Készült: 2024.04.27.13:11:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2012.11.07.), 234. felszólalás
Felszólaló Tóth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Fogyasztóvédelmi bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:09


Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH CSABA, a fogyasztóvédelmi bizottság előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A fogyasztóvédelmi bizottság megvitatta a Gazdasági Versenyhivatal 2011. évi tevékenységéről és a versenytörvény alkalmazása során szerzett, a verseny tisztaságának és szabadságának érvényesülésével kapcsolatos tapasztalatokról szóló jelentést. A bizottság előadójaként a jelentéssel kapcsolatban a bizottsági ülésen elhangzottakat az alábbiakban kívánom összefoglalni.

2011. évben összesen 109 versenyfelügyeleti eljárás indult, a GVH 114 eljárást zárt le, ebből 73 ügyet versenytanácsi határozattal, 36 ügyet pedig megszüntető végzéssel. Öt esetben került sor kötelezettségvállalásra, és tíz ügyben folytatott utóvizsgálatot a hivatal. A tavalyi évben a GVH összesen 830,5 millió forint bírságot szabott ki. 2011. évben mintegy 4400 szóbeli és írásbeli piaci jelzés érkezett a hivatalhoz.

A hivatal az elmúlt évben is kiemelt figyelmet fordított a sérülékeny fogyasztók, így különösen a fogyasztói csoportok tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatának áldozatául eső fogyasztók védelmére. A fogyasztói csoportokkal kapcsolatos versenyproblémák kezelését a GVH 2011-ben jogszabályi szinten kezdeményezte. Az egészségre és gyógyhatásra vonatkozó állításokkal kapcsolatban a GVH tevékenysége az utóbbi években folyamatos volt, e tendencia 2011-ben sem változott. A megtévesztés folytán előálló fogyasztói hátrány rendkívül nagy lehet, a fogyasztók gazdasági érdekei mellett egészségüket, biztonságukat is érintheti. Az eljárások során számos jogértelmezési kérdés felmerül: az érintett piacokon nagyszámú átfedő rendelkezéseket is tartalmazó ágazati előírás irányadó, a vizsgált termékeknek több típusuk van, és kiterjedten szabályozott az egyes termékek esetében feltüntetendő állítások köre.

(18.40)

Különös figyelmet kaptak az élelmiszerekre vonatkozó tájékoztatások a szabályozási környezetben bekövetkezett változásokra is tekintettel.

A bizottsági ülésen szóba került az ügyfélszolgálati iroda új panaszkezelési rendjének kialakítása, valamint az úgynevezett ingatlandepó- ügy, a 30 napos ingyenes ingatlanhirdetési lehetőségeket biztosító honlapokkal kapcsolatos panaszok ügye, amely esetében a Versenyhivatal az érintett fogyasztók nagy számára és az ügy jellegére tekintettel közérdekű kereset benyújtása mellett döntött. Az új szabályok hatálybalépésével egy olyan előzetes szűrőrendszert alakított ki, amely alkalmazásával az ügyfélszolgálat csak azt a panaszt továbbítja a vizsgálóirodára, amelyből nagyobb eséllyel indítható versenyfelügyeleti eljárás.

A GVH ügyfélbarát jellegének erősítésére, a hatékonyabb ügyintézés érdekében, valamint az erőforrások allokációjának a javítására 2011 márciusában önálló szervezeti egységként létrehozta az ügyfélszolgálati irodát, valamint új panaszkezelési rendet vezetett be. A megújítást az indokolta, hogy a GVH-hoz érkezett többezres nagyságrendű, többségében egyedi sérelmekkel kapcsolatos fogyasztói jelzések több mint 90 százaléka nem volt alkalmas eljárás indítására. A megújult panaszkezelési rendszer előtt a panaszos ügyintézés a szakmai irodák vizsgálói munkaidejének körülbelül 25-30 százalékát tette ki. A korábban hatályos jogszabályok értelmében a nyilvánvalóan alaptalan jelzésekre is érdemben választ kellett adni.

A fogyasztóvédelmi bizottság feladatköréből adódóan elsősorban a versenynek a fogyasztói döntésekre gyakorol hatásával összefüggő és a fogyasztókat legérzékenyebben érintő ügyeket helyezte előtérbe a jelentés megvitatása során. Ezek közül kiemelést érdemel a fogyasztói csoportok ügye, a csoportok működésével kapcsolatban tapasztalható problémák és a vonatkozó jogi szabályozás kérdése.

A bizottság ugyanezen az ülésen a jelentés tárgyalását követően külön napirendi pontként ismételten foglalkozott ezzel a témával, figyelemmel arra, hogy jellemzően kiszolgáltatott fogyasztói réteget érint, és a Versenyhivatal az elmúlt évek során összesen 28 esetben indított eljárást fogyasztói csoportok ügyében, és mintegy 65-66 millió forintnyi bírságot szabott ki velük szemben. Bár az új fogyasztói csoportok létrehozásának 2014. január 1-jéig fennálló tilalma lépést tett a tapasztalható problémák megoldása érdekében, a meglévő csoportok működését szabályozó kormányrendelet hiányában ez nem jelent védelmet azon fogyasztók esetében, akik nehéz anyagi helyzetükön meglévő fogyasztói csoportba való belépéssel remélnek javítani.

Ugyancsak felmerült a magyar termékek, illetve áruk magyar termékként történő megjelölésének kérdése, amelyek esetében elfogadhatatlan az a kereskedői gyakorlat, amely külföldi árut magyar termékcímkével ellátva magyar termékként próbál értékesíteni.

Figyelmet érdemlő felvetésnek tartották a hozzászólók a lakástakarék-pénztárakkal kapcsolatos versenyhivatali javaslatot, emellett egyetértettek a pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók kiemelt kezelésével is. A Versenyhivatalnak a civil szervezetekkel való együttműködésre vonatkozó kérdésre válaszul elhangzott, hogy a Versenykultúra Központon keresztül működik együtt és nyújt támogatást a fogyasztóvédelmi egyesületek számára.

Az ülésen elhangzottakat is figyelembe véve a Gazdasági Versenyhivatal jelentését a fogyasztóvédelmi bizottság egyhangú igen szavazattal ajánlotta általános vitára. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai