások:  Előző  313  Következő    Ülésnap adatai